شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » تصویری » سینا ولی الله- از مجریان سابق صدا و سیما- مدیر ارشد شبکه “فارسی وان”، از تعطیلی این شبکه ماهواره ای خبر داد.

سینا ولی الله- از مجریان سابق صدا و سیما- مدیر ارشد شبکه “فارسی وان”، از تعطیلی این شبکه ماهواره ای خبر داد.

شبکه های فارسی زبان صوتی-تصویری درفضای ماهواری و سایبری، فاقد مخاطب ثابت و وفادار هستند، درنتیجه  با تولید محتوای با کیفیت به سرعت می توان آنها را از صحنه  رقابت بیرون راند.

با طرح های مخفی چیده شده در “صداءسیمای دوران ضرغامی” شبکه  فارسی زبانی  موسوم به “فارسی وان” با بودجه ای کلان زیر “مدیریتِ در سایه” “ضرغامی”  در کشورهای حاشیه خلیج فارسی استقرار یافت و توسط مدیران ارشد “صداء سیما” دردوران “ضرغامی” راه اندازی و اداره میشد تا  بآرائه فیلمهای خارجی دوبله به فارسی توجه مخاطبان فارسی زبان ماهواره بین داخل کشوررا از نگاه کردن به ماهواره های مستقل باز دارد.

شبکه “فارسی وان”، از مرداد ۱۳۸۸ ء در اثنای اعتراضات مردمی نسبت تقلب سپاه در انتخابات خرداد ماه ریاست جمهوری سال هشتاد و هشت و کودتای مهندسی شده شورای نگهبان برعلیه آقای مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام مهدی کروبی و خانم دکترزهرا رهنوردء اقدام به پخش سریال‌های خارجی با دوبلهٔ فارسی کرد و در ایران مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. ریاست این شبکه با”سعد محسنی” و مدیریت آن با “سینا ولی‌الله” (چهره های وابسته به صداءسیمای نظام ایران) بود. به نوشته سایت تابناک “سینا ولی الله” به عنوان مدیریت این شبکه با گروه موبی همکاری می‌کند و در عین حال با صرف هزینه بسیار گزافی کار دوبلهٔ سریال‌های خارجی برای پخش توسط ” فارسی۱ ” توسط “کمپانی‌های ثالث” در مراکزمختلف کشورهای منطقه انجام می‌شود. کمپانیهایی که غالب آنها بطورغیرمستقیم وابسته به قسمت ترجمه “پرس تی وی” و نهایتا “صداءسیما”رژیم میباشند!!َ

شبکه فارسی وان

 اطلاعات بیشتر درمورد شبکه فارسی زبان موسوم به “فارسی وان”

فارسی وان یک شبکهٔ تلویزیونی فارسی زبان است که دفترهای آن در استودیو سیتیِ دوبی قرار دارند و روی ماهواره یاه ست برنامه های پخش می کند. این شبکه از مرداد 1388 اقدام به پخش سریال های خارجی با دوبلهٔ فارسی کرده است.

“فارسی 1 “سرمایه گذاری مشترک “گروه موبی” و “کمپانی نیوز کورپوریشن” است. گروه موبی در سال 2002 توسط “سعد محسنی- استرالیایی افغان تبار و خواهر و دو برادرش- تأسیس شد. در اوایل تاسیس این شبکه سعد محسنی صاحب شبکه به ایران آمد تا بتواند با مذاکره با مسئولان ارشد صداوسیما همکاری مشترکی با تلویزیون ایران انجام دهد که این مذاکرات به نتیجه نرسید.»

کسادی فارسی وان، و براه انداختن شبکه های مشابه جدید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

به ادعای سایت تابناک نسل دوم شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در شرایطی نقش خود را از دست می دهد که به نظر می رسد نسل سوم شبکه های ماهواره ای فارسی زبان توانسته اند سهم مخاطبان این شبکه ها را بربایند.

نسل اول شبکه های ماهواره ای فارسی زبان-  شبکه های ماهواره ای فارسی زبان نخستین بار با شبکه های لس آنجلسی نمود پیدا کرد که عمدتاً به پخش ویدیوکلیپ های خواننده های لس آنجلسی و فیلم فارسی ها می پرداختند و بهترین برنامه هایشان گفت و گو با خوانندگان لس آنجلسی و هنرپیشه های پیش از انقلاب بود. این شبکه ها عمر نسبتاً طولانی داشتند و مخاطب محدودی را نیز جذب کرده بودند اما محتوایشان آنقدر تکراری و محدود بود که توان بالایی برای جذب مخاطب حتی در قشری که علاقمند با چنین محتوایی بود، نداشتند.
نسل دوم شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، شبکه هایی بودند که با عقبه مالی صدا و سیمای رژیم اما از طریق شرکتهای پوششی واقع در برخی کشورهای منطقه اقدام به خرید فیلم، سریال و موسیقی و عرضه برای مخاطب ایرانی کردند.  شبکه «فارسی وان» در میان این شبکه ها بیشترین محتوا را عرضه کرد و تعدادی نیز برنامه تولیدی پخش کرد که پرخرج ترین آنها توسط سینا ولی الله مدیر این شبکه در قالب یک “تاک شو” تولید و عرضه می شد.  بااین حال شبکه “فارسی وان” گرفتار جنگ و جدالهای جناحی داخلی – درفضای افشاگریها و سرکوبهای پس از کودتای تقلبی در انتخابات ریاست جمهوری سال هشتادوهشت به نفع محموداحمدی نژاد و برعلیه مهنس میرحسین موسوی و حجت الاسلام مهدی کروبی شد، و به دلیل پوچی محتوا و تکیه بر پخش سریال هایی که مبنایشان مشروعیت بخشیدن به خیانت و انتشار فساد خانوادگی بود، با واکنش هایی در  داخل کشور مواجه شد و کمپین های متعددی برای تحریم این شبکه راه افتاد. با این حال بنا به ادعای سایت تابناک   آنچه این شبکه را زمین گیر کرد، اتفاق دیگری بود. اتفاقی که به تغییرمدیریت صدا-سیما، و تغییر برنامه ریزی برای راه اندازی شبکه مشابه درخارج کشور و تعطیل کردن بودجه برای ادامه حیات فارسی وان میباشد!
نسل سوم شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با محتوای سرگرمی ظهور کرده بودند که شبکه های «من و تو» و  «جِم» از جمله آنها بودند؛ شبکه هایی که تولیدات بیشتری داشتند و عمدتاً متکی بر دوبله و زیرنویس اداره نمی شدند. این شبکه ها به سرعت توانستند نسل اول شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را در معرض انقراض قرار دهند و نسل دوم را بسیار ضعیف کنند. بدین ترتیب در نهایت بازار محدودی که برای این شبکه ها وجود داشت، از «فارسی وان» نیز گرفته شد.
در نهایت سینا ولی الله که از مجریان سابق صدا و سیما بود، به عنوان یکی از مدیران ارشد شبکه فارسی وان، از تعطیلی این شبکه ماهواره ای خبر داد و در این زمینه حتی هشتگی نیز به راه انداختند که مردم خاطرات شان را درباره این شبکه با هم در میان بگذارند! تجربه شکست فارسی وان در حالی رقم می خورد که برخی عوامل سابق نسل سوم شبکه های ماهواره های فارسی زبان به ویژه شبکه های ماهواره ای «جِم» از بحران مالی در این شبکه نیز سخن به میان آورده اند.

تجربه مکرر شکست طرح های سترون

واقعیت آن است که با توجه به روندی که در یک دهه اخیر رخ داده نمی توان نسل سوم شبکه های ماهواره ای را نیز بادوام تلقی کرد. عمده این شبکه ها به واسطه وابستگی مالی و عدم استقلال اقتصادی، به محض تضعیف تامین مالی رو به افول می گذارند و همان طیف از تماشاگرانی که جذب کرده اند را نیز از دست میدهند. با این حال آنچه از تضعیف عقبه مالی به این شبکه ها ضربه بیشتری می زند، ارائه یک محتوای جذاب تر در شبکه های نوظهور است؛ اتفاقی که برای “فارسی وان” رخ داد و این شبکه نتوانست برابر رقبایش دوام بیاورد.

در واقع مخاطبان این شبکه ها معمولاً مخاطبان وفاداری نیستند و به سرعت سراغ انتخاب های تازه و رایگان می روند. شبکه فارسی زبان «جم» در ماه های اخیر تلاش کرده با فروش اشتراک اینترنتی به شماری از مخاطبانش امکان دسترسی به محتواهایی که تاکنون پخش کرده را بدهد اما عمده مخاطبان این شبکه حاضر به پرداخت یک دلار نیز نشده اند و از این سرویس استقبال نشده است.

نتیجه گیری

بستری که این شبکه ها در اختیار دارند، به همان اندازه که از بیرون برای برخی پرقدرت به نظر می رسد، به شدت از درون سست است و نمی توان نگاه بلندمدتی به دوام شان داشت. در صورت برخورداری از امکانات بادوام مالی میتوان شبکه فارسی زبان نیرومندی در فضای سایبری- ساتلایتی برپا کرد که با تولید برنامه های پرمحتوای جذاب، رقیب بسیار نیرومندی در مقابل صدا-سیمای “پشم و شیشه” داخلی گردد!!

 

شبکه فارسی وان ، چندشنبه با سینا
سینا ولی الله مجری برنامه چند شنبه با سینا خبر از تعطیلی شبکه فارسی وان داد , شبکه فارسی وان به خاطر مشکلات مالی برای همیشه تعطیل شد.

توضیحی بیشتر درباره علل تعطیلی شبکه فارسی وان

سینا ولی الله مدیر اجرایی شبکه فارسی 1 و مجری برنامه چندشنبه با سینا است که خبر از پخش آخرین قسمت برنامه اش داد.

برنامه جمعه شب « چند شنبه با سینا» که با اجرای سینا ولی الله روی آنتن شبکه فارسی وان می رود، اعلام کرد هفته آینده آخرین قسمت این برنامه پخش می شود؛ چرا که شبکه فارسی وان برای همیشه تعطیل می شود. ولی الله که از مجریان سابق صداوسیما و از مدیران ارشد شبکه فارسی وان است توضیحات بیشتر پیرامون تعطیلی شبکه فارسی وان را به هفته آینده موکول کرد.

گفته می شود مشکلات مالی یکی از عوامل اصلی تعطیلی این شبکه ماهواره ای است.

تعطیلی شبکه فارسی وان برای همیشه

منبع : ایسنا -/ح