جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ایران از برپایی قرارگاه مشترک نظامی با روسیه در سوریه پرده برداشت

ایران از برپایی قرارگاه مشترک نظامی با روسیه در سوریه پرده برداشت

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از برپایی قرارگاه نظامی مشترکی میان ایران و روسیه در سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی شمخانی سه شنبه 20 دسامبر در کنفرانسی خبری در باره سفر اخیر نماینده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تهران و دیداری که وی با برخی از مقامات ایرانی گفت: «ما یک کار مشترک و مفصلی با برخی از کشورهای منطقه در موضوع مبارزه با تروریسم داریم. یک کار میدانی و دیپلماتیک که نیازمند انجام رایزنی‌ها و مشاوره جهت عبور از برخی از معضلات برای این همکاری‌ها هستیم».

شمخانی در ادامه از برپایی یک قرارگاه مشترک نظامی با روسیه در سوریه خبر داد و گفت: «ما یک قرارگاه مشترک در سوریه داریم که ایران در آن با کمک روسیه کار مستشاری جهت کمک به ارتش سوریه و نیروهای مقاومت انجام می‌دهد. یک کار مشترکی با محوریت عراق، سوریه، ایران و روسیه در جهت طراحی مبارزه با تروریسم در بعد نظامی داریم که برخی از حوادث از جمله استفاده از فضای هوایی ایران که صورت گرفت در همین چارچوب بود».

این مقام نظامی ایرانی به پیشنهادهای روسیه برای آینده سوریه و همکاری مشترک نظامی-سیاسی ایران و روسیه در این کشور اشاره کرد و گفت: «ایشان یکسری پیشنهاداتی را فراهم کرده بود که با توجه به شرایط جدید منطقه در بعد نظامی اقدامات خود را به شکل مناسب‌تری انجام دهیم و در بعد سیاسی و هماهنگی منطقه‌ای با حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی دولت سوریه ابعاد آینده تحولات سوریه را مورد بررسی قرار دهیم و در این ارتباط به یک توافقی رسیدیم و قرار شد در این چارچوب اقدامات خود را هماهنگ کنیم».

ایران و روسیه دو متحد نظام بشار اسد در سوریه هستند. از ابتدای آغاز انقلاب در سوریه، ایران خدمات اطلاعاتی خود را در اختیار نظام سوریه قرار داد. با آغاز جنگ در سوریه و مسلح شدن مخالفان، ایران نیروهای و شبه نظامیان وابسته به خود را برای دافع از نظام اسد روانه سوریه کرد.

با این وجود در سال 2014، مخالفان پیروزی های بزرگی کسب کردند. در حالی که نظام اسد در آستانه شکست قرار داشت، روسیه مداخله نظامی خود را در سوریه با بهانه مبارزه با گروه های تروریستی آغاز کرد.

اما بیشتر حملات هوایی روسیه به جای این که گروه‌هایی را هدف قرار دهد که توسط جامعه جهانی به عنوان گروه های تروریستی شناخته شده اند، مناطق و مواضع مخالفانی را هدف قرار داد که «میانه رو» شناخته می شوند. برخی از این گروه ها از سوی غرب حمایت می شوند.

همکاری نظامی ایران و روسیه در حلب به اوج خود رسید. محاصره طولانی مدت مناطق شرق حلب که در کنترل مخالفان قرار داشت، شدت حملات نیروهای دولتی و شبه نظامیان متحدشان، کشته شدن شمار زیادی از غیر نظامیان و حملات هوایی روسیه، مخالفان را مجبور به عقب نشینی از این مناطق کرد.

سپاه پاسداران ایران، حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراقی، افغان و پاکستانی، متحدان نظام اسد در جنگ زمینی علی مخالفان هستند.