جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط دستگیرشدگان مراسم یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده شد

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط دستگیرشدگان مراسم یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده شد

سازمان عفو بین‌الملل از ایران خواسته بدون هیچ قید و شرطی دستگیرشدگان مراسم یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده را آزاد کند.

دیروز جمعه دوازدهم آذر، نیروهای امنیتی و انتظامی از برگزاری مراسم یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده جلوگیری کردند. این دو از روشنفکرانی بودند که در دهه ٧٠ خورشیدی به دست نیروهای امنیتی به قتل رسیدند.

بر اساس این گزارش بکتاش آبتین، فاطمه سرحدی‌زاده، محمد مهدی‌پور و مزدک زرافشان که برای شرکت در این مراسم آمده بودند، دیروز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این افراد در جمع حدود صد نفری بودند که برای شرکت در مراسم یادبود به امزامزده طاهر کرج رفتند.

سازمان عفو بین‌الملل در اطلاعیه‌ای گفته است دستگیر شدگان “فقط با استفاده از حقوق قانونی خود می‌خواستند در تجمعی آرام شرکت داشته باشند.”

این سازمان از مقام‌های ایران خواسته “به جای برخورد با کسانی که برای ادای احترام به قربانیان دهه هفتاد به این مراسم آمده بودند، عوامل کشتار آن سال‌ها را به پای میز محاکمه بنشاند.”

به گفته شاهدان عینی حدود هشت نیروی امنیتی در هنگام بازداشت، مزدک زرافشان را کتک زدند و حتی پدر او، ناصر زرافشان را هم با خود بردند.

ناصر زرافشان، وکیل خانواده‌های مختاری و پوینده، بعد از چند ساعت آزاد شد.

بعضی دیگر از شاهدان عینی به عفو بین‌الملل گفته‌اند ماموران امنیتی مانع فیلمبرداری حضار با تلفن‌های همراه شده و با بعضی از آنها نیز برخورد کرده‌اند.

محمد مختاری و محمدجعفر پوینده

در سال ۱۳۷۷ دست کم چهار نفر از مخالفان حکومت و روشنفکران ایرانی به قتل رسیدند. این مساله حساسیت‌ عمومی زیادی را برانگیخت و این قتل‌ها به “قتل‌های زنجیره‌ای” معروف شدند.

محمد مختاری و محمدجعفر پوینده از چهره‌های کلیدی بودند که برای احیای فعالیت‌های کانون نویسندگان ایران فعالیت می‌کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت قتل‌ها با سناریویی خارجی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی انجام گرفتند.

پرونده قتل‌های زنجیره‌ای با خودکشی سعید امامی، از مقام‌های ارشد وزارت اطلاعات و متهم اصلی پرونده، و حکم حبس برای چند نفر از ماموران امنیتی مختومه شد.

منبع:بی بی سی