جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ژنرال راحیل شریف پاکستانی فرماندهی “ائتلاف نظامی” کشورهای عربی را عهده دار شد.

ژنرال راحیل شریف پاکستانی فرماندهی “ائتلاف نظامی” کشورهای عربی را عهده دار شد.

 در جبهه یمن، به پیشنهاد عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان سعودی، ژنرال راحیل شریف پاکستانی فرماندهی “ائتلاف نظامی”  کشورهای عربی را عهده دار شد. ژنرال خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان، این خبر را رسماتایید کرد.

به این ترتیب پاکستان به عنوان یک قدرت اتمی به ائتلاف گسترده عربستان و کشورهای عربی – که درجبهه یمن با همپیمانان “صالح مخلوع” میجنگند- ملحق شد!

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان جمعه شب در یک گفت و گوی تلویزیونی تایید کرد که ژنرال ‘راحیل شریف’ فرمانده سابق ارتش این کشور، به فرماندهی ائتلاف نظامی خودساخته عربستان که از سوی ریاض به عنوان ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریسم نامگذاری شده، منصوب شده است.

به گزارش ایرنا، ژنرال راحیل شریف که به مدت سه سال فرماندهی ارتش پاکستان را برعهده داشت و توانست دستاوردهای نسبتا خوبی در امر مبارزه با تروریسم کسب کند، در این مدت محبوبیت خوبی در بین مردم پاکستان بدست آورد و در نهایت، با وجود درخواست اکثریت مردم پاکستان برای تمدید دوره فرماندهی وی، این ژنرال ارتش پاکستان حدود 40 روز پیش از سمت فرماندهی بازنشسته شد و چند روز پیش سفری ‘ویژه’ به عربستان انجام داد.
به گزارش ایرنا، خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان جمعه شب با حضور در یکی از برنامه های شبکه خبری پرمخاطب ‘جیو’ پاکستان، در پاسخ به سوال مجری مبنی بر آیا ژنرال راحیل شریف به فرماندهی ائتلاف 34 کشور به رهبری عربستان منصوب شده و آیا این انتصاب با هماهنگی و تایید دولت پاکستان انجام شده است؟ پاسخ مثبت به این سوال داد و گفت: این موضوع تقریبا دو سه روز پیش نهایی شده و من هنوز جزئیات زیادی در این باره در اختیار ندارم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم گیری برای انتصاب ژنرال راحیل شریف به عنوان فرمانده ائتلاف یاد شده در اسلام آباد اتخاذ شده و یا در ریاض؟ گفت: انتصاب ژنرال راحیل شریف به فرماندهی این ائتلاف حتما با اجازه و تایید دولت پاکستان انجام شده است. برای اتخاذ چنین تصمیم های مهمی، حتما هماهنگی های لازم انجام می شود.

خواجه آصف گفت: کشورهای عضو این ائتلاف، با اضافه شدن ترکیه، مالزی و چند کشور دیگر، از 34 کشور به 39 کشور افزایش یافته است.

وی بدون اشاره به نام کشور خاصی، تاکید کرد: ‘معتقدم، بدون هیچ گونه استثنا، همه امت اسلامی باید عضو این ائتلاف باشند.
عربستان در سال 2015 در اقدامی بدون هماهنگی از پیش انجام شده با کشورهایی که امروز نام آنها در فهرست ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض قرار دارد، اعلام کرد که ائتلافی متشکل از 34 کشور اسلامی تشکیل داده و مدعی شده که هدف از تشکیل این ائتلاف، مبارزه با تروریسم است.
در روزهای پایانی سال 2015، دولت پاکستان رسما اعلام کرد که عضوی از این ائتلاف است. گزارش رسانه های پاکستان و اظهارنظر بسیاری از مسئولان این کشور حاکی است که عربستان حتی بدون اطلاع و اجازه پاکستان، بطور خودسرانه نام این کشور را در فهرست ائتلاف نظامی خود قرار داده بود.
 سال گذشته، خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه عربستان به ژنرال راحیل شریف پیشنهاد فرماندهی ائتلاف نظامی خودساخته ریاض را مطرح کرده است تا اینکه امشب، خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان، این خبر را تایید کرد.
پاکستان، به لحاظ قدرت نظامی و ارتش، یکی از قدرتمندترین کشورهای عضو این ائتلاف است و تنها ‘قدرت هسته ای’ عضو این ائتلاف به شمار می رود.
در دی ماه سال گذشته، پس از سفری که ‘عادل الجبیر’ وزیر امو خارجه عربستان به اسلام آباد انجام داد، وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این کشور در چهار حوزه شامل آموزش، تبادل اطلاعات، انتقال تجربیات و همراهی در زمینه اتخاذ مواضع مشترک علیه افراط گرایی، به عنوان عضوی از ائتلاف 34 کشور با آن همکاری خواهد کرد.
 در این بیانیه هیچ گونه اشاره ای به احتمال مشارکت نیروهای پاکستان یا همکاری تسلیحاتی آن با ائتلاف تحت رهبری عربستان نشده بود.