پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پس از سوریه، ترکیه قدم به قدم در عراق برای خود جا بازمیکند

پس از سوریه، ترکیه قدم به قدم در عراق برای خود جا بازمیکند

شکست سیاستهای منطقه ای نظام ولایت فقیه در سوریه و یمن کاملا مشهود است. اما اکنون عراق نیز شاهد تثبیت حضور ترکیه و تضعیف جولان حشدالشعبی و گروههای وابسته به نظام ولایت فقیه میباشد

روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم یک عنصر اطلاعاتی موسوم به «هادی محمدی» بالحن فرافکنانه و واژگونه باطرح نکاتی درتوضیح پیرامون شکست گام به گام سیاستهای منطقه ای نظام ولایت فقیه، -ضمن حمله و هجمه قلمی به ترکیه- نوشت:

مقامات دولت ترکیه در راهبردهای شش سال گذشته به طمع نامشروع برای نابودی دولت‌های عراق و سوریه از طریق موج‌سواری تروریستی راه به جایی نبرده‌اند و یک عزم جدی برای شکست این پروژه را شاهد بودند.

باقیمانده تروریست‌ها در عراق و سوریه را نیز در یک عمر کوتاه ارزیابی می‌کنند و لذا قبل از تهی شدن دست دیپلماسی آنان، با متهم کردن دولت اوباما و شکست آنها، نمایش جدیدی را شروع کرده‌اند.

این ژست جدید را مبارزه با داعش نام گذاشته‌اند تا از طریق یک فریب دیپلماتیک، تروریست‌های داعش را به ابزار چانه‌زنی برای کسب امتیازات اقتصادی و سیاسی و جایگاه منطقه‌ای ترکیه تبدیل کنند.

این بدان معنا نیست که ترک‌ها از سیاست‌های شش سال گذشته در حمایت علنی از داعش در عراق و سوریه پشیمانند یا برای جبران نفاق دیپلماتیک، آماده ارائه رفتار ایجابی هستند. آنها در سوریه، تعدادی از تروریست‌های دست آموز سرویس اطلاعاتی خود را در کنار یگان‌های نظامی و تکاور در مناطق اشغالی داعش مستقر کرده‌اند و بدون توجه به حضور اشغالگرانه در شمال حلب، برای حفظ بقیه تروریست‌های القاعده با نام‌های جبهه النصره و احرار‌الشام و… بازی رسانه‌ای می‌کنند.

ترک‌ها از این طریق با نمایش خود به عنوان بازیگر سازنده در بحران سوریه بر روابط فعال و پنهان و آشکار خود با تروریست‌ها سرپوش می‌گذارند تا امکان سهم خواهی اقتصادی و سیاسی در آینده سویه را داشته باشند.

همین مدل و سناریو برای عراق نیز تدارک شده و طی روزهای آینده، نخست وزیر ترکیه به بغداد سفر می‌کند تا در ازای توقف کارشکنی در مبارزه با داعش، روابط با بغداد را به شرایط عادی برگردانند و از ظرفیت میلیارد دلاری اقتصادی با اقلیم کردستان و بغداد بهره‌مند شده و به حضور اشغالگرانه نظامیان خود در بعشیقه در شمال موصل مشروعیت بدهند.

با اینکه همه مقامات عالی رتبه عراقی و کرد عراقی، این حضور نظامی را غیرقانونی و باج‌خواهانه اعلام کرده‌اند، ییلدریم نخست وزیر ترکیه آن را نقض حاکمیت عراق نمی‌داند! اردوغان هم که با موج بی‌ثباتی و تروریسم نابودکننده اقتصاد و امنیت داخلی روبه‌روست، امنیت در ازمیر را در حلب و خارج از مرزهای قانونی و با روش‌های غیرقانونی امکانپذیر می‌داند!

این مواضع مقامات ترکیه تأکید دارد که رویکردهای تجاوزکارانه و طمع‌ورزانه از راهبردهای آنها حذف نشده و مطالبات غیرقانونی را با کارت تروریسم در عراق و سوریه دنبال می‌کنند.

مقامات ترک زمانی باید انتظار داشته باشند که مقامات عراق به آنها با نگاه یک همسایه قابل اعتماد نگاه می‌کنند که از ترویج و حمایت از تفکرات تکفیری و گروه‌های تروریستی در درون ترکیه و محیط منطقه‌ای دست برداشته‌اند و از توهم عثمانی‌گری و طمع به اراضی شمال عراق و شمال سوریه خارج شده‌اند و از مداخله‌گری سیاسی در محیط منطقه‌ای دست برداشته‌اند.

خروج از بعشیقه و توقف حمایت از داعش و النصره و بقیه تروریست ها، اولین گام برای اعتمادسازی در تعاملات با همسایگان می‌باشد.