شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شبکه دریایی قاچاق تسلیحات ایرانی برای حوثی‌ها

شبکه دریایی قاچاق تسلیحات ایرانی برای حوثی‌ها

سازمان پژوهش‌های تسلیح منازعات، گزارشی از پژوهشگران بین‌المللی منتشر کرده که در آن به یک خط انتقال پنهانی اسلحه از ایران به شبه‌نظامیان حوثی در یمن اشاره شده است. در این خط انتقال، تسلیحات ابتدا به سومالی و سپس به یمن ارسال می‌شود.

این گزارش بر اساس عملیات بازرسی دریایی در حد فاصل فوریه تا مارس تهیه شده است. در این بازرسی‌ها تسلیحات ساخت ایران در قایق‌هایی که به سمت سومالی در حرکت بودند، قاچاق می‌شدند تا احتمالا از آنجا به یمن ارسال شوند.

تحقیقات نشان داد، شماره سریال برخی از این سلاح‌ها، با سلاح‌هایی که از شبه‌نظامیان حوثی ضبط شده‌اند، تطابق دارد.

تحلیلگران این سازمان، بر این باورند که این موضوع، علیرغم حجم محدود محموله‌های ضبط شده، نشان می‌دهد شبکه‌ای برای قاچاق تسلیحات ایرانی برای حوثی‌ها، از طریق سومالی وجود دارد.

در ماه‌های گذشته بارها و بارها محموله‌های قاچاق سلاح به مقصد یمن در آبراه‌های بین‌المللی توقیف شده‌اند.

در یک مورد شبکه خبری سی ان ان خبر داد که یک ناو نیروی دریایی استرالیا، یک کشتی ماهیگیری، حامل مجموعه‌ای از سلاح‌های گوناگون به مقصد یمن را بازداشت و ضبط کرده است.

نیروی دریایی استرالیا می‌گوید که یکی از ناوهای این نیرو به نام اچ ام ای اس داروین، به هنگام گشت‌زنی در ۲۷۵ کیلومتری سلطنت‌نشین عمان، این کشتی ماهی‌گیری بدون پرچم را متوقف کرده و در بازرسی آن، مجموعه‌ای از سلاح‌های گوناگون، از جمله نزدیک به دوهزار عدد تفنگ ای کی-۴۷ و یکصد خمپاره‌انداز را کشف و ضبط کرده است.

به گفته نیروی دریایی استرالیا، این سلاح‌ها احتمالاً از سوی جمهوری اسلامی ایران ارسال شده‌اند و قرار بوده از طریق سومالی در اختیار شبه‌نظامیان حوثی در یمن قرار داده شوند.