چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سخنرانی اکبرهاشمی رفسنجانی طلبه خردسال حوزه علمیه قم در سال 133 موجب بازداشت او توسط ماموران شهربانی همدان گردید!

سخنرانی اکبرهاشمی رفسنجانی طلبه خردسال حوزه علمیه قم در سال 133 موجب بازداشت او توسط ماموران شهربانی همدان گردید!

شهربانی رژیم پهلوی نوشته است: چون یكی از طلاب علوم دینی به نام اكبر هاشمی،‌ دانش آموز حوزه علمیه قم كه به همدان آمده بود در روزهای تاسوعا و عاشورا مطالب تا اندازه ای تحریك آمیز ایراد می نموده، به وسیله ماموران به شهربانی احضار و با پرونده امر تحویل پادگان گردید.

به گزارش مشرق، با فرارسیدن ماه محرم سال 1337 هاشمی رفسنجانی از تهران به همدان رفت تا در روزهای عاشورا و تاسوعای آن سال به منبر برود. از قضا این سفر همزمان با سقوط حكومت سلطنتی عراق در كودتای عبدالكریم قاسم شد و هاشمی در همدان ضمن یك سخنرانی وضع عراق را تشریح كرد و عامل اصلی سقوط سلطنت عراق را وابستگی به خارج معرفی كرد. پس از این سخنرانی وی را بازداشت كرده و به شهربانی منتقل كردند و دو روز در آنجا نگه داشتند و در نهایت با پادرمیانی حاج شیخ نصرالله بنی‌صدر آزاد شد.

در  این سند آمده است: چون یكی از طلاب علوم دینی به نام اكبر هاشمی،‌ دانش آموز حوزه علمیه قم كه به همدان آمده بود در روزهای تاسوعا و عاشورا مطالب تا اندازه ای تحریك آمیز ایراد می نموده، به وسیله ماموران به شهربانی احضار و با پرونده امر تحویل پادگان گردید. عده ای از علما و معتمدین شهر تقاضای استخلاص نامبرده را نموده. چون مشارالیه تا اندازه ای خردسال بوده و فرمانداری هم از وی تعهد و تضمین كرده كه من بعد رعایت مقررات را نموده و در آن شهر توقف ننماید، مرخص شده است.‌‌