جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » یوکیو آمانو: ذخیره آب سنگین ایران برای دومین بار از میزان مجاز در برجام فراتر رفت
Yukiya Amano, Director General of the International Atomic Energy Agency (IAEA) leaves after a press conference during the IAEA Board of Governors' meeting at the International Center in Vienna on June 2, 2014. UN atomic watchdog chief Yukiya Amano welcomed Iran's compliance with measures to lift suspicions about its nuclear programme on Monday, but cautioned that all doubt had not been cleared. AFP PHOTO / SAMUEL KUBANI

یوکیو آمانو: ذخیره آب سنگین ایران برای دومین بار از میزان مجاز در برجام فراتر رفت

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که برای دومین بار از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای (برجام)، ذخیره آب سنگین ایران از میزان مجاز در این توافق فراتر رفته است. درماه فوریه سال جاری نیز، ذخیره آب سنگین ایران از این حد بیشتر بود.
به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی ، آمانو در گزارش خود به جلسه شورای حکام آژانس بین المللی گفت که گزارش دوره‌ای او با عنوان “راستی آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران طبق قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت” نشان می‌دهد که آژانس بین‌المللی همچنان بر نحوه اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام ادامه می‌دهد.
او در عین حال گفت که برای دومین بار از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای، ذخیره آب سنگین ایران از ۱۳۰ تن فزونی گرفت اما دولت ایران ترتیباتی داده است تا مقادیری آب سنگین را به خارج منتقل کند و انتقال این مقدار آب سنگین زیر نظر آژانس انجام می‌شود.
مدیرکل آژانس بین‌المللی گفت که “مهم این است که در آینده از بروز چنین وضعیتی اجتناب شود تا اعتماد جامعه بین‌المللی به اجرای برجام، که نشانه امتیازی در راستی آزمایی در ایران است، همچنان حفظ گردد.”
وکیا آمانو در گزارش خود به اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران هم اشاره کرد. وی گفت: “ایران تا زمان اجرایی شدن رسمی پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی، به صورت موقت به این پروتکل عمل می‌کند.” وی افزود: “آژانس بین‌المللی نیز به راستی آزمایی عدم انحراف استفاده از مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران ادامه می‌دهد و ارزیابی مربوط به نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیز ادامه دارد.”
یوکیو آمانو تأکید کرد: «باید به هر شکل جلوی تکرار این اتفاق گرفته شود تا اعتماد جامعه بین‌المللی به ایران خدشه‌دار نشود».
دو هفته پیش گزارش شد که مدیر کل آژانس بین‌المللی نگرانی خود نسبت به “ذخیره آب سنگین” ایران را به آگاهی علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران رسانده است. براساس این گزارش، مقامات ایرانی اعلام کردند که طبق مفاد برجام، ترتیبات لازم برای انتقال پنج تن آب سنگین به خارج داده شده است.
در آن زمان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تایید کرد که ایران در نظر دارد آب سنگین اضافی خودرا به خارج صادر کند و افزود: “قابل توجه است که ایران تلاشی در جهت پنهانکاری در این زمینه نکرده است.”
توافق هسته ای ذخیر آب سنگین ایران را حدود ۱۳۰ تن تعیین کرده و مازاد بر این مقدار باید برای صادرات و فروش در بازار بین المللی عرضه شود.
براساس گزارش‌های خبری، میزان ذخیره آب سنگین ایران در ارزیابی اخیر یکصد کیلوگرم از میزان مجاز بیشتر بود. در ماه فوریه، ذخیره آب سنگین ایران یکصد و سی تن و نهصد کیلوگرم گزارش شد.