سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دعوت روسیه از عربستان برای حل بحران سوریه، پیام کشورهای حاشیه خلیج فارس به رژیم ایران برای محترم شمردن اصل حسن همجواری

دعوت روسیه از عربستان برای حل بحران سوریه، پیام کشورهای حاشیه خلیج فارس به رژیم ایران برای محترم شمردن اصل حسن همجواری

پیام روسیه به عربستان

دو روز بعد از نشست سه جانبه ایران و روسیه و ترکیه در مسکو برای به دست دادن راه حلی باثبات برای حل بحران سوریه ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل با دعوت از عربستان سعودی برای پیوستن به این تلاشها اعلام داشت : به عقیده مسکو، عربستان سعودی نیز باید به تلاش های جاری برای دستیابی به صلح در سوریه تحت مدیریت روسیه برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه ملحق شود. این در حالی است که روز سه شنبه، وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه پس از دیدار در مسکو، بیانیه ای را مشتمل بر اقدامات لازم برای حل بحران سوریه منتشر کردند.

ویتالی چورکین در مورد بیانیه مشترکی که بین سه کشور به امضا رسیده است، گفت:  این موضوع بسیار مهم است که ایران، ترکیه و روسیه از همه کشورهای دیگری که در میان گروه های درگیر در سوریه نفوذ دارند، درخواست کرده اند تا به این تلاش ها بپیوندند. از نظر من، خیلی مهم است که عربستان سعودی با موضعی مشابه این سه کشور، در همین مسیر تلاش کند.این سند تلاش مضاعفی از سوی این سه کشور بود تا در کنار سایر مسائل مربوطه، نیروهای مخالف و معارض را آماده مذاکره با دولت در سوریه کند و آنها را با دولت بر سر یک میز بنشاند تا بتوانند با یکدیگر به توافق و ساز و کاری دست پیدا کنند که منجر به پیشرفت روند سیاسی در سوریه شود.

به نوشته «راشا تودی»، ویتالی چورکین در اظهارات شب گذشته خود گفت: بیانیه مذکور، «یک تلاش مضاعف از سوی سه کشور بود تا در میان دیگر مسائل، نیروهای معارض را برای مذاکره با دولت آماده کرده و آن ها را پشت یک میز با دولت [سوریه] قرار دهد، به گونه ای که بتوانند میان خودشان به ترتیباتی برای پیشبرد فرایند سیاسی دست پیدا کنند».

به گفته این مقام روس، نکته بسیار مهم این است که بیانیه سه کشور مذکور، دربردارنده دعوت از دیگر کشورهای دارای نفوذ در عرصه میدانی برای پیوستن به چنین تلاش هایی است. وی افزود: «به نظر من، این بسیار مهم است که عربستان سعودی موضع مشابهی اتخاذ کرده و در همین جهت کار کند».
در حالی که تلاش های مشترک روسیه و آمریکا بر سر دستیابی به آتش بس و صلح در سوریه متوقف شده است، ویتالی چورکین گفته که این تلاش ها احتمالا با سر کار آمدن دونالد ترامپ از سر گرفته می شود. البته وی تأکید کرده که این ها تنها نظریات شخصی وی و تفاسیر وی از شنیده هایش است.
چورکین همچنین به نقل از دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه بیان کرده که وی قصد دارد در 8 فوریه سال 2017 دور جدیدی از مذاکرات صلح در سوریه را آغاز کند. چورکین گفته است: من معتقدم وی تنها زمانی به این کار اقدام می کند که بتواند با افرادی در تیم دونالد ترامپ گفت وگو کرده و آنها را برای این امر متقاعد سازد. این موضوع نشانه خوبی از این امر است که تیم دونالد ترامپ و کابینه وی آمادگی آن را دارد تا وضعیت در سوریه را به سمت دستیابی سریع به یک راه حل سیاسی تغییر دهد. چورکین همچنین گفته است، روسیه آماده همکاری کامل با نیکی هالی شخص تعیین شده از سوی دونالد ترامپ به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل در این راستاست.
چورکین با بیان این که نیکی هالی، یک سناتور جوان از کارولینای جنوبی است که چندان تجربه بین المللی ندارد، اظهار کرده است: اما من در مورد وی نظرات و گفته های بسیار خوبی شنیده ام. با این حال، من خود از نزدیک وی را نمی شناسم و مشخص نیست که عملکرد آمریکا در سازمان ملل تحت هدایت وی چگونه خواهد بود. با این حال، هنوز زود است به روابط خشنود کننده خود در سازمان ملل نگاه کنیم. وضعیت همیشه در واقعیت کمی پیچیده تر است.
در همین حال، سخنگوی کاخ کرملین دیمیتری پسکوف گفته است، خارج کردن نیروهای مسلح و معارضین از شهر حلب در حال تکمیل است. همچنین خروج سایر شهروندان غیر نظامی از شهر حلب طی چند روز آینده به پایان خواهد رسید.

چرا عربستان؟

اظهارات این دیپلمات ارشد روس را می توان نشانه ای از تمایل مسکو برای بر عهده گرفتن نقش رهبری فرایند دیپلماتیک در موضوع سوریه دانست؛ به عبارت دیگر، پس از آنکه بیش از یک سال عملیات نظامی روسیه در سوریه به پیروزی های قابل توجهی در عرصه میدانی منجر شد، اکنون مسکو تلاش دارد، خود را در عرصه دیپلماتیک نیز به عنوان برنده معرفی کند.
در این شرایط، چنین به نظر می رسد که مسکو، اهداف اصلی و استراتژیک خود از عملیات نظامی در سوریه را کم و بیش تأمین شده می بیند و اکنون تمرکز خود را بر نزدیک کردن دیدگاه های دیگر بازیگران اصلی فعال در این کشور قرار داده تا ضمن یافتن راه حلی نهایی، بتواند اطمینان لازم را برای پایان دادن به عملیات نظامی خود در سوریه نیز به دست آورد.
این ها در کنار هم بدان معناست که در حقیقت، روسیه از ایران و ترکیه خواسته ضمن پایین تر آمدن از مواضع حداکثری خود در سوریه، راه را برای انجام مصالحه باز کنند. در همین چارچوب است که دعوت از عربستان سعودی برای پیوستن به این روند را نیز می توان تحلیل کرد.

پیام کشورهای حاشیه خلیج فارس به رژیم ایران

به گزارش ایرنا به نقل از شماره چهارشنبه روزنامه القبس چاپ کویت، «خالد سلیمان جارالله» قائم مقام وزیر امور خارجه کویت اظهار کرد: او حامل پیامی  است که کویت به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس مکلف شده آن را به جمهوری اسلامی ایران برساند. این پیام نیز در ارتباط با گفت وگوی ایران و کشورهای شورای همکاری بر مبنای عدم دخالت در امور داخلی و احترام به تمامیت ارضی کشورها و همچنین پایبندی به حسن همجواری میباشد. دیدگاهی که در عین حال مبتنی بر اصول مطابق منشور سازمان ملل متحد  است.