پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » لینا شامی از حلب : به تمامی کسانی که من را می‌شنوند، ما در شرق حلب در مقابل یک نسل‌کشی قرار داریم

لینا شامی از حلب : به تمامی کسانی که من را می‌شنوند، ما در شرق حلب در مقابل یک نسل‌کشی قرار داریم

لینا شامی یکی از دختران جوان سوری شهر حلب در پیامی ویدئویی از مردم جهان کمک خواسته است که برای نجات آنها کاری انجام دهند. این پیام که به زبان انگلیسی است به‌طور گسترده در شبکه‌های اینترنتی منتشر شده است.

لینا شامی در این پیام می گوید:
“به تمامی کسانی که من را می‌شنوند،
ما در این‌جا در شرق حلب در مقابل یک نسل‌کشی قرار داریم.

این ممکن است که آخرین فیلم من باشد. بیش از پنجاه هزار غیرنظامی که در مقابل اسد دیکتاتور قیام کرده‌اند در معرض تهدید اعدام یا کشته شدن در زیر بمباران قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی :

“لینا الشامی یک فعال زن در سوریه که برای بیان تراژدی انسانی و کشتار مردم در شرق حلب توسط رژیم اسد و فرماندهان شبه نظامیان شیعه به سراسر جهان تلاش می کند، می گوید: ”اکنون در حلب با وقوع یک نسل کشی مواجه هستیم. از تمامی دنیا می خواهم تا وارد عمل شوند و جلوی آن را بگیرند”.

وی با اشاره به اینکه نیروهای اسد با حملات وسیع ده ها هزار غیرنظامی را در منطقه ای به وسعت ۶ کیلومترمربع محبوس کرده اند، با انتشار فایل های صوتی و ویدئوهای تصویری به زبان انگلیسی در شبکه های اجتماعی سعی می کند تا افکارعمومی را به سوی حلب جلب کند.

وی شب گذشته بعد از اینکه مشخص شد شبه نظامیان ایرانی بعد از تصرف حلب اقدام به اعدام غیرنظامیان این شهر کرده اند، با انتشار ویدئویی گفت: ”خطاب به تمامی کسانی که صدای من را می شنوند می گویم اکنون در حلب شاهد وقوع یک نسل کشی انسان هایی هستیم که در محاصره قرار گرفته اند. ممکن است این آخرین ویدئوی من باشد”.

او می افزاید: ”بیش از ۵۰ هزار نفر با خطر مرگ، اعدام یا بمباران دیکتاتوری اسد مواجه هستند. بنا به اعلام فعالان٬ نیروهای اسد و شبه نظامیان در مناطقی که تحت کنترل خود درآورده اند، اقدام به اعدام بیش از ۱۸۰ نفر کرده اند. اینجا هیچ منطقه امنی وجود ندارد. هر بمب جدید به منزله یک نسل کشی جدید است. حلب و انسانیت را نجات دهید”.

الشامی با ارسال پیام صوتی برای خبرگزاری آناتولی نیز تصریح کرد:

”رژیم اسد در استفاده از سلاح های شیمیایی ابایی ندارد. در محله های فردوس و بستان القصر از گاز کلر استفاده کرده است. وضعیت انسان ها در حلب وخیم است. انبارهای مواد غذایی و دارو خالی شده اند.

افراد زیادی که پس از تصرف مناطق توسط رژیم اسد فرار می کنند، تحت محاصره قرار می گیرند. اگر بمباران ها ادامه یابد، هزاران انسان بی گناه دیگر نیز کشته خواهند شد.

افراد تحت محاصره در شرایط سختی به سر می برند. بمباران ها اصلا متوقف نشده اند. بمب ها از ساعات اولیه صبح همانند باران بر سرمردم می بارد.

جهانیان باید به کشتار غیر نظامیان در حلب توجه بیشتری کنند و من نیز برای جلب توجه جامعه جهانی به این موضوع و بی تفاوت نماندنشان نسبت به آن ویدئوهایم را به زبان انگلیسی منتشر می کنم و در آن پیام «حلب و انسانیت را نجات دهید» را به اشتراک می گذارم. به تمام مردم جهان می گویم بی تفاوت نمانید. سکوت نکنید. نسل کشی را متوقف کنید. در برابر سفارتخانه ها و کنسولگری های سوریه٬ ایران و روسیه تجمع کنید”.

گفتنی است بعد از اینکه دیروز نیروهای اسد و شبه نظامیان ایران ۴ کودک و ۹ زن را زنده آتش زده و ۶۷ مرد را نیز هدف گلوله قرار دادند، در شرق حلب شمار افراد کشته شده توسط رژیم اسد از ۹۹۱ نفر به هزار و ۷۱ نفر افزایش یافته است.”

به گزارش دویچه وله :

ارتش سوریه ۸۲ غیرنظامی را در حلب “اعدام کرده است”

وضعیت غیرنظامیان گرفتار شده در حلب فاجعه‌بار است. به گفته‌ی سازمان ملل متحد، در روزهای گذشته دست‌کم ۸۲ غیرنظامی به دست واحدهای نظامی سوریه کشته شده‌اند. در میان قربانیان ۱۱ زن و ۱۳ کودک وجود دارند.

ارتش سوریه در آستانه‌ی پیروزی و تصرف کامل حلب قرار دارد. هم‌زمان اخبار بیشتری درباره جنایات علیه ساکنان این شهر منتشر می‌شود. یکی از آخرین این خبرها کشته شدن دست‌کم ۸۲ غیرنظامی در شرق حلب به دست ارتش سوریه و متحدان آن طی روزهای گذشته است. منبع این خبر سازمان ملل متحد است.

روپرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه (۱۳ دسامبر/ ۲۳ آذر) گفت که قربانیان “به معنای دقیق کلمه اعدام شده‌اند”. کولویل بر اساس اطلاعات مستقیم از محل حادثه افزود، در میان قربانیان ۱۱ زن و ۱۳ کودک وجود دارند.

طبق گفته‌ی سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، این جنایت “احتمالا در ۴۸ ساعت گذشته” در چهار ناحیه‌ی مختلف شرق حلب که تا کنون تحت کنترل شورشیان بوده، رخ داده است.

نگرانی دبیرکل سازمان ملل

پیش از این بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نگرانی شدید خود را از “اقدامات دهشتناک” علیه غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان در شهر حلب ابراز داشته بود.

دبیرکل سازمان ملل پیش از همه از ارتش سوریه و متحدانش، ایران و روسیه، خواسته بود تا از غیرنظامیان محافظت کنند.

روسیه با حملات هوایی خود از نیروهای اسد برای تصرف کامل حلب پشتیبانی می‌کند.

اواسط ماه نوامبر سال جاری میلادی نبرد علیه شورشیان در شرق حلب آغاز شد. اینک به گفته نماینده ارتش سوریه این نبرد در مرحله نهایی خود قرار دارد.

خبر تصرف کامل حلب به دست نیروهای اسد از سوی مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن، رامی عبدالرحمان نیز تایید شده بود. او روز دوشنبه (۱۲ دسامبر / ۲۲ آذر) گفته بود که شورشیان حلب در آستانه “شکست کامل” قرار دارند.

 

به گزارش العربیه :

جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع حلب شامگاه سه شنبه ۱۳ دسامبر برگزار شد.

در این جلسه، ابتدا بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، از نظام سوریه و متحدانش یعنی روسیه و ایران خواست، «اجازه فوری برای فرار غیر نظامیان باقی مانده» در مناطق جنگی شرق حلب را بدهند. او همچنین خواستار رساندن کمک های بشردوستانه به نیازمندان شد.

بان کی مون گفت: «در ساعت ها و روزهای اخیر، تنها تلاشی فراگیر از سوی نظام و متحدانش برای پایان دادن به جنگ داخلی از راه پیروزی نظامی را شاهد هستیم».

از سویی سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، دولت سوریه، روسیه و ایران را مسئول «فجایع» در حلب دانست.

او همچنین خواستار حضور «ناظران بین المللی بی طرف» در حلب برای نظارت بر خروج «امن» غیر نظامیان شد.

سامانتا پاور تاکید کرد: «غیرنظامیانی که خواهان خروج از محله های شرقی حلب هستند، ترسیده اند. آن ها حق دارند زیرا ممکن است که در راه کشته شوند یا به زندان های اسد برده شوند».

فرانسوا دیلاتر نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد هم گفت که برخی از غیر نظامیان در منازلشان در شرق حلب، زنده سوزانده شدند.

متیو رایکروفت نماینده بریتانیا در سازمان ملل هم گفت گزارش هایی از خودکشی زنان در حلب به دست آمده تا در معرض تجاوز قرار نگیرند.

از سویی ویتالی چورکین نماینده سازمان ملل گفت که عملیات ارتش روسیه در حلب، «تا ساعت های اندک آینده» به پایان خواهد رسید.

چورکین گفت: «مخالفان مسلح به همراه خامواده هایشان و زخمی ها، از راه گذرگاه هایی که بر سر آن ها توافق شده، به مناطقی که خود انتخاب می کنند خواهند رفت».

اما بشار الجعفری نماینده دولت سوریه در سازمان ملل، گزارش های حاکی از فجایع در حلب را تکذیب کرد و گفت: «دولت من از این اتهام ها در حلب، مبرا است.. گزارش هایی که این را می گوید گمراه کننده است».

او افزود: «بان کی مون از گزارش های سخن می گوید که خود از آن اطمینان ندارد».

جلسه فوق العاده سازمان ملل پس از آن برگزار شد که نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدانشان از سپاه پاسداران ایران، حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراقی، افغان و پاکستانی، به پیشروی خود در محله های شرق حلب ادامه داده و ده ها تن از غیر نظامیان را کشتند.

سازمان ملل متحد هم اعلام کرد که گزارش هایی از کشتار غیر نظامیان در شرق حلب توسط نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان عراقی متحدش به دست آورده است.

فعالان میدانی و منابع آگاه گزارش داده اند که نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان شامگاه دوشنبه، دستکم ۲۰۰ تن را در چهار محله شرق حلب اعدام کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، بنا بر این گزارش ها، کادر پزشکی بیمارستان الحیات در محله کلاسه حلب، از جمله اعدام شدگان هستند. این افراد با شلیک گلوله اعدام شدند.

همچنین شبه نظامیان متحد نظام بشار اسد، ۹ کودک و ۴ زن را در محله الفردوس زنده سوزاندند.

فعالان می گویند بیشتر اعدام ها توسط شبه نظامیان حزب الله لبنان صورت گرفته است.

 

“اجساد کودکان حلب به خاکستر تبدیل می شود”

به گزارش خبرگزاری آناتولی : مردم حلب سوریه با انتشار اخبار مربوط به وضعیت این شهر از طریق شبکه های اجتماعی، با بیان اینکه رژیم اسد آنها را می کشد و اجساد کودکان در کوچه های حلب به خاکستر تبدیل می شود، از جامعه جهانی خواستند آنها را از این وضعیت نجات دهند.

ویدیوی مربوط به سخنان زن سالخورده از شهروندان شرق حلب سوریه که توسط رژیم اسد و شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران مورد حملات و بمباران شدید قرار گرفته٬ در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است که در این ویدئو این زن با فریاد اعلام می کند: ما را می کشند و سر فرزندان ما را از بدن شان جدا می کنند. همه چیز را از دست داده ایم. بی آب و نان به سر می بریم. شما انسان ها کجا هستید و چرا صدای ما را نمی شنوید؟ اجساد مردم ازجمله کودکان در کوچه ها به خاکستر تبدیل می شود.

فاطمه یکی دیگر از شهروندان حلب که وضعیت مردم این شهر را از طریق یک وبسایت نشان داده است، می گوید: ”دست شما را می بوسم، لطفا کاری کنید. رها شدن اجساد مردم در خیابان ها وکوچه ها دل ما را می سوزاند. لطفا ما را از این وضعیت نجات دهید. برای رضای خدا کاری کنید”.

عمار یکی از کودکان حلب هم با فریاد رسا می گوید: ”جنگنده ها از صبح تا کنون ما را بمباران می کنند و ما بیمارستانی نداریم. دارو و غذا نداریم. اجساد کودکان در کوچه ها وخیابان ها به خاکستر تبدیل می شوند”.

سلما یکی از دختران کم سن و سال حلب برای اینکه وضعیت این شهر را از طریق رسانه های اجتماعی بیان کند، با فریاد بلند می گوید: ”برای رضای خداوند ما را از اینجا نجات دهید. خانه های ما را ویران کردند. بشار اسد ما را می کشد. لطفا کمک کنید”.

گفتنی است رژیم اسد و حامیانش در ۲۸ روز گذشته هزار و ۷۱ غیرنظامی را کشته و هزاران نفر دیگر را زخمی کرده اند.

به گزارش ایرو نیوز:

«تیر خلاص به ده ها غیرنظامی» در آستانه سقوط کامل شرق حلب

در ۲۴ ساعت گذشته هزاران نفر از محلات شرقی حلب سوریه گریخته اند. سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی در خصوص سرنوشت ده ها هزار نفر ساکن در این محلات نسبت به احتمال وقوع جنایت علیه آنان هشدار داده است.

این سازمان روز سه شنبه اعلاام کرد با سقوط محلات شرقی سربازان ارتش سوریه حداقل ۸۰ نفر از جمله زنان و کودکان را با ورود به خانه ها در دم کشته اند.

بنا به ادعای یک منبع ارتش سوریه، با شکسته شدن آخرین خط دفاعی مخالفان مسلح در شرق حلب کنترل تمامی محلات در این قسمت از شهر به دست ارتش و نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه افتاده است.

اگر هم این ادعا صحت نداشته باشد اما گزارش های رسمی از شکست کامل و قریب الوقوع مخالفان مسلح در شرق شهر حلب حکایت دارد.

مخالفان مسلح از چهار سال پیش محلات شرق حلب را در کنترل خود داشتند. آنان همچنان مناطق وسیعی در بیرون از غرب شهر حلب و نیز استان ادلب را در اختیار و کنترل خود دارند.

 

ابراز نگرانی بان کی مون

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به “گزارش هایی از وقوع فجایع علیه شمار بزرگی از غیرنظامیان” در شهر حلب سوریه ابراز نگرانی کرده است.

آقای بان از همه طرف ها به خصوص دولت سوریه و متحدان آن خواسته از غیرنظامیان محافظت کنند.

استفان دوجاریک سخنگوی آقای بان در بیانیه ای گفت که “دبیرکل سازمان ملل شدیدا نگران گزارش های فجایع علیه شمار بزرگی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در ساعات اخیر در حلب است.”

وی افزوده: “سازمان ملل مستقلا قادر به تایید این گزارش ها نیست، اما دبیرکل نگرانی شدید خود در این زمینه را به طرف های مربوطه منتقل می کند.”

حلب، قلب صنعتی سوریه، از سال ۲۰۱۲ به دو پاره تقسیم شده و بخش شرقی آن در کنترل شورشیان بود.

تصرف کامل حلب پیروزی کلیدی برای ارتش سوریه و متحدان آن محسوب می‌شود؛ هرچند هنوز بخش‌هایی مهم از سوریه در اختیار مخالفان دولت است.