پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » معاون امنیتی استاندار تهران: آتش سوزی و تخریب پلاسکو به مخازن گازوئیل در این ساختمان مربوط نیست!

معاون امنیتی استاندار تهران: آتش سوزی و تخریب پلاسکو به مخازن گازوئیل در این ساختمان مربوط نیست!

 “نسج همدانی” -معاون امنیتی استاندار تهران- در پاسخ به این پرسش که آیا علت این حادثه گازوئیل موجود در ساختمان بوده اظهار کرد: علت این حادثه گازوئیل نیست و این سوخت همچنان در این ساختمان وجود دارد. تخریب و آتش‌سوزی عامل انسانی دارد 

معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران با بیان اینکه علت حادثه ساختمان پلاسکو، گازوئیل نیست و این سوخت همچنان در این ساختمان وجود دارد، اظهارداشت:   از این ناحیه خطر انفجار چیزی راتهدید نمیکند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ محسن نسج همدانی عصر امروز در حاشیه سیزدهمین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ساختمان فروریخته شده پلاسکو اظهار کرد: در حال حاضر 16 نفر از نیروهای رسمی مفقود شده‌اند که تا این لحظه پیکر 3 تن از آنها یافت شده است.

وی افزود: این 16 نفر از آتش‌نشانان زحمتکشی بودند که بر اثر حادثه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو دچار سانحه شدند اما 5 تا 7 نفر از افراد متفرقه نیز در میان مفقودشدگان قرار دارند.

معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران تصریح کرد: تا‌کنون 5 تا 7 خانواده، مفقود شدن نزدیکان خود را اعلام کرده‌اند که جستجو برای یافتن مفقودان این حادثه و آواربرداری به طور جد ادامه دارد.

نسج همدانی خاطر‌نشان کرد: تصور می‌کنیم آواربرداری 5 تا 6 روز به طول می‌انجامد و خوشبختانه  از ابتدای کار همه دستگاهها با یکدیگر همکاری بسیار مناسبی داشته‌اند و این عملکرد قابل قدردانی است.

وی درباره برخورد انتظامی با افرادی که به آنها اخطاریه داده شده بود و توجه نداشتند، گفت:‌ باید دلایل این افراد را هم بشنویم و آنها را در محکمه‌ای مورد بررسی و قضاوت قرار دهیم.

معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران در پاسخ به این پرسش که چگونه باید با مسببین این حادثه برخورد شود، متذکر شد: از این نوع ساختمانها در تهران تعداد فراوانی داریم اما آن کسی که در مرکز شهر خدمات می‌دهد یا به عبارتی تعداد زیادی مرکز را فعال نگه داشته، نکات و موضوعاتی را مد‌نظر دارد.

نسج همدانی افزود: باید به عنوان نمونه به برخی مراکز ناایمن خدمات‌رسانی انجام نشود به عنوان مثال به مرکز پلاسکو گاز ارائه نشد بنابراین برخی کارها همانند قطع گاز یا برق می‌تواند افراد را مجاب کند که محل آنها قابلیت ایمنی لازم را ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا علت این حادثه گازوئیل موجود در ساختمان بوده اظهار کرد: علت این حادثه گازوئیل نیست و این سوخت همچنان در این ساختمان وجود دارد؛ تخریب و آتش‌سوزی عامل انسانی دارد.

معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران افزود: گزارش اولیه آتش‌نشانان حاضر در صحنه نشان می‌دهد که اتصال برق یا روشن بودن گاز پیک‌نیک برای گرم کردن یا درست کردن چای دلیل حادثه بوده است.

نسج همدانی در پاسخ به این پرسش که هیدروژن کولر گازی در تخریب موثر بوده است، گفت: شاید در ادامه ‌آتش‌سوزی نیز این عامل اثرگذار بوده باشد اما علت حادثه نیست.

وی تاکید کرد: عملیات آواربرداری و یافتن مفقودان به طور جد از سوی دستگاههای ذیربط در حال انجام است و امیدواریم هر چه زودتر این فعالیتها پایان یابد.

انتهای پیام/

 

لحظه به لحظه با حادثه ساختمان پلاسکو/گزارش تسنیم از سومین روز

معاون شهردار: خطری پاساژ کویتی‌ها را تهدید نمی‌کند/ وزیر اطلاعات: حادثه پلاسکو تروریستی نبود/ ساجدی‌نیا: محدودیت‌های ترافیکی پابرجاست

۰۲ بهمن ۱۳۹۵ – ۰۹:۲۸
عملیات آوار برداری ساختمان پلاسکو - 2

وزیر اطلاعات تأکید کرد که هیچ نشانه و علامتی از تروریستی بودن حادثه پلاسکو در دست نیست. رئیس پلیس پایتخت نیز گفت: محدودیت‌های ترافیکی همچنان به قوت خود باقیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از محل حادثه ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری، صبح روز پنج‌شنبه 30 دی امسال، ساختمان تجاری پلاسکو دچار حریق شد و حدود ساعت 11 همان روز بر اثر شدت آتش‌سوزی و انفجارهای صورت گرفته، فروریخت که بر اثر این حادثه، تعدادی از آتش‌نشانان زیر آوار گرفتار شدند.

عملیات امدادرسانی و آواربرداری این حادثه در حالی به روز سوم رسیده که اقدامات انجام شده در روز دوم بهمن ماه جاری به شرح ذیل است؛

19:45؛حسن عباسی -سخنگوی اورژانس تهران با اشاره به اینکه تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به 145 نفر افزایش یافته است، اظهار داشت: البته بیشتر این مصدومان علی الخصوص از صبح امروز غالباً نیروهای اتش نشان و امدادی هستند زیرا مردم عادی حضوری در محل حادثه ندارند.

19:23؛ پژمان پشمی زاده – معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص علت عدم پلمپ کردن ساختمان پلاسکو به جهت عدم رعایت موازین ایمنی توسط شهرداری تهران، گفت: شهرداری این اختیار را ندارد.

18:59؛ رئیس پلیس پایتخت با تقدیر از همکاری مردم و کسبه حاشیه محل حادثه گفت: محدودیت‌های ترافیکی همچنان به قوت خود باقیست ولی امیدواریم با توجه به سرعت آواربرداری، هرچه سریعتر محدودیت‌های در نظر گرفته شده را لغو کنیم. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به سرعت آواربرداری از محل حادثه هرچه سریعتر بتوانیم محدودیت‌های در نظر گرفته شده تا شعاع 100 متری حادثه را لغو کنیم.

18:53؛ مازیار حسینی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مطرح شدن موضوعاتی در خصوص عدم ایمنی ساختمان کویتی‌ها در مجاورت ساختمان پلاسکو اظهار داشت: خوشبختانه هیچ خطری جدی ساختمان کویتی‌ها را تهدید نمی‌کند. وی ادامه داد: در حال حاضر در رایزنی با سازمان نظام مهندسی پیگیری رفتار این ساختمان هستیم و امیدواریم بتوانیم با اجرای عملیات مرمت این ساختمان، نگرانی‌ها را بطرف کنیم.

18:52؛ وزیر اطلاعات تأکید کرد که هیچ نشانه و علامتی از تروریستی بودن حادثه پلاسکو در دست نیست. وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت اطلاعات اشراف اطلاعاتی کاملی در این ماجرا دارد و تاکنون به هیچ وجه اثر و نشانه‌ای مبنی بر اینکه وقوع این حادثه به دنبال اهداف خاص و یا براثر اراده تروریستی بوده در دست نیست.

17:58 ؛  بانک مرکزی: ارائه تسهیلات 300 میلیون تومانی به واحدهای خسارت‌دیده پلاسکو

سیف در جمع خبرنگاران از ارائه تسهیلات 300 میلیونی به هریک از واحد‌های خسارت‌دیده پلاسکو خبر داد.

17:21 ؛ آتش در پلاسکو برای دومین روز پیاپی مدارس اطراف را تعطیل کرد

حمید شاه منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: دبیرستان امامیه و دبستان امید امام در محدوده ساختمان پلاسکو روز یک شنبه 3 بهمن برای دومین روز پیاپی تعطیل هستند.

وی افزود: این دو مدرسه در مجاورت ساختمان پلاسکو واقع شده‌اند که دود حاکم در منطقه و محدودیت تردد مانع از حضور دانش‌آموزان در مدرسه می‌شود بنابراین برای کاهش نگرانی خانواده‌ها اقدام به تعطیلی این مدارس برای دومین روز متوالی کردیم.

17:20 ؛ تذکرات درباره ایمن‌نبودن پلاسکو داده شده بود اما نباید صرفا به تذکر اکتفا می‌کردند

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران حاضر در محل ریزش ساختمان پلاسکو درباره اینکه آیا تذکرات لازم برای ناایمن بودن این ساختمان داده شده بود یا خیر گفت: قطعا تذکرات لازم بابت ناایمن بودن این ساختمان داده شده است اما نباید به تذکر اکتفا می‌کردند بلکه باید به صورت جدی‌تر اقدام می‌کردند.

وی ادامه داد: هرچند فعلا نباید دنبال مقصر گشت و باید تمام توان را برای آواربرداری و امدادرسانی متمرکز کرد.

16:43 ؛ سگ‌های زنده‌یاب دوباره وارد عمل شدند/توقف آواربرداری لودرها در جبهه شمالی

با توجه به فعالیت نیروهای امدادی در تونل‌هایی که به سمت زیرزمین پلاسکو حفر شده، فعالیت‌های آواربرداری توسط دستگاه‌ها و لودرها فشار زیادی را روی این تونل‌ها ایجاد کرده است.

به همین منظور از دقایقی پیش کار آواربرداری توسط لودرها در جبهه شمالی متوقف شده است؛ همچین چند قلاده سگ زنده‌یاب هلال‌احمر نیز مجددا آماده ورود به تونل‌ها شده‌اند.

16:03 ؛ انجام خارج از نوبت امور حقوقی بازماندگان شهدا و کسبه حادثه پلاسکو

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران از انجام خارج از نوبت امور حقوقی بازماندگان شهدا و جان‌باختگان حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو خبر داد.

15:49 ؛‌  معاون استاندار تهران: عامل حادثه پلاسکو، «انسانی» است

نصرهمدانی معاون استاندار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا علت این حادثه گازوئیل موجود در ساختمان بوده اظهار کرد: علت این حادثه گازوئیل نیست و این سوخت همچنان در این ساختمان وجود دارد؛ تخریب و آتش‌سوزی عامل انسانی دارد.

معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران افزود: گزارش اولیه آتش‌نشانان حاضر در صحنه نشان می‌دهد که اتصال برق یا روشن بودن گاز پیک‌نیک برای گرم کردن یا درست کردن چای دلیل حادثه بوده است.

نصرهمدانی در پاسخ به این پرسش که هیدروژن کولر گازی در تخریب موثر بوده است، گفت: شاید در ادامه ‌آتش‌سوزی نیز این عامل اثرگذار بوده باشد اما علت حادثه نیست.

وی تاکید کرد: عملیات آواربرداری و یافتن مفقودان به طور جد از سوی دستگاههای ذیربط در حال انجام است و امیدواریم هر چه زودتر این فعالیتها پایان یابد.

15:38 ؛ رئیس مجلس: اختصاص منابع مالی برای بازسازی و مقاوم‌سازی مناطق فرسوده در برنامه ششم

علی لاریجانی در بازدید از محل این حادثه و روند امدادرسانی و آواربرداری اظهار کرد: این حادثه، فاجعه بسیار دردناکی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه تمام مراکز تجاری موظف به انجام انتظامات امنیتی طبق ضوابط و استانداردهای ابلاغی شده اند و شهرداری‌ها مکلف هستند این موضوع را سامان دهند.

به گفته لاریجانی برای مناطق فرسوده نیز منابعی دیده شده تا با سرعت بیشتری نوسازی، بازسازی و مقاوم سازی این مناطق محقق شود.

15:33 ؛  محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در محل ریزش ساختمان پلاسکو حاضر شد.

15:30 ؛ استاندار تهران: ارائه پیشنهاد «ردیف بودجه مستقل برای تجهیزات آتش‌نشانی» به مجلس

هاشمی گفت: پیشنهادی را برای بودجه 96 ارائه کردیم تا مجلس ردیفی برای تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی اضافه کند و این مهم در کل کشور انجام پذیرد البته این پیشنهاد را با رئیس مجلس هم مطرح خواهیم کرد چرا که می‌تواند تاثیرگذاری مناسبی بر کاهش تلفات و خسارات ناشی از حوادث مختلف داشته باشد.

هاشمی درباره این پرسش که استانداری تهران چه برنامه‌ای برای ساختمانهای ناایمن مد‌نظر دارد، گفت: قرار است تا وزارت کشور، شهرداری تهران، استانداری، فرمانداری و دستگاه قضایی در این باره چاره‌ای بیندیشند و برای این موضوع سیاست یکسانی اعمال شود تا شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

15:05 ؛ وزیر کشور: کارگران بیکار شده پلاسکو شاغل می‌شوند

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با هیئت امنا داشتیم موضوع پرداخت خسارت‌ها همچنین تمهیداتی برای کارگران بیکار شده این مجتمع و ساخت و ساز مجدد آن بررسی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات برگزار شده مقرر شد تا وزارت کار موضوع اشتغال کارگران بیکار شده این مجتمع را عهده‌دار شود و همچنین تسهیلاتی برای آنها در نظر گیرد.

15:00 ؛ علی لاریجانی دقایقی پیش در محل ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافت و با عوامل مدیریت حادثه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از نزدیک در جریان روند امدادرسانی و آواربرداری قرار گرفت.

14:43 ؛ سعیدی‌کیا: سرقفلی تمام واحدهای پلاسکو واگذار شده بود

محمد سعیدی‌کیا ضمن حضور در محل حادثه با تسلیت به خانواده‌های داغدار آتش‌نشانان اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مسئله اصلی این روزها، نجات جان افراد زیر آوار مانده و جمع کردن مابقی آثار تخریب این ساختمان است.

رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان ادامه داد: همه واحدهای پاساژ پلاسکو به صورت سرقفلی واگذار شده بود و تنها مالکیت این ساختمان در اختیار بنیاد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما در این زمینه مسئولیت داریم و از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی نمی‌کنیم.

سعیدی‌کیا ادامه داد: همچنین با توجه به کارگروه‌های تشکیل شده پس از این سانحه مقرر شد ما ساختمان جدیدی را با کیفیت خوب ظرف مدت 2 سال در محل فعلی بنا کنیم و همچنین با هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد که براساس ضوابط ذینفعان این ساختمان را منتفع کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی‌ها انتقاد می‌کنند که من چرا دیر در محل حادثه حاضر شدم ولی این حضور دیرهنگام من تنها به این دلیل بود که کاری در آن زمان از دست ما ساخته نبود و ما تلاش خود را می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر این ساختمان ساخته شود.

14:37 ؛ دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی: آتش‌نشانان بهای عدم تمکین به قانون برخی‌ها را دادند

الهام امین‌زاده – دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی دقایقی پیش با حضور در محل حادثه از روند امدادرسانی به مصدومان این حادثه بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: ایمنی جزو حقوق شهروندان است و شهروندان می‌بایست ایمنی کاملی را در محل زندگی و کار خود داشته باشند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی عنوان کرد: در قبال حقوق شهروندی مسئولیت‌های شهروندی نیز وجود دارد و لازم است با توجه به این مسئولیت‌ها توجه کافی به اخطارهای داده شده داشت.

وی افزود: امروز پلاسکو تخریب شد ولی ساختمان‌های ناایمن دیگری وجود دارند که باید فکری جدی برای آنها کرد.

امین‌زاده اضافه کرد: درست است که ایمن‌سازی محل کار شهروندان مشکلاتی برای کسب و کارشان به وجود آورد ولی نباید اجازه داد عدم تمکین به قانون به قیمت جان شهروندان تمام شود. متاسفانه امروز آتش‌نشانان بهای عدم تمکین به قانون برخی‌ها را دادند و این مسئله دردناکی است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی در پایان خواستار آن شد تا بودجه کلان برای تخریب و نوسازی ساختمان‌های فرسوده و ناایمن در نظر بگیرند.

14:20 ؛ محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان و رحمانی‌فضلی وزیر کشور در محل ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافتند.

13:27 مجموع آتش‌نشانان شهید و مفقودی حداکثر 25 نفر است

سخنگوی اتش‌نشانی شهرداری تهران وجود برخی اخبار مبنی بر احتمال زنده بودن برخی آتش‌نشانان گرفتار زیر آوار ساختمان پلاسکو را نادرست خواند و گفت: قویاً این مسئله را تکذیب می‌کنم. مجموع آتش‌نشانان شهید و مفقود حداکثر 25 نفر است.

13:05؛ نائب ریس کمیسون معماری وشهرسازی شواری اسلامی شهر تهران از اختصاص مبلغ 100 میلیارد تومان برای تجهزیات آسیب‌دیده آتش‌نشانی خبر داد.

«محمد مهدی تندگویان» در تشریح جزئیات این خبر گفت: با توجه به گزارش مسئولان آتش‌نشانی در خصوص آسیب‌دیدن  و از بین رفتن تعدادی از تجهزیات آتش‌نشانی در جریان حادثه ساختمان پلاسکو، شورای اسلامی شهر تهران تصویب کرد مبلغ 100 میلیارد تومان به عنوان تنخواه  در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت تا تجهیزات مورد نیاز خریداری و جایگزین تجهیزات آسیب‌دیده شود.

وی خاطرنشان کرد متاسفانه تجهیزات برای اطفاء حریق ساختمان‌های بالای 15 طبقه به اندازه انگشتان دست است.هرچند شهرداری عنوان کرده است در اطفاء حریق حادثه پلاسکو مشکلی نداشته ولی بالگردی برای اطفاء حریق در اختیار سازمان آتش‌نشانی نبود.

12:55؛ با وجود ابلاغ دستور کتبی نیروی انتظامی مبنی بر تخلیه اجناس داخل پاساژ کویتی ها و احتمال تخریب این مجتمع، اما کسبه و مدیران این مجتمع از تخلیه اجناس و کالاها خودداری می‌‌کنند.

12:43 ؛ سخنگوی آتش‌نشانی: جسد دوم از جبهه شمالی خارج شد/هویت شهید مشخص نیست

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، جلال ملکی در جمع خبرنگاران با تأیید خبر خارج کردن دومین جسد از زیر آوار ساختمان پلاسکو گفت: این جسد از جبهه شمالی آوارهای ساختمان پلاسکو خارج شده است.

وی ادامه داد: هویت این شهید قابل شناسایی نبود.

12:38 ؛ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش برای بررسی روند آواربرداری و امدادرسانی در محل ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافتند.

12:14  ؛ چمران: تعداد رسمی آتش‌نشان‌های محبوس، 15 نفر است

مهدی چمران بعد از جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران که در محل حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل شده بود در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: تا این لحظه اجساد دو نفر از زیر آوار بیرون آورده شده است.

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی آتش‌نشانی، تعداد آتش‌نشان‌هایی که زیر آوار گرفتار شده‌اند، 15 نفر است.

ساعت 11:55 ؛ اخذ نمونه DNA از خانواده آتش‌نشانان مفقود/فقط یک جسد از زیر آوار تحویل پزشکی قانونی شده

مسعود قادی پاشا در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت تشخیص هویت اجساد آتش‌نشانان تحویل شده به پزشکی قانونی اظهار کرد: تا این لحظه پیکر دو نفر به پزشکی قانونی تحویل شده که پیکر یک نفر مربوط به آتش‌نشان فوت شده در بیمارستان شهید مطهری است و کار خاصی برای تشخیص هویت ندارد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: از زیر آوار ساختمان پلاسکو تا کنون فقط یک جسد به پزشکی قانونی تحویل شده و چهره این جسد نیز تقریباً قابل شناسایی است و معاینه ظاهری و کارهای تخصصی نیز انجام شده است.

قادی پاشا افزود: طبق هماهنگی انجام شده با معاون دادستان و شهرداری تهران، قرار شده محلی را در نظر بگیرند تا از خانواده آتش‌نشانان مفقود در زیرآوار ساختمان پلاسکو، نمونه D.N.A گرفته شود.

ساعت 11:10 ؛ محسن پیرهادی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت:  اعضای شورای شهر تهران آمادگی دارد خارج از اعتبار مصوب آتش نشانی اعتبار مورد نیاز و مجوز خرید تجهیزات جدید و بروزرسانی را به شهرداری بدهد.

ساعت 10:44 ؛ سردار مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا با حضور در محل حادثه گفت: از ساعات اولیه پس از ریزش ساختمان پلاسکو، سه تیم از سگ‌های زنده‌یاب پلیس آگاهی در محل حاضر شدند تا در صورت لزوم نسبت به کشف افراد زنده محبوس در زیر آوار اقدام کنند. همچنین تیم‌های تشخیص هویت پلیس آگاهی با حضور در محل در آماده‌باش کامل به سر می‌برند تا در صورت کشف اجسادی که تشخیص هویتشان امکان‌پذیر نیست نسبت به تشخیص هویت آنها اقدام کنند. پلیس آگاهی نسبت به حراست از اموال مکشوفه سالم که از محل حادثه به دست آمده است، توجه کامل دارد.

ساعت 10:32 ؛ نیروهای انتظامی مستقر در محل ساختمان پلاسکوی تهران عملیات تخلیه پاساژ کویتیها را آغاز کردند.

ساعت 10:17 ؛ رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت:دادستانی حکم تخلیه پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو را صادر کرده است.

ساعت 10:14 ؛ با کشف دو کپسول مربوط به آتش‌نشان‌های مفقودی، عملیات آواربرداری مکانیزه در جبهه جنوبی برای دقایقی متوقف شده و مأموران امدادی به صورت دستی در حال کندوکاو هستند. البته این طور که به نظر می‌رسد چندین تن آوار در قسمت اصلی وجود دارد اما آتش‌نشان‌ها موفق به کشف کپسول شده‌اند.

ساعت 10:00 ؛ حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در محل ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافت تا از نزدیک در جریان اقدامات انجام‌شده و در حال انجام برای آواربرداری و امدادرسانی قرار گیرد. چیت‌چیان در این بازدید گفت: آب و برق لازم برای انجام عملیات امدادرسانی و آواربرداری حادثه ساختمان پلاسکو تأمین شده و آب و برق ساختمان‌های اطراف نیز قطع نخواهد شد.

ساعت 9:28 ؛ کیانی فرمانده عملیات آواربرداری گفت: تا این لحظه فقط یک جسد از زیر آوار خارج شده است و سایر اخبار منتشرشده مبنی بر خروج دو جسد صحت ندارد. بر اساس آمار تکمیلی، تعداد آتش‌نشان‌های مفقودی از 19 نفر به 15 نفر کاهش پیدا کرده است.

ساعت 9:24؛ کیانی فرمانده عملیات آواربرداری گفت: تا این لحظه هیچ مستنداتی مبنی بر زنده بودن فرد یا افرادی از زیر آوار به دست ما نرسیده و هیچ تماس پیامکی، تلافی یا غیره از زیر آوار برقرار نشده است اما با توجه به اینکه بخشی از زیرزمین پلاسکو تخریب نشده امیدهایی برای پیدا کردن فرد یا افراد زنده‌ای که شاید در این نقطه پناه گرفته باشند وجود دارد اما گزارش مستندی نیست. تا این لحظه 50 درصد آواربرداری این سانحه انجام شده است و وامیدواریم تا آخر هفته عملیات آواربرادری خاتمه یابد.

ساعت 9:18؛ یک مسئول هلال احمر از قطع علائم دستگاه‌های زنده یاب به دلیل شروع فعالیت‌ها در اطراف ساختمان پلاسکو خبر داد.

ساعت 9:05؛ علی ربیعی، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آسیب دیده ساختمان پلاسکو گفت: بانک رفاه در چند روز آینده به کسانی که کارگران بیکار شده در حادثه پلاسکو را بکار بگیرند وام با سود فوق العاده کم می‌دهد.صندوق کارآفرینی امید به واحدهای آسیب دیده وام خواهد داد، همه هزینه های درمان آتش نشانان آسیب دیده را بر عهده می گیریم.

ساعت 8:56؛ اعضای شورای شهر تهران از ساعتی پیش با حضور در محل ریزش ساختمان پلاسکو در جلسه فوق‌العاده شرکت کردند.

ساعت 7:56 ؛ حسن روحانی رئیس جمهور به همراهی جمعی از اعضای هیئت دولت، از عملیات امداد و نجات و آواربرداری از ساختمان پلاسکو، بازدید کردند. روحانی در این بازدید گفت: این یک درس و هشداری برای همه مسئولان بود که در زمینه امن‌سازی زندگی مردم که جزو حقوق شهروندی همه است، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام گیرد و این حادثه تلخ، درسی برای آینده بشود.

ساعت 3:50 بامداد؛ تلاش برای خارج کردن پیکر شهدای آتش نشان از زیر آوار بعد از تست دستگاه زنده یاب ادامه دارد و گفته می شود که احتمالا 4 نفر زنده هستند.

ساعت 3:31 بامداد؛ تمام عملیات آوار برداری برای تست دستگاه های زنده یاب متوقف و همه دستگاه های مستقر در محل حادثه خاموش شدند.

ساعت 1:07 بامداد؛ پیکر دومین آتش‌نشان از زیر آوار ساختمان پلاسکو پیدا شد.

ساعت 00:19 بامداد؛ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی پیدا شدن 4 جسد آتش‌نشان را تکذیب و تنها کشف محل قرار گرفتن یکی از اجساد را تایید کرد.

یک مسئول اورژانس در گفت‌وگو با تسنیم:پس از سه روز؛ مصدومان «پلاسکو» ۱۴۵ نفر شد

۰۲ بهمن ۱۳۹۵ – ۱۹:۴۵
عملیات آوار برداری ساختمان پلاسکو

یک مسئول اورژانس عدد مصدومان حادثه پلاسکو را ۱۴۵ نفر عنوان کرد.

حسن عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به 145 نفر افزایش یافته است، اظهار داشت: البته بیشتر این مصدومان علی الخصوص از صبح امروز غالباً نیروهای اتش نشان و امدادی هستند زیرا مردم عادی حضوری در محل حادثه ندارند.

سخنگوی اورژانس تهران ادامه داد: تاکنون نیز از بین 145 مصدوم 40 نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند و مابقی مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند و جای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، در روز پنجشنبه 30 دی در ساعات اولیه صبح – آتش سوزی مهیبی در طبقات ساختمان پلاسکو به عنوان قدیمی ترین ساختمان بلند پایتخت رخ داد که در نهایت پس از چند ساعت حریق این ساختمان قدیمی با قدمتی بیش از نیم قرن فرو ریخت و پس از سه روز هم اکنون در شب هنگام دوم بهمن بالغ بر سه نفر جان خود را از دست دادند.

همچنین به گفته جلال ملکی – سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران؛ براساس جمع بندی اطلاعات و مشاهدات سرصحنه مجموع تعداد افرادی که در زیر آوار گرفتار شده بودند 25 نفر است که 15 نفر از این جمع که انتظار داریم زیر آوار باشند آتش نشان هستند که تا به حال پیکر دو تن از این شهیدان از زیر آوار خارج شده و عملیات برای 13 آتش نشان دیگر و دیگر مفقودان ادامه دارد.

انتهای پیام/