پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اینکه رهبری می گویند حوزه باید انقلابی بماند، شوخی نیست / بقای نظام وابسته به انقلابی بودن حوزه است!

اینکه رهبری می گویند حوزه باید انقلابی بماند، شوخی نیست / بقای نظام وابسته به انقلابی بودن حوزه است!

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:مدارس دینی انبار کالای بازاری‌ها شده و در مدارس طلبه‌ای حضور نداشت، کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها کتاب دینی نداشند، وقتی ‌می‌خواستیم مجلس روضه‌ای بر‌پا کنیم یک روحانی مجبور بود با کت و شلوار بیاید.
به گزارش «انتخاب»، مصباح‌یزدی ظهر امروز در همایش تجلیل از ممتازان موسسه امام خمینی (ره) و جمعی از طلاب مدرسه علمیه مروی تهران‌ اظهار داشت: این انقلاب و نظام اسلامی به سهولت به دست ما نرسیده و خون‌ده‌ها هزار جوان مملکت به‌پای آن ریخته شده است باید همگان برای حفظ و صیانت از این نعمت الهی از هیچ تلاش فروگذاری نکنند و طلاب و پژوهشگران با برنامه‌ریزی و ارائه طرح‌های سازنده و اثرگذار دین خود را نسبت به خون شهدا ادا کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: امروز در عصری قرار داریم که اگر بلد یا راهنمایی نباشد بدون تردید دچار ضعف، تردید و گمراهی خواهیم شد و تشخیص اهمیت در بسیاری از موارد جنبه فنی و تخصصی دارد، الحمدالله خدا رهبری به ما داده که می‌توانیم به شناخت او اعتماد کنیم، اشاره‌هایی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند باید غنیمت شمرده شود، همانند قطب نمایی است که جهت را مشخص می‌کند.
مصباح‌یزدی بابیان اینکه باید کلام رهبری را رهگیری کنید و نکاتی که به‌عنوان کد می‌دهند را دریافت کنیم، افزود: همان‌طور که طی ماه‌های اخیر در فرمایشات مقام معظم رهبری این نکته بارها وجود داشته است که حوزه باید انقلابی بماند، این شوخی نیست یک جمله و عبارت کوتاه است اما دنیایی از تعابیر، معنا و تجربه پشت آن قرار دارد، ما با این جمله مواجه هستیم و باید ارزش آن را بدانیم و به دنبال تبیین آن باشیم، باید شناسایی شود که چه ضعفی وجود داشته و چه خطری حوزه را تهدید می‌کند که ایشان هشدار می‌دهند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: باید بررسی کنید چه شده که مقام معظم رهبری نسبت به مسئله « حوزه انقلابی » و « انقلابی ماندن حوزه‌ها » آن‌قدر تأکید و سفارش می‌کنند.
مصباح‌یزدی تصریح کرد: اگر این مخدوش شود خون صدها هزار شهید پایمال می‌شود، ضعف نظام به معنای پایمال شدن خون شهیدان و شرکت در قتل صدها هزار شهید است.
وی افزود: امروز طلاب و حوزویان باید اولویت‌ها را بشناسند و بدانند سر بزنگاه چه انتخابی را داشته باشند باید به‌گونه‌ای گام برداریم که در راستای تقویت نظام و انقلاب و استکبارستیزی باشد.
رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) در ابتدای سخنان خود بابیان اینکه خاطره‌ای از دوران گذشته و مربوط به 60 سال پیش در خاطرم آمد که برایتان نقل می‌کنم و خود آنچه مفید است را توشه بگیرد، اظهار داشت: سال 32 یا 32 یعنی 60 سال قبل دریکی از شب‌های تاسوعا یا عاشورا، آیت‌الله وحید آن زمان در نجف اشرف بودند و سالی چند بار می‌آمدند تهران و بنده زیر 20 سال سن داشتم.
وی با بیا اینکه آقای وحید آن زمان هم آیت‌الله بودند گفت: ایشان وقتی منبرشان تمام شد در حال پایین آمدن بودند که مرحوم ابوالقاسم کاشانی وارد شدند و آیت‌الله وحید به احترام ایشان مجدد به بالای منبر رفت و موضوع دیگری را آغاز کرد.
مصباح یزدی بابیان اینکه آقای وحید پیرامون شباهت‌هایی میان جامعه و انسان  وجود دارد، اظهار داشت: بدن دارای جهازهای متفاوتی است که دو جهاز آن مهم‌تر و اساسی‌تر هستند یکی تغذیه و دیگری مغز و اعصاب همچنین در جامعه  نیز این دو جهاز مهم همانند یک انسان زنده وجود دارند یکی تغذیه و دیگری اعصاب، اگر این دو مورد فعال باشند و کار خود را به‌خوبی انجام دهند انسان سالم خواهد بود اما اگر این دو سالم نباشند انسان نمی‌تواند پیشرفت داشته باشد، نهادی که باید نیازهای مادی را تأمین کند دولت است و نهادی که روح جامعه را رشد می‌دهد روحانیت است.
وی بابیان این‌که اگر این دو فعالیت وجود داشته باشد جامعه تعالی پیدا می‌کند، اظهار داشت: جامعه به تغذیه سالم و مستمر نیاز دارد، این تغذیه روحی جامعه است که باید به‌وسیله تحقیق علمی و پژوهشی صورت گیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: اگر در جامعه کسانی نباشند که علوم را کنکاش کنند، شبهات را پاسخ دهند، تولید علم داشته باشند همانند پیکری است که دستگاه تغذیه سالم ندارد، متصدی تغذیه علمی جامعه پژوهشگران هستند، هدف جامعه اسلامی باید تحقیق در علوم اسلامی و انسانی باشد.
 مصباح یزدی با اشاره به یکی از سنت‌های الهی افزود: یکی از سنت‌های الهی است کسانی که در جامعه مورد استضعاف قرار می‌گیرند، تحقیرشده و مظلوم و محروم واقع می‌شوند خداوند اراده می‌کند که آن‌ها را بلند کند.
وی افزود: یکی از مصادیق این مسئله انقلاب اسلامی ایران است، در زمان حکومت ستم‌شاهی روحانیت به استضعاف مبتلا شده بود و کسی حق نداشت لباس روحانیت بپوشد، پس‌ازآن هم بر اساس قوانین فقط افراد محدودی این اجازه را داشتند.
 مصباح یزدی خاطرنشان کرد: مدارس دینی انبار کالای بازاری‌ها شده و در مدارس طلبه‌ای حضور نداشت، کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها کتاب دینی نداشتند، وقتی ما می‌خواستیم مجلس روضه‌ای بر پا کنیم  یک روحانی مجبور بود با کت‌وشلوار بیاید و در خانه لباس روحانی بر تن کند و مراسم درجایی باشد که صدا به کوچه نرسد تا پاسبانی نباشد و دستگیر نکند.
وی اظهار داشت: حوزه علمیه قم به برکت آیت‌الله‌العظمی بروجردی رونق گرفت و سامان‌دهی شد، از این حوزه بود که شخصیتی همانند حضرت امام(ره) درخشید، در میان این حوزه و باوجوداین نعمت اشخاص و گروه‌هایی بودند که استضعاف خاص و مضاعف داشتند و دولت، مردم و حتی برخی روحانیان به آن‌ها اعتنا نمی‌کردند و بی‌مهری داشتند.
 مصباح یزدی بابیان این‌که شخص حضرت امام در بین روحانیت قم هم مورد بی‌مهری خاص بودند، گفت: این مسئله سبب شد ایشان درس اخلاق، فلسفه و عرفان را ترک کنند و فقط به فقه و اصول بپردازند اما اراده خدا این بود به دست همین شخصیت بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه را نابود کند.
وی افزود: سوءتفاهم‌ها و چه‌بسا نیت‌های آلوده کمک می‌کرد که این جریانات اتفاق بیفتد اما خداوند به گونه دیگر اراده کردند، این درسی است که توجه داشته باشیم حتی آن‌که شأن نزول خاص دارند و به مسئله‌ای خاص اشاره می‌کند روحی است که جریان دارد و همانند خورشیدی است که می‌تابد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این‌که باید درس بگیریم که از ظلم‌ها و بی‌مهری‌هایی که نسبت به کسانی انجام می‌گیرد نهراسیم، اظهار داشت: این تمام قضیه نیست و کار با این چند روز تمام نمی‌شود و کل این عالم در برابر عالم ابدی هیچ‌چیز محسوب نمی‌شود.
وی ادامه داد: باید امیدوار به خدا باشیم، کسانی هستند براثر ضعف معرفت به دلیل برخی ظلم‌هایی که از داخل و خارج به طرفداران انقلاب شده و می‌شود دلسرد و ناامید می‌شوند که اشتباه است، هچیگاه محرومیت‌های ما به‌پای محرومیت روحانیت در زمان حکومت ستم‌شاهی نمی‌رسد.
رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) بابیان این‌که در تشخیص وظیفه و رعایت اهم و مهم نباید کوتاهی کنیم، ابراز داشت: فسادها در عالم کم نیست، نباید انتظار داشت که نظامی بدون هیچ عیب و نقصی باشد، ابتدا باید خود را اصلاح کنیم و نگوییم باید همرنگ جماعت شویم، همچنین از عده کم نباید بهراسیم.
وی بیان داشت: دلیل موفقیت و کمال کثرت افراد نیست، باید دنبال شناخت وظیفه باشیم تا عمل کنیم، خطری که وجود دارد این است که ما اولویت‌ها را در نظر نگیریم، در جامعه انواع فسادها وجود دارد اما باید ببینیم که مبارزه و برطرف کردن کدام مسئله اولویت دارد.