شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دست یابی به توافق آتش بس در حلب.. مخالفان مسلح از شهر خارج خواهند شد

دست یابی به توافق آتش بس در حلب.. مخالفان مسلح از شهر خارج خواهند شد

گزارش ها از دست یابی به توافقی برای آتش بس در حلب سوریه حکایت می کند که شامل خارج شدن مخالفان مسلح از شهر می شود.

پس از اعلام این توافق ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد از متوقف شدن عملیات نظامی و کنترل همه حلب توسط نیروهای دولتی خبر داد.

برپایه این توافق که شامگاه سه شنبه 13 دسامبر حاصل شد، غیر نظامیانی هم که می خواهند از مناطق تحت کنترل مخالفان در شرق حلب خارج شوند، این امکان را خواهند داشت.

به گفته یک منبع دولتی در ترکیه، این توافق در مذاکرات میان ترکیه و روسیه حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه نور الدین الزنکی یکی از گروه های مخالف حکومت سوریه که حضوری قوی در حلب دارد اعلام کرد که توافقی برای خارج کردن غیر نظامیان و مخالفان مسلح از بخش محاصره شده در شرق حلب حاصل شده است.

یاسر الیوسف سخنگوی گروه نورالدین الزنکی گفت که توافق، به مخالفان این اجازه را می دهد که اسلحه سبکشان را به همراه خود ببرند.
یک مقام مسئول در گروه اپوزیسیون الجبهه الشامیه که خواست نامش فاش نشود هم گفت که «طی ساعت های آینده» مجموعه از مردم، شهر حلب را ترک خواهند کرد.

او افزود که مردم، مناطق شرق حلب را که در کنترل مخالفان قرار دارد، به سمت غرب ترک خواهند کرد و در این انتقال اولویت برای زخمی ها است.

او تصریح کرد مردم باقی مانده در منطقه تحت کنترل مخالفان حدود 50 هزار تن برآورد می شوند که انتظار می رود این منطقه را ترک کنند.

گروه احرار الشام، دیگر گروه مخالف حکومت سوریه هم گفت همه مخالفان مسلح و غیر نظامیان، منطقه کوچکی را که همچنان در کنترل مخالفان در شرق حلب حضور دارند، امشب به سمت حومه شهر ترک خواهند کرد.

احمد قره سخنگوی گروه احرار الشام در این باره گفت: «همگان ابتدا به سمت حومه غربی حلب خواهند رفت و پس از آن به حومه شمالی حرکت خواهند کرد».

قره نامی از استان ادلب نیاورد که همچنان در کنترل مخالفان مسلح حکومت سوریه است.

یک منبع در دولت ترکیه اعلام کرد که توفقی برای آغاز آتش بس در حلب از ساعت 15:00 به وقت محلی حاصل شده است که بر پایه آن، مخالفان مسلح و غیر نظامیان، شهر را به سمت ادلب ترک خواهند کرد.

این منبع به خبرگزاری رویترز گفت برپایه این توافق که طی مذاکرات میان ترکیه و روسیه حاصل شده، مخالفان می توانند اسلحه سبک را همراه خود ببرند.

ترکیه همچنین اعلام کرد اردوگاهی با گنجایش 80 هزار تن برای پناهجویان حلب برپا خواهد کرد.

یک مقام مسئول در گروه لشکر سلطان مراد از گروه های اپوزیسیون سوریه هم گفت که اولین اتوبوس ها، شامگاه سه شنبه یا صبح چهارشنبه، حلب را ترک خواهد کرد.

رئیس شورای شرق حلب اعلام کرد، خارج کردن مردم از حلب، ساعت 5 بامداد به وقت محلی آغاز خواهد شد.

یک مقام بلندپایه نظامی در دولت سوریه نیز با تایید دست یابی به توافق برای آتش بس، گفت مخالفان مسلح، شرق حلب را به سمت حومه غربی این شهر ترک خواهند کرد.

در همین حال ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت که توافقی برای خروج مخالفان مسلح از شرق حلب حاصل شده است.

چورکین درباره خروج غیرنظامیان گفت که منطقه در کنترل نیروهای دولتی خواهد بود و نیازی برای خارج شدن غیرنظامیان وجود ندارد.

توافق آتش بس پس از حمله بزرگ نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدانشان به مناطق تحت کنترل مخالفان در شرق حلب حاصل شده است. این حمله که صدها کشته بر جای گذاشت، باعث شد مخالفان مناطق تخت کنترل خود را به سرعت از دست بدهند.

پیش از دست یابی به توافق آتش بس، سازمان ملل متحد سه شنبه 13 دسامبر اعلام کرده بود که گزارش هایی از کشتار غیر نظامیان در شرق حلب توسط نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان عراقی متحدش به دست آورده است.

بنا بر این گزارش، 82 تن از قربانیان در روزهای اندک گذشته در چهار محله حلب کشته شده اند.

نیروهای سپاه پاسداران، شبه نظامیان حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراقی، افغان و پاکستانی که از حمایت هوایی روسیه برخوردارند، متحدان بشار اسد رئیس نظام سوریه را تشکیل می دهند. این نیروها از حمایت هوایی روسیه، بزرگترین هم پیمان نظام بشار اسد برخوردار است.

فعالان میدانی و منابع آگاه گزارش داده اند که نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان، دستکم 200 تن را در چهار محله شرق حلب اعدام کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، بنا بر این گزارش ها، کادر پزشکی بیمارستان الحیات در محله کلاسه حلب، از جمله اعدام شدگان هستند. این افراد با شلیک گلوله اعدام شدند.

همچنین شبه نظامیان متحد نظام بشار اسد، 9 کودک و 4 زن را در محله الفردوس زنده سوزاندند.

فعالان می گویند بیشتر اعدام ها توسط شبه نظامیان حزب الله لبنان صورت گرفته است.