پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از محکوم تا متهم، سعید های جنجالی در راه کربلا به بهانه راه پیمایی “میلیونی” اربعین!!

از محکوم تا متهم، سعید های جنجالی در راه کربلا به بهانه راه پیمایی “میلیونی” اربعین!!

دو چهره متفاوت در میان “عاشقانی که امسال راهی کربلا هستند”!!

سعید طوسی و سعید مرتضوی ویزای اربعین گرفته و با عبور از مرز میان ایران و عراق به کربلا رفته اند. در میان “عده ای دیگر”!! … آنها به فراخوان رهبرشان لبیک گفته اند که روز قبل گفته بود:” راه پیمایی اربعین ضامن بقای نظام ایران است”!!

fa7cdfad

این دو “آقا سعید”، مثل سایر آقاسعید ها(سعید امامی ها، سعید عسگرها  ، سعید تاجیک ها، سعید حدادیان ها، … ) فهمیده اند که هر خبط و خطایی بکنند، تا زمانی که به عنوان سینه چاکان “ولایت” شمرده شوند به کسی نباید بازخواستی پس بدهند! این را خوب فهمیده اند و شگردِ کارشان کرده اند.

این نکته را اما بعضی “آقاسعید ها” درست نفهمیده بودند! مثل “آقا سعید حجاریان”!! احتمالاً به علت “قلّت بصیرت” یا”ضعف بَصَر”! یا به قول رهبر رژیم “مردم غالباً بصیرت دارند، تعجب آن است که بعضی از “نخبگان نظام” بصیرت ندارند!”

821fa74b

 

روزنامه همدلی: در بین عاشقانی که امسال در ایام اربعین حسینی راهی کشور عراق شده‌اند، دو نفر هستند که که در سال‌های اخیر شهرت پیدا کردند. یکی از این دو سعید مرتضوی؛قاضی مشهور است و دیگری سعید طوسی؛قاری معروف. مرتضوی به تازگی در دادگاه تامین اجتماعی به شلاق محکوم شده، اما همه شهرتش به خاطر این پرونده نیست. او تهیه کننده فیلم «یکشنبه سیاه» در مجلس بود، اما نقش اول را نداشت،و همه شهرتش را از این فیلم به دست نیاورد. او پیش از اینها قاضی پرونده‌های سیاسی بوده است، اما این هم در شهرت فراگیرش نقش چندانی ندارد. او چهره‌ای مهم بود اما عموم جامعه با جزئیات سیاست خیلی عجین نیستند. عموم مردم کوچه و بازار مرتضوی را به عنوان «دادستان» تهران می‌شناسند. این واژه مشتق به کسی گفته می‌شود که وظیفه‌اش برپا کردن عدالت است. مدعی‌العموم هم معادل دیگری برای آن است. اما او امانت‌دار خوبی برای این قبیل واژه‌ها نبود. زمان دادستانی او سال 88 بود، همان سالی که فاجعه‌ای به نام «کهریزک» اتفاق افتاد. او دی ماه همان سال به عنوان آمر این فاجعه معرفی شد. او حالا دو سال است که برای زیارت تربت کربلا در بین عاشقان سالار شهیدان بدون هیچ مشکلی از کشور خارج می‌شود. این برخلاف تصویری است که عموم از فیلم‌های پلیسی دارند. در این نوع فیلم‌ها پلیس به کسی که مظنون است، می‌گوید: تا اطلاع ثانوی از شهر خارج نشوید!
مرتضوی 100درصد برمی گردد
سعید مرتضوی 100درصد بر می‌گردد. این جمله توضیح سخنگوی قوه قضا بود که سال گذشته درباره سفر مرتضوی به عراق بیان کرد. سعید مرتضوی در حالی که متهم پرونده‌های کهریزک و تامین اجتماعی بود، سال گذشته به عراق سفر کرد. همین مسئله با واکنش‌های زیادی در جامعه روبه‌رو شد. اما محسنی اژه‌ای معاون رئیس قوه قضاییه گفت: اینکه بگوییم هرکسی که پرونده قضایی دارد الزاماً ممنوع‌الخروج است صحیح نیست. لازم نیست هر که پرونده دارد الزاماً بگوییم ممنوع‌الخروج است. گاهی افراد ممنوع‌الخروج هستند و می‌گویند می‌خواهیم به مکه یا عتبات بروند و قاضی اطمینان دارد این فرد فرار کند و نیاید، بله ما موارد زیادی از امنیتی‌ها برای یک نوبت یا بیش از نوبت درخواست کرده است. محسنی اژه‌ای همچنین گفته بود: اگر از من بپرسند که مرتضوی برود کربلا بر نمی‌گردد می‌گویم 100درصد بر می‌گردد اما اینکه از آن کشور برود اصلاً امکان ندارد.
مرتضوی دیگر متهم نیست
مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی متهم نیست، بلکه با حکمی که دادگاه برای او صادر کرده می‌توان او را محکوم به حساب آورد. او در همین ماه محکوم به 135ضربه شلاق شد. این رای دادگاه به خاطر شکایت‌های کارگران و سازمان تامین اجتماعی، آقایان پالیزدار و پیمان حاج محمود عطار و نماینده پیشین کرج و همسر قاضی‌اش بود. مصطفی ترک همدانی، وکیل تعدادی از شاکیان معتقد است که قاضی می‌توانست عنوان «اختلاس» بر جرم مرتضوی بگذارد. این وکیل دادگستری گفته بود نسبت به این حکم درخواست تجدیدنظر خواهد کرد. حکم شلاق برای مرتضوی به یکی از سه بخش اتهاماتش برمی گردد. او در بخش دیگری از پرونده تبرئه شده و در بخش سوم محکومیت دارد. اما همین حکم شلاق در حالی صادر شده است که مرتضوی به گفته وکلای شکات در جلسات دادگاه با شعرخوانی و بیان موعظه در دادگاه اتلاف وقت می‌کرده است. همچنین او از وکلای شکاتش شکایت کرد. وکلای شکات معتقدند این اقدام مرتضوی برای آن بود که او بتواند پرونده را از مسیر خود خارج کند.
مرتضوی باز هم ممنوع‌الخروج نیست
با وجود محکومیت مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی، او اکنون در کشور نیست. وکیلش می‌گوید که او باز هم ممنوع‌الخروج نیست. سعید ایوبی‌یزدی اضافه می‌کند که حکم مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی بدوی است و تا زمانی که حکم قطعی نشود نمی‌توانیم جزئیات حکم را اعلام کنم.
اما وکیل بخشی از شاکیان این پرونده نظر دیگری دارد. «مصطفی ترک همدانی» با انتقاد از انتشار عکس سعید مرتضوی در راهپیمایی اربعین به ایلنا می‌گوید: هم‌اکنون در حال جمع‌آوری مدارک و اسناد لازم برای تهیه لایحه تجدیدنظرخواهی درمورد حکم صادر شده در پرونده تامین اجتماعی هستیم تا با ارائه این لایحه به دادگاه تجدیدنظرخواهی استان تهران مسیر پیگیری پرونده را ادامه دهیم. او گفت: سازمان تامین اجتماعی هم‌اکنون درحال پیگیری پرونده است و بنده نیز به‌عنوان وکیل شکات پرونده را پیگیری می‌کنم.
این وکیل دادگستری همچنین در واکنش به انتشار عکس سعید مرتضوی در حال راهپیمایی اربعین امسال در شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: با دیدن این عکس‌ها به نظر می‌رسد مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی اصرار دارد با خودنمایی برخی از امور را به انجام برساند.
ترک‌همدانی همچنین ادامه می‌دهد: مرتضوی سال گذشته نیز پس از آن‌که برای پیاده‌روی اربعین به عراق سفر کرد، تصاویری از او منتشر شد که این مسئله منجر به اعتراض برخی از کارگران شاکی در پرونده سازمان تامین اجتماعی شد.
او گفت: مشخص نیست هدف از انجام این کار چیست، اما در صورتی که کسی بخواهد به مقدسات و مسائلی که مورد توجه و احترام مومنان و افراد مقید به شعائر مذهبی است، بی‌احترامی کند لطمه بزرگی به دین وارد می‌کند.
این وکیل دادگستری یادآور شد: انجام این اعمال از سوی کسی که دستش به اموال کارگران بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی آلوده است، می‌تواند موجب نگرانی و رنجش خاطر افکار شود.
ترک‌همدانی تصریح کرد: به هر حال هرساله میلیون‌ها ایرانی در اربعین به زیارت کربلا می‌روند و دست به چنین اقدام‌هایی نمی‌زنند. به اعتقاد این وکیل دادگستری انتشار عکس‌های مرتضوی در راهپیمایی اربعین موجبات ناراحتی کارگران را فراهم می‌کند.
مرتضوی در پرونده کهریزک هم ممنوع‌الخروج نیست
سعید مرتضوی در دادگاه کهریزک همچنان متهم است. با آنکه بعد از هفت سال در شهریورماه سال گذشته در دادگاه تن به عذرخواهی داد، هنوز تکلیف دادگاه مشخص نشده است. میرمجید طاهری، وکیل خانواده روح‌الامینی که هنوز پیگیر این دادگاه هستند، به همدلی می‌گوید: مرتضوی در دادگاه کهریزک ممنوع‌الخروج نشده است. به گفته او اتفاق جدیدی بعد از عذرخواهی مرتضوی نیفتاده است و دادگاه هنوز در مرحله رسیدگی
است.
3-18
یک سعید جنجالی دیگر در راهپیمایی اربعین
فقط سعید مرتضوی نیست که راهی کربلا شده است. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می دهد یک چهره جنجالی دیگر در راهپیمایی اربعین حضور دارد. او سعید طوسی، قاری معروفی است که طی چند وقت اخیر در رسانه ها خبرساز بوده است. او که با شکایت خانوده چند نوجوان،متهم به عمل منافی عفت و تشویق به فساد شده است، که البته دومی از سوی قوه قضایئه نیز اعلام شده است. محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه می گوید در اتهام «عمل خلاف عفت عمومی» برای این قاری قرآن قرار منع تعقیب صادر شده که این حکم قطعی است. با این حال اژه ای افزوده که در اتهام دوم یعنی «تشویق به فساد» پرونده باز است و بررسی‌ها ادامه دارد. او نیز با تصویری که حامیان وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده اند، حضورش در این سفر معنوی رسانه ای شده است. حامیان او عکسی را از او منتشر کرده اند و در توضیح آن نوشته اند: «استاد حاج سعید طوسی در جمع زائران پیاده اربعین حسینی (جاده نجف – کربلا)، سه شنبه ۳ بعدازظهر»

این هم یک متن “تلگرامی” از یک شهروند ایرانی به نام سعید ، اما سعیدی متفاوت با دیگر سعید هایی که ذکرشان رفت:

با درود خدمت برادر عزیزم آقای سعید شمیرانی
من در یکی از کارخانه های مهم به صورت قراردادی مشغول به کار هستم.از محل کارم حدود سی چهل نفر به کربلا رفتند.تو محل کارم تو جمعی داشتم صحبت میکردم که برای چی میخواید برید کربلا،پولاتونو خرج این عربهایی که تا دیروز داشتن با ما میجنگیدن و این همه جوانهای ما رو زیر خاک کردن؛نکنید.از حقه زن و بچه هاتون میزنید.اونجا بود که فهمیدم همه چیز اونجا مجانیه،حتی روزهایی که سر کار نیستند براشون به جای مرخصی حق ماموریت رد میکنن.خیلی برام جالب شد.
در نهایت بهم گفتند تو عشقت کورش هست و به اونجا رفتی ولی ما به عشق حسین به کربلا میرویم.
انها راست میگفتند،عشق من کورش و افکارش بود که خودمو با این همه سختی که همه را دیدید و شنیدید به اونجا رسوندم به همین دلیل مرا کافر مینامند.
ولی براستی آنها به عشق حسین به کربلا میروند یا غذای مجانی یاحق ماموریتشان.اینو با اطمینان میگویم که اگر این وام بدون بهره و دیگر مزایا نبود دیگر عشق حسینی هم در کار نبود.دیگر حسین این همه سینه چاک نداشت.
اما بنازم مردم دانا را که با این همه سختی در روز هفتم ابان حماسه خلق کردند.به امید روزی که در پاسارگاد همدیگر را ملاقات کنیم.
مردم دانا و متحد هرگز شکست نخواهند خورد.