بانک مرکزی ایران با صدور بخش‌نامه‌ای، به بانک‌های این کشور اجازه داد که درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور را از طریق نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی و دفا‌تر نمایندگی بانک‌ها، به نرخ آزاد خریداری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بر اساس این بخشن‌نامه، بانک‌ها سپس ارز خریداری شده را می‌توانند در چارچوب مقررات ارزی و از طریق صرافی‌های معتبر به فروش برسانند. فروش ارز خریداری شده به سایر بانک‌ها و صرافی‌ها نیز مجاز است.

بر اساس بخش‌نامه بانک مرکزی ایران نرخ خرید و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتری تعیین خواهد شد.

تصمیم بانک مرکزی برای صدور مجوز معامله ارز به قیمت بازار در بانک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر قیمت ارزهای معتبر جهانی در ایران افزایش چشمگیری داشته است.

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران پیش از این افزایش قیمت ارز را موقتی دانسته و گفته بود که در سه ماهه آخر سال خورشیدی به خصوص پس از پایان تعطیلات سال نو میلادی، قیمت ارز پایین خواهد آمد.

این در حالی است که با ادامه روند صعودی، دلار هم اکنون در بازار تهران با قیمت ۴۱۰۰ تومان بفروش می‌رسد.

قیمت دلار در بازار ایران، که از هفته گذشته درحال افزایش است و یکشنبه ۲۵ دسامبر نیز با روند صعودی رکورد تازه‌ای در بازار ارز به ثبت رساند.

دلار که ساعتی قبل در خیابان فردوسی (مرکز اصلی خرید و فروش ارز) ۴۰۷۰ تومان قیمت خورده بود هم اکنون (ساعت ۱۲: ۳۰) با قیمت ۴۱۰۰تومان فروخته و با قیمت ۴۰۸۰ تومان از مردم خریداری می‌شود.

برخی خبر‌ها از قیمت ۴۱۳۰ هم در بازار خبر می‌دهند.

همچنین در بازار ارز هم اکنون نرخ فروش هر یورو ۴۳۲۰ تومان، پوند انگلیس ۴۹۸۰ تومان و درهم امارات متحده عربی ۱۱۴۰ تومان اعلام شده است.

هنوز دلایلی روشن درباره روند رو به افزایش قیمت دلار در ایران اعلام نشده است. با وجود اینکه قیمت جهانی دلار به ویژه پس از افزایش نرخ سود بانکی در آمریکا، روندی صعودی یافت، اما با توجه به اینکه این روند در ایران سرعت بیشتری دارد، برخی تحلیلگران پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دلیل این پدیده می‌دانند؛ زیرا نگرانی‌هایی از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران توسط ترامپ و جمهوری خواهان مطرح شده است به ویژه اینکه اخیرا لایحه تحریم‌های غیر هسته‌ای علیه ایران در کنگره آمریکا مطرح شده است.