پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از تصمیم برخی نمایندگان برای ملاقات با رهبر نظام و محصوران برای حل مشکل حصر خبر داد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از تصمیم برخی نمایندگان برای ملاقات با رهبر نظام و محصوران برای حل مشکل حصر خبر داد.

به نقل از ایسنا علی مطهری که در همایش روز دانشجو در دانشگاه امیر کبیر سخن می‌گفت اظهار کرد: ما از مسئولان کشور می خواهیم صدای دانشجویان را بشنوند به دنبال حل موضوع حصر خانگی باشند. به هر حال این خواست بخش مهمی از جامعه است و باید تلاش کنیم این مشکل را از طریق گفت‌وگو، همدلی و راه مسالمت‌آمیز حل کنیم.

وی افزود: ما به عنوان نماینده تصمیم داریم ملاقاتی با رهبری و محصوران داشته باشیم تا بتوانیم این مشکل را که مانعی در راه وحدت ملی است حل کنیم.

علی مطهری در همایش «دانشجو، صفیر ‌آزادی» که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: سه دانشجوی شهید ۱۶ آذر درک قوی از شرایط جامعه و همچنین شجاعت و فداکاری زیادی داشتند. ممکن است کسانی درک زیادی داشته باشند اما شجاعت نداشته باشند یا اینکه شجاع باشند اما درک درستی از شرایط جامعه نداشته باشند. اما شهدای روز دانشجو هر دو را داشتند و ما حرکت آنها را پاس می‌داریم.

وی افزود: مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی منحصر به زمان خاصی نیست، امروز هم ما نیاز به مبارزه با استعمار خارجی داریم و همچنین برخی نشانه‌های استبداد را در داخل می‌بینیم. البته معتقد نیستیم که حکومت ما استبدادی است. بر خلاف رژیم گذشته که مسلم بود نظام استبدادی است. اما در عین حال که نظام ما با آرای مردم تشکیل شده و ارکانش به وسیله مردم مشخص می‌شود گاهی چه در بخشی که مظهر جمهوریت نظام است یا در بخشی که مظهر اسلامیت نظام است گاهی نشانه‌های استبداد و قانون‌شکنی را می‌بینیم و وظیفه مبارزه با آن را داریم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نقد قدرت همیشه لازم است‌، ادامه داد: حکومت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند اگر نه فاسد می‌شوند. هرجا قدرت متمرکز شود فساد ایجاد می‌شود و قدرت بدون نظارت منتهی به فساد خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دانشجویان باید تحولات جامعه را رصد و از آرمان‌های انقلاب پاسداری کنند تا این آرمان ها به انحراف کشیده نشوند، مثلا ببینند همچنان انقلاب در مسیر دموکراسی، عدالت و آزادی بیان حرکت می‌کند یا خیر. مقیاس هم باید سیره رفتار پیامبر (ص)، اولیای دین و ائمه (ع) باشد.

وی اضافه کرد: مثلا در بحث دموکراسی باید رفتار امیرالمومنین (ع) با مخالفان مورد توجه قرار گیرد؛ ایشان هیچ مخالفی را زندانی نکرد و شلاق نزد و حتی حقوقشان را از بیت المال حذف نکرد تا زمانی که دست به سلاح می‌بردند. این درحالی است که ایشان خلیفه مسلمین بود و مخالفین در نماز جماعت به ایشان اقتدا نمی‌کردند؛ زیرا ایشان را کافر می‌دانستند. در زمان امیرالمومنین(ع) بزرگترین دشمنان ایشان مزاحم سخنرانی و نماز ایشان می‌شدند ولی کسی به آن‌ها متعرض نمی شد.اما وقتی آن‌ها سلاح به دست می‌گرفتند و جامعه را بر هم زدند و امیرالمومنین(ع) هم لشکری را به جنگ آن‌ها فرستاد.‌باید ببینیم که وضعیت امروز ما آیا با این شیوه امیرالمومنین(ع) سازگاری دارد یا خیر.

مطهری ادامه داد: مثلا در بحث عدالت امیرالمومنین(ع) اساسا حکومت را برای اجرای عدالت پذیرفت و ایشان فلسفه پذیرش حکومت را عدالت دانستند. زمانی که ایشان گفتند از امروز عدالت را رعایت و اجرا کن حضرت فرمود حق قدیم را چیزی باطل نمی‌کند و باید اگر حقی از بین رفته برگردد. این سیره ائمه(س) و پیامبر(ص) است که باید مقیاس ما در ارزیابی امروز و راه طی شده انقلاب باشد.

وی همچنین یادآور شد: در بحث آزادی بیان امام (ره) در تاریخ گفت حتی کمونیست ها آزاداند که حرفشان را بزنند یا اینکه شهید مطهری گفت حتی احزاب غیراسلامی آزادند فعالیت کنند مشروط به این که با تابلوی خودشان عمل کنند اگر چه در قانون اساسی چنین چیزی نیامده است . شهید مطهری هم پیش از تدوین قانون اساسی به شهادت رسید .

نائب رئیس مجلس در ادامه باتاکید بر لزوم شکوفایی قوای انسانی تصریح کرد: ما باید ببینیم سیره امامان در برخورد منکران دین و خدا چطور بوده است و آن را با وضعیت امروز مقایسه کنیم متاسفانه گاهی حرف معمولی نمی‌شود زد که به نظر من این امر توهین به رهبری محسوب می‌شود. از سویی ما بحث کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح می کنیم و از سوی دیگر جلوی یکسخنرانی را می‌گیرند . در این شرایط مردم فکر می‌کنند که یا رهبری از این موضوع اطلاع ندارد یا اینکه دوگانه عمل می شودالبته این کاسه های داغتر از آش هستند که این محدودیت ها را ایجاد می‌کنند.

مطهری با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری برای حذف دعا برای سلامتی‌شان در آغاز پروازها یادآور شد: شخص رهبری گفتند دعای آرزوی سلامتی برای من را از پروازها حذف کنید اما برخی از شرکت‌های هواپیمایی مقاومت می کردند و می‌گفتند رهبری شکسته نفسی می‌کند. ما گاهی با این سخت گیری ها اصل نظام و رهبری را زیر سوال می‌بریم.

وی با تاکید بر اینکه نباید از اظهارنظر مخالف بترسیم ادامه داد: ما امروز از نظر استقلال سیاسی وضعیت خوبی داریم و شاید ایران مستقل ترین کشور دنیا باشد . به این معنا که سفرای آمریکا ، انگلیس و روسیه برای ما تصمیم نمی‌گیرند یا در بحث استقلال اقتصادی شرایط به گونه‌ای است که مدیریت اقتصاد به دست خودمان استقلال فرهنگی به معنی عدم خودباختگی به فرهنگ های بیگانه است. یعنی نسبت به فرهنگ‌های بیگانه دچار خودکم بینی نباشیم. خوشبختانه امروز وضعیت بهتری در این زمینه داریم اگرچه گاهی نشانه‌های خودباختگی فرهنگی وجود دارد.

نائب رئیس مجلس در ادامه اخلاق و معنویت را از آرمان های انقلاب اسلامی عنوان و یادآور شد: ائمه و پیامبر(ص) از روش باطل برای رسیدن به حق استفاده نمی‌کردند مثلا زمانی که فرزند شیرخوار پیامبر (ص) رحلت کرد یک خورشیدگرفتگی اتفاق افتاد و مردم تصور کردند که این به رحلت فرزند پیامبر مرتبط است. پیامبر (ص) می‌توانست این تصور غلط را تصدیق کند یا در برابر آن سکوت کند تا بر ایمان مردم افزوده شود اما ایشان مردم را دعوت کردو گفت که خورشیدگرفتگی هیچ ارتباط به فوت فرزند من نداشته است. بنابراین ایشان حاضر نشد برای تقویت ایمان مردم از وسیله باطل استفاده کند. ما باید ببینیم آیا این رفتار را داریم یا نه و آیا برای بیرون راندن رقیب از صحنه از دروغ و تهمت استفاده می کنیم یا ابزار حق به کار می گیریم.

مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در دانشگاه امیرکبیر در واکنش به سوال یکی از دانشجویان اصولگرا که با واکنش دانشجویان مواجه شد گفت: من به دانشگاه امیرکبیر تبریک می گویم که چنین فضای بازی دارد . من دیروز در دانشگاه کرمان سخنرانی داشتم آنجا یک مجری را به دانشجویان تحمیل کردند و در زمان پرسش و پاسخ سوال ایشان درباره قاچاق کالا ، ریزگردها و سپس قیمت دلار بود. دانشجویان هم فهمیدند که این حالت مصنوعی و غیرطبیعی دارد و یکی دو سوال دانشجویان بیشتر مطرح نشد.به نظر می‌رسد فضای دانشگاه‌ها متفاوت است و جای شکر دارد که در این جا( پلی تکنیک) فضا باز است. لذا به طرف مقابل هم اجازه دهید حرفش را بزند به هر حال اینها برادران و دوستان ما هستند.

وی در واکنش به سوال دانشجویان درباره حصر نیز افزود: ما از مسئولان کشور می‌خواهیم صدای دانشجویان را بشنوند به دنبال حل موضوع حصر خانگی باشند. به هر حال این خواست بخش مهمی از جامعه است و باید تلاش کنیم این مشکل را از طریق گفت‌وگو ، همدلی و راه مسالمت آمیز حل کنیم.

مطهری یادآور شد: ما به عنوان نماینده تصمیم داریم ملاقاتی با رهبری و محصوران داشته باشیم تا بتوانیم این مشکل را که مانعی در راه وحدت ملی است حل کنیم.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: این امر حتی به نفع اوضاع اقتصادی کشور است زیرا هر قدر وحدت و همدلی در جامعه حاکم باشد اوضاع اقتصادی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیز بهتر خواهد بود. نباید این طور باشد که مسئولان شعارها را بشنوند و بازهم هر کس به دنبال کار خود باشد.

وی تاکید کرد:‌البته مانعی که وجود دارد این است که تفکری بین برخی مسئولان و فعالان سیاسی وجود دارد که معتقدند محصوران تا قبل از اینکه توبه و عذرخواهی کنند نباید آزاد شوند. زیرا نظام و رهبری آسیب می‌بینند. این مانعی ایجاد نمی‌کند. ممکن است کسی همچنان معتقد باشد که در سال ۸۸ تقلب شده گرچه شاید ما معتقد باشیم این گونه نباشد؛ آیا شش سال حصر برای مجازات آن‌ها کافی نبود؟ اینکه بگوییم اینها باید اول توبه کنند نه منطق قوی داردو نه مبتنی بر تعالیم اسلام و عقل است.

نائب رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سوال دانشجویی درباره حساب های قوه قضاییه نیز گفت: اینکه این حساب ها شخصی بوده تکذیب شده است. اینها حساب های جاری است که در اختیار وزارت دادگستری قرار دارد و شامل ودیعه هایی است که مردم در دعاوی قضایی آن‌ها مثلا بابت وثیقه آزادی یا کفالت به این حساب ها واریز می‌کنند. اینها حساب جاری بوده است اما قوه قضاییه ظاهرا در دوران ریاست آیت‌الله یزدی از رهبری اجازه می‌گیرند که پول‌ها به حساب سپرده برود تا سودی به آن اضافه شود، بنابراین مجوز می‌گیرند که از سود سپرده برای هزینه های جاری قوه قضاییه استفاده کنند.

وی باتاکید بر اینکه حساب ها به نام شخص رئیس قوه قضاییه نبوده است، ادامه داد: چون در بعضی نقل ها مطرح شده بود که این حساب به نام رئیس قوه قضاییه است برخی نمایندگان در این باره سوال کردند و آقای صادقی هم در تذکر خود این موضوع را بیان کرد که منجر به این مسائل شد و من معتقدم نیاز به این همه شدت عمل نبود حداکثر قوه قضاییه می‌تواند پاسخ می داد این طور نیست و نحوه هزینه کرد را توضیح می‌داد. این مسئله پیچیده نیست و کسی نمی‌گوید که رئیس قوه قضاییه این پول را برای خودش برداشته است ممکن است نیاز بوده است که پاداشی به یک قاضی داده شود به هر حال قدری در این مورد بزرگنمایی شد و خشونت های بی‌جایی نشان داده شد.

مطهری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اعدام های سال 67 نیز گفت:‌ در این باره خیلی از مسئولان پاسخ دادند من به آقای پور محمدی نامه ‌ای دادم که در این باره توضیح دهند . ایشان هم در تلویزیون توضیحاتی داد و خیلی از افرادی که در متن قضایا بودند توضیح دادند. اصل مسئله این بود که تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین در سال 67 در زندان بودند . خیلی ها ممکن است اقدامات مسلحانه داشتند . برخی از اینها بعد از عملیات مرصاد با مجاهدین خلق اعلام همبستگی کردند و فضای زندان را قدری دچار آشوب کردند. از آنجا بود که به فکر افتادند که چطور با این افراد رفتار کرد. لذا از امام (ره) حکم گرفتند مضمون حکم این بود که این افراد را احضار کنند و با حضور دادستان حاکم شرع و نماینده وزارت اطلاعات بررسی کنند که آیا اینها روی موضع خود هستند یا خیر. اگر روی موضع خود نبودند رها می شدند اما اگر هر سه نفر متفقا می‌گفتند که کسی بر موضع خودش هست طبق حکم فقهی اعدام می شد. بر همین اساس بعضی از ‌آن‌ها که بر موضع خود بودند اعدام شدند، البته ما اطلاع دقیقی نداریم که اینها چه تعدادی بودند اما کسانی که در متن قضیه بودند گفتند عدالت و انصاف را رعایت کرده ایم.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: رهبری که در آن زمان رئیس‌جمهوری بودند به شدت مقابل تندروی ها ایستادند و یک عده می خواستند این موضوع را به کل نیروهای چپ ،‌توده ای، فداییان خلق سرایت دهند اما ایشان جلوی این کار را گرفتند و خود این افراد مدعی هستند که مرتکب ظلم نشده ‌ایم یا اگر ظلمی بوده خیلی اندک بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره حکم احمد منتظری نیز یادآور شد: این حکم حکم سنگینی بود و به نظرم ضرورتی نداشت. البته حکم صادره از دادگاه ویژه روحانیت بوده که زیرمجموعه قوه قضاییه نیست و مستقل است. اما به هر حال این یک سند تاریخی بوده که ایشان منتشر کرده و اشکالی ندارد مردم هم باید بدانند چرا که اینها جز تاریخ انقلاب است نباید آن را پنهان کنیم. بنابراین به نظرم حکم عادلانه نبوده است.

مطهری درباره موضوع قتل های زنجیره ای نیز تصریح کرد: این امر خطایی بود. در آن زمان گروهی بودند که فکر غلطی داشتند و آثار این فکر هنوز هم هست که باید برای حفظ نظام هر کاری انجام دهیم. مثل همین که احکام سنگینی صادر می‌کنند یا جلوی یک سخنرانی می‌گیرند و محدودیت ایجاد می‌کنند. در زمان قتل های زنجیره ای نیز اینها افراد خاصی بودند که در اوایل دولت اصلاحات نگران رشد روشنفکران بودند و می گفتند با کشتن چند روشنفکر بقیه را بترسانیم به هر حال نظام قبول کرد که این کا ر داخل نظام بوده اما تصمیم نظام نبوده است و یک هسته منحرف داخل وزارت اطلاعات بود که تا حد خوبی هم پیگیری شد.

مطهری با اشاره به اقدام چریک های فدایی خلق در اسفند سال 57 برای گرفتن سفارت آمریکا گفت: آن زمان به پدر ما خبر دادند و ایشان بلافاصله به آقای مهدوی کنی که رئیس کمیته های انقلاب بود زنگ زد و گفت به سرعت ا ین افراد را بیرون کنید؛ زیرا می‌خواهند برای کشور مشکلی ایجاد کنند. من حدس می زنم که اگر ایشان بود با این کارها مخالفت می کرد و با توجه به اعتماد امام (ره) به ایشان چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد مثلا نظر ایشان این بود که بازرگان به عنوان نخست وزیر تغییر کند که پیشنهاد درستی بود در هر صورت فکر می کنم اگر ایشان بود سیر ماجرا به گونه دیگری می شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه درباره جنگ سوریه با بیان این‌که «ما هم قبول داریم که حکومت اسد ابتدا با معترضان بد برخورد کرد» موضوع داعش ا مسئله پیچیده ای دانست که دست آمریکا ،‌اسرائیل و عربستان در پشت صحنه اقداماتشان وجود دارد و یادآور شد: اینها می خواهند خاورمیانه و مرزکشورها را تغییر دهند و اگر ایستادگی ایران نبود این هم خطری برای ایران و هم همه کشورهای اسلامی بود. مطمئن باشید که داعش تصمیم دارد وارد مرزهای ایران شود. من معتقدم ما در مجموع در موضوع سوریه تصمیم درستی گرفتیم.

نائب رئیس مجلس در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان که می‌گفت در موضوع حصر جز حرف و شعار چه کرده اید ؟ خاطر نشان کرد: به هر حال حرف وشعار هم وظیفه ما است و زبان یک نماینده باید خوب کار کند ضمن اینکه این حرف ها مقدمه عمل است. من نمی دانم چه عملی باید انجام دهم. عملیات انتحاری؟ یا اینکه برای رفع حصر به درب خانه اینها برویم؟

یکی از دانشجویان در واکنش به این اظهارات مطهری گفت: ما هم می آییم!

مطهری نیز به مزاح پاسخ داد: من فکر نمی کنم شما بیایید اگر از این سالن بیرون بروید همه شما فرار می کنید؛ زیرا چنان رعبی ایجاد شده که کسی جرات این کار را ندارد.

وی در ادامه افزود: ما واقعا می خواهیم موضوع را از راه های مسالمت آمیز حل کنیم و نیازی به اینگونه رفتارها نیست. به هر حال وضعیت حصر روشن است و موقع عمل است .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره حکم جلب محمود صادقی نیز یادآور شد: این حکم غیرقانونی بود زیرا اگر دادستانی بخواهد نماینده ای را حتی احضار کند باید از طریق هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان وارد شود چه برسد به حکم جلب. این هیأت هم باید بررسی کند که آیا اقدام نماینده خارج از حوزه وظایف نمایندگی بوده یا خیر و نهایتا حکم هیأت حجت است. فرض کنید نماینده ای مرتکب قتل یا شرب خمر و یا جنایتی شده باشد این ربطی به نمایندگی ندارد و هیأت باید در این باره نظر دهد و بعد از آن قوه قضاییه اعمال کند.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: قوه قضاییه هر انتقادی را که به خودش وارد نداند می گوید جرم است این اشتباه است . کار نماینده سوال و انتقاد است. این درست نیست که قوه قضاییه اگر کسی در مورد خودش حرفی بزند و آنرا قبول نداشته باشد بگوید جرم است و از اختیارش استفاده کند. پس وزرا هم در مقابل سوال نمایندگان همین کار را بکنند اگر چه آن‌ها چنین اختیاری ندارند.

وی اضافه کرد: البته ظاهرا آن طور که من متوجه شدم دستگاه قضایی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را قبول ندارد در حالیکه تا وقتی یک قانون وجود دارد باید آن را اجرا کرد. کاری در مورد آقای صادقی انجام شد کار درستی نبود ظلم شد ،‌حتی بهتر بود آقای صادقی روز بعد هم به دادسرا نمی رفت. شاید ایشان احساس کرد ممکن است سوء استفاده و آشوبی شود و به خاطر مصلحت کشور رفت اما به هر حال کار دادستانی محکوم است.

وی در پایان درباره انتقاد برخی دانشجویان به عملکرد محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز گفت:‌هر کسی روحیه ای دارد . آقای عارف در مدیریت فراکسیون موفق بوده و من از نزدیک شاهدم که ایشان توانسته انسجامی در فراکسیون امید ایجاد کند و برخی توفیق هایی هم داشته است که اینها نیاز به رای زنی و لابی پشت صحنه دارد. ممکن است فعالیت های یک نماینده خیلی رسانه ای نباشد این دلیل فعال نبودن آن فرد نیست . در موضوع آقای صادقی هم ایشان ورود و پیگیری کرد اما به هر حال روحیه و روش ایشان این است که آشکار وارد نمی شوند و برخی نامه ها و بیانیه ها را هم امضا نمی کنند.

در همایش «‌دانشجو، صفیر آزادی که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، مجری این مراسم از آن‌چه دخالت دادستانی در برنامه های دانشجویی دانشگاه تهران انتقاد کرد و گفت: محدودیت های فراوانی به دانشجویان تحمیل شده است از جمله اینکه بهزاد نبوی و مصطفی تاج زاده از مهمان این دانشگاه و همایش روز دانشجو بودند اما اجازه حضور آنان را در دانشگاه ندادند.

البته بهاره هدایت که گفته شد ابتدا از حضورش در دانشگاه امیرکبیر ممانعت بعمل آمده بود در این مراسم حضور داشت.

منبع: آنا