جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از این گوشه و آن گوشه

از این گوشه و آن گوشه

پیشنهاد روحانی در مورد بابک زنجانی

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی در مورد پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: وی تاکید کرد: بنده از آغاز این پرونده پیشنهاد کردم این فرد به جای اینکه مستقیم در اختیار دستگاه قضا قرار بگیرد در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد تا اطلاعات این موضوع کاملا آشکار شود و پرونده پخته شود بعد در اختیار دستگاه قضا قرار بگیرد. حالا به هر دلیلی این نظر عملی نشد، انتظار مردم چیست؟ انتظار مردم این است که ماجرا برای مردم روشن شود، مردم سوالاتی دارند، سوال مردم باید پاسخ داده شود.

نمایندگان بهداشت صوتی را رعایت کنند!

ادياني راد نماينده مردم قائمشهر در مجلس دهم در جلسه علني چهارشنبه-8 دي- در تذكري نسبت به بي‌توجهي نمايندگان نسبت به رأي گيري مواد لايحه برنامه ششم توسعه، انتقاد كرد: تذكر بنده ناظر بر ماده 80 است، اين ماده مي‌گويد كه نمايندگان براساس مسئوليت نمايندگي ملتزم به حفظ حيثيات مجلس و نمايندگان و.. هستند. در چند راي گيري قبلي 108 ، 84، 77، بازهم 77 نفر راي ندادند. در اصل ماده هم 54 نفر راي ندادند.اين درست نيست.وي در ادامه انتقادهايش، سمت و سوي نقدش را به صداي بلند همكارانش برد و گفت: همكاران عزيزمان از باب بروز مسئوليت خودشان در موافقت و مخالفت و تنظيم صدا داشته باشند. از همكاران خواهش مي‌كنم كه بهداشت صوتي را در مجلس رعايت كنند.نقد ادياني راد نسبت به صداي بلند همكارانش با شوخي رئيس مجلس همراه شد که گفت: لابد شما خانم ابتكار را اينجا ديديد و از باب محيط زيست اين تذكر را گفتيد.

کنسرت مهدی یراحی در بروجن لغو شد

مهدی یراحی که قرار بود 10 دی در شهرستان بروجن روی صحنه برود، در صفحه اینستاگرام خود از لغو این کنسرت خبر داد.یراحی که عکسی از نامه لغو این کنسرت را منتشر کرده است، دراین باره نوشت: «بنا به دلایل ذکر شده در نامه، کنسرت بروجن که قرار بود به تاریخ جمعه ١٠ دى ماه برگزار شود، لغو شد و ما از دیدار با همراهان بروجنى و شهرهاى اطرافش محرومیم.»

مشکلات امروز کشور همگی به فتنه باز می‌گردد

حجت‌‌الاسلام مصلحی افزود: نکته‌ای که در فضای 9 دی باید بسیار بر آن اهتمام داشت، مدیریت جایگاه ولایت فقیه در این جریان است.وی با تأکید بر اینکه مشکلات امروز کشور و برجام همگی به فتنه باز می‌گردد، یادآور شد: حدود 30 درصد مشکلات کشور به تحریمها باز می‌گردد، اما بخش بیشتر آن به مسائل دیگری مربوط می‌شود.حجت‌‌الاسلام مصلحی خاطرنشان کرد: یکی از طراحی‌های بزرگ دشمن برای مقابله با جریان انقلاب اسلامی، تغییر نظام فکری نخبگان و مسئولان کشور است، آنها در پی به هم زدن این نظام فکری‌اند.

ریزش آرای روحانی در مناطق مرزی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، بر اساس گزارشی که حتی برخی محافل می گویند به دست رئیس جمهور رسیده است، وضعیت آقای روحانی در مناطق مرزی و خصوصاً مناطق قومیت نشین مناسب نیست و به دلیل عدم تحقق وعده های دولت، سرعت ریزش آرای او در این مناطق زیاد شده است.برخی نزدیکان گروه اعتدال تصمیم دارند در این خصوص فعالیت هایی را سامان دهند بر این اساس تلاش دارند تا هر کدام از مسئولان دولتی که وجهه خوبی هم دارند، به یکی از استان‌های مرزی رفته و وضعیت را بررسی و رایزنی هایی در این خصوص داشته باشند.گفته شده سفرهای حسن واعظی به کردستان، نوبخت به همدان و کرمانشاه و وزیر بهداشت به سیستان در همین راستا بوده که بتوانند شوکی به مردم وارد کنند و یک قول و وعده‌ای هم بدهند تا بیشتر از این ریزش رأی نداشته باشند و بتوانند آن را متوقف کنند.

روایت جنتی از دلایل حمله به رییس قضا

آیت الله جنتی از قاطعیت قوه قضائیه در برخورد با مفسدان و فتنه گران تشكر كرد و افزود: یكی از دلایلی كه به حضرت آیت الله آملی حمله می شود، قاطعیت ایشان در برخورد با فتنه گران و مفسدان است.دبیر شورای نگهبان با اشاره به ضرورت دفاع از اركان نظام اسلامی گفت: از مجلس شورای اسلامی هم تشكر می كنیم كه از قوه قضائیه حمایت كرد. مخصوصا 210 نفر از نمایندگان، در نامه ای خطاب به حضرت آیت الله آملی لاریجانی، در برابر انتقام گیری فتنه گران از دستگاه قضائی، اقدام مناسبی داشتند.

اعتراض هنرمندان تجسمی به بازداشت دو گالری دار

جمعی از اهالی صنف هنرهای تجسمی با انتشار بیانیه‌ای، اطلاع‌رسانی درباره وضعیت دو گالری‌دار بازداشت‌شده را درخواست کردند.در این بیانیه که نام حدود 200 هنرمند و گالری‌دار در پای آن درج شده، آمده است:«تا امروز حدود پنج‌ماه از بازداشت و دستگیری آفرین نیساری و همسرشان، کارن وفاداری، مدیران و مؤسسان گالری و بنیاد فرهنگی «آن» و تعطیلی این مراکز هنری و فرهنگی می‌گذرد. در این مدت، اخبار غیرموثق، شایعات و گمانه‌زنی‌های متعددی میان اهالی هنر و رسانه‌ها درباره این اتفاق صورت گرفته که با انتظار جمعی برای روشن شدن وضعیت آن‌ها همراه بوده است.اکنون ما اهالی هنر اعم از هنرمندان، مدیران گالری‌ها، معماران، نمایشگاه‌گردانان، منتقدان و مجموعه‌داران آثار هنری در راستای وظیفه صنفی خود، خواستار شفافیت نهادهای قضایی در این مورد هستیم. بدیهی است که دادرسی عادلانه و علنی حق همه اقشار جامعه از جمله اقلیت‌های مذهبی و نهادهای اجتماعی است و با توجه به پیشینه فعالیت‌های فرهنگی این خانواده و اهمیت حضور آنان در میان اهالی هنر، تسریع روند اطلاع‌رسانی شفاف، به رفع نگرانی‌های موجود در این مورد کمک خواهد کرد.»این مطلب در ایران آنلاین منتشر شده است.

شکایت کواکبیان از کریمی قدوسی

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس همچنین گفت: مصطفی کواکبیان نماینده تهران از جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد به دلیل اظهارات منتسب به ظریف وزیر امور خارجه شکایت کرده که این شکایت از سوی دبیر هیات اعلام شد و در نوبت بررسی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان قرار گرفت.مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نیابت از چند نماینده از جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد به دلیل اظهارات منتسب به ظریف به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده است.

اگر رافت اسلامی نبود استحقاق فتنه گران مجازاتی همانند منافقین بود

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: اینک رأفت اسلامی شامل حال فتنه‌گران است وگرنه با توجه به اصرار آنان بر گناه پیشین استحقاق آنان مجازات منافقانی است که بیعت شکنی کردند و بر علیه نظام جمهوری اسلامی قیام کردند و سزاوار حکم قاطع امام راحل (ره) شدند.حجت الاسلام و المسلمین شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا با بیان اینکه 9 دی حماسه میثاق امت با ولایت و روز بصیرت است، اظهار کرد: 9 دی روزی است که در آن یکبار دیگر امت پشتیبانی خود را از نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های آن به منصه ظهور رسانید و نشان ولایت را بر تارک تاریخ معاصر زد و یادآور ولایت امام علی (ع) شد.

بودجه عمرانی امسال فقط یک شوی تبلیغاتی است

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: اعتبار 63 هزار میلیارد تومانی که دولت یازدهم برای بودجه عمرانی در سال 96 در نظر گرفته، اعتباری روی کاغذ است و در بهترین حالت فقط نیمی از آن قابل تحقق است. مشرق این خبر را منتشر کرد.

افراد حاضر در گورستان معتاد متجاهر بودند

سیدحسین هاشمی استاندار تهران گفت: افراد حاضر در گورستان نصیرآباد معتاد متجاهر بودند. این قبرستان دارای نگهبان است و کنترل می‌شود. این افراد در حال حاضر جمع‌آوری شدند و به کمپ شهرستان شهریار منتقل شدند. به فرماندار شهریار تاکید کردم نسبت به جمع‌آوری معتادان متجاهر در این شهرستان اقدام کنند. اینکه در خبرها عنوان شد این افراد نانی برای خوردن نداشتند و گرسنه بودند، کمی کم لطفی و کاری غیراخلاقی بوده است چراکه باید توجه داشت که این افراد از معتادان متجاهر بودند که جمع‌آوری شدند. بسیاری از این افراد از رفتن به کمپ‌ها خودداری می‌کنند. برهمین اساس ممکن است هنگام جمع‌آوری مقاومتی از سوی آنها صورت بگیرد اما در مورد گورستان نصیرآباد به هیچ عنوان در جمع‌آوری آنها بحث کتک زدن تایید نمی‌شود. اعتماد این خبر را منتشر کرد.

علل گورخوابی از نظر وزیر کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه هشتاد و ششمین جلسه شورای اجتماعی کشور که امروز در وزارت کشور برگزار شد اظهار کرد: ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر حدود 500 نفر بود اما در تهران به 10 هزار نفر افزایش پیدا کرده است و 7500 معتاد متجاهر در داخل گرمخانه‌های شهرداری و بهزیستی و اماکنی که در نظر گرفته‌ایم نگهداری و پذیرایی می‌شوند که هزینه نگهداری آنها روزانه حدود 15 هزار تومان است. وزیر کشور گفت: گورخوابی مربوط به معتادانی است که از ترس بازداشت یا برخورد به گورستان‌ها پناه می‌برند تا دیده نشوند.

پرونده‌های فساد توسط دولت خاک می‌خورد

نماینده سابق مردم تهران در مجلس گفت: سه سال و نیم است که پرونده‌های فساد خاک می‌خورد ولی دولت جوابگو نیست.علیرضا زاکانی افزود: در یک نمونه پتروشیمی باختر را نورچشمی‌ها با ۱۳۰ میلیارد تومان خریده‌اند، تنها خط لوله آن ۷ هزار میلیارد تومان است. شرایط کشور ما به سمتی می‌رود که ماحصل این شرایط خلق ظرفیتی است که قدرت سیاسی کشور و حاکمیت اقتصاد را به دست نورچشمی‌ها بدهد، در این دولت سپردن قدرت به دست نورچشمی‌ها فوق‌العاده بالا رفته است. فارس این خبر را منتشر کرد.

دستور اون برای پرستش مادربزرگش به جای مسیح!

به گزارش پایگاه ایندیا تایمز، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی همچنین بر پا کردن درخت کاخ و تزئین آن برای کریسمس را ممنوع کرده است. مادربزرگ اون، در سال ۱۹۱۹ در کریسمس متولد شد. او یک چریک ضد ژاپن و فعال کمونیست بود که با کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره‌شمالی ازدواج کرد. مادربزرگ کیم جونگ اون که در کره‌شمالی به عنوان “مادر مقدس انقلابی” شناخته می‌شود، سال ۱۹۴۹ در سن ۲۹ سالگی به صورت مرموزی درگذشت. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

ادعای جدید کریمی قدوسی از حضور حسین فریدون در مذاکرات

کریمی قدوسی گفت: آقای ظریف جایی می‌گوید من می‌خواستم خط قرمزهای رهبری را رعایت کنم؛ اما حسین فریدون کنار من می‌نشست و وقتی من می‌خواستم کنار خط ‌قرمزها بایستم، او با آرنجش می‌زد به پهلوی من و می‌گفت زود رد شو. ظریف می‌گفته من قول داده‌ام خط‌ قرمزهای آقا را رعایت کنم؛ اما فریدون می‌گفته بمال به هم و زود رد شو. به همین خاطر می‌گویم این توافق با عجله انجام شد که امروز آقای ظریف اعتراف می‌کند ما تلاش کردیم قانون داماتو و عدم تمدید را بیاوریم و آن خط قرمز بود، آن را مستند کنیم و آنها قول دادند و حالا هیچی. یک مورد عجله‌ای که گفتم اینجا بود. شرق این خبر را منتشر کرد.

اعترافات تازه متهمان پرونده حادثه خونبار مسجدالحرام

روزنامه عربستانی عکاظ به نقل از منابع آگاه نوشت: متهمان پرونده سقوط جرثقیل در مسجد الحرام اعترافات جنجال برانگیری درباره این حادثه کرده اند. متهمان این پرونده اعتراف کرده اند که برای جرثقیلی که سقوط آن منجر به کشته شدن چندین نفر در مسجد الحرام شد مجوز فعالیت صادر نشده بوده است. کارگران اطلاع کافی درباره نحوه کار جرثقیل نداشته اند. دادگاه عربستان در جلسه فردا پنج شنبه به اعتراض متهمان پرونده سقوط جرثقیل در مسجد الحرام رسیدگی می کند. سقوط جرثقیل در خلال پروژه توسعه مسجدالحرام در شهریورماه 1394 باعث مرگ 107 نفر و جراحت 238 نفر شد. اکثر جان‌ باختگان از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران بوده‌اند. در این میان 15 زخمی و 11 تن کشته از میان زائران ایرانی بوده است. فارس این خبر را منتشر کرد.

فحاشی علیه دایی کار دست استقلالی ها داد

کمیته انضباطی، آرای خود را در خصوص تیم های لیگ برتری و یک دیدار از جام حذفی صادر کرد. مسابقه تیم های نفت تهران و استقلال تهران از سری رقابتهای جام حذفی برگزار شد و از سوی تماشاگران تیم استقلال تخلفاتی مبنی بر فحاشی به داور و سرمربی تیم حریف رخ داد. تیم استقلال تهران به یک جلسه از همراهی تماشاگرانش و پرداخت 200 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.(این رای قابل تجدید نظر است) محمد دانشگر-بازیکن تیم نفت تهران به دلیل توهین و فحاشی به تماشاگران تیم حریف به یک جلسه از همراهی تیم خود محروم است و باید 40 میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. همچنین تیم نفت تهران به خاطر داشتن 7 بازیکن اخطاری به پرداخت 56 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. سایت رسمی فدراسیون این خبر را منتشر کرد.

واکنش قالیباف به ماجرای گورخواب ها

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در یادداشت انتقادی درباره گورخوابی در قبرستان‌های اطراف شهریار آورده است: این معضلات محصول نوع نگاه سرمایه‌داری و اشرافی در اداره کشور و جامعه است گورخوابی بخش عریان و عیان این معضلات است و این مدل مدیریت کشور آسیب‌ها و معضلات پنهانی نیز به همراه خود دارد که ضربات کاری تری بر پیکره این نظام وارد می‌کند.

ثبت یک رکورد گینسی توسط جوان شیرازی

یک جوان شیرازی توانسته است رکورد «روپایی با توپ تنیس در یک دقیقه» را بشکند.به گزارش «خبرآنلاین»، میلاد محسنی توانست نام خود را در کتاب گینس به ثبت برساند. او که دارای چند رکورد در زمینه روپایی زدن در ایران است، توانست با حضور در امارات سرانجام نام خود را در گینس ثبت کند.او در این باره توضیح داد: «من چند رکورد در ایران داشتم و می‌خواستم یک رکورد بین‌المللی هم از خودم به جای بگذارم. از جمله رکوردهای من 30 کیلومتر روپایی زدن در زمان 5 ساعت و 40 دقیقه و 22 ثانیه بود که هیچ خطایی نداشتم. همچنین رکورد هزار متر روپایی سرعت را در 8 دقیقه و 23 ثانیه شکستم.»

واکنش دولت به سخنان یک نماینده

دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، پیرامون سخنان حمیدرضا حاجی بابایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون تخلف دولت در هدفمندی یارانه‌ها، توضیحاتی ارائه داد.در این توضیحات آمده است: این ادعا که «درآمد دولت از محل هدفمندی در سال 1395 رقمی بین 77 هزار میلیارد تومان تا 80 هزار میلیارد تومان است که از این محل 35 هزار میلیارد تومان به مردم و حدود 7 هزار میلیارد تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری پرداخت می‌شود و مابقی این مبلغ به حساب خزانه واریز نشده است» مطلبی غیر کارشناسی و نادرست است که از سوی آقای حمیدرضا حاجی بابایی در رسانه ها منتشر شده است.

دستگیری تعدادی از هنرمندان در پارتی مختلط

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران به دو پرونده فساد اخلاقی که طی دو هفته اخیر در دادسرای تهران مفتوح شده اشاره کرد که اولی مربوط به برگزاری مراسم مختلط و مشروب‌خواری در یک کافی شاپ واقع در مرکز شهر تهران بود و موضوع پرونده دوم که طی هفته گذشته مفتوح گردیده، برگزاری پارتی مختلط با حضور برخی هنرمندان بود.وی از ورزشکاران و هنرمندان خواست در چنین جلساتی حضور نیابند و افزود: شما به عنوان الگوی جوانان باید مراقب رفتارهایتان باشید و بیشترین اثر سوء چنی اتفاقاتی، بدآموزی برای جوانان است.جعفری دولت‌آبادی خویشتن داری دادستانی در عدم اعلام اسامی دستگیرشدگان را ناشی از محدودیت‌های موجود در قوانین دانست و ضمن اشاره مجدد به مقاصد سوء دشمن در ایجاد ولنگاری و استحاله فرهنگی، علت دیگر ارتکاب چنین جرایمی را، پایین بودن هزینه‌های مجازات دانست و به نقل از یکی از متهمان پرونده‌های اقتصادی گفت: این متهم مدعی بود مجازاتی که دادگاه برای اتهامات مقرر می‌کند چند سال حبس است اما آن‌هایی که مرا را به ارتکاب جرم هدایت کردند، هزینه‌های من و خانواده‌ام را تامین می‌کنند و لذا اشکال کار جای دیگر است.

تحلیل ضرغامی از وقایع سال 88

عزت الله ضرغامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت، من با شناختی که از کروبی در سالیان طولانی داشتم و طی صحبت‌هایی که در روز اول انتخابات با وی داشتم، احساس کردم وی فریب خورده و با جریان برانداز در حال همکاری است. اما موسوی می‌دانست که چه اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است. شرایط فتنه بدون شک در خارج از کشور طراحی می‌شد. شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های خارجی در شب انتخابات و طی مصاحبه‌ای که برای آقای موسوی ترتیب دادند، با رمز تقلب، شروعِ عملیات براندازانه را کلید زدند. این عملیات 5 محور اصلی داشت؛ نقش خواص، تحریک احساسات عمومی، همراهی گسترده ضد انقلاب و هماهنگی آن‌ها و پشتیبانی رسانه‌‌ای خارجی. برای مثال بیداری اسلامی و انقلاب‌های منطقه‌ای همچون مصر با روش غربی‌ها به خطر افتاد.