چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آنچه در تحقیقات و گمانه زنیها پیرامون ترور سفیر روسیه درآنکار گفته میشود

آنچه در تحقیقات و گمانه زنیها پیرامون ترور سفیر روسیه درآنکار گفته میشود

 

بعد از ظهر روز قبل از نشست پراهمیت “مسکو” بر سر آینده سوریه میان وزرای خارجۀ روسیه، ایران و ترکیه که -از ٢٧ دسامبر به ٢٠ دسامبر تغییریافته بود-   سفیر کبیر روسیه “آندری کارلف” در مراسم گشایش نمایشکاه عکس ، “از کالینین گراد تا کامچاتکا از دید یک سیاح” در “نمایشگاه هنرهای معاصر” آنکارا با شلیک گلوله ترور شد. عامل این جنایت  “مولود مرد آلتینتاش” از ماموران ویژه و لباس شخصی امنیتی بود که با لباس شخصی وارد سالن نمایشگاه شده بود.به گفته شاهدان عینی در نمایشگاه، آلتینتاش ابتدا با شلیک چندگلوله سفیرروس را به خاک انداخت و سپس با شلیک تیرهای هوایی حاضران را وادار به دور شدن از جسد سفیر کرد و سپس درحالیکه به دوزبان ترکی و عربی صحبت میکرد با صدای بلند گفت:  “انتقام قاتلین کودکان سوری را خواهیم گرفت. من بعد نفس راحت نخواهند کشید. من و سفیر زنده از این محل خارج نخواهیم شد.” به دنبال ادای این جملات بود که خود وی دراثر اصابت گلوله ای که توسط نیروهای پلیس شلیک شد ازپا درآمد.

” تلویزیون روسیه 24 ساعت” تایید کرد که در نخستین لحظات تحقیق بازپرسها  از جیب آلتونتاش کارت ویژه پلیس بدست آمده است. امری که نشان میدهد آلتونتاش به عنوان یک عضو پلیس ضد شورش آنکارا  دو سال و نیم در این نیرو عضویت داشته است.

رجب طیب اردوغان  در یک پیام تلویزیونی  به پوتین و خانوادۀ سفیر مقتول، تسلیت گفت. ولادیمیر پوتین نیز ترور آقای کارلوف در آنکارا برای ایجاد اخلال در جریان عادی سازی در روابط بین ترکیه – روسیه  و تخریب فعالیتهای مشترک دوکشور در مساله سوریه دانست. .شهردار آنکارا پس از وقوع از این جنایت بیدرنگ در محل حاضر شده و درگفتگو با رسانه ها ادعا کرد: “آمران این جنایت و سرنگون کنندگان جنگندۀ روسیه یکسان و از تروریست های فتح الله گولن هستند !! با اشتراک مساعی میان دولت ترکیه و روسیه این آمرین به حسابرسی کشیده خواهندشد.” به گزارش رویترز مقامات امنیتی ترکیه میکوشند تا میان قتل سفیرروسیه درآنکار و شبکه فتح الله گولن ارتباطی برقرارنمایند. با این حال وزیرکشور ترکیه که در محل حاضرشده بود ترجیح داد تا سکوت کند و بدون استناد صحبتی به میان نکشد که بر دشواری تحقیق اضافه نماید. در همین حال خبرگزاریها گزارش کردند که فتح الله گولن بلافاصله با صدور بیانیه ای این واقعه را محکوم کرد.

تلویزیون “راشا24” و “راشا تودی ” در روسیه هدف از انجام این ترور را تخریب روابط سیاسی میان ترکیه و روسیه تحلیل کرده اند. از جانب دیگر  یکی از گزارشگران رسانه های نزدیک به حکومت ترکیه به نام  عبدالقادر سلوی -خبرنگار روزنامۀ “حریت” چاپ ترکیه- آلتونتاش را مرتبط با نیروهای جبهه “فتح الشام/ النصرة سابق” – از همپیمانان سابق “القاعده- معرفی کرد. امری که نیازمند ارائه مستندات دقیق است. گفته میشود که رزمندگان وابسته به جبهه النصره/ فتح الشام که درقضایای اخیرناچار به قبول شکست و ترک حلب شده اند پس از انتشار خبرترور سفیر روسیه در آنکار اقدام به پخش شیرینی درمناطق تحت نفوذخوددرسوریه کرده اند.