جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ساختمان پنجاه و اندساله پلاسکو به طور کامل فروریخت

ساختمان پنجاه و اندساله پلاسکو به طور کامل فروریخت

صبح امروز ساختمان قدیمی و بزرگ پلاسکو در مرکز پایتخت گرفتار آتش‌سوزی گسترده شد و اگرچه یکی دو ساعت پس از گسترش آتش سخنگوی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از اطفاء حریق سخن می‌گفت اما گویا هنوز آتش مهار نشده و طبقه یازدهم این ساختمان فرو ریخته و برخی اتش‌نشان‌ها زیر آوار مانده‌اند.
11:30 پلاسکو به طور کامل فروریخت
بالاخره پس از ساعت های طولانی که برج مشهور چند دهه پیش تهران در حال سوختن بود و نگرانی های فراوانی درباره حفظ بنای فرسوده اش مطرح می شد، این ساختمان در چشم بر هم زدنی فروریخت و به تلی از آوار تبدیل شد.

مجموعه ساختمان تجاری پلاسکو براثر وسعت حریق فرو ریخت.تعداد مصدومان تاکنون 37 نفر اعلام شده است. تاکنون بیش از 200 نفر به محل حادثه اعزام شده‌اند.

این ساختمان به سمت خود فروریخته است. نگرانی درباره وضعیت آتش‌نشانان مستقر در این ساختمان وجود دارد.

برپایه این گزارش،‌ هجوم گسترده مردم برای کمک‌رسانی مشکلاتی را برای عملیات نجات به وجود آمده است.

هم‌اکنون بیمارستان‌های منطقه به حالت آماده باش در آمده است.سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، گفت که  بخشی از ضلع شمالی ساختمان پلاسکو به دلیل فرسودگی فرو ریخته است. هنوز اطلاعاتی از مصدومان یا فوتی‌های این ریزش در دست نیست .

تلاش آتش‌نشانان 10 ایستگاه آتش‌نشانی برای اطفای حریق و لکه‌گیری‌ها ادامه دارد.

برپایه این گزارش، روند عملیات آتش‌نشانان ادامه دارد و آتش از ساعاتی قبل تحت کنترل آتش‌نشانان درآمده است.

به گفته سخنگوی آتش‌نشانی تهران، با مهار دامنه آتش،‌خطر سرایت به مکانهای دیگر وجود ندارد همچنین تا به این لحظه مورد مصدومیت و فوتی نداشتیم.

هم‌اکنون ده‌ها نفر توسط آتش‌نشانان با استفاده از امکانات لازم و نردبان هیدرولیکی نجات یافته‌اند و عملیات ادامه دارد.

برپایه این گزارش، در پی اعلام آتش‌سوزی به سامانه 125، با اعزام آتش نشانان 8 ایستگاه به همراه 3 خودرو نردبان و تشک نجات به محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو، کار اطفاء حریق آغاز شده است. آتش‌سوزی از طبقه نهم به بالای مجتمع تجاری پلاسکو رخ داده است.

این ساختمان مرکز توزیع پوشاک در تهران است و پیش از این هم دچار حریق شده بود.

درباره دلایل این آتش سوزی هنوز خبری مخابره نشده است.

11:29 طبقه یازدهم ساختمان پلاسکو فروریخت

تازه ترین گزارش سازمان آتش نشانی حاکی است که متاسفانه دوباره آتش از برخی از طبقات پلاسکو شعله ور شده است. به گزارش ایران آنلاین سخنگوی این سازمان عمق فاجعه را گسترده خواند اما درعین حال آماری از مصدومان یا قربانیان احتمالی حادثه ارائه نکرد.

ملکی سخنگوی این سازمان دقایقی قبل به شبکه خبر اعلام کرد که به دلیل گستردگی حادثه از یک سو و نیز آتش زا بودن مواد و پارچه ها و نیز تاسیسات کهنه ساختمان ، هم اکنون شاهد شعله ور شدن آتش از برخی دیگر از نقاط ساختمان هستیم. این مقام آتش نشانی همچنین با اعلام این که هم اکنون 200 آتش نشان در محل برای مهار بحران تلاش می کنند نسبت به بی اعتنایی به مواردایمنی در این قبیل مراکز انتقال کرد. ملکی نسبت به خطراتی که بعد از موج سهمگین آتش حیات ساختمان را تهدید می کند اظهار نگرانی کرد.
09:45
سخنگوی سازمان آتش نشانی: اعزام 10 ایستگاه با 200 آتش نشان
جلال ملکی گفت:‌ صبح امروز آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام و مأموران 10 ایستگاه آتش‌نشانی به همراه وسایل و تجهیزات به محل حادثه اعزام شدند. ضمن اینکه 15 تانکر آب به همراه 200 آتش نشان هم اکنون در حال اطفا حریق هستند.  وی افزود: ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم به بعد دچار حریق شده و دود بسیاری از این ساختمان متصاعد شده است.  آلودگی هوای تهران مانع از دیده شدن دود شدید ناشی از این حریق گسترده در فواصل دوردست است.
09:07
 رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از وقوع آتش سوزی گسترده در ساختمان پلاسکو در پایتخت خبر داد و گفت: عملیات امداد رسانی همچنان ادامه دارد. سرگرد علی اصغر شریفی با اعلام خبر وقوع آتش سوزی گسترده در ساختمان پلاسکو واقع در چهار راه استانبول پایتخت گفت: از ساعتی پیش شعله های آتش و دود غلیظ ناشی از آتش سوزی از یکی از طبقات این ساختمان اداری تجاری مشاهده شد که بلافاصله نیروهای امدادی اعم از ماموران پلیس راهور، اورژانس و نجات گران آتش نشانی در محل حادثه حاضر شده و عملیات امدادرسانی را آغاز کرده اند .
وی با اعلام اینکه به دلیل گستردگی شعله ها پلیس راهور در محدوده خیابان جمهوری، چهار راه استانبول و خیابان سعدی محدودیت ترافیکی خاص اعمال کرده است، افزود: محدودیت های اعمال شده برای تسهیل در تردد خودروهای امدادی و آتش نشانی است و بعد از مهار شعله های آتش برچیده خواهد شد .
شعله های آتش از دقایقی پیش به جان ساختمان اداری تجاری معروف در چهار راه استانبول افتاده و عملیات مهار شعله ها همچنان ادامه دارد، هنوز علت آتش سوزی و تلفات احتمالی آن مشخص نشده است.