جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بعد از تحصن چند ساعته زندانیان بند نسوان٬ آرش و گلرخ در دفتر اجرای احکام به مدت نیم ساعت ملاقات کردند.”

بعد از تحصن چند ساعته زندانیان بند نسوان٬ آرش و گلرخ در دفتر اجرای احکام به مدت نیم ساعت ملاقات کردند.”

“بعد از تحصن چند ساعته زندانیان بند نسوان٬ مسئولین مقدمات ملاقات را فراهم کرده و آرش و گلرخ ساعت ۷ شب در دفتر اجرای احکام به مدت نیم ساعت ملاقات کردند.”

 ظهر روز جاری جمعی از زندانیان بند نسوان (زنان) زندان اوین در اعتراض به ممانعت از ملاقات بین گلرخ ابراهیمی ایرایی و همسرش آرش صادقی دست به تحصن زدند. در پی این اعتراض نهایتا ساعت ۷ شب جاری، این زوج زندانی در دفتر اجرای احکام زندان موفق به ملاقات شدند.

درحالی که روز جاری آرش صادقی با وضعیت وخیمی در چهل‌ویکمین روز از اعتصاب غذایش به سر می برد٬ زندانیان بند نسوان در اعتراض به ممانعت از ملاقات هفتگی این زوج دست به تحصن زدند.

آرش صادقی کنشگر مدنی زندانی که خود مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس است، از روز سوم آبان‌ماه در اعتراض به بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت تحمل ۶ سال حبس، دست به اعتصاب غذا زده است.

شایان ذکر است، آقای صادقی شب یازدهم آذرماه، درپی افت شدید فشار و «بالا آوردن لخته‌های خون» به بیمارستان منتقل شد. این زندانی که در سی‌ونهمین روز از اعتصاب غذا بود، به دلیل خودداری از دریافت سرم، صبح روز جاری به زندان بازگردانده شد.

آرش صادقی که در بند هشت زندان اوین نگهداری می شود، از هفته‌های گذشته با افت شدید فشار خون، در حال از دست دادن قدرت تکلم بوده و کلمات را بریده بریده می‌گوید. وی ظرف هفته گذشته متناوبا دچار بی‌هوشی شده و در بهداری زندان زیر دستگاه اکسیژن قرار داشته است. آقای صادقی در این مدت «خون بالا آورده» و دچار تپش قلب شدید است. فشار خون این زندانی در زمان بی‌هوشی به ۸ روی ۴ نیز می‌رسد. وزن آقای صادقی از ابتدای شروع اعتصاب تاکنون، ۱۷ کیلوگرم کاهش یافته است.

لازم به یادآوری است، آرش صادقی که در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس خود است، هم‌زمان با بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت اجرای شش سال حکم حبس، با نگارش نامه‌ای ضمن غیرقانونی خواندن این اقدام، اعلام اعتصاب غذای اعتراضی کرد.

این زندانی سیاسی مدتی بعد، در نامه‌ای سرگشاده به ذکر مستند موارد حقوقی نقض شده در فرآیند بازداشت، بازجویی، تشکیل دادگاه و صدور حکم و سپس اجرای آن در پرونده همسرش پرداخت.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، صبح روز سوم آبان ماه بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد،  وی درحال حاضر در بند زنان (نسوان) این زندان نگهداری می‌شود.

سازمان عفو بین الملل در قالب بیانیه ای با عنوان «بازداشت نویسنده ایرانی با حمله به منزلش جهت اجرای حکم حبس برای نوشتن داستانی در مورد سنگسار» این بازداشت بدون احضاریه و خشونت‌آمیز را محکوم و خواستار آزادی و لغو محکومیت خانم ایرایی شد.

مگدالنا مغرابی، معاون بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین الملل در این‌باره گفت: “گلرخ ابراهیمی ایرایی جدیدترین نویسنده و فعال جوانی است که در سرکوب بی‌امانِ بیان هنری توسط [حکومت] ایران گرفتار شده است.”

منبع: هرانا