پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رهبر نظام: ايران به تمديد تحريم‌ها از سوى امريكا قطعا واكنش نشان خواهد داد

رهبر نظام: ايران به تمديد تحريم‌ها از سوى امريكا قطعا واكنش نشان خواهد داد

رهبرنظام حاکم بر ایران، در اولين واكنش به تمديد 10 ساله تحريم‌ها از سوى امريكا، اين قطعنامه را نقض برجام دانسته و تهدید كرد كه ايران ” قطعاً به اين مساله واکنش نشان خواهد داد”.

پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر نظام گزارش داده كه رهبری در دیدار با هزاران نفر از بسیجیان، گفته: ما فعلاً امکانی برای قضاوت درباره دولت جدیدی که قرار است سرکار بیاید نداریم، اما دولت کنونی، برخلاف آنچه در موضوع برجام تعهد کردند و تصمیم‌گیری‌های مشترک انجام شده، که آن زمان مسئولین به ما اعلام کردند، عمل می‌کند و تخلفات متعددی را مرتکب شده است”.

رهبر نظام با اشاره به تمدید قانون تحریم های ده ساله در کنگره امریکا، خاطرنشان کردند: “اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد”، اما او نوع این واکنش را مشخص نکرد.

رهبر نظام تأکید کرد: “توافق هسته‌ای یا همان برجام نباید به وسیله‌ای برای فشار بر ملت و کشور ایران تبدیل شود”.

رهبر نظام با اشاره به اظهارات مسئولان حكومت ايران و دست اندرکاران برجام که هدف از توافق هسته‌ای را برداشته شدن فشارها و تحریم ها بیان کردند، افزود: “دولت امریکا علاوه بر آن قول‌ها و تعهداتی که در قضیه برجام انجام نداده، و یا ناقص عمل کرده است و مسئولان دست اندرکار برجام هم صراحتاً به این موضوع اشاره کرده‌اند، اکنون برجام را وسیله‌ای برای فشار مجدد بر ایران قرار داده است”.

ترامپ، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده بارها از کمپین انتخاباتی خود از برجام انتقاد کرده و وزرای احتمالی دولت وی از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران هستند.

از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا، چهارشنبه ۱۶ نوامبر لایحه‌های دو قانون را به تصویب رساندند که یکی از آن‌ها، تحریم‌های واشینگتن علیه تهران را تا 10 سال دیگر تمدید می‌کند و دیگری، تحریم‌های جدیدی علیه نظام سوریه و حامیانش به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی اعمال می‌کند.

این مصوبه‌ها نشان از آن دارد که قانونگذاران آمریکایی در پی آن هستند با صرفنظر از این‌که چه کسی رئیس جمهوری ایالات متحده خواهد شد، نقش پر رنگ‌تری در سیاست‌های کشورشان در خاورمیانه ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت 419 رای، تمدید قانون تحریم‌های ایران را به مدت 10 سال تمدید کرد.