جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارشهای متعدد از سایت “جماران” در مورد تجلیل و قدرشناسی مردمی از چهره تاریخی و ماندگار آیت الله هاشمی رفسنجانی

گزارشهای متعدد از سایت “جماران” در مورد تجلیل و قدرشناسی مردمی از چهره تاریخی و ماندگار آیت الله هاشمی رفسنجانی

تشییع پیکر «آیت الله علی اکبر هاشمى رفسنجانى» رئیس جمهور سابق ایران با حضور میلیون ها نفر در خیابان های تهران، به یک نمایش نادر از حضور مردم ایران در صحنه تبدیل شد و رسانه های غربی را به اذعان به اتحاد ایرانیان واداشت.

بزرگترین اجتماع برای تشییع و خاکسپاری آیت الله هاشمی رسانه های غربی را به اذعان به «اتحاد ایرانیان» واداشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد: مراسم تشییع دیروز، بزرگترین مراسم برگزار شده برای یک سیاستمدار از زمان رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال 19899 محسوب می شود و ایرانیان از تمامی طیف های سیاسی در این مراسم حضور داشتند.

آیت الله رفسنجانی که در روز یکشنبه در سن 82 سال درگذشت، در کنار امام خمینی (ره) در جنوب تهران به خاک سپرده شد.

«آیت الله خامنه ای» رهبر انقلاب در دانشگاه تهران بر پیکر او نماز گزارد و با مردی که یکی از ستون های جمهوری اسلامی و از حامیان داشتن روابط بهتر با غرب در نظر گرفته می شد، وداع کرد.

آیت الله رفسنجانی که به دلیل عارضه قلبی درگذشت، بزرگترین بازمانده سیاسی ایران و یک نیروی پیشرو در سیاست این کشور بود.

او یکی از اعضای موسس انقلاب، از فرمانده های ارشد نظامی ایران در طول جنگ ایران و عراق، و دو دوره رئیس جمهور ایران محسوب می شد که دومین چهره سیاسی قدرتمند در بسیاری از زمان ها در تاریخ جمهوری اسلامی محسوب می شد.

او از محبوبیت بالایی برخوردار بود. زمانی که وی در قدرت بود، بر روابط بهتر با همسایگان عرب ایران تاکید می کرد. مقاماتی از ترکیه، افغانستان، بحرین – کشوری که اکنون با ایران رابطه سیاسی ندارد – و حتی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید پیام تسلیت ارسال کرد.

مسئولان در شهرداری تهران روز سه شنبه اعلام کردند خیابانی در تهران به نام آیت الله رفسنجانی نامگذاری خواهد شد.

تایم: مراسم تشییع آیت الله هاشمی نمادی از «ایرانیانِ متحد» بود

هفته نامه آمریکایی تایم نیز گزارش داد: در بزرگترین تجمع در مراسم تشییعی که در ربع قرن گذشته در جمهوری اسلامی برگزار شد، آیت الله اکبر هاشمى رفسنجانى یکی از آخرین بنیانگذاران باقی مانده از جمهوری اسلامی در روز سه شنبه به خاک سپرده شد.

رئیس جمهور پیشین که جایگاه منحصر به فردی در صحنه سیاسی ایران داشت، در کنار مربی خود آیت الله خمینی (ره) به خاک سپرده شد.

در مراسم تشییع و خاکسپاری آیت الله رفسنجانی مردم و شخصیت ها از تمامی طیف ها حضور داشتند. از قشر مرفه تا فقیر، پیر تا جوان و کودک، با حجاب تا کم حجاب همگی در این مراسم شرکت کردند تا بر شش دهه حضور وی در عرصه سیاسی کشور ارج نهند.

«امیر» یک کارمند بازنشسته 55 ساله دولت که با همسرش در این مراسم حضور داشت، گفت: «او سال ها در کنار مردم و جمهوری اسلامی بود، تمام ملت مدیون او است.»

«احسان» 32 ساله نیز گفت: «من برای قدردانی از تمامی زحماتی که برای جمهوری اسلامی کشیده بود و تمام مشقت هایی که او به خاطر انقلاب تحمل کرده بود، به اینجا آمده ام.»

«افسانه» یک بازنشسته 59 ساله که به همراه دخترش در این مراسم شرکت داشت، گفت: «من به مراسم تشییع جنازه آمده ام تا نشان دهم که راه او را ادامه خواهم داد.»

با مرگ ناگهانی آیت الله هاشمی ایرانیان همه از خود می پرسند آیا کسی می تواند پس از او نقش مهمی که او داشت را ایفا کند. آنها یک صدا فریاد زدند: «راهت ادامه دارد، هاشمی».

مهم نیست که منظور هر یک از آنها از این راه چیست اما مراسم تشییع وی نمادی از «ایرانیان متحد» بود.

خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته گزارش داده بود: ایرانیان در یک «نمایش اتحاد» روز سه شنبه برای تشییع پیکر «آیت الله اکبر هاشمى رفسنجانى» رئیس جمهور پیشین در مرکز تهران گردهم آمدند.

این خبرگزاری گزارش داده بود در مراسم تشییع جنازه آیت الله هاشمی هر دو جناح در کنار هم همبستگی و اتحاد را به نمایش گذاشتند. در میان شرکت کنندگان در این مراسم، سردار «قاسم سلیمانی»، «مولوی عبدالحمید» امام جمعه اهل سنت زاهدان، نوه های امام خمینی (ره) و حتی برخی از ستارگان سینما حضور داشتند که این امر نشانه اتحاد است و نشان می دهد که چگونه آیت الله رفسنجانی مورد احترام همه اقشار جامعه بود.