جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارش وضعیت زندانیان در حال اعتصاب غذا / حسن نایب هاشم

گزارش وضعیت زندانیان در حال اعتصاب غذا / حسن نایب هاشم

روز ۲۵ دی ماه، ۳۸امین روز اعتصا _غذا ی  نزار زکا، ۲۵امین روز اعتصاب غذای  مهدی کوخیان، ۲۴امین روز اعتصاب غذا و  اعتصاب دارو ی  محمدرضا نکونام، ۲۱امین روز اعتصاب غذای احمدرض جلالی، ۲۰امین روز اعتصاب غذای  فواد یوسفی، ۱۵امین روز اعتصاب غذای #محمدصابر_ملک_رئیسی، چهاردهمین روز اعتصاب غذای من، ۱۰امین روز اعتصاب غذای فرشید_ملک_زاده و ۹امین روز اعتصاب غذای  شهلا محمدیانی بود.
علی_شریعتی، خوشبختانه ظهر امروز در ۷۵امین روز اعتصاب غذایش در حضور همسر، مادر و خواهرش با خوردن سوپی که ایشان برایش تهیه کرده بودند به اعتصاب غذایش پایان داد و در عین حال تاکید که از خواست‌های به حق خود چون بررسی مجدد و عادلانه پرونده و مرخصی تا زمان اتمام رسیدگی مجدد نخواهد گذشت و خواست هایش را از طرق دیگر پیگیری خواهد کرد
سعید شیرزاد نیز در نخستین ساعات امشب در ۳۹ امین روز اعتصاب_غذای خود پس از ملاقات با نماینده دادستان و قاضی ناظر بر زندان و با وعده آنان برای پیگیری و رسیدگی به خواسته‌هایش در مورد موضوع ضرب و شتم زندانیان و توهین‌ها به خانواده هایشان و عدم تکرار آن ها به اعتصاب غذای خود پایان داد.
آرش  صادقی امروز خبری از وضعیت سلامتی اش به کسی نداد و پدر نگران او بیش از پیش نگران است. او پس از ۷۲ روز اعتصاب غذا، نیازمند مراقبت های ويژه است تا ناراحتی های گوارشی، کمخونی و عفونت دستگاه تنفسی وی التیام یابد و این امر قاعدتا تنها در بیمارستان می تواند به خوبی صورت پذیرد.
نزار زکا را در جهت اعمال فشار بیشتر برای شکستن اعتصاب غذایش اخیرا به سالن بدنام ۹ بند بدنام ۸ اوین بدنام منتقل کرده اند. در این بند شلوغ که عمدتا زندانیان تبه کار محکوم به اعدام و حبس ابد نگه داری می شوند، خطر جان زندانیانی را که به این گروه تعلق ندارند تهدید می کند. تخت های آن صاحب دارند و صاحبان آن به خاطر احکام سنگین زود به زود جا به جا نمی شوند. زندانیانی که تازه به این سالن منتقل می شوند، باید تا مدت ها بر روی زمین بخوابند.
از محمدرضا نکونام، روحانی منتقد امروز خبر تازه ای نرسید. دوستداران وی یک کانال تلگرامی را برای خبررسانی از وضعیت او ایجاد کرده اند که اخبار مربوط به وی را با یک روز تأخیر منتشر می کند. با توجه به بیماری های عدیده وی چون سابقه سکته مغزی، بیماری دیابت، فشار خون بالا، نارسایی و درد کلیه ها و بیماری تیروئید، او اکنون از درد متناوب در قفسه سینه که می تواند به خاطر کم رسیدن خون به قلب باشد و تاری دید که بیشتر به خاطر کمبود ویتامین ب یک است رنج می برد.
مهدی کوخیان، فعال مدنی شهر ملکان در استان آذربایجان شرقی در دو هفته گذشته در بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه پاسداران تبریز نگهداری می شود و اکنون از سوی بازجویان در شرایط اعتصاب غذا، مورد ضرب وشتم و فشار قرار می گیرد.
عوارض اعتصاب غذا به تدریج در احمدرضا جلالی پزشک متخصص پیشگیری از فجایع که از قضا امروز روز تولدش هم هست و تولدش را در بند ۷ زندان اوین و نه در کنار عزیزانش “جشن”! می گیرد، اکنون رخ می نماید. او که تا حال از این بیماری خاصی رنج نمی برده است، اکنون به درد پهلو و خونریزی در ادرار گرفتار شده است و هیچ بعید نیست که در این مدت که احتمالا آب کافی به بدنش نرسیده است، رسوباتی در دستگاه ادراری اش پدید آمده باشد. به رغم پهلو درد شدید تاکنون از او سونوگرافی، آزمایش ادرار و آزمایشات لازم دیگر به عمل نیامده است. معلوم نیست از او که به جز تحصیل و تحقیق و زندگی آرام در کنار همسر و دو فرزند ۱۴ساله و ۵ساله خود، در زندگی فعالی خاصی نداشته است، چه انتظاری دارند که وی را زندانی کرده اند. آیا سناریویی مانند امید کوکبی برای او خواسته اند بنویسند؟
از فواد یوسفی که به خاطر ۲۸ ماه حبس در سلول انفرادی، تألمات روحی فراوان پیدا کرده است، خبر تازه ای در دست نیست. او که به خاطر اعتصاب غذا ضعف شدید پیدا کرده و فشار خونش کاهش پیدا کرد، دشواری هایش به خاطر مشکلات عصبی بیشتر است. قابل تصور است که او مقداری بسیار کم تر از ۷۵ گرم قند یا شکر در حین اعتصاب غذا مصرف کرده باشد و کاهش قند خون امکان حملات عصبی اگرسیو و در این مورد به خود او را به شدت بالا می برد و ممکن است هر لحظه فاجعه ای از این نظر برایش روی دهد. به نظر می رسد که تلاش دوستانش برای پایان اعتصاب غذای او هنوز به نتیجه نرسیده است.
محمدصابر ملک رئیسی، که در کمتر از ۱۷ سالگی به عنوان گروگان برادرش که مایل به همکاری با دستگاه های امنیتی نبوده زندانی شده است و در روند دادرسی های غیر عادلانه، مجرم شناخته شده و حکم سنگین ۱۷ ساله برایش تعیین کرده اند، از زمان اعتصاب غذا تحت فشار و ضرب و شتم بیشتر قرار گرفته است و او را مجبور می کنند که حتا اعتصاب غذای خود را انکار کند. در این شرایط ضروری است که پایان اعتصاب غذایش در شرایطی معمولتر اعلام شود و قطعا کسانی که تماس نزدیک تری با زندان اردبیل دارند می توانند شرایط وی را بهتر وارسی نمایند. انتقال وی از زندان اردبیل به زندان چاه بهار خواست خانواده پرجمعیت اوست تا آنها از نزدیک تر بتوانند پیگیر مسائل مربوط به عزیزشان باشند.
. من تا پایان اعتصاب غذای پیروزمند زندانیان سیاسی عقیدتی که قبل از من در اعتصاب غذا هستند و آزادی  کامران قادری دوست دیرینه و بیمار خود به اعتصاب غذای خود ادامه می دهم.