پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تیتر برخی روزنامه های امروز

تیتر برخی روزنامه های امروز

روزنامه های امروز، موضوع خرید هواپیمای بویئنگ از امریکا را از دو دیدگاه متفاوت بررسی کرده اند. البته قراداد ساخت کشتی با کره جنوبی نیز مورد توجه بوده است. با این حال، گمانه زنی ها در رابطه با آینده روابط ایران و انگلیس و همچنین برخی موضوعات سیاسی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

تیتر برخی روزنامه؛

آرمان: ایستادگی این دو زن مقابل هجمه ها؛ دست بالای مدیریتی ابتکار و مولاوردی در دولت

کیهان: ساخت 10 فروند کشتی؛ خودمان می توانیم، به کره ای ها ندهید

جوان: 60،000،000،000 تومان هدیه ایران به امریکا پس از نقض برجام

جام جم: کنکور گواهینامه رانندگی

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز خرید از بوئینگ را از دو دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار داده اند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «بويينگ درآشيانه تهران» ضمن اشاره به توافق تاريخي صنعت هوايي ايران که ٨٠ فروند از بهترين هواپيماهاي جهان را به كشور مي‌آورد در گفت و گویی با علی خرم مدعی شده است که راه پاره کردن برجام بسته شد. اعتماد در بخشی از این گزارش می نویسد: «بالاخره برو بياهاي هوايي جواب داد. در روزهايي كه به نظر مي‌رسيد بخش هوايي كشور قرار است به سمت سازنده‌هاي آسيايي برود و پرونده ديگري را پيش‌روي تجهيز ناوگان هوايي ايران باز كنند، كور سوهاي اميد از سمت غرب پاسخ داد و مقرر شد تا ناوگان هوايي كشور بعد از ٣٧ سال بالاخره بوي نو شدن به خود ببينند آن هم نوسازي با هواپيماهايي كه در صدر ليست بهترين‌ها قرار دارند.براساس سند همكاري كه ايران و بويينگ به امضا مي‌رسانند، ۸۰ فروند هواپيماي بويينگ در بازه‌ زماني ۱۰ ساله به ايران تحويل داده مي‌شود، قراردادي كه لبخند رضايت را بر صورت وزير راه و شهرسازي نشانده است.»

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «پیام جهانی قرارداد <بوئینگ> با ایران» نوشت: « ناوگان فرسوده هوایی ایران که نیازمند به کارگیری فوری بیش از 200 فروند هواپیما می‌باشد با این توافق و همچنین توافقی که با ایرباس در چند روز آینده به امضا خواهد رسید احیا خواهد شد. علاوه بر این قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد ای‌تی‌آر نیز در دستور کار قرار داشته و بنا بر این است که به زودی توافق آن نیز امضا شود. از این منظر با در اختیار گرفتن نزدیک به 200 هواپیمای دوربرد و کوتاه برد ضمن اینکه می‌توانیم به هاب هوایی منطقه تبدیل شویم، زمینه نوسازی ناوگان هوایی خود را نیز فراهم می‌کنیم. این نوسازی مزیت بزرگ دیگری نیز برای ما خواهد داشت و آن هم سهولت حمل و نقل بین‌المللی مسافران ایرانی در منطقه و جهان است. مسافرانی که به دلیل نبود پروازهای مناسب داخلی، با صرف هزینه‌های هنگفتی سالانه میلیاردها دلار ارز به شرکت‌های هوایی منطقه‌ای و بین‌المللی می‌پردازند و موجب خروج مقادیر معتنابهی ارز از کشور می‌شوند. با نوسازی ناوگان هوایی می‌توان امیدوار بود که این ظرفیت‌های حمل و نقل هوایی منطقه‌ای و بین‌المللی در اختیار شرکت‌های هوایی ایرانی قرار گیرد. ضمن اینکه شرکت‌های هوایی ایران می‌توانند در فضای رقابت منطقه‌ای و بین‌المللی نیز با رقبای قدرتمند خود هماورد داشته باشند.

با صراحت می‌توان گفت که هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران نیاز به خرید هواپیما ندارد و این توافق به همراه قرارداد با ایرباس می‌تواند زمینه ساز شکوفایی صنعت هوایی ایران شود. با توجه به منافع متقابلی که در این قرارداد‌ها وجود دارد، هم اروپا و هم امریکا در این زمینه راغب به افزایش همکاری‌ها هستند.»

توافق با بوئینگ و کشتی سازی کره ای خوب یا بد؟

اما روزنامه اصولگرای جوان دیدگاه متنفاوتی نسبت به این قرارداد دارد. این روزنامه در این گزرش با عنوان « هديه ايران به امريكا پس ‌از نقض برجام! » با اشاره به اینکه به‌ رغم نقض یک‌سویه برجام توسط امریکا، قرارداد خرید 80 فروند بوئینگ از سوی ایران امضا شد، نوشت: « انتشار رسمي خبر امضاي خريد 80 فروند هواپيما از ايالات‌متحده را نقض تمامي ادعاهاي دولتمردان در موضوع ارائه واكنشي مناسب به بدعهدي امريكايي‌ها دانست، چراكه نه تنها هيچ واكنش رسمي به نقض‌عهد امريكايي‌ها توسط دولت صورت نگرفت بلكه با امضاي اين قرارداد بايد در آينده نزديك شاهد سرازير شدن دارايي‌هاي ايران به جيب يكي از كمپاني‌هاي بحران‌زده امريكايي باشيم. نكته مهمي كه در پس اين قرارداد وجود دارد، مبهم بودن سرنوشت اجرايي آن است چراكه حدود يك ماه قبل بود كه مجلس نمايندگان امريكا طرحي را تصویب کردند که بر اساس آن فروش هواپيماي مسافربري به ايران را ممنوع مي‌كند. اين طرح با 243 رأي موافق در برابر 174 رأي مخالف تصويب شد و بر اساس آن قانونگذاران امريكايي وزارت خزانه‌داري اين كشور را از صدور مجوز به بانك‌هاي‌ امريكايي براي تأمين مالي خريد هواپيما توسط ايران منع مي‌كند.

اگرچه پس از آن باراك اوباما در ژستي رسانه‌اي مدعي شد كه قانون مربوط به لغو قرارداد صادرات هواپيماهاي مسافربري به ايران را وتو خواهد كرد چراكه اين قانون به توافقنامه هسته‌اي كه از اوايل 2016 اجرايي شده، لطمه خواهد زد اما واقعيت آن است كه باراك اوباما حدود يك ماه ديگر مجبور است كاخ سفيد را به فردي واگذار كند كه به نظر مي‌رسد به هيچ معاهده و تعامل بين‌المللي به ويژه با ايران پايبند نخواهد بود و حتي اگر اوباما بتواند در آخرين لحظات حضور خود در كاخ سفيد اين طرح را وتو كند، اين احتمال وجود دارد كه دونالد ترامپ جمهوريخواه پس از حضور در كاخ سفيد بر اين طرح يا طرحي مشابه مهر تأييد بزند و عملاً قرارداد فروش بوئينگ به ايران را به كنار ساير قراردادهايي بفرستد كه امريكا طي 40 سال گذشته حاضر به اجراي آن نشده است.»

قرارداد ساخت کشتی

قرارداد ايران با گروه صنايع سنگين هيونداي كره براي ساخت ١٠ فروند كشتي نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است. روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « قرارداد با کره را باید لغو کنید » با اشاره به سخنان رئیس قرارگاه خاتم الانبيا خطاب به روحانی نوشت: «قرارداد ايران با گروه صنايع سنگين هيونداي كره براي ساخت ١٠ فروند كشتي، در حالي چندي پيش به امضا رسيد كه سازندگان داخلي آن را ناديده‌گرفتن توان داخلي مي‌دانند. اين گفته از سوي آنها زماني مطرح شده است كه مشاور مديرعامل كشتي‌راني تأكيد كرده سازندگان داخلي درحال‌حاضر توان ساخت كشتي‌ با تكنولوژي‌هاي روز را ندارند. علي‌اكبر غنجي علاوه بر اين، به ضرس‌قاطع گفته بود كه دلالي و واسطه‌گري خريد لوازم و ماشين‌آلات، پشت اين فرافكني‌هاست. او به بدعهدي سازندگان داخلي اشاره كرده و گفته بود شركت‌هاي داخلي، مونتاژكارند و ما خود بدون واسطه مي‌خواهيم سفارش ساخت كشتي بدهيم و پول‌هايي را كه در زمان تحريم در كره فريز شده بود زنده كنيم.حالا فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا هم پا به ميدان نهاده و مي‌گويد: «بی‌‌اعتنایی به توان داخلی از سوي كشتي‌راني ايران، خیانت است».سرتیپ پاسدار عبادالله عبدالهی در نشست خبري خود در روز گذشته به اين قرارداد واكنش نشان داده و گفته: «رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره‌جنوبی را لغو کند و اگر این کار صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد».او در سخنان گلايه‌آميز خود از كشتي‌راني ايران، به ارائه پيشنهادي پرداخته و گفته است: «ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا و ایزائیکو و …به‌صورت EPCF با ٨٥ درصد فاینانس و ١٥ درصد سهم آقایان، این قرارداد را برای ساخت ١٠ فروند کشتی در داخل کشور اجرا کنیم».

توافق با بوئینگ و کشتی سازی کره ای خوب یا بد؟

روزنامه کیهان نیز تیتر یک امروز خود را به این موضوع اختصاص داده است. کیهان در این گزارش با عنوان « ساخت 10 فروند کشتی /خودمان می‌توانیم، به کره‌ای‌ها ندهید» نوشت: « فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه بی‌اعتنایی به توان داخلی خیانت است، گفت: رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره جنوبی را لغو کند که اگر این کار صورت نگیرد دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد.»

حسین شریعتمداری نیز در یادداشت امروز این روزنامه با عنوان« این خطر جدی است!» درهمین رابطه نوشت:« به‌نظر می‌رسد جماعتی در داخل، عامدانه در صدد تشدید فشار‌های اقتصادی به مردم هستند تا بر اساس آن کشور و مردم را به مرز تسلیم در برابر خواست اربابان خود برسانند. این را می‌توان از مغفول ماندن ظرفیت‌های داخلی و گدایی از دشمنان به خوبی ملاحظه کرد.

کدام انسان عاقل و برخوردار از کمترین هوش و درک اجتماعی – و نه الزاما اقتصادی – می‌تواند باور کند که تمامی این بی‌توجهی‌ها به حل مشکلات مردم طبیعی! و عادی بوده و هست و چگونه می‌توان پذیرفت که برخی از مسئولان با وجود اطلاع از راه‌کارهای موثر و تجربه شده نه فقط دست به کمترین اقدامی برای مقابله با معضلات مورد اشاره نزده‌اند، بلکه آشکارا بر دامنه آن نیز افزوده‌اند؟

بی‌توجهی مسئولان در مقابله با آن مشکلات باشند به طور طبیعی دو برداشت در ذهن و اندیشه آنان شکل می‌گیرد. اول آن که مسئولان و دست‌اندرکاران نمی‌توانند با مشکلات مقابله کنند و دوم این که؛ نمی‌خواهند مشکلات را از سر راه بردارند، و در هر دو حالت نتیجه یکسان است و آن، این که، مسئولان و دست‌اندرکاران موجود، باید کنار گذارده شوند.»

طنز

آیدین سیار سریع در طنزی در روزنامه شهروند به ادعای اخیر وزیر جدید ورزش پرداخته است. این طنزپرداز نوشته است:« آقای وزیر ورزش فرموده‌اند که به دنبال میزبانی جام ملت‌های ٢٠٢٣ آسیا هستیم. این خیلی خوب است که مسئولان در کنار دنبال‌کردن مردم، مسائل دیگری را هم دنبال می‌کنند و واقعا همین امر باعث افزایش امید به زندگی در میان مردم می‌شود. در کنار این چقدر خوب است که ما میزبانی جام ملت‌های آسیا را برعهده بگیریم. همه فدراسیون‌های دنیا برای اشتغال‌زایی و بهتر نشان‌دادن وجهه کشورشان در مجامع بین‌المللی برای گرفتن میزبانی مسابقات ورزشی تلاش می‌کنند. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و باید تلاشمان را بکنیم. با این حال عده‌ای از الان ساز مخالف می‌زنند و هی می‌گویند من می‌دونم نمیشه. چرا باور ندارید که ما می‌توانیم؟ چرا این‌قدر بد دلید؟ مثلا نخستين چیزی که به ذهنشان می‌رسد، این است که ما نمی‌توانیم زنان را به ورزشگاه راه بدهیم؛ پس میزبانی را به ما نمی‌دهند. چرا نباید بدهند؟ اتفاقا این‌که یک جام ملت‌های آسیا بدون حضور زنان در جایگاه تماشاگران برگزار شود، باعث می‌شود بقیه کشورها هم جرأت کنند و فوتبال‌هایشان را بدون حضور تماشاگر زن برگزار کنند. اصلا این فکر را نکنید که بقیه استقبال نمی‌کنند. اتفاقا من از خود مردان خارجی به کرات شنیده‌ام که می‌گویند ورود زن‌ها به ورزشگاه دست و بال ما را می‌بندد و نمی‌توانیم آن‌طور که باید و شاید اشتباهات داور و بازیکنان را به ایشان گوشزد کنیم. وقتی هم که داور و بازیکن از ناحیه ناموس احساس خطر نکند، شل می‌شود و دیگر دل به کار نمی‌دهد؛ این‌گونه است که فوتبال در اروپا و سایر نقاط جهان پیشرفت نمی‌کند و وضعیتش همین می‌شود که می‌بینید. نکته دیگری را که این سیاه نمایان از همه چیز بی‌خبر بولد می‌کنند، این است که ما نسبت به کشورهای دیگر امکانات کمتری داریم. »

کاریکاتور از روزنامه شهروند

 توافق با بوئینگ و کشتی سازی کره ای خوب یا بد؟

این دو زن

توافق با بوئینگ و کشتی سازی کره ای خوب یا بد؟

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان « ایستادگی این ۲زن مقابل هجمه‌ها » نوشت: «ما در دنياي كار، تلاش و توليد، تبعيض جنسيتي را نمي‌پذيريم. زنان و مردان در صحنه كار، تلاش و فعاليت برابر بايد از امتياز و حقوق برابر برخوردار باشند.» اين جملات رئيس‌جمهور يازدهم يعني دكتر حسن روحاني است كه از ابتداي ورودش به پاستور نه تنها حاضر به قائل شدن تفاوتي ميان زنان و مردان نشد، بلكه بارها با صداي بلند برابري را تكرار كرد تا خواب آنهايي را كه هنوز زن را موجود درجه دوم مي‌پندارند، پريشان كند. روحاني همواره تبعيض جنسيتي را لكه ننگي مي‌دانست كه در ابتدا نبايد بر دامان دولت بيفتد و پس از آن نهادهاي ديگر را درگير خود كند. البته روحاني با ورود به پاستور چنين ديدگاهي را تاييد و تبليغ نكرد، چنان كه پيش از رياست‌جمهوري هم بر مقوله برابری زن و مرد تاكيد داشت و مي‌گفت:«تبعيض براي زنان ما قابل قبول نيست. جنسيت نمي‌تواند معيار درستي براي تصدي مسئوليت‌ها در جامعه باشد. در تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها بايد زنان همانند مردان نقش ايفا كنند.» در راستاي همين ديدگاه‌ها بود كه در تركيب كابينه‌اش از حضور ۳ زن به نام‌هاي معصومه ابتكار براي رياست سازمان محيط زيست، شهيندخت مولاوردي براي معاونت خود در امور زنان و خانواده و فاطمه امين‌زاده به عنوان معاون حقوقي استفاده كرد. اما هر چه دولتمردان و رئيس‌جمهور به نقش زنان در تركيب كابينه بهاي بيشتري مي‌دادند، در سوي ديگر افراد وگروه‌هايي فعال بودند كه اين برابري و تكريم برايشان قابل هضم نبود. بنابراين در اتاق‌هاي تخريب خود برنامه‌اي براي تلقين ضعف زنان كابينه طراحی کردند.»