شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بحرانی شدن وضعیت جسمانی مرتضی مرادپور فعال آذربایجانی در چهل و نهمین روز اعتصاب غذا

بحرانی شدن وضعیت جسمانی مرتضی مرادپور فعال آذربایجانی در چهل و نهمین روز اعتصاب غذا

وضعیت مرتضی مرادپور، فعال آذربایجانى، که چهل و و نهمین روز اعتصاب غذاى خود را در زندان تبریز سپری می کند، بحرانى شده و احتمال به کما رفتن وى وجود دارد.

فردین مراد دپور ، برادر این زندانى سیاسى، در تماسى با العربیه.نت گفت : «در آخرین تماسى که با مرتضى روز یکشنبه داشتم وضعیتش بحرانى شده بود به طورى که به زور مى توانست حرف بزند. از نظر جسمى خیلى ضعف کرده و موقع صحبت کردن به سختى نفس مى کشد».

برادر مرتضى مراد پور در ادامه گفت : «اعتصابش تر بود و بیش از 25 کیلوگرم کاهش وزن داشته ولى چون فقط روزى 3 لیوان آب به او می دادند واز دادن نمک و قند به او امتناع میکردند” دست به اعتصاب غذاى خشک زد».

مرادپور از روز سه‌شنبه ۴ آبان ۹۵ در اعتراض به عدم اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در پرونده خود و ممانعت از آزادیش، در اعتصاب غذا به سر می برد. وکیل و خانواده وى مى گویند در صورت اعمال این ماده قانونى مرتضى باید آزاد شود.

مراد پور در در زندان کرج و حتى بعد از انتقال به تبریز، از انتقال به بیمارستان امتناع کرده بود و خواستار ارسال پرونده اش به دادگاه شده است.

فردین مراد پور مى گوید : «مرتضى را روز 17 آذر با هزینه شخصى خودمان از کرج به تبریز برگرداندیم». او افزود: «دکتر زندان کرج گفته بود که مرتضی نصف کبدش را از دست داده و کلیه هایش از کار افتاده و در صورت ادامه اعتصاب، احتمال کما رفتنش وجود دارد».

تا اکنون مقامات قضایى هیج اقدامى در رابطه با پرونده مرادپور نکرده اند و بنا به گفته برادرش این پرونده هفته پیش به شعبه تجدید نظر استان اذربایجان شرقى رفته که توسط این شعبه رد شده و قاضى از رسیدگى به آن امتناع کرده است.

مرتضی مرادپور اکنون ضمن ممانعت از تزریق سرم بر ادامه اعتصاب غذا تا تحقق مطالبات «قانونی» خود تاکید کرده است.

سازمان عفو بین‌‌الملل در حمایت از رسول رضوی و مرتضی مرادپور و چند زندانی عقیدتی دیگر که در زندان های ایران در اعتصاب غذا به سر می برند، فراخوان داده و خواستار نوشتن نامه از طرق مختلف به مقامات ایران با خواست «آزادی فوری و بی قیدوشرط» آن ها شده بود.

تعدادى از فعالان مدنی آذربایجان نیز طى نامه اى به رییس دادگستری استان آذربایجان شرقی خواستار آزادى مرتضی مرادپور شده اند.

در این نامه آمده است: «ما جمعی از فعالان مدنی آذربایجان و امضاکنندگان این نامه، خاطرنشان می‌سازیم در صورت بروز هرگونه مشکل ناگوار جسمی برای وی (مرتضی مراد پور) در اثر اعتصاب غذا، مسئولیت اصلی آن را متوجه مسئولین قضایی می‌دانیم و با توجه به این وضعیت از جنابعالی خواستاریم تا در جایگاه عالی‌ترین مقام قضایی استان آذربایجان شرقی، به مطالبه قانونی این زندانی سیاسی جامه عمل بپوشانید و خانواده و دوستان وی را از نگرانی دربیاورید».