سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » واکنش دستگاههای نظارتی داخل و خارج از مجلس چه خواهد بود؟

واکنش دستگاههای نظارتی داخل و خارج از مجلس چه خواهد بود؟

افکار عمومی منتظر است تا ببیند در موضوعی که مشخصا از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور رسما نقل قول «نادرست» ، «خلاف اخلاق» ، «خلاف مصالح کلی کشور و امنیت ملی» آن هم از «جلسات محرمانه» خوانده شده و شبیه همین اظهارات از سوی چند تن از نمایندگان مجلس نیز بیان شده، رفتار و واکنش دستگاه های نظارتی داخل و خارج مجلس با نماینده غایب که نقل قول کرده و مسئولان رسانه های منتشر کننده آن، چه خواهد بود؟ آن هم در موضوعی که نه فقط متناقض با منافع و مصالح یک فرد و یا یک نهاد شهری بلکه بر خلاف مصالح و امنیت کشور عنوان شده و محرمانه بودن آن محرز است!

 

انتشار مصاحبه آقای کریمی قدوسی با برخی خبرگزاری ها و توزیع متنی مخدوش میان رسانه های کشور و انتساب سخنانی به وزیر محترم امور خارجه در جلسه مشترک شورای معاونین وزارت امور خارجه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در شامگاه دوشنبه مورخ ۲۸ آذر ماه و واکنشهای متعاقب آن واجد چند نکته اساسی و در خور تذکر وتامل است:

یکم: سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد اظهارات کریمی قدوسی، اظهارات این نماینده را کاملا نادرست، مخدوش و گزینشیخواند که به منظور بهره برداری های خاص تحریر و تنظیم شده است.

بهرام قاسمی تاکید کرد: نقل قول های منتشره وارونه جلوه دادن واقعیات و اظهارات وزیر امور خارجه بوده و این ناراستی در بیان و نقل قول با راستی سخنان وزیر امور خارجه در تضاد کامل قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جناحی و سیاسی کردن مسائل ملی را خلاف مصالح کلی کشور و امنیت ملی برشمرد و گفت : نقل قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور است؛ حال آنکه نقل قول های نادرست ،صد درصدخلاف اخلاق و مصالح کشور و نظام تلقی می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز اقدام کریمی قدوسی در انتشار اظهارات منتسب به وزیر امور خارجه را غیر اخلاقی خواند و گفت: سخنان آقای کریمی قدوسی در مورد حرف‌هایی که آقای ظریف در نشست کمیسیون بیان کرده کذب محض است.

علیرضا رحیمی تاکید کرد: باوجود این‌که جلسه اخیر یکی از جلسات منظم کمیسیون امنیت ملی با وزیر خارجه بود اما کاملاً محرمانه بود و آقای ظریف هم تاکید داشتند که مطالبی که در جلسه مطرح می‌شود، صرفاً در جهت آگاهی‌بخشی اعضای کمیسیون امنیت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: نکته حائز اهمیت درباره جلسات محرمانه این است که گزارش این جلسات باید حتماً ازسوی سخنگوی کمیسیون ارائه شود و گزارش این جلسه نیز ازسوی آقای نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت و خلاصه این جلسه ازطریق بخش خبری تلویزیون به اطلاع مردم رسید.

او با تاکید بر عدم حضور کریمی‌قدوسی در نشست مورد بحث اعلام کرد: این‌که یکی از اعضای کمیسیون که ازقضا در جلسه مورد بحث نیز حضور نداشته، اقدام به اظهارنظری غیرمسئولانه کند، علاوه بر این‌که غیراخلاقی است، خلاف پروتکل جلسات کمیسیون امنیت و مجلس است.

یک نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از اقدام جواد کریمی‌قدوسی در افشای آن چه اظهارات محرمانه محمدجواد ظریف در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خوانده شده، اعلام کرد: سوال اینجا است که آیا انتساب دروغ به رییس دستگاه دیپلماسی کشور آن هم در شرایطی که نقش ایران در معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد تاکید دوست و دشمن قرار گرفته، بر اساس وظایف نمایندگی انجام می‌شود؟!

فاطمه سعیدی با بیان این که مگر منافع یک جریان سیاسی چقدر ارزش دارد که آن را با منافع ملت بزرگ ایران عوض می‌کنید؟ و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید نسبت به انتشار مخدوش و غلط سخنان وزیر امور خارجه در جلسه محرمانه واکنش نشان دهد، تصریح کرد: همچنین هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اگر بالاخره بررسی موضوع توییت یک نماینده را به پایان برد، در این موارد نیز ورود کند تا نشان دهد به دنبال انجام وظایف ذاتی خویش است.

دوم: روزنامه های امروز واکنش های متفاوت و منتاقضی به این ماجرا نشان دادند. برخی محتوای جلسه را محرمانه خواندند و انتشار تحریف شده آن را نقد کردند و برحی با فونت درشت همان مطالب را – که صرفنظر از درست یا تحریف شده بوذن – از سوی سخنکوی وزارت خارجه و همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس محرمانه، خلاف امنیت ملی و پروتکل خوانده شده را تیتر اول کرده به چاپ رسانده اند.

سوم: چندی پیش، در موضوع موسوم به «املاک نجومی»، مدیر مسئول یک سایت به اتهام انتشار مفاد یک نامه که از یک سو محرمانه خوانده و از سویی دیگر فاقد مهر و طبقه بندی محرمانه عنوان شد، احضار، جلب و برای مدتی زندانی و سپس با سپردن وثیقه آزاد شد که پرونده همچنان مفتوح است. موضوعی که در نهایت منافع و مصالح یک نهاد شهری و مسولان آن را مورد بررسی و احیانا خدشه قرار می داد

چهارم: باز هم چندی پیش، برخی مواضع یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره موضوعات موسوم به «بورسیه های غیر قانونی» و «املاک نجومی» خارج از وظابف نمایندگی، عنوان و اقدام به جلب وی شد که نهایتا با صرفنظر از جلب، بررسی آن در گام نخست به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان واگذار شد تا اعلام نظر کند.

آخر: اینک افکار عمومی منتظر است تا ببیند در موضوعی که مشخصا از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور رسما نقل قول «نادرست» ، «خلاف اخلاق» ، «خلاف مصالح کلی کشور و امنیت ملی» آن هم از   «جلسات محرمانه» خوانده شده و شبیه همین اظهارات از سوی چند تن از نمایندگان مجلس نیز بیان شده، رفتار و واکنش دستگاه های نظارتی داخل و خارج مجلس با نماینده غایب که نقل قول کرده و مسئولان رسانه های منتشر کننده آن، چه خواهد بود؟ آن هم در موضوعی که نه فقط  متناقض با منافع و مصالح یک فرد و یا یک نهاد شهری بلکه بر خلاف مصالح و امنیت کشور عنوان شده و محرمانه بودن آن محرز است!

منبع: جماران