شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزنامه ها امروز موضوع لغو سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس را در کانون توجه قرار داده اند

روزنامه ها امروز موضوع لغو سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس را در کانون توجه قرار داده اند

لغو سخنرانی مطهری در مشهد

روزنامه شهروند در گزارش اصلی خود با عنوان «زلزله سیاسی در مشهد» نوشت: « روزگذشته مرکز لرزه‌نگاری کشوری از وقوع ٣ زمین‌لرزه به بزرگی ١,٥ ریشتر در مشهد خبر داد؛ اما آنچه نگاه‌ها را معطوف به این شهر مقدس کرد نه این سه زلزله خفیف، بلکه یک زلزله سیاسی بود که طی آن به دستور دادستان شهر سخنرانی نایب رئیس مجلس لغو شد و در پی آن پای ٢ رئیس قوه به این ماجرا باز شد. چنانکه پس از لغو سخنرانی علی مطهری، فرماندار مشهد برکنار شد؛ مطهری به رئیس‌جمهوری نامه نوشت؛ وزیر کشور خبر داد نامه ای برای رئیس قوه‌قضائیه نوشته است. در عین حال سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور این اقدام را محکوم کرد و گفت وزارت کشور برای پایان دادن به برخورد‌های سلیقه‌ای اقدام قاطع خواهد کرد. دفتر آیت‌الله علم‌الهدی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در این ماجرا دخالتی نداشته است و ممکن است مطهری را تحت پیگرد قضائی قرار دهد.

عبدالله رمضان زاده در یادداشتی در روزنامه اعتماد با تیتر «اقدام فوري دولت براي حاكميت قانون » نوشت: « روز گذشته سخنراني آقاي علي مطهري در مشهد در روز اربعين لغو شد. چنين برخوردهايي نشان از شكل‌گيري نوعي فرار ا ز قانون و هرج و مرج در كشور دارد و به سود هيچ كس نيست. مطابق با قانون اساسي، قانون مدني و آيين دادرسي كشور هركسي جلوي آزادي‌هاي ملت را بگيرد، رسما بايد در دادگاه محاكمه شود. با وجود حاكميت قانون در كشور چه كسي حق اين را دارد كه جلوي آزادي برگزاري يك نشست مذهبي را در كشور بگيرد؟ اين نوع برخوردها خلاف قانون است و بايد هر چه زودتر براي جلوگيري از چنين برخوردهايي چاره‌اي انديشيده شود. متاسفانه ضعف وزارت كشور و استانداري خراسان كه در گذشته نيز در مواردي از اين دست سابقه داشته، نمايان است. نخستين كاري كه در اين زمينه بايد انجام شود اين است كه وزير كشور بايد به مجلس رفته و پاسخگوي سوالات نمايندگان باشد و توضيح دهد كه چرا اين اتفاق رخ داده است. چنين برخوردهاي خودسرانه‌اي نشان از هرج و مرج در يك نظام سياسي دارد و نبايد اتفاق بيفتد. امنيت اين جلسه را استانداري بايد تضمين مي‌كرد و بايد به وظيفه خود عمل مي‌كرد. بايد ديد كه چه كسي دستور توقف اين سخنراني را داده است. در گام بعدي بايد از كساني كه ممنوعيت ايجاد كرده‌اند، شكايت شود. به اين دليل كه اين برخوردهاي خودسر سلب آزادي‌هاي عمومي مردم است و كسي در كشور حق جلوگيري از آزادي‌هاي مردمي را ندارد. در شرايطي كه مطابق قانون حتي راهپيمايي‌هاي مسالمت‌آميز و بدون اسلحه در كشور نياز به مجوز ندارد.»

محمدرضا تابش از دیگر نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان « خوراکسازی برای منتقدان؟!» نوشت: « تصور کنید به عنوان یک شهروند معمولی در نظام جمهوری اسلامی یا شهروندی از دیگر کشورهای جهان که سعی می‌شود در آنها تصویری خاص از ایران و انقلاب اسلامی تداعی شود، با خبری مواجه می‌شوید که از این قرار است؛ «دادستانی شهر مقدس مشهد مانع برگزاری مراسم سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی قیام عاشورا شد.» چنین خبری چه تصوری از مناسبات و اتفاقات داخل نظام جمهوری اسلامی به ذهن می‌دهد؟ این رفتار چه تصویری از ما در خارج از کشور می‌سازد؟ آیا تصویر ایجاد شده از چنین خبری در راستای ادعای دشمنان ما درباره وضعیت نظام و کشور است یا مؤید تأکید ما بروجود حاکمیت قانون در ایران؟ به نظر می‌رسد درست در همین نقطه است که مظلومیت نظام جمهوری اسلامی بیش از هر جای دیگری بهچشم می‌آید. یعنی جایی که نیروهایی در داخل خود نظام زمینه را برای تبلیغات خارجی علیه کشور و همین طور ایجاد شکاف داخلی در بین جامعه و بدبینی نسبت به حاکمان و شعارهای انقلاب فراهم می‌کنند. براساس اصل اساسی تفکیک قوا، دولت مسئول رتق و فتق امور اجرایی، مجلس موظف به قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای آن و دستگاه قضایی مکلف به تلاش برای ستاندن حقوق شهروندان است؛ ما درقانوناساسی کشورمان برای امر نمایندگی مجلس دو اصل طلایی داریم که یکی دست وکلای ملت را برای اظهار نظر در هر زمینه‌ای باز می‌گذارد ودیگری تأکید دارد که نماینده در ایفای وظایف نمایندگی خود قابل پیگرد و برخورد از سوی هیچ نهادی نیست. حال سؤال این است که برخورد دیروز با آقای مطهری در مشهد با کدامیک از این موارد قانونی مطابقت دارد؟ یااینکه آیا نایب رئیس مجلس فردی «اپوزیسیون» نظام محسوب می‌شود که جلوی اظهار نظر او گرفته شده است؟ آیا قبل از این سخنرانی جرمی واقع شده بود که لغو آن را الزامی می‌کرد؟ متأسفانه این دست برخوردها که در ماه‌های گذشته خصوصاً در استان خراسان رضوی و شهر مشهد شدت گرفته‌اند، توسط منتقدان نظام به عنوان نمادی از حاکمیت دوگانه در کشور القا خواهد شد و آنان مدعی میشوند در نظام جمهوری اسلامی وضعیت به گونه‌ای است که حتی نایب رئیس مجلس هم حق اظهار نظر ندارد. آیاجفایی بزرگ‌تر از این در حق نظام جمهوری اسلامی می‌توان سراغ داشت که برخی اقدامات نسنجیده داخلی، بهانه و خوراک تبلیغی به منتقدان نظام بدهد؟»

کاریکاتور از روزنامه نوآوران

 اصلاح طلبان یکپارچه علیه زلزله مشهد/ چراغ سبز وزارت صنعت به واردات دیزلی‌های آلاینده/ گلابي‌هاي «هوايي» نمي‌رسند!

راهپیمایی میلیونی روز اربعین

روزنامه کیهان در همین رابطه در یک خالیبندی شگفت انگیز  نوشت: « راهپیمایی اربعین امام حسین (ع) امسال تبدیل به بزرگترین رویداد تاریخ جهان شد چرا که در تاریخ بشریت سابقه ندارد 25 میلیون انسان آن هم به طور خودجوش از سراسر جهان خود را به نقطه ‌ای در عالم برسانند و برای شخصیتی که 1377 سال پیش به شهادت رسیده است اشک ماتم بریزند و این‌چنین سنگ تمام بگذارند.تصاویر منتشر شده طی روزهای گذشته همه حکایت از خلق حماسه‌ای عجیب داشت میلیون‌ها زائر در بین نجف و کربلا شب و روز نمی‌شناختند. عرب و عجم، سیاه و سفید، شیعه و سنی، مسیحی و زرتشتی و صابئی همه و همه خود را به کربلا رساندند و لبیک گفتند به ابرمرد بزرگ تاریخ که در مقابل ظلم و ستم سر خم نکرد و از همه چیز خود در راه تحقق عدالت گذشت.اما خلق این حماسه بی‌نظیر تاریخ و تجمع 25میلیون انسان در راهپیمایی اربعین همان‌طور که انتظار می‌رفت با سانسور «عجیب» رسانه‌های منطقه و بین‌المللی جبهه غربی، عربی و عبری مواجه شد و این رسانه‌ها علی رغم داعیه «حرفه‌ای‌گری» در بین اخبار رده چندم خود نیز به خلق این حماسه اشاره‌ای نکردندو اخباری که به زبان‌های دیگر در فضای مجازی منتشر شد عمدتا مربوط به رسانه‌های داخلی ایران و یا برخی از رسانه‌های مستقل درکشورهای منطقه بود.معدود رسانه‌های غربی نیز که به این راهپیمایی باشکوه اشاره‌ای کردند، رویکرد تخریبی داشتند. در همین راستا «المانیتور» در گزارشی تحت عنوان «آیا شیعیان می‌خواهند اربعین را جایگزین حج کنند؟» سعی کرد با هزار آسمان ریسمان کردن ثابت کنند شیعیان درست در نقطه مقابل وحدت امت اسلامی ایستاده‌اند و خطری برای بقیه مسلمانان محسوب می‌شوند. غافل از اینکه فقط شیعیان در این راهپیمایی نیستند. برخی نیز مثل بی‌بی سی بنگاه سخن‌پراکنی روباه پیر در یک خط تخریبی دیگر تلاش کردند مسائل بسیار حاشیه‌ای که در این اجتماع بی‌نظیر اصلا به حساب نمی‌آید برجسته کنند. مثلاً در این راهپیمایی خط مرزی ایران و عراق کم«رنگ‌شده» و عده‌ای قصد «داشته‌اند» بدون روادید وارد عراق شوند!

تیتر برخی چند روزنامه صبح کشور یکم آذرماه؛

روزنامه ها امروز موضوع گردهمایی میلیونی زوار حرم امام حسین ع را در روز اربعین را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که اصلاح طلبان موضوع لغو سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس را در کانون توجه قرار داده اند. البته موضوع برجام و آینده آن با توجه به حضور ترامپ در کاخ سفید  از موضوعات مهم دیگر است.

آرمان: محمدرضا تاجیک: تنها شانس روحانی فقدان آلترناتیو است

کیهان: سانسور بزرگترین رویداد تاریخ در رسانه های غربی، عبری و عربی

شرق: مطهری در بن بست مشهد

آفتاب یزد: سیدحسن خمینی: شمرهای درون خودمان را بشناسیم

نگرانی از آینده برجام

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان « گلابي‌هاي «هوايي» نمي‌رسند! » نوشت: « حالا همه چيز در كما فرو رفته است؛ پرواز پرنده‌هاي امريكايي در آسمان ايران كه منتفي شد و اتوبوس‌هاي هوايي فرانسوي هم يك گام به عقب نشسته‌اند. «گلابي» برجام نرسيد و همه چيز مبهم مانده است تا شايد دوباره فروشي برجام سود بيشتري براي شركت‌هاي غربي فراهم كند!

ترامپ به رياست‌جمهوري امریکا رسيده است و مشاوران و حلقه نخست اطراف وي با حملات مكرر به ايران از تنگ‌تر شدن دايره تحريم‌ها چه با برجام و چه بي‌برجام مي‌گويند. زماني كه رئیس‌جمهور تعدادي از وزراي خود را به پاريس برد وزير راه و شهرسازي را سر ميزي نشاند كه قرار بود نتيجه امضاها به ورود 118 ايرباس بينجامد. پس از اين قرارداد كه از اساس اولويت‌دار‌بودنش در اقتصاد محل بحث شد و اما و اگرهايي كه عاقبت كار را در هاله‌اي از ابهام قرار داد، بوئينگي‌ها نيز وارد گود شدند و حاضري زدند. بوئينگ امريكا با مقامات و سناتورهاي اين كشور نشست و برخاست كرد تا مجوز فروش هواپيماهاي خود را به ايران دريافت كند.

رقابت ايرباس و بوئينگ براي حضور در ايران موجب بي‌محلي دولت به ساير شركت‌هاي سازنده هواپيماها شد و از قضا اراده بوئينگ براي حضور در كشور را خروجي ديپلماسي هوايي خود دانستند. تعدادي از دولتمردان گفتند كه با باز شدن بند تحريم ها هواپيماسازها براي حضور در ايران با هم رقابت مي‌كنند و ما خوشبخت اين رقابت هستيم. اما ترامپ كه آمد وضعيت به هم ريخت و در نخستين اقدام پس از مشخص شدن رئيس‌جمهور آينده امريكا كنگره اين كشور ممنوعيت فروش هواپيما به ايران را تصويب كرد.

بوئينگي‌ها كه در چند ماه اخير نسبت به اين موضوع اعتراض مي‌كردند امروز تغيير موضعي اساسي داده‌اند: «هر چه ترامپ بخواهد». مقامات شركت بوئينگ گفتند، اگر دولت ترامپ فروش هواپيما به ايران را ممنوع سازد، اين شركت به اين تصميم احترام خواهد گذاشت. تيم نيل، سخنگوي سياستگذاري عمومي هواپيماهاي تجاري بوئينگ در اين باره گفت: «(اين قرارداد) وقتي اتفاق بيفتد، اتفاق خواهد افتاد.» اما در فرانسه شركت هواپيماسازي ايرباس با اشاره به رأي مجلس نمايندگان امريكا در خصوص توقف فروش هواپيما به ايران و پيروزي ترامپ اعلام كرد اين شرايط يك «وضعيت بلاتكليفي» را براي ايرباس در زمينه فروش هواپيما به ايران پديد آورده است. »

آلودگی هوا

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان « چراغ سبز به واردات دیزلی‌های آلاینده » نوشت: « ‌طی ۱۱ روز آلودگی مستمر تهران و کلانشهرهای کشور، دولت تکاپوی زیادی برای تصویب قوانین کاهش‌دهنده آلودگی هوا داشت اما شواهد موجود نشان می‌دهد طی همین روزها در دولت، مهم‌ترین قانون کنترل دیزل‌های دودزا به‌راحتی زیر سؤال رفته است.

خبرهاي رسيده به همشهري نشان مي‌دهد، وزير صنعت در كميسيون زيربنايي دولت اعلام كرده كه براي پيشرفت خودروسازي كشور بايد به جاي الزام وسايل نقليه ديزلي به نصب فيلتر دوده از استاندارد EEV استفاده كرد و ثبت سفارش ديزل‌ها با اين استاندارد انجام شود.

استانداردEEV از سال 2014در اروپا تاريخ گذشته محسوب مي‌شود و در محصولات روز اروپا از استاندارد يورو6استفاده مي‌شود كه محصولاتش همه داراي فيلتر دوده هستند. فيلتر دوده تنها راه جلوگيري از انتشار 200گاز آلاينده است كه از اگزوز كاميون‌ها و اتوبوس‌هاي ديزلي بيرون مي‌آيد. براساس بررسي‌ها، ديزل‌هاي داراي استاندارد EEV تا 50برابر ذرات معلق بيشتر از فيلتر دوده در هوا منتشر مي‌كند».