پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هشدار گزارشگران سازمان ملل؛ خطر مرگ پس از اعتصاب غذای طولانی زندانیان عقیدتی در ایران را تهدید می کند

هشدار گزارشگران سازمان ملل؛ خطر مرگ پس از اعتصاب غذای طولانی زندانیان عقیدتی در ایران را تهدید می کند

عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران به همراه میشل فرست گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر و آقای رولاند آژوی، گزارشگر کارگروه سازمان ملل در بازداشت های خودسرانه با انتشار بیانیه ای نسبت به خطر مرگ زندانیان عقیدتی در اعتصاب غذا و یا زندانیانی که به تازگی اعتصاب غذای خود را پایان داده اند از جمله آرش صادقی، علی شریعتی، سعید شیرزاد، محمدعلی طاهری، مهدی کوخیان، محمدرضا نکونام، حسن رستگاری و نزار زکا هشدار دادند. متن کامل بیانیه درپی می آید.

روز ۲۰ دی ماه ۹۵، عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران به همراه میشل فرست گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر و آقای رولاند آژوی، گزارشگر کارگروه سازمان ملل در بازداشت های خودسرانه نسبت به وضعیت بحرانی چندین زندانی عقیدتی در اعتصاب غذای طولانی مدت در ایران هشدار دادند.

متن ترجمه شده این بیانیه توسط هرانا را در ادامه بخوانید؛

در هفته های اخیر، دستکم هشت زندانی عقیدتی در ایران در اعتراض به غیرقانونی بودن بازداشت شان در اعتصاب غذا بوده یا هستند که این امر برای آنان خطر جانی در پی می آورد از جمله، سعید شیرزاد، علی شریعتی، محمدرضا نکونام، حسن رستگاری مجد، مهدی کوخیان، نزار زکا و محمدعلی طاهری.

زندانی دیگری با نام آرش صادقی هفته پیش اعتصاب غذای خود را که از ۲۴ اکتبر در اعتراض به بازداشت همسرش آغاز کرده بود پس از آزادی با وثیقه همسرش پایان داد.

خانم جهانگیر در این باره گفت: “هم آرش صادقی و هم خانم ابراهیمی هر دو مدافعان حقوق بشر هستند که به دلیل استفاده مسالمت آمیز از حق آزادی بیان و تجمع خود زندانی شده اند.”

گزارشگر ویژه همچنین تاکید کرد علیرغم وضعیت بحرانی سلامت، از انتقال آقای صادقی برای دریافت رسیدگی تخصصی پزشکی ممانعت بعمل آمده و گزارش شده کماکان در زندان نگهداری می شود.

خانم جهانگیر تصریح کرد: “از مقامات ایرانی میخواهم اطمینان دهند که آقای صادقی در وهله اول به تجهیزات تخصصی پزشکی در خارج از زندان دسترسی خواهد داشت که منطبق با استانداردهای بین المللی حقوق بشر و اخلاق پزشکی است.”

“من عمیقا نگران بازداشت ادامه دار مدافعان حقوق بشر در ایران هستم. این فعالین بر اساس اتهامات و جرایم مبهمی دادگاهی شده و درپی روند رسیدگی خدشه دار توام با تخلف به حبس های طولانی مدت محکوم می شوند. برای آنها راهی نمانده جز اینکه با به خطر انداختن جانشان به غیرقانونی بودن بازداشت خود اعتراض کنند.”

کارشناس سازمان ملل همچینین به این موضوع اشاره کرد که چنین شرایطی تنها چند روز بعد از آن اتفاق افتاده که رئیس جمهور ایران آقای روحانی منشور حقوق شهروندی را امضاء کرده که حق زندگی، آزادی بیان و عقیده و تجمع در ایران را پاس می دارد.

عاصمه جهانگیر تاکید کرد: “من مصرانه از دولت ایران می خواهم فورا و بدون قید و شرط زندانیانی که به طور خودسرانه بازداشت شده اند را آزاد کند. زندانیانی که به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و تلاش مسالمت آمیز برای ترویج حقوق بشر در این کشور تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.”

اعتصاب غذا
کارشناس سازمان ملل اطلاعاتی دریافت کرده است که وضعیت جسمی علی شریعتی بحرانی است. وی از ۳۱ اکتبر در اعتصاب غذا به سر می برد. آقای شریعتی مشغول تحمل ۵ سال حبسی است که به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز از جمله شرکت در اعتراض علیه خشونت و اسیدپاشی به زنان در ایران به او تحمیل شده است.

همچنین نگرانی هایی در مور زندانی سیاسی سعید شیرزاد وجود دارد که در سال ۲۰۱۵ به ۵ سال حبس محکوم شد و از ۷ دسامبر ۲۰۱۶ دست به اعتصاب غذا زده است. و همینطور محمدعلی طاهری که از ۲۸ سپتامبر در اعتصاب غذاست ، اما بعد از انتقالش به بیمارستان نظامی بقیه الله، در مکانی نامعلوم نگهداری می شود.

کارشناس سازمان ملل همچنین به حسن رستگاری مجد اشاره کرد که گزارش شده در تلافی اعتصاب غذای طولانی مدت در سلول انفرادی نگهداری شده است.

گزارش خانم جهانگیر توسط میشل فرست گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر و گزارشگر کارگروه سازمان ملل در بازداشت های خودسرانه، آقای رولاند آژوی امضا شده ا