شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » 45 کشته و بیش از 103 مصدوم در برخورد دو قطار در سمنان/ اجساد کاملا سوخته‌اند و شناسایی آنها بسیار سخت است

45 کشته و بیش از 103 مصدوم در برخورد دو قطار در سمنان/ اجساد کاملا سوخته‌اند و شناسایی آنها بسیار سخت است

ایلنا: معاون فنی و مهندسی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مهمترین دلیل سانحه روز گذشته برخورد دو قطار مسافری در ایستگاه هفت‌خوان، نیروی انسانی است، گفت: به قطار سمنان- مشهد دستور داده شده سیستم ATC (سیستم کنترل هوشمند قطار) را خاموش کنند.
مازیار یزدانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: همانطور که معاون زیر راه و شهرسازی اعلام کرد جریان سانحه ریلی گذشته و برخورد دو قطار سمنان- مشهد و تبریز- مشهد حد فاصل ایستگاه های گرداب و هفت خوان به دلیل پیام اشتباه مسئول کنترل به قطار سمنان – مشهد بوده است.

وی افزود: تحلیل اولیه از علت سانحه اعلام شده است و تحلیل ثانویه تا دو ساعت دیگر از سوی کمیسیون عالی سوانح ریلی که الان با حضور وزیر راه و شهرسازی در حال برگزاری است، اعلام می شود.

معاون فنی و مهندسی  راه آهن با بیان اینکه خطای نیروی انسانی در بروز این سانحه مسلم است، گفت: وقتی قطار تبریز – مشهد به دلیل شرایط جوی متوقف می شود، چراغ قرمز بوده اما مسئول کنترل که شیفت را تحویل گرفته بود به قطار سمنان- مشهد اعلام می کند که   ATC  سیستم کنترل هوشمند قطار را خاموش و حرکت کند و گرنه این سیستم مانع از برخورد دو قطار می شد.

یزدانی با اشاره به برخورد با عاملان این سانحه ریلی، گفت: سه تن از ماموران راه آهن شب گذشته در دادسرای نیابت شاهرود مورد بازجویی قرار گرفتند و برای ادامه تحقیقات در راه آهن شاهرود به صورت تحت الحفظ در حال بازجویی هستند.

رییس سازمان پزشکی قانونی به ضمن بیان این که هنوز تعداد دقیق کشته شدگان و مفقودان بطور دقیق مشخص نشده، از شمارش حداقل 45 جان باخته در خادثه تصادم میان دوقطارخبر داد و اضافه کرد که حدود صدنفر هم به شدت مجروح شده اند…

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از انتقال اجساد حادثه سمنان به تهران خبر داد.

احمد شجاعی؛ رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان اشاره کرد و گفت: اجساد به منظور تشخیص هویت و شناسایی در حال حاضر به تهران منتقل شده‌است.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از کشته‌شدگان فعلا در دست نیست، اظهار داشت: نمونه‌برداری و تشخیص هویت اجساد هم‌اکنون در حال انجام است.

گفتنی است؛ بنابر آخرین اخبار رسمی حادثه قطار مسافربری در سمنان، 45 کشته و 91 مجروح برجای گذاشته است.

در استان سمنان برگزار می‌شود؛

جلسه نمایندگان سمنان با معاون پارلمانی وزیر راه در رابطه با برخورد دو قطار مسافربری

جمعی از نمایندگان سمنان امروز با معاون پارلمانی وزیر راه و شهرسازی دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در پی برخورد دو قطار در سمنان و کشته شدن جمعی از هم‌وطنانمان احمد همتی نماینده سمنان امروز با معاون پارلمانی وزیر راه و شهرسازی جلسه خواهد داشت.

همچنین در جلسه دیگری با حضور رییس کمیسیون عمران و جمعی نمایندگان مجلس جزییات حادثه برخورد دو قطار را مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دادستان سمنان نیز امروز اعلام کرد که سه نفر از عوامل برخورد دو قطار مسافربری منطقه هفت خوان سمنان شناسایی و بازداشت شدند

ساعت ۷:۵۰ جمعه پنجم آذر رخ داد، دو رام قطار مسافربری تبریز و سمنان که هر دو به سمت مشهد در حرکت بودند با هم برخورد کردند و هشت واگن از ریل خارج و دچار حریق شد. در این حادثه ۹۱ مسافر مجروح شدند و ۴۵ تن جان باختند.

وزیر کشور با اشاره به حادثه حله گفت: قبل از برگزاری مراسم اربعین اعلام آمادگی کرده بودیم که در خصوص تامین امنیت زائران کشورمان، با کشور عراق مشارکت داشته باشیم، اما این کشور پذیرفت که امنیت را خودش تامین کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی؛ وزیر کشور در حاشیه هشتاد و پنجمین جلسه شورای اجتماعی کشور، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره عملیات تروریستی حله و پیگیری دولت درباره این حادثه، گفت: با توجه به اینکه این عملیات تروریستی در کشور عراق انجام شده،  پیگیری‌های لازم در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته است. از سوی دیگر نیز رییس‌جمهور نامه‌ای در این خصوص نوشته‌اند تا با همکاری کشور عراق این موضوع به صورت دقیق مورد پیگیری قرار گیرد.

برای تامین امنیت زائران در عراق اعلام آمادگی کرده بودیم

وزیر کشور یادآور شد: قبل از برگزاری مراسم اربعین اعلام آمادگی کرده بودیم که در خصوص تامین امنیت زائران کشورمان، با کشور عراق مشارکت داشته باشیم، اما این کشور پذیرفت که امنیت را خودش تامین خواهد کرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته این کار را به صورت مناسبی انجام داده شده است، اما در مسیرهای فرعی با توجه به خلاءهایی که وجود داشته و با توجه به ناکامی‌ها، دشمن از این فرصت استفاده کرده و دست به عملیات تروریستی زده است.

تلاش می‌کنیم با مسببان حادثه حله برخورد شود

وزیر کشور اضافه کرد: بی‌تردید این حادثه برای ما دلخراش بوده، چرا که خانواده زوار چشم‌انتظار این افراد هستند. تلاش می‌کنیم؛ با مسببان این حادثه برخورد شود.

رحمانی‌ فضلی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، درباره حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان، گفت: مسوولان در این خصوص توضیح داده‌اند، اما از همان ابتدا عوامل مدیریت بحران نیز در آنجا حضور پیدا کرده‌اند. مقرر شده است از همه ظرفیت‌های استان برای رفع بحران استفاده شود، ولی متاسفانه بروز چنین حوادثی در روحیه مردم اثر نامطلوب دارد. باید تلاش کنیم تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

وزیر کشور همچنین درباره بروز مشکلاتی از جمله قطع گاز در روزهای اخیر در استان‌های شمالی، گفت: پس از بارش برف به ویژه در مازندران عمده مشکل، گاز بود؛ چرا که این استان در انتهای خط گازرسانی قرار گرفته و در این استان فشار گاز پایین است. البته گازرسانی به میزان مصرف و تولید وابسته است، اما از مراحل اولیه بروز این مشکل، همه عوامل دست به کار شدند و تمهیداتی همچون بازنگری مصرف گاز کارخانه‌ها و یا حتی تعطیلی بعضی از آن‌ها انجام شد.

وی اضافه کرد:  تلاش شد با مدیریت نیرو‌ها، گاز به استان‌های شمالی برسد، اما با توجه به مسدود شدن راه در برخی نقاط این فعالیت‌ها دچار مشکل شد. ۱۲۰ گروه در استان مشغول به کار شدند تا برق‌رسانی و گازرسانی را انجام دهند.

انتقاد وزیر کشور از برخی اطلاع رسانی‌ها در بحران سرمای استان‌های شمالی

رحمانی فضلی با انتقاد از برخی اطلاع‌رسانی‌های نادرست درباره مشکلاتی که در استان‌های شمالی به علت سرما پیش آمد، گفت: همه کسانی که می‌توانستند اطلاع‌رسانی کنند به جای کمک به موضوع، متاسفانه مشکل را برجسته می‌کردند که البته قطعا چنین شیوه‌ای کمکی به رفع مشکل نمی‌کرد. باید در مواقع بحران دست به دست یکدیگر بدهیم تا مشکل حل شود و بعد از حل مشکل می‌توان از مسوولان سوال کرد و با آن‌ها در خصوص نحوه عملکرد صحبت کرد. بی‌تردید برجسته کردن حوادث روی روحیه مردم تاثیرات منفی خواهد داشت.

حضور گروه‌های تروریستی در ایران بیشتر نشده‌است

وزیر کشور در خاتمه با اشاره به اینکه حضور گروه‌های تروریستی در کشور پررنگ و بیشتر نشده است، افزود: نیروهای ما با سلطه‌ خوبی که دارند، با رصد دقیق توانسته‌اند؛ گروه‌های بیشتری را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند. اخیرا نیز گروه تروریستی در شرق کشور قصد انجام عملیات داشت که توسط نیروهای کشورمان شناسایی و با آن‌ها برخورد شد.