جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های سه شنبه هفتم دی ماه

مروری بر روزنامه های سه شنبه هفتم دی ماه

 اندک اندک جامعه تبدیل به گورستان میشود، اما آرامش گورستانی هرگز برآن مستولی نمیگردد

زندگی گورستانی
روزنامه شهروند در گزارشی تکان دهنده به زندگی گورخواب‌های نصیرآباد پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« زندگی در گور » می نویسد:« گورخواب‌ها برگشته‌اند. هر کدام به داخل یک قبر سر می‌خورند. در تاریکی یا مشغول مواد می‌شوند یا به چه فکر می‌کنند، نمی‌دانیم. سکوت گورستان سنگین و هوا سرد است. یکی‌یکی، بنرهای پاره، تکه پتو‌های مندرس و تخته‌ چوب‌های نیمه‌ سوخته روی گورها کشیده می‌شود. آنها مرگ را زندگی می‌کنند.خیلی که هوا سرد می‌شود، دنبال چوب می‌گردند برای درست‌کردن آتش و گرم‌شدن در گور‌هایی که پایان زندگیست برای همه، اما برای اینها شده سرآغاز و سرپناه. زن، مرد و کودک؛ کارتن‌خواب‌هایی که در قبر نشسته می‌خوابند.«دیگه اینجا چوب هم برای آتیش‌زدن، پیدا نمی‌شه» این را یکی از ميهمان‌های ناخوانده این اتاق‌های تاریک و باریک می‌گوید.یک ماهی می‌شود که سرما کارتن‌خواب‌ها را راهی کرده تا اطراف و درون گورستان بزرگ نصیرآباد باغستان در حومه شهریار ساکن شوند. عده‌ای درون گورستان و در قبرهای از پیش آماده شده و چندین خانواده در اطراف گورستان، در منطقه بلوک‌زنی و زیر کانال در چادر زندگی می‌کنند. در درون گورستان، ٣٠٠ گور از پیش آماده وجود دارد که ٥٠‌ کارتن‌خواب دست کم ٢٠ گور را اشغال کرده‌اند. در هر گور یک نفر و گاهی هم سه تا چهار نفر زندگی می‌کنند.این گورها عموما برای خواب مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند و در طول روز و زمانی که افراد برای تهیه پول مواد و غذا ضایعات جمع می‌کنند یا گدایی می‌کنند، خالی هستند؛ اما باید حواسشان به گورشان باشد چرا که از طرف دیگر کارتن‌خواب‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند. به پتوهای پاره و لباس‌های کهنه هم رحم نمی‌کنند.هیزم‌های سوخته، ظرف‌های یک بار مصرف غذا، پلاستیک و تکه پارچه‌های موجود در بعضی از گورهایی که الان سقف ندارند، نشان‌ می‌دهد که قبلا مورد استفاده یک گروه دیگر بوده است.گورهای از پیش آماده شده در سمت چپ گورستان، روبه‌روی قبرهایی که در آن تدفین انجام شده و با فاصله کمی از مسیر رفت‌و‌آمد مردم قرار دارند.»

 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان«استعفاي دبير‌كل اعتماد‌ملي» نوشت:« دبير كل در حصر نامه درخواست استعفا نوشت. او در این نامه از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خواسته است تا درخواست او مبنی بر استعفا از سمت دبیرکلی حزب را بررسی کنند. دبيركل اعتماد ملي در حالی درخواست استعفا داده که چند روز گذشته خبر استعفای رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام این حزب هم بر

خروجی‌های خبرگزاری قرار گرفت. كروبي هم در نامه خود به موضوع استعفای منتجب‌نیا اشاره کرده، اما به جای کلمه استعفا از عنوان انصراف استفاده کرده و درعین حال یادآور شده است که اعضای شورای مرکزی تحت مدیریت منتجب‌نیا استعفای او را بررسی کنند. در متن نامه کروبی به صورت کلی چندین مورد، به عنوان دلایل و محورهای استعفا نام برده شده است. ظاهرا دلایل كروبي همان مواضعی است که منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب برای استعفا اتخاذ کرده بوده، مواضعی که در نامه‌ای به کروبی ارائه شده است و چون فحوای نامه محرمانه بوده، اعضا از طرح و صحبت درباره جزئیات آن ابا دارند. بااین‌حال موضوع اختلافات و دو دستگی در حزب روشن است. آنچه به ‌عنوان اختلاف از آن یاد می‌شود، درواقع اختلاف‌نظر بر سر نحوه حضور احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب در انتخابات است. این اختلاف از زمان تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس دهم خود را نشان داد، اما تأکید بر وحدت مانع از بروز جدی آن شد. برخی اعضای اعتماد ملی، از جمله رسول منتجب‌نیا در همسویی با برخی اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که سخنگویی آنها را محسن رهامی برعهده دارد، معتقد هستند که نقش احزاب در انتخابات مجلس دهم کم‌رنگ شده است. حالا ظاهرا در اعتماد ملی یک دو‌دستگی رخ داده است؛ گروهی که موافق ادامه فعالیت‌های حزب در قالب ترکیب شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست عارف است و تشکیلاتی که ترکیب آن را عمدتا اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل می‌دهند. دسته دوم که در رأس آن منتجب‌نیا قرار دارد، معتقدند که احزاب و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نادیده گرفته شده‌اند. آنها به روند فعالیت و ترکیب شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعتراض دارند. تداوم اختلافات، منتجب‌نیا را بر آن داشت تا نامه‌ای مبنی بر استعفا دهد و حالا کروبی تأکید دارد از کلمه انصراف استفاده کند و گویا با این درخواست نه‌تنها موافقت نکرده، بلکه از منتجب‌نیا خواسته تا در سایه مدیریتش این‌بار به موضوع استعفای دبیرکل بپردازد.»

همچنین رسول منتجب نیا در گفت و گویی با روزنامه اعتماد با عنوان« احدي از اعضاي‌حزب با استعفاي دبير كل موافق نيست » گفت، امروز با كمال تاسف شنيديم كه دبيركل محترم حزب اعتماد ملي طي نامه‌اي ضمن ابراز تذكراتي به حزب، استعفاي خود را به شوراي مركزي حزب اعلام كرده و درخواست كردند كه آن شورا استعفاي ايشان را بپذيرد و جايگزيني را تعيين كند. بنده بسيار متاسفم از آنچه به وجود آمده و اين بزرگوار را به اين نتيجه رسانده از دبيركلي حزبي كه خود ايشان پايه‌گذاري كردند و از حيثيت و آبرو و مال خود براي آن هزينه كرده‌اند، استعفا مي‌دهند. يادآوري مي‌كنم كه شب گذشته (يكشنبه) شنيدم كه ايشان چنين قصدي را دارند و خدمت ايشان پيام دادم كه بنده با طرح اين مساله به‌شدت مخالف هستم و تقاضا مي‌كنم كه حتي در جلسات خصوصي اصلا مطرح نشود چون اعتبار و حيثيت حزب به ايشان وابسته است. بنده به نوبه خود به‌شدت از اين تصميم و مقدماتي كه‌ اين تصميم را به وجود آورده متاسف هستم. در حال مشاوره با دوستان هستيم و به زودي همان‌طور كه ايشان پيشنهاد كردند جلسه شوراي مركزي را در هفته آينده با حضور همه اعضاي شوراي مركزي تشكيل خواهيم داد. بنده يقين دارم كه همه اعضاي شوراي مركزي با استعفاي ايشان مخالفت شديد خواهند كرد و احدي موافق اين استعفا نخواهد بود كما اينكه دبيران استان‌ها و شهرستان‌ها و اعضا با شنيدن اين خبر به‌شدت نگران شدند و مخالفت خود را اعلام كردند. ما طبق توصيه ايشان جلسه‌اي را در هفته‌هاي آينده تشكيل خواهيم داد و اعضا را براي بحث پيرامون اين مساله دعوت مي‌كنيم. مطمئن هستم كه احدي از شوراي مركزي و حتي زيرمجموعه آن موافق اين استعفا نخواهند بود. بنده هم بار ديگر هم مخالفت جدي خود را با اين استعفا اعلام مي‌كنم. اميدواريم ايشان هم سالم باشند و هم ان‌شاء‌الله به زودي رفع حصر از ايشان شود و سايه‌شان بالاي سر اعتماد ملي همچنان مستدام باشد. نكاتي كه ايشان در نامه توصيه كردند همه جامه عمل مي‌پوشانيم كه منويات اين بزرگوار برآورده شود. ان‌شاءالله اصلاح‌طلبان با تعامل و هماهنگي بتوانند در اانتخابات شركت كنند. شعار من از ابتدا حفظ هويت حزبي همراه با تعامل با احزاب و شوراهاي اصلاح‌طلب بوده است و مصوب شوراي مركزي نيز بوده است. با حفظ هويت حزبي و تعامل احزاب با دبيركلي آيت‌الله كروبي ان‌شاءالله وارد صحنه انتخابات ٩٦ خواهيم شد.

برجام و ادامه چالش ها

علل استعفای کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی؟/ تدبیر روانی دلار/ روایتی دردناک از زندگی در گورها

روزنامه ایران در گفت و گو با تکران مشاور رئیس جمهور با عنوان« پشت پرده تلاش‌ها برای ناکامی برجام» به نقل از وی می نویسد:« تحریم‌ها باعث شد همه دلالانی که همه کوشش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و اجرایی، بیرون کردن آنان بود، یکی یکی از پنجره وارد شوند

بازندگان هم ملت ایران و جمعیت بیکار تحصیلکرده ماست، بازنده تحریم‌ها خانوارهایی هستند که در فقر می‌سوزند، یا بیمارانی که نمی‌توانستند به داروهای خود دسترسی داشته باشند

علاوه بر دشمنان، عده‌ای هم هستند که با نادانی کارهایی را می‌کنند. اینان دشمن نیستند، اما به دلیل نادانی، در همان مسیری می‌روند که دشمن ما می‌خواهد»

علل افزایش قیمت دلار؟

علل استعفای کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی؟/ تدبیر روانی دلار/ روایتی دردناک از زندگی در گورها

روزنامه جوان در گزارشی انتقادی نسبت به عملکرد دولت در حوزه دلار در مطلبی با عنوان« تدبیر روانی دلار » با اشاره به سخنان نوبخت: گرانی دلار روانی است و حسن روحاني كه در مبارزات انتخاباتي خود به‌رغم اطلاع از تحريم‌ها سوء‌مديريت مقامات دولت قبل را در رشد بهاي ارز به باد انتقاد مي‌گرفت، امروز در دوران پسابرجام نظاره‌گر رشد بهاي ارز با قیمت 4هزارو150 تومان است… نوشت:« حسن روحاني كه در مبارزات انتخاباتي خود به‌رغم اطلاع از تحريم‌ها سوء‌مديريت مقامات دولت قبل را در رشد بهاي ارز به باد انتقاد مي‌گرفت، امروز در دوران پسابرجام نظاره‌گر رشد بهاي ارز با قیمت 4هزارو150 تومان است، در اين بين منتقدان دولت كه رشد بهاي ارز را حاصل اتفاق نظر دولت و صادركنندگان كالا مي‌دانند، در واكنش به اظهارات سخنگوي دولت تدبير و اميد مبني بر آنكه «علت رشد ارز مسائل رواني است»، به طعنه واژه «تدبيررواني» را علت نوسان دلار معرفي كردند اما ظاهراً آثار روانی چندان برای مجلسی‌ها قانع‌کننده نبود و رئیس کمیسیون اقتصادی خبر از حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در کمیسیون جهت‌بررسی وضعیت بازار ارز داد. »