جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های چهارشنبه هشتم دی ماه

مروری بر روزنامه های چهارشنبه هشتم دی ماه

 

تیتر برخی از روزنامه ها:

آرمان: غرضی: برجام برای انتخاب مجدد روحانی کافی نیست

کیهان: رهبرانقلاب: حادثه بی نظیر 9 دی را قدرت فکری مردم به وجود آورد

جوان: مردم نترسند دلار با ما !

شرق: معاون اول رئیس جمهور: خراب کاری آقایان جبران نمی شود

روزنامه های امروز نسبت به گزارش دیروز روزنامه شهروند در مورد گورخواب ها واکنش نشان داده اند.

خود روزنامه شهروند در گزارش جدید امروز خود با عنوان«جمع‌آوری گور‌خواب‌ها » با اشاره به اینکه گزارش «شهروند» درباره گورخواب‌های نصیرآباد بازتاب‌های گسترده‌ای داشت نهاد ریاست جمهوری گزارش «شهروند» در باره سرنوشت گورخواب های گورستان نصیرآباد را پیگیری می کند دستور ویژه استاندار تهران به فرماندار شهریار برای رسیدگی به وضع گورخواب ها نوشت:« یک روز پس از انتشار گزارش از ٥٠ بی خانمانی که از سرمای زمستان، به قبرهای خالی گورستان نصیرآباد پناه برده اند، مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، در اطلاعیه‌ای، بر پیگیری موضوع گورستان نصیرآباد شهریار، تا به دست آمدن نتیجه نهایی و رفع مشکل، تاکید کرد.

فرماندار شهریار، دیروز به قبرستان نصیرآباد رفت. او در عین حال که منکر رفت و آمد معتادان سرگردان درآن محل، نشد، اما بخش هایی از گزارش منتشر نشده را غیرمستند دانست: «آرامستان نصیرآباد شهرستان شهریار از نزدیکترین نقاط به پایتخت است که متاسفانه با وجود داشتن نگهبان، معتادان سرگردان به این محل رفت و آمد دارند.» فرماندار شهریار معتادان قبرستان نصیرآباد را از نزدیک دید، تعدادی خبرنگار هم او را همراهی کردند، همه رفتند، گورهایی که از چند ساعت قبلش خالی شده را دیدند و برگشتند.

حالا از میان ٣٠٠ قبر خالی قبرستان نصیرآباد، تنها یک نفر مانده؛ «بهروز». او تنها در گور، در کنار ٢٩٩ قبر خالی: «صبح ماموران آمدند، همه را زدند، وسایلشان را بردند و رفتند. الان فقط من اینجا مانده ام.» این تنها حرف های بهروز از داخل گور است، گوری که با یک شعله آتش کوچک، روشن شده، نور بر چهره اش سایه انداخته. او سفت و سخت، در جایش مانده، با پلاستیکی که روی قبرش انداخته تا باران خیسش نکند. همه رفته بودند، قبرستان خالی بود، اما بهروز، قبرش را با هیچ جای دنیا عوض نمی کند و می گفت: «گشنه ام است، از صبح هیچ نخورده‌ام.»»

 گور خوابی با حضور ماموران تمام شد!!/ واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور

روزنامه قانون نیز در گزارشی با اشاره به نامه اصغر فرهادی به رئیس جمهور در مطلبی با عنوان« درباره شر مسـاري… » نوشت:« تصاویر تکان دهنده است ووقتی گزارش را می خوانی تازه عمق درد رخ می نماید.مهم نیست این ساکنان خفته در گور،که زیر گوش این شهر و مردمانش ، شبانگاهان سهم شان از زندگی و جهان ، آن گوری است که در آن می خوابند و البته درد به اینجا خاتمه نمی یابد ، گزارش را که بخوانید با مطالبی دردناک تر نیز رو به رو خواهید شد که می گوید این گورخواب ها در طول روز نگران گورهای خود هستند چرا که کارتن خواب هایی نیز هستند که به همین گورها و آن داشته های اندک داخل آن چون لیوان پلاستیکی و پتوی نیم سوخته چشم دارند. گزارش شهروند اما انگار ادامه ای ناخوانده با خود داشت. خبرنگار قانون که صبح دیروز راهی این آرامستان در شهریار شد با ماجراهای بسیار دیگری رو به رو شد. گزارشی که قرار بود نگاهی باشد به وضعیت مردمانی که در زمان زنده بودن به قبرها پناه می برند،درنهایت منجر به این شد که مسولان در واکنش به گزارشی تکان دهنده ، گورستان را از آخرین پناهگاه ساکنانش پاک کنند. خبرنگار قانون که به دنبال این گورخواب های رانده از جهان زندگان بی تفاوت می گشت به سختی آنان را این بار در ساختمانی نیمه متروک یافت.ساختمانی که معلوم نیست حالا تا کی پناهگاه این زنده در گور خفتگان باشد تا بار دیگر آنان را از این متروک خانه نیز برانند. اما در این میان واکنش های بسیاری صورت گرفت. صبح دیروز حداقل سه بنیاد خیریه راهی آرامستان شدند تا شاید بتوانند کمی و فقط کمی مرحمی بر آلام و دردهای این آدم ها باشند. پتوهایی که پشت ماشین ها تلنبار شده بود راهی گورستان متروک می شد و که البته از مردمان این پناهگاه حالا خالی بود. فرهادی از آرمانی می گوید که دیگر جان ندارد»

گور خوابی با حضور ماموران تمام شد!!/ واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور

واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور

روزنامه های از طیف های مختلف به سخنان دیروز معاون اول رئیس جمهور واکنش نشان دادند.

گور خوابی با حضور ماموران تمام شد!!/ واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور

روزنامه جوان در گزارشی انتقادی با عنوان« مردم نترسند دلار با ما! » در این باره نوشت:« مردم وقتي به دولتمردان اعتماد دارند مي‌دانند که نبايد درباره قيمت ارز، کالا و تورم نگران باشند، زيرا مديران کشور خواهند توانست اين مسائل را مديريت کنند. اين جمله را اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در جمع مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است که معناي تحت‌الفظي‌اش اين است که کنترل قيمت دلار برخلاف آنچه برخي کارشناسان مي‌گويند در يد و اختيار دولت است و مسائل پيش آمده، مديريت شده است.

اين سخنان معاون اول در حالي روي خروجي پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري قرار گرفته است که روز گذشته دلار به قيمت 4 هزار و 150 تومان به متقاضيان فروخته مي‌شد كه بي‌سابقه‌ترين قيمت در طول تاريخ کشور است و قدرت خريد مردم طي چند هفته حدود 20 درصد کاهش يافته و پول ملي تضعيف شده است. همچنين روز گذشته قيمت هر سکه طلاي تمام بهار آزادي طرح جديد افزايشي رکودي داشت و با 33 هزار و 600 تومان گران‌تر نسبت به روز قبل به يک ميليون و 220 هزار تومان رسيد. »

 گور خوابی با حضور ماموران تمام شد!!/ واکنش های جالب به اظهارات معاون اول رئیس جمهور

با این حال روزنامه آرمان در دفاع از این سخنان در گزارشی با عنوان« كشور را ته دره برديد » نوشت:« آغاز شد؛ ديگر مانند قبل نيست كه ياران روحاني با ارائه آمار و اطلاعات درست به تكذيب آنچه بپردازند كه مخالفان دولت سعي در القاي آن به جامعه داشتند؛ فصل افشاي هويت مخالفان دولت است؛ فصل افشاي دستاني است كه با سياست‌هاي دولت يازدهم از رسيدن به بيت المال كوتاه شد. در ابتداي آغاز به كار دولت يازدهم بود كه آمارهايي از ميراث دولت قبل منتشر شد، میراثی که براي روحاني و مردانش در پاستور باقي مانده بود، ميراثي كه شامل بدهي‌هاي زياد، قوانين خاص، پرداخت‌هاي غيرمتعارف و بذل و بخشش‌هاي زياد و… بود. مردان روحاني در چنين شرايطي برنامه خود را براي اصلاح ميراث دولت قبل تنظيم كردند و آگاه بودند با موانع زيادي از سوي كساني مواجه خواهند شد كه عملكرد دولت گذشته براي آنها داراي منافع زيادي بود. مردان روحاني به ويژه بخش اقتصادي دولت بي‌اعتنا به فشارها سعي در عادي كردن شرايط كشور كردند. حجم اشتباهات دولت آن اندازه زياد بود كه هنوز و پس از گذشت بيش از ۳ سال از عمر دولت يازدهم تمام آن بخش‌ها اصلاح نشده است. ۱۱ آبان بود كه رئيس‌جمهور در مراسم معرفي ۳ وزير به مجلس اظهار داشت:«دولت يازدهم در آغاز فعاليتش با مشكلات بزرگي روبه‌رو بود كه شايد بتوان نام آنها را بحران ناميد. هيچ دولتي بعد از جنگ تحميلي نبوده كه در آغاز دولت كشور با تورم بيش از ۲۳ درصد روبه‌رو باشد، در حالي كه در آغاز اين دولت، كشور با تورم ۴۰ درصد روبه‌رو شد همچنين هيچ دولتي بعد از جنگ تحميلي نبوده كه در آغاز كار كشور با رشد منفي روبه‌رو باشد، در حالي كه دولت يازدهم در شرايطي كار خود را آغاز كرد كه با ۸ فصل رشد منفي روبه‌رو بود.» و وزير اقتصاد هم در ۶ دي تصريح كرد:«دولت قبل با وجود درآمد نفتي ۸۰۰ميليارد دلاري و فروش بنگاه‌هاي دولتي به مبلغ ۱۵۰هزار ميليارد تومان چيزي براي دولت يازدهم در صندوق ذخيره باقي نگذاشت و ۶۰۰هزار ميليارد تومان براي دولت جديد بدهي به‌وجود آورد.»»

صادق زیبا کلام نیز در دفاع از این سخنان در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:« همه می‌دانند که دولت حسن روحانی در چه شرایط وانفسایی کشور را تحویل گرفت؛ در سه سال و نیم گذشته هر آنچه از دست شان برمی‌آمده، علیه دولت به کار نبرده باشد؛ با هر نگاه و رویکردی که به عملکرد و موضعگیری‌های یک جناح نسبت به دولت یازدهم بنگریم، نمی‌توانیم از این واقعیت تلخ بگریزیم که آنها «جانبدارانه»، «غیرمنصفانه» و «یکسویه» با دولت حسن روحانی و دستاوردهای قابل توجهش برخورد کرده و می‌کنند.کمترین دستاورد «برجام» این بود که کشور را از باتلاقی که هشت سال گرفتار آن بود، نجات داد. اما متأسفانه صدا و سیما با چنان تبحر خاصی به بزرگ‌ترین دستاورد دولت ضربه زده است که این گونه به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین نقطه قوت دولت روحانی، بزرگ‌ترین نقطه ضعف بوده است.آقای جهانگیری در سخنان دیروز خود گفت که «برخی رسانه‌ها که از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند، به گونه‌ای تیتر می‌زنند که اگر مجموعه‌ای در خارج از کشور می‌خواست کاری کند که مردم مأیوس شوند، به این خوبی نمی‌توانست»؛ اگر چه در صحت این سخن تردیدی نیست اما سؤال اینجاست که دولت تاکنون در برابر این بداخلاقی‌‌ها چه کرده است و بعد از این چه خواهد کرد.متأسفانه با مروری به حملات رسانه‌‌های منتسب به اصولگرایان تندرو این نتیجه به دست می‌آید که آنها بر وسعت و شدت حملات ضددولتی خود افزوده‌اند. در نقطه مقابل، روحانی و دولتمردان او تلاش کرده اند با نجابت، خویشتنداری و تحفظ با این طیف برخورد کنند زیرا از نگاه دولت اعتدالی، لازمه تأمین منافع ملی و پایبندی به اخلاق، چنین رویکردی است.»