پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزنامه های امروز نهم آذرماه

روزنامه های امروز نهم آذرماه

ماجرای تلاش برای دستگیری یکی از نمایندگان نیز سوژه اول برخی روزنامه های اصلاح طلب بوده است.

روزنامه های امروز  دیدار رهبر با جمعی از فرماندهان نیروی دریایی و همچنین ترمز بریدن قیمت دلار در بازار را در کانون توجه قرار داده اند. موضوع عجله در توافق هسته ای و انتقاد رهبر  از به ثمر نرسیدن موضوع برخورد با نجومی ها از مهمترین محورهای بیانات بوده است.

دلار ترمز برید!

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با عنوان«جنون دلار» با اشاره به اینکه نرخ دلار در بازار آزاد از مرز 3 هزار و 800 تومان عبور کردنوشت:« چهارراه استانبول به فکر رکوردشکني است. روز يکشنبه، دلار سه هزار و 800 توماني بازار را شوکه کرد؛ صرافي‌ها در اين روز، دست از معاملات دلاري کشيدند و خريداران هم هيجان‌زده نوسانات نرخ ارز را دنبال کردند و تا پايان روز، نرخ دلار از سه هزار و 800 تومان هم فراتر رفت. با وجود آنکه بانک مرکزي مدتي ‌است سياست‌هاي پولي خود را روي کنترل بازار ارز و تعيين نرخ منطقي و مناسب با نياز بازار متمرکز کرده اما هر بار يک تکانه سياسي يا واکنش به يک سياست اقتصادي، بازار ارز را شوکه مي‌کند. حالا هم مسئولان با ارائه تحليل‌هاي متفاوت تلاش مي‌کنند دلايل افزايش بي‌امان قيمت‌ها در بازار ارز را توضيح دهند و بگويند اين نوسان‌ها در بازار، موقتي است. مهم‌ترين نگراني از ادامه چنين نوساناني در بازار ارز، جذاب‌شدن دوباره اين بازار براي بسياري از سرمايه‌گذاران خرد و خانگي است که موجب رونق‌بخشيدن به اين بازار واسطه‌‌گري مي‌شود. هر چند تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده بازارهاي طلا، سکه و ارز امتحان خود را براي بسياري از سرمايه‌گذاران خرد و کلان پس داده است تا آنها خريدوفروش ارز را در اولويت سرمايه‌گذاري‌هاي خود قرار دهند؛ دقيقا همان اتفاقي که بسياري از مسئولان اقتصادي کشور درباره ادامه‌دار‌شدن آن هشدار داده‌اند.

ابوذر نديمي، مشاور رئيس سازمان برنامه ‌و بودجه، درباره دلايل نوسانات ارزي چند روز گذشته اين‌طور اظهارنظر کرده است: روابط ايران و غرب و برخي ابهام‌ها درباره آن که با روي‌کارآمدن دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري جديد آمريکا، به آنها دامن زده شده، عامل اصلي تلاطم بازار ارز در روزها و هفته‌هاي گذشته بوده است. به گفته نديمي، در 37 سال گذشته عوامل زيادي خارج از مناسبات پولي، مالي، بانکي و اعتباري بر نرخ ارز در کشور تأثير گذاشته که بخش مهمي از آن، عوامل خارجي مانند سياست خارجي کشور و مسائل مترتب بر ارتباطات بوده است. او همچنين بر اين باور است: نظام توزيع و چگونگي استفاده از آن، قاچاق و… از عوامل داخلي بوده که در سال‌هاي گذشته بازار ارز را متأثر کرده است.»

ماجرای یک بازداشت

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان«پشت‌پرده تماس‌هاي‌سياسي يكشنبه شب» نوشت:« تماس‌هاي يكشنبه‌شب سرنوشت يك بازداشت را تغيير داد. تلفن‌هاي متعددي بود كه يكشنبه‌شب شد كه در همگي آنها يك نام برده مي‌شد: «محمود صادقي، نماينده مردم تهران» تماس‌ها يك نتيجه داشت. حكم بازداشت به نتيجه نرسيد. اما يكشنبه شب چه خبر بود؟ ساعت داشت به ١٠:٣٠ شب نزديك مي‌شد. چند مرد حوالي پلاك ١١٢خيابان هفدهم اميرآباد شمالي منتظر بودند. بيشتر حواس‌شان به رفت و آمدهاست. هفته اول آذرماه است اما سرماي هوا پرتابت مي‌كند به وسط زمستان. آخرين عابران خيابان سه زن و يك مرد هستند كه از مراسم عزاداري ٢٨ صفر راهي خانه‌شان شده‌اند. در همين ميان محمود صادقي، نماينده تهران وارد خيابان هفدهم مي‌شود. همين‌طور كه كليد را در قفل آپارتمانش مي‌چرخاند تا وارد منزلش شود، چند مرد جلويش را مي‌گيرند و مي‌گويند: بايد با ما بياييد. حكم جلب شما را داريم. صادقي از آنها مي‌پرسد حكم را از كجا گرفته‌اند كه مي‌شنود: بازپرسي دادسراي فرهنگ و رسانه. توضيح بيشتري هم نمي‌دهند. صادقي اما اصرار مي‌كند تا حكم جلبش را ببيند. از او اصرار و از آنها انكار. اما بالاخره حكم را مي‌بيند؛ موضوع اتهام درباره توهين، تهمت و نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي از شعبه ٤ بازپرسي دادسراي فرهنگ و رسانه بود. كار ماموران سخت پيش مي‌رود. صادقي خودش وكيل است و مي‌داند كه هر شكايتي از نمايندگان بايد طبق قانون نظارت بر رفتار نمايندگان اول به هيات رييسه مجلس برود و بعد در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مطرح شود و اگر در چارچوب وظايف نمايندگي نبود آن وقت به دادسرا برود. اين را براي ماموران توضيح می‌دهد و مي‌گويد كه اين مراحل طي نشده است. ماموران اصرار دارند كه او همراه‌شان برود. اما صادقي آنها را به منزلش دعوت مي‌كند، يعني من قصد آمدن ندارم. كار كه بالا مي‌گيرد خانواده صادقي هم اضافه مي‌شوند و همسرش بين او و ماموران قرار مي‌گيرد تا صادقي وارد منزلش شود. كشمكش باز هم ادامه دارد. ماموران تلاش مي‌كنند حكم ورود به منزل بگيرند.»

اما روزنامه کیهان در گزارشی در این رابطه با عنوان«حاشیه‌سازی وکیل‌الدوله قانون‌شکن/ تنفس مصنوعی به دولت برای فرار از پاسخگویی» می نویسد:« محمود صادقی نماینده تهران به دلیل شکایت‌های خصوصی به دادسرا احضار شده بود که به علت عدم تمکین 4 ماهه به قانون و حاضر نشدن در دادسرا حکم جلب نامبرده صادر شد ولی این بار نیز با ایجاد غوغا و آشوب از اجرای قانون جلوگیری کرد‌. در حالی که این روزها کشور با مشکلات فروانی رو‌برو است از معیشت مردم تا بیکاری جوانان، از رکود گرفته تا بی‌کفایتی برخی مسئولین که به جان باختن تعداد زیادی از هم وطنانمان در سانحه قطار انجامید ، از تحریم‌های فزاینده هسته‌ای که قرار بود حدود یک سال پیش و یک جا لغو شوند و این روزها به نام تمدید اضافه می‌شوند تا آلودگی هوا که مسئولین مربوطه آن را رها کرده و به تمایلات سیاسی خود مشغولند همه و همه این مشکلات به سویی گذاشته شده و حاشیه سازی یک نماینده مجلس به تیتر رسانه‌ها بدل شده است‌.

نمونه‌های این حاشیه سازی به جای رسیدگی به مشکلات اصلی و بنیادین مردم را می‌توان در لغو یک سخنرانی و دستورات شدید مسئولین قوه مجریه متعاقب آن مشاهده کرد مسئولینی که به جای شرمندگی بابت فقر مردم، رکود و بیکاری جوانان از لغو یک سخنرانی شرمسار شدند‌!

به نظر می‌رسد وکیل‌الدوله‌ها با جنجال‌سازی‌های مداوم در تلاش هستند تا با دادن تنفس مصنوعی دولت را از پاسخگویی به افکار عمومی نجات داده و مسائل مهمی چون معیشت مردم، بیکاری جوانان، رکود و حقوق‌های نجومی را به حاشیه ببرند.

به گزارش فارس، محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید چندی پیش ، پس از شکایات پی در پی به دلایل مختلف با اطلاع اعضای هیئت‌رئیسه مجلس به دادسرا احضار شد.»

گفت و گو با سید حسین موسویان

روزنامه شرق در گفت و گو با سید حسین موسویان با عنوان«بسته میلیاردی عربستان به ترامپ ‌براي مقابله با ایران» به نقل از وی نوشت:« مقام معظم رهبری تعیین‌کننده و تصمیم‌گیرنده درباره رابطه یا گفت‌وگوی جمهوری اسلامی با آمریکا هستند. ایشان ضمن بی‌اعتمادی کامل به آمریکا، سعی کرده‌اند به دولت‌ها در تهران و واشنگتن فرصت دهند. اینکه معظم‌له در دوره آقایان احمدی‌نژاد و روحانی اجازه مذاکره دادند، درواقع در همین چارچوب بود. در آینده هم باید دید اولا دولت ترامپ چه سیاستی درباره ایران در پیش خواهد گرفت و ثانیا مقام معظم رهبری چگونه پاسخ خواهند داد. این موضوع چندان در چارچوب‌های دیگر و سایر سطوح سیاسی ایران قابل تعریف و تعقیب نیست.

شما در نشست‌های مختلفی در درون ایالات متحده و همچنین کشورهای اروپایی و عربی به عنوان یک پژوهشگر مستقل حاضر شده و در حوزه دیپلماسی عمومی به دفاع از سیاست‌های ایران و انتقاد از کشورهای دیگر می‌پردازید. به نظر شما، کدام‌یک از این کشورها می‌توانند تأثیر بیشتری روی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای فشار بر ایران بگذارند؟

فرق دولت‌های عربی و دیگر دولت‌ها با جمهوری اسلامی این است که آنها هم به لابی در آمریکا اعتقاد دارند، هم برنامه دارند و هم فعال عمل می‌کنند. جمهوری اسلامی یا اعتقاد ندارد یا اگر اعتقاد هم دارد، برنامه و فعالیتی ندارد. برای مثال، سعودی‌ها در دوره مبارزات انتخاباتي، با هر دو کمپ انتخاباتی روابط فعال برقرار کرده، به‌نحو مقتضی کمک کردند و وعده دادند. بعد از انتخابات هم بی‌سروصدا چند تیم فرستاده و رایزنی‌هایی بسیار گسترده با جمهوری‌خواهان تأثیرگذار در کنگره و نیز با ستاد ترامپ داشته‌اند. شنیده‌ام آنها یک بسته اقتصادی بزرگ و جذاب چند‌صد‌میلیارد‌دلاری روی میز ترامپ گذاشته‌اند و خواسته اصلی آنها هم مقابله با ایران است.»