جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های سه شنبه 24 آذرماه

مروری بر روزنامه های سه شنبه 24 آذرماه

 

روزنامه های امروز همچنان موضوع جدال بر سر خوبی و یا بدی توافق با شرکت های هواپیمایی از جمله بوئینگ و ایرباس را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که شکسته شدن سکوت ناطق نوری و پاسخ وی به فاضل لاریجانی در کانون توجه روزنامه های اصلاح طلب قرار گرفته است.

تیتر برخی روزنامه ها؛

آرمان: سکوت ناطق نوری شکست

کیهان: پرواز هواپیماهای کاغذی در آسمان انتخابات؛ پارسال ایرباس امسال بوئینگ!

ایران: رئیس جمهوری: در کشاورزی، دیپلماسی نفتی و خرید هواپیما موفق بوده ایم

اعتماد: گلایه های بی پایان قالیباف

خرید هواپیما از بوئینگ

تحلیل انتخاباتی کیهان از ورود بوئینگ به ایران/ ناطق سکوت را شکست

در حالی دیروز روزنامه های اصلاح طلب استقبال خوبی از این توافق کردند، اصولگرایان آن را هدیه نقض برجام به امریکا قلمداد کرده بودند که امروز نیز روزنامه کیهان در تیتر یک خود به شدت به آن تاخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «پرواز هواپیماهای کاغذی در آسمان انتخابات /پارسال ایرباس امسال بوئینگ! » نوشت: « بهمن ماه سال گذشته در حالی که اندکی از نهایی شدن توافق برجام گذشته بود و از طرفی دیگر جامعه به تدریج در تکاپوی انتخابات مجلس قرار می‌گرفت هیاهوی قرارداد با یکی از غول‌های هواپیما‌سازی جهان یعنی ایرباس به صورت گسترده مطرح شد. اکنون نیز در حالی که دست دولت از وعده‌هایی که داده خالی است دوباره موضوع خرید هواپیما به تیتر یک روزنامه‌های زنجیره‌ای تبدیل شده است.

در میان آن همه بدعهدی‌های غرب و خاصه آمریکا در اجرای تعهداتشان حالا که موضوع قرارداد خرید هواپیما برای بار چندم مطرح شده است باید هم روزنامه‌های زنجیره‌ای را به جشن و پایکوبی بکشاند. البته این یکی هم مانند چند بار قبل هواپیماهای کاغذی است که گویا ماموریت آنها پرواز در آسمان انتخابات است. لازم به ذکر است که مسلما نوسازی ناوگان حمل و نقلی کشور از هوایی تا ریلی با در نظر گرفتن اولویت امری شایسته است. بیش از شش ماه از مانور روزنامه‌های زنجیره‌ای (که پیش از انتخابات مجلس انجام شد) گذشت. 29 شهریور 1395 بود که خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: رویترز اعلام کرد ایران قبلا با نهایی شدن قرارداد با ایرباس تا زمانی که مسائل مربوط به موافقت دولت آمریکا وجود داشته باشد، مخالفت کرده بود، اما اکنون به نظر می‌رسد که این کشور آماده امضای یک قرارداد مشروط است.

به نقل از رویترز، ایران روز یکشنبه از آمریکا خواست تا موانع باقی مانده بر سر راه خرید هواپیماهای مسافربری از شرکت‌های غربی را بعد از لغو تحریم‌ها بردارد.

ایران اوایل امسال قراردادهایی را به منظور خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافربری به ارزش 50 میلیارد دلار با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ منعقد کرده است.

هر دوی این قراردادها در انتظار کسب مجوز خزانه داری آمریکا هستند. نهایی شدن این قراردادها مستلزم موافقت دولت آمریکاست، زیرا بخش مهمی از قطعات این هواپیماها، از جمله هواپیماهای شرکت ایرباس عملا ساخت شرکت‌های آمریکایی است.

به دلیل محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران در زمینه استفاده از دلار و ریسک وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، بانک‌های اروپایی نیز برای تامین مالی این قراردادها با ایران همکاری نمی‌کنند».

کاریکاتور از روزنامه اعتماد

تحلیل انتخاباتی کیهان از ورود بوئینگ به ایران/ ناطق سکوت را شکست

روزنامه ایران نیز در ستون طنز خود در مطلبی با عنوان « دلواپس بوئینگ هستیم! » نوشت: «تأخیر در پروازهای هواپیماها که دیگر تبدیل به یک مسأله طبیعی شده، یعنی آبمیوه‌های ما آنقدر طبیعی نیستند که تأخیر در پروازهایمان طبیعی هستند. همین تأخیر 15 ساعته در پرواز تهران – مشهد خود گویای این قضیه است.

در واقع 15 ساعت تأخیر در یک پرواز به شما این پیغام را می‌رساند که اگر با درشکه از مشهد به تهران برمی گشتید زودتر به مقصد می‌رسیدید. اما مشکل این تأخیرها یکی به دلیل شرایط آب و هوایی است، دیگری به دلیل هواپیماهایی است که در اختیار داریم که هم نسل انسان‌های اولیه و غارنشین بوده و تکنولوژی آنها کمی از بادبادک پیشرفته‌تر است.

خب به همت دوستان دولت سابق ما، یک چند سالی برای خرید هواپیما مشکل داشتیم، یعنی مستقیم نمی‌توانستیم هواپیما بخریم.خلاصه هر زمان تصمیم به خرید هواپیما می‌گرفتیم، دلال‌های فروش هواپیما به مسئولان وقت در وزارت راه می‌گفتند: «این هواپیما مدل چهل و هشته اما در حد صفره، مال یک آقای رئیس جمهوری آفریقایی بوده هفته‌ای یه بار می‌رفته ماداگاسکار دور دور، بال راست بی‌رنگه، بال سمت شاگرد تعویض شده، سه سال تخفیف بیمه و رینگ و لاستیک و سیستم صوتی حرفه‌ای هم روش نصبه». بعد چون ما در آن دوران خیلی با کشورها و قبایل آفریقایی دوست بودیم و هر هفته به آنجا می‌رفتیم، مسئولان پیش از آنکه کفش‌های خود را در بیاورند به رئیس قبیله می‌گفتند: «آقا ول کنید این بحث‌های سیاسی تکراری رو، هواپیما مواپیما چی توی دست و بالتون دارید؟»

و به این ترتیب بود که شما بلند شدن‌تان با خلبان بود و محل و نوع فرودتان دست قضا و قدر! یعنی قبل از هر پرواز یک نقشه جلوی خلبان می‌گذاشتند و می‌گفتند «اگه خواستی سقوط کنی سعی کن رو نقاط قرمز سقوط نکنی که کم خرج‌تر در بیاد، مرسی اه!». خلاصه همزمان با برداشته شدن تحریم‌ها خبرهایی از خرید هواپیماهای جدید برای ناوگان هوایی ایران به گوش رسید. اما آنقدر این گونه خبرها به گوش رسید که بعضی افراد گفتند اصلاً ما جا برای این همه هواپیما داریم؟ مملکت مشکل جای پارک دارد شما می‌خواهید هواپیما وارد کنید؟ پس خودکفایی کجای ماجرا قرار می‌گیرد؟ در حالی که اگر مانند دولت سابق همت می‌کردید، بزودی شاهد تولید ایرباس آردی، وانت بوئینگ، توپولوف صندوق دار بودیم، بعد می‌گویید آدم دلواپس هم نباشد! »

ناطق سکوت خود را شکست

روزنامه های اصلاح طلب پاسخ ناطق نوری به فاضل لاریجانی را در کانون توجه قرار داده اند.

در همین رابطه روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان « وفا كنيم و ملامت‌كشيم و خوش‌ باشيم» به پاسخ ناطق به فاضل لاریجانی پرداخت و نوشت: «حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري نسبت به نامه فاضل لاريجاني به دستگاه قضايي واكنش نشان‌ داد. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق‌نوري در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالي در خصوص نامه فاضل لاريجاني به دستگاه قضايي، گفت: به نظر مي‌رسد دو علت موجب بروز چنين واكنش‌هايي مي‌شود، يكي صراحت لهجه بنده در بيان ديدگاه‌ها و نظراتم و ديگري مسووليتي كه در دفتر بازرسي مقام معظم رهبري بر عهده دارم. ناطق نوري افزود: قطعا بازرسي هميشه به سود افراد نيست و در اين بين منافع برخي افراد در پي بررسي‌هايي كه صورت مي‌گيرد به مخاطره مي‌افتد و در نهايت آنان احساس خطر و ابراز گلايه مي‌كنند كه البته اين ابراز نظرها مهم نيست و كسي كه در جايگاه بازرسي حضور دارد، نبايد از اين رفتارها برنجد. ناطق نوري با يك بيت شعر اظهارنظرهاي خود را تكميل كرد كه:

وفا كنيم و ملامت كشيم و خوش باشيم

كه در طريقت ما كافريست رنجيدن»

معارفه رئیس جدید بسیج

تحلیل انتخاباتی کیهان از ورود بوئینگ به ایران/ ناطق سکوت را شکست

روزنامه جوان امروز در گزارشی با عنوان « سردار غیب‌پرور: بسيج اهل تعامل با همسویان انقلاب و رهبري است» نوشت: «با پايان يافتن حضور هفت ساله سردار محمدرضا نقدي در سازمان بسيج مستضعفين و همزمان با انتصاب سردار غلامحسين غيب‌پرور به رياست اين سازمان توسط مقام معظم رهبري، روز گذشته مراسم توديع رئيس پيشين و معارفه رئيس جديد سازمان بسيج مستضعفين برگزار شد؛ جلسه‌اي که در آن چهره‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي و نظامي همچون غلامحسين محسني‌اژه‌اي معاون اول قوه قضائيه، سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه، سردار شیرازی رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، مسعود اوحدی مشاور معاون اول رئیس‌جمهور، امیر محمودی معاون اجرایی ارتش، اسماعیل کوثری، مجتبی رحماندوست، سیدمهدی هاشمی، علی‌اصغر زارعی نمایندگان سابق مجلس، زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس، کوچکی‌نژاد نماینده رشت و نایب‌رئیس فراکسیون محیط زیست، سردار نجات و محمدحسین صفارهرندی حضور داشتند.»