جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نقدی بر نماز رهبری بر پیکر هاشمی رفسنجانی/ مهدی خزعلی

نقدی بر نماز رهبری بر پیکر هاشمی رفسنجانی/ مهدی خزعلی

مهمترین فراز نماز میت که اساس و فلسفه نماز است شهادت مومنین بر خیر است و طلب غفران برای میت، یعنی پس از تکبیر چهارم «اَلّلهُمَّ إِنَّ هَذَا عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ أمَتِکَ نَزَلَ بِکَ وأَنْتَ خَیْرُ مَنْزُول بِه اَلّلهُمَّ إنَّا لاَ نَعْلَمُ مِنْهُ إلاَّ خَیْراً وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِه مِنَّا اَلّلهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِناً فَزِدْ فی إِحْسَانِه وَإنْ کَانَ مُسِیئاً فَتَجَاوَزْ عَنْه وَاغْفِرْ لَهُ. اَلّلهُمَّ اجْعَلْهُ عِنْدَکَ فی أعْلی عِلِّیِّینَ وَاخْلُفْ عَلی أهْلِهِ فی الغَابِرِینَ وَارْحَمْهُ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین.»

امام صادق عليه السّلام می‌فرماید: چون‏ مؤمنى بميرد و چهل نفر از مؤمنان بر جنازه او حاضر شوند و بگويند «اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْهُ اِلاّ خَيْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنّا» يعنى خداوندا ما از او به غير از نيكى چيزى نمى‌دانيم و تو داناترى به احوال او از ما، چون اين را بگويند حق تعالى فرمايد: «من گواهى‏ شما را پذيرفتم، و آن گناهانى را كه من مى‏ دانم و شما نمى‏ دانى آمرزيدم.»

در حديث ديگرى از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلّم نقل شده: اول چيزى كه در عنوان نامه مؤمن پس از مرگش مى‌نويسند، چيزى است كه مردم در حق او مى‏‌گويند، اگر نيك مى‏‌گويند، نيك مى‏نويسند، و اگر بد مى‏گويند بد مى‏ نويسند!

و رهبری این قسمت مهم از نماز را حذف فرمودند که محل تأمل است: «اَلّلهُمَّ إنَّا لاَ نَعْلَمُ مِنْهُ إلاَّ خَیْراً وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِه مِنَّا» شاید نگران غفران الهی برای هاشمی هستیم! نکند آمرزیده شود! اما جمعیت میلیونی در خیابان این شهادت خیر را فریاد کرد!

در ادامه این بخش از دعا می‌آید «وَإنْ کَانَ مُسِیئاً فَتَجَاوَزْ عَنْه وَاغْفِرْ لَهُ” و بزرگان برای علمای دین این جمله را نمی‌خوانند که «اگر او بدکار بود از بگذر» و مرحوم گلپایگانی در نماز بر امام این جمله را به رسم ادب حذف کردند، ولی رهبری در نماز بر هاشمی این جمله را با تاکید نه ضرب العفو خواندند!
امید که به شهادت جمعیت میلیونی مردم غفران الهی مشمول هاشمی شود و این درسی باشد برای جناح حاکم.