جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های چهارشنبه پانزدهم دی ماه

مروری بر روزنامه های چهارشنبه پانزدهم دی ماه

 

روزنامه های امروز به تدریج وارد فضای انتخاباتی جدی تری شده اند. در این میان، روزنامه های اصلاح طلب سعی کرده اند که موضوع جایگزینی و آلترناتیو، رئیس جمهور فعلی را تثبیت کنند. از سوی دیگر، اقدام ناگهانی و محیرالعقول سرمربی تیم ملی در تقابل با سرمربی پرسپولیس، از دیگر موضوعات مهم بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ موضوع انتخابات و گزینه آلترناتیو روحانی در کانون توجه اصلاح طلب ها قرار گرفته است.

احتمال ردصلاحیت روحانی در حد یافتن انسان زنده در مریخ!/ چالش مانکن در قصابی‌ها/ وزیر کشور با رئیس جمهور اختلاف دارد؟

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «آماده‌باش اصلاح‌طلبان» با اشاره به اینکه همزمان با زمزمه‌های احتمال ردصلاحیت رئیس‌جمهور در محافل سیاسی و رسانه‌ای جریان اصولگرا اصلاح‌طلبان به شکل جدی‌تری به موضوع آلترناتیو برای ‌روحانی می‌نگرند، نوشت: « اگر تا چند ماه پیشتر به یک طنز غیرقابل باور شبیه بود، اما امروز موضوع آنقدر جدی شده و دل اصلاح‌طلبان را لرزانده که آنها خودشان را برای هر چیز ناممکنی آماده کنند. هرچیزغیرممکنی حتی ردصلاحیت حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی ایران! تا یکی، دو سال پیش، از هر اصلاح‌طلبی که راجع به این موضوع یعنی احتمال ردصلاحیت روحانی در سال 96، می‌پرسیدید با کلی دلیل، چنین موضوعی را مضحک می‌دانست و می‌گفت چه طور ممکن است گروهی به هر قیمتی در آرزوی حذف حسن روحانی باشند. اما حرف‌های این چند روزه اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که خبرهایی به گوششان رسیده؛ آنچنانکه به حالت آماده‌باش درآمدند و دیگر حساب همه چیز را می‌کنند حتی ردصلاحیت حسن روحانی.

و از همین روی برای نخستین بار و به‌طور رسمی به جای تعارفات و بیان اینکه «ما اصلاح‌طلبان کسی را جز، حسن روحانی نداریم» صحبت از توافق برای معرفی کاندیدای اصلاح‌طلب (آلترناتیو) در انتخابات می‌کنند. آلترناتیوی که نه برای رقابت با حسن روحانی، بلکه برای حمایت از او، در صورت ردصلاحیت روحانی معرفی می‌شود!

**ذخیره بر نیمکت

اصلاح‌طلبان اکنون عزمشان را جزم کرده‌اند و یک یار ذخیره روی نیمکتشان دارند تا اگر روحانی را از زمین‌بازی سیاست اخراج کردند، به جای شوکه شدن، او را به جایش بنشانند.»

در همین زمینه عبدالله رمضان‌زاده در یادداشتی در این روزنامه با عنوان «ردصلاحیت روحانی و ماجرای موجودات زنده در مریخ» نوشت: « به عقیده من سخن گفتن از موضوع «ردصلاحیت آقای روحانی» توسط افراد اصولگرانما، حاکی از آن است که در مجموعه این جریان سیاسی فردی پیدا نشده است که توانایی رقابت با آقای روحانی را داشته باشد و چون رقیبی وجود ندارد، دست به دامن این گونه شایعات سخیف شده‌اند. مگر می‌شود رئیس‌جمهور قانونی یک کشور را ردصلاحیت کرد، در شرایطی که خود آن فرد به هنگام بررسی صلاحیت کاندیداها هنوز ریاست دستگاه اجرایی کشور را برعهده دارد. اگر بخواهند به این رویای پوشالی جامه عمل بپوشانند تنها راهش این است که روحانی از ریاست جمهوری کنار برود. این کار با هیچ منطقی همخوان نیست و گویندگان و حتی تفکرکنندگان درباره این موضوع قطعا از دانش سیاست بی‌بهره هستند. من معتقدم که قوه تدبیر و عاقله کشور به هیچ عنوان پذیرای این گونه تفکرات نیست. بیان موضوعاتی چون ردصلاحیت آقای روحانی حاکی از آن است که این افراد دست‌هایشان ازعرضه فردی در رقابت‌های انتخاباتی 96 خالی است و راهی برای جذب رای آقای روحانی ندارند ودست به دامان اینگونه مسائل شده‌اند.بنابر این کار فقط انجام یک جنگ روانی از سوی نیروهای مخالف آقای روحانی است. من احتمال ردصلاحیت رئیس دولت تدبیر و امید را در حد یافتن انسان زنده در کره مریخ می‌دانم و به آقای دکتر روحانی توصیه می‌کنم هیچ واکنشی نسبت به این جدال‌های روانی نشان ندهند و راهش را ادامه بدهد، اما شخصیت آقای دکتر روحانی هم گواه آن است که او به این گونه رفتارها توجهی نشان نمی‌دهد.

در همین زمینه غلامرضا ظریفیان در یادداشتی در روزنامه آرمان، احتمال رد صلاحیت روحانی را جدی انگاشته است و در مطلبی با تیتر « عادی‌سازی موضوع رد صلاحیت رئیس‌جمهور! » می نویسد: « مخالفان از مدت‌ها قبل که اقدامات حسن روحانی و افزایش میزان محبوبیت رئیس جمهور را در جامعه می‌دیدند این نمایش ساختگی را به راه انداختند که روحانی در انتخابات ۹۶ رد صلاحیت می شود تا آنجاکه حتی معاون رئیس جمهور محمد باقر نوبخت دیروز نسبت به این مطلب واکنش نشان داد واظهار کرد:«رد صلاحیت روحانی حرف کاملا بی ربطی است.» از این رو ماجرای مخالفت و واکنش‌هایی نظیر آنچه هر روز علیه رئیس جمهور و اعضای کابینه او رخ می دهد امر تازه و عجیبی نیست. بیش از هر چیز به نظرمی‌رسد که این روش مخالفان بیشتر به نحوی فرار به جلو بوده و در حین حال در حال مهیا کردن بستری در جامعه هستند که به مردم بقبولانند امکان رد صلاحیت روحانی وجود دارد. »

وزیر کشور با رئیس جمهور اختلاف دارد؟

احتمال ردصلاحیت روحانی در حد یافتن انسان زنده در مریخ!/ چالش مانکن در قصابی‌ها/ وزیر کشور با رئیس جمهور اختلاف دارد؟

روزنامه اعتماد در پاسخ به این پرسش در گفت و گویی با رحمانی فضلی با تیتر «با روحاني اختلافي ندارم» به نقل از وی می نویسد: «اولا رابطه من با رئيس‌جمهور هرگز خراب نبوده است و هميشه هم رو به بهبود بوده است و الان هم رابطه مان با هم خيلي خوب است. ثانيا در آن برنامه تلويزيوني از من پرسيدند رابطه شما مثل قبل با رييس‌جمهور زياد است و من گفتم كه در آن زمان هر دوي ما فشار كاري كمتري داشتيم و بيشتر همديگر را مي‌ديديم اما الان به خاطر تراكم كارها و فشار كاري رابطه و ديدارمان بيشتر كاري است و هر وقت آقاي رييس‌جمهور يا من كاري داشته باشيم يكديگر را ملاقات مي‌كنيم. اما اين موضوع را طوري مطرح كردند كه گويي اختلافي ميان ما است. اصلا چنين چيزي صحت ندارد و اختلافي ميان ما نيست و من ارادتمند ايشان هستم.» جمله‌اش كه به پايان رسيد داخل آسانسور رفت و وقتي پرسيدم مهم‌ترين توصيه شان براي انتخابات آينده به شما چه بوده در حالي كه درهاي آسانسور بسته مي‌شد با فرياد گفت: «رعايت قانون.»

دعوای دو سرمربی

احتمال ردصلاحیت روحانی در حد یافتن انسان زنده در مریخ!/ چالش مانکن در قصابی‌ها/ وزیر کشور با رئیس جمهور اختلاف دارد؟

روزنامه قانون در این رابطه در گزارشی با تیتر « اقدام علیه امنیت « تیـم » ‌ملی» نوشت: « داستان لج‌بازي‌هاي برانكو و كارلوس كي‌روش گویی قرار نيست خاتمه پيدا كند. همان‌ طور كه پيش‌بيني مي‌شد سرمربي تيم‌ملي، مصاحبه‌هاي ايوانكوويچ را بي‌جواب نگذاشت و در اقدامي حيرت‌انگيز، هفت بازيكن پرسپوليس را كه شاكله اصلي تيم‌ملي را تشكيل مي‌دادند، كنار گذاشت تا به ايران برگردند. اين اتفاق آغاز جنگي عجيب بين دو سرمربي خوب و با دانش است كه فوتبال ايران را از سكون سابق نجات داده‌اند. دعوای كي‌روش و برانکو قصه تازه‌اي نيست. انگار كي‌روش، مرد خوش‌تيپ كروات را رقیب خودش می داند و برانکو هم بدش نمی‌آید گاهی یادآوری کند که او هم تیم ملی را به جام‌جهانی برده و قهرمان بازی‌های آسیایی کرده است. برانكويي كه كمتر كسي پرخاشگري از او به ياد دارد، اين روزها به سيم آخر زده و با تندترين لحن ممكن عليه ‌سرمربي پرتغالي تيم ملي صحبت مي‌كند. او حتي در اظهار نظري عجيب اعلام كرده بود كه كي‌روش، بازيكنان پرسپوليس را چاق تحويل مي‌دهد. البته شايد پيش‌بيني نمي‌كرد صحبت‌هاي اين روزهايش با رسانه‌ها كاري با كي‌روش كند كه بازيكنانش را كادوپيچ‌شده به ايران بازگرداند. البته نبايد از حق گذشت كه بسياري از اظهار نظر‌هاي برانكو هم به تشويش بيشتر فضا كمك كرد. برانکو با عنوان کردن اینکه اگر پرسپولیس قهرمان نشود یا در ليگ‌قهرمانان آسیا به مرحله بعد صعود نکند مقصر کارلوس کی روش است، عملا هواداران پرسپولیس را مقابل سرمربي پرتغالي تيم‌ملي قرار داد. شايد بتوان استفاده از این ادبیات را نوعي شانه خالي كردن از مسئوليت قلمداد كرد. صحبت‌هايي كه از يك مربي مانند برانكو انتظار نمي‌رفت. ناراحت كننده است كه ايجاد مشكلات اين‌چنيني نه تنها چيزي به فوتبال ما اضافه نمي‌كند بلكه باعث درجا زدن آن هم مي‌شود. تيم ملي ايران بيش از هرچيز به آرامش نياز دارد اما اين روزها، بستري براي درگيري‌هاي خسته‌كننده و كسالت‌بار شده است.»

بیژن ذوالفقار نسب نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان « واکنش عجیب به انتقاد نسنجیده» نوشت: « بی‌انضباطی‌ها در فوتبال ایران به هیچ وجه خوشایند نیست. مشکلات فوتبال ایران بسیار است؛ از گزارش تازه منتشر شده توسط ایفمارک درخصوص مصرف سیگار و قلیان در بین بازیکنان گرفته تا مشکلات مالی بسیار تیم‌ها. در این شرایط انتظار جامعه فوتبال از برانکو و کی‌روش که با بالاترین دستمزد در خدمت فوتبال ایران هستند، این است که بدون ملاحظه صحبت نکنند و تصمیمات غیرمنطقی نگیرند. هم برانکو بی‌مناسبت و غیرضروری صحبت‌هایی علیه کی‌روش بر زبان آورد و هم سرمربی تیم ملی تصمیم عجیب و عجولانه‌ای درخصوص بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس گرفت. صحبت‌های چند روز گذشته برانکو درخصوص غیبت بازیکنان و احتمال ناکامی تیمش در دستیابی به جام قهرمانی، فرار رو به جلو بود. او خواست ناکامی احتمالی تیمش را بر گردن کی‌روش بیندازد. کی‌روش هم در واکنشی عجیب به بازیکنانی که با شور و علاقه زیاد در تمرین تیم ملی حضور یافتند و روزی آرزویشان پوشیدن پیراهن این تیم بود، بی احترامی کرد و رفتار او به هیچ وجه مورد تأیید نیست. نمی‌توان درخصوص اتفاقات پیرامون فوتبال ایران قضاوت کرد و نمی‌توان حق را به یکی از این دو مربی نامدار داد اما می‌توان گفت که این صحبت‌ها و این تصمیمات به هیچ وجه به سود فوتبال ملی و باشگاهی کشورمان نیست.

ادامه چالش مانکن این بار در قصابی ها

احتمال ردصلاحیت روحانی در حد یافتن انسان زنده در مریخ!/ چالش مانکن در قصابی‌ها/ وزیر کشور با رئیس جمهور اختلاف دارد؟

روزنامه جوان در گزارشی با اشاره به افزیش قیمت گوشت قرمز در مطلبی با عنوان«چالش مانکن در قصابی ها» نوشت:« خبر‌هاي رسيده از بازار گوشت قرمز حاكي از آن است كه اين بازار دچار ركود شد چالش مانکن در قصابی‌ها گوسفندان تکان نمی خورند!يدي شده است و مردم ديگر پولي براي خريد گوشت ۴۵ و ۵۰ و ۶۰ هزار تومانی برای هر یک کیلو ندارند!

سال‌هاست گوشت قرمز، پرهزينه‌ترين كالاي موجود در سبد غذايي خانوارها بوده است و به همين جهت مصرف آن در خانواده‌هاي غني و مرفه با خانواده‌هايي كه از لحاظ مالي تحت فشار هستند، تفاوت چشمگيري دارد و از اين رو است كه دولت‌ها برنامه‌ريزي‌هاي ويژه‌اي را بايد براي تأمين آن تدارك ببينند. واقعيت اين است كه ميانگين قيمت سالانه گوشت در سال بايد به گونه‌اي باشد كه خانواده‌ها در دهك‌هاي پايين جامعه و با حداقل دريافت دستمزد هم بتوانند به هر صورت شاخص پروتئين گوشتي مورد نياز خود را تأمين كنند ولي متأسفانه به نظر مي‌رسد اين تقاضاي عمومي پاسخ داده نمي‌شود. براساس آمار وضعيت مصرف گوشت قرمز در سال‌هاي اخير سير نزولي داشته است، به طوري كه سرانه مصرف گوشت قرمز در حالي كه در مدت سال‌هاي 80 الي 89 سير صعودي و افزايشي داشته، ناگهان از اين سال، شيب نزولي پيدا كرده است كه عمده دليل آن به افزايش قيمت آن و كاهش قدرت خريد خانواده‌ها باز مي‌گردد… اوايل دي ماه بود كه خبر‌هايي مبني بر كمبود دام در بازار منتشر شد، اين اخبار افزايش قيمت گوشت قرمز را از كيلويي ۳۴ هزار تومان كليد زد، به طوري كه در كمتر از دوهفته قيمت گوشت به ۴۵ هزار تومان افزايش يافت، البته فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كه گوشت‌هاي بسته‌بندي عرضه مي‌كنند، قيمت را به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان نيز رساندند. در اين آشفته بازار قيمت‌ها، اتحاديه گوشت گوسفندي افزايش قيمت دلار و رغبت دلالان به صادرات دام زنده را دليل رشد قيمت‌ها دانست و مانند هميشه از ضعف وزارت جهاد كشاورزي در تنظيم بازار گوشت سخن گفت، البته اقدام ديرهنگام وزارت جهاد در عرضه گوشت گرم تنظيم بازاري يا وارداتي به انتشار شايعات و ضعف اين وزارتخانه دامن زد تا اينكه از روز دوشنبه توزيع گوشت گرم دولتي به قيمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان التهاب افزايش قيمت را كم كرد.»

کاریکاتور از روزنامه شهروند
احتمال ردصلاحیت روحانی در حد یافتن انسان زنده در مریخ!/ چالش مانکن در قصابی‌ها/ وزیر کشور با رئیس جمهور اختلاف دارد؟