جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تروریست داعشی ابتدا به ایران رفتم و از آنجا به ترکیه وارد و در شهر قونیه ساکن شدم.

تروریست داعشی ابتدا به ایران رفتم و از آنجا به ترکیه وارد و در شهر قونیه ساکن شدم.

“عبدالقادر ماشاریپف” (تروریست داعشی) بااسم مستعار “ابومحمدخراسانی”: ” یک سال پیش به من فرمان نبرد در صفوف داعش داده شد. ابتدا به ایران رفتم و از آنجا به ترکیه وارد و در شهر قونیه ساکن شدم.

مظنون حمله بر باشگاه شبانه در ترکیه در افغانستان آموزش دیده بود.

به گزارش رسانه های افغانستان، پلیس استانبول، پس از ۱۷ روز جستجو، عبدالقادر ماشاریپف، متهم اصلی حمله بر باشگاه شبانه «رینا» را در شهر استانبول، از خانۀ یک دوست قرغیزستانی‌اش در محلۀ اسن یورت این شهر بازداشت کرد.

رسانه‌های ترکی روز سه شنبه گزارش دادند که پلیس ترکیه متهم اصلی حملۀ شب سال نو میلادی را به یک باشگاه شبانه در شهر استانبول، بازداشت کرد. 

والی استانبول می‌گوید که این شهروند ازبیکستان، در افغانستان آموزش دیده است.در این حمله ۳۹ تن کشته شدند و ده‌ها تن دیگر زخم برداشتند.گروه داعش، مسوولیت آن را پذیرفته است.

پلیس استانبول، پس از ۱۷ روز جستجو، عبدالقادر ماشاریپف، متهم اصلی حمله بر باشگاه شبانه «رینا» را در شهر استانبول، از خانۀ یک دوست قرغیزستانی‌اش در محلۀ اسن یورت این شهر همراه با این دوستش و سه زن بازداشت کرد.نزدیک به دو هزار تن از نیروهای امنیتی ترک در این عملیات شرکت داشتند.این نیروها، بیش از هفت هزار ساعت تصویرهای ضبط شده در کامره های امنیتی را بررسی کردند تا توانستند این متهم را بشناسند.

واسیپ شاهین، والی استانبول، در این باره به رسانه‌های ترکی گفت: «نام این مرد، عبدالقادر ماشاریپف است و نام رمز او، ابو محمد خراسانی عبدالقوی است. او در سال ۱۹۸۳ در ازبیکستان به جهان آمده است و در افغانستان آموزش دیده است. او یک هراس افگن (تروریست/ ارهابی) تحصیلکرده است و به چهار زبان سخن می گوید.»در همین حال، نخست وزیر ترکیه بازداشت این مرد را یک دستاورد بزرگ می‌گوید.بن علی یلدرم، نخست وزیر ترکیه گفت: «بازداشت کسی که این حمله وحشتناک را انجام داده است، دستاورد بزرگی است. با گرفتاری او، افراد پشت پرده این رویداد نیز شناخته خواهند شد.»

ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد چندین حمله مرگبار بود که گروه داعش و شبه نظامیان کُرد مسوولیت آن‌ها را پذیرفته اند.نیروهای تُرک در سوریه در برابر گروه داعش و گروه های مسلح کُرد می‌جنگند و صدها تن از آنان در عراق نیز حضور دارند.

بر اساس سایر گزارشها از استانبول:

حوالی ساعت بیست و سه و 40 دقیقه  روز ١٦ ژانویه مامورین انتظامی در جریان عملیاتی  به خانه ای در یک مجتمع مسکونی در محله ای به اسم “اَسن یورت” در استانبول تعدادی اتباع خارجی را دستگیر کردند. ادارۀ پلیس استانبول بلافاصله با انتشار عکس و ویدئو دستگیری فاعل ترور شب سال نو در کلوب “رینا” را اعلام نمود. مسئولین پلیس اظهار داشتند که عامل ترور یک شهروند ازبکستان با نام مستعار “ابو محمد خراسانی” و نام اصلی اش “عبدالقادر ماشاریپف” می باشد. بنا به ادعای مسئولین پلیس در این خانه علاوه بر “ماشاریپف” یک مرد با تابعیت عراق و سه زن با اسامی “دینا” (٢٧ ساله تبعۀ سنگال ) “عائشه” (٢٧ ساله تبعۀ سومالی) و “تینه” (٢٦ ساله تبعۀ مصر) نیز دستگیر شدند. این در حالی است که بعضی منابع خبری نزدیک به حکومت (از جمله شبکۀ ان تی وی) مدعی دستگیری فرد دیگری بنام “ابو محمد” (تبعۀ قرقزستان) نیز در این خانه بوده اند.

یکی از ساکنین مجتمع با توجه به سر و صدا به خبرنگاران گفته: “ابتدا تصور کردم درگیری خانوادگی صورت گرفته. چند دقیقه ای صبر کردم و سپس به ادارۀ پلیس زنگ زدم. ولی بعدا متوجه شدم که مامورین پلیس زودتر به ساختمان محل سکونت آمده اند. سر و صداها حدودا بیست دقیقه طول کشید و بدون هیچ درگیری مسلحانه آن شخص را دستگیر و از خانه و مجتمع بیرون بردند.”
در این خصوص بهتر است کمی به اوایل سال و دو روز پس از حملۀ تروریستی برگردیم. دو روز پس از حادثۀ قتل عام یک ویدئو که گفته می شود توسط فاعل در منطقۀ میدان “تقسیم” گرفته شده در شبکه های اینترنتی منتشر شد. در این ویدئو صورت شخص مظنون هویدا بود و مسئولین حکومتی و شبکه های خبری اعلام نمودند که وی در حال کشف و اکتشاف در منطقه جهت عملیاتش است! همان روز ادارۀ پلیس بدون ذکر نام وی عکسش را در سراسر ترکیه منتشر و مدعی شد که عامل قتل عام تروریستی در کلوب “رینا” این فرد می باشد. ادارۀ امنیت گویا دو هزار نیرویش را صرف جستجو و یافتن وی کرد و در این رابطه ده ها عملیات انجام و ده ها فرد را دستگیر کرد. ولی عامل اصلی کماکان ناپدید بود! در این بین برخی اتفاقات تراژی- کمیک نیز رخ داد. از جمله در فردای انتشار عکس مظنون عده ای از مردم یک شهروند ترکمنستانی که قیافه ای مشابه با مظنون داشت را گرفته و به قصد مرگ کتکش زدند و با رسیدن پلیس وی جانش را نجات داد!
به هر حال مظنون اخیر دو روز پیش دستگیر شد و ادارۀ پلیس اعلام نمود که در حال گفتگو با وی می باشد و سپس به بازجویی خواهند پرداخت. اخبار منتشر شده از این “گفتگو” با وی حاوی نکات مهمی است. بر اساس ادعای ادارۀ امنیت استانبول “عبدالقادر ماشاریپف” در طی صحبتش با کارآگاهان امنیت گفته: ” یک سال پیش به من فرمان نبرد در صفوف داعش داده شد. ابتدا به ایران رفتم و از آنجا به ترکیه وارد و در شهر قونیه ساکن شدم. ویدئوهایی که از میدان تقسیم گرفته بودم را توسط یک نرم افزار تلفنی به مرکز فرماندهی داعش واقع در “رقه” (سوریه) فرستادم. فرمانده ام با نام مستعار “خوجا اقعا” از رقعه به من گفتند که عملیات را در همان میدان تقسیم انجام بده. شب سال نو حوالی ٢٢ به میدان تقسیم رفتم ولی همه جا پر از مامورین پلیس بود. به مرکز فرماندهی گزارش دادم و سوار تاکسی شدم و در سواحل تنگۀ بسفر آغاز به کشف یک محل بهتری کردم. متوجه شدم که کلوب رینا بهترین گزینه است. بلافاصله با مرکز فرماندهی در رقعه تماس گرفتم و به من گفتند کار را در همان کلوبی که گفتی تمام کن. بلافاصله با تاکسی به منزل رفتم و سلاح کلاشنیکفم را برداشتم و به کلوب رفتم و عملیات را اجرا کردم.”
از فردای این حادثه اغلب مسئولین رسمی و مفسران و خصوصا “کارشناسان” مدام از این می گفتند که چنین عملیاتی بی شک توسط یک فرد کارآزموده و حرفه ای صورت گرفته و یقینا قبل از شب حادثه بارها جهت تجسس و طرح نقشه به کلوب آمده و رفته! در حالی که بیانات امروزی “غبدالقادر ماشاریپف” کاملا متفاوت است.
البته این که چرا یک چنین تروریستی بجای ترک فوری استانبول در یکی از شلوغترین محلات استانبول و آن هم در یک مجتمع و آن هم با چندین زن و مرد آپارتمان کرایه کرده جای سوال است!

منبع: پیک نت/ تهیه و تنظیم از “بهزاد دولت آبادی” – استانبول