چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » نامه سرگشاده رئيس سازمان بسيج اساتيد كشور به رئیس‌جمهور:”درمذاکرات حقوق بشری پاسخ این بیست سئوال را از اتحادیه اروپا بخواهید!

نامه سرگشاده رئيس سازمان بسيج اساتيد كشور به رئیس‌جمهور:”درمذاکرات حقوق بشری پاسخ این بیست سئوال را از اتحادیه اروپا بخواهید!

در کنار موضعگیری صریح جوادی آملی یکی از مراجع تقلید حکومتی برای تخطئه “حقوق بشر” (گزارش در پایان این خبر) و همزمان با آغاز مذاكرات حقوق بشري ايران و غرب، سهراب صلاحي رئيس سازمان بسيج اساتيد كشور طي نامه‌اي به رئيس‌جمهور ضمن انتقاد از آغاز اين مذاكرات سؤالاتي را از حسن روحاني مطرح و خواستار آن شده كه تيم مذاكره‌كننده اين سؤالات را از طرف‌هاي غربي مطرح و پاسخي مكتوب ارائه كند. متن نامه به اين شرح است:
همزمان با آغاز مذاكرات حقوق بشري ايران و غرب، سهراب صلاحي رئيس سازمان بسيج اساتيد كشور طي نامه‌اي به رئيس‌جمهور ضمن انتقاد از آغاز اين مذاكرات سؤالاتي را از حسن روحاني مطرح و خواستار آن شده كه تيم مذاكره‌كننده اين سؤالات را از طرف‌هاي غربي مطرح و پاسخي مكتوب ارائه كند. متن نامه به اين شرح است:
بسمه تعالي
جناب آقاي دكتر روحاني، رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران
با سلام و تحيت و با احترام، مستحضر هستيد كه ارزيابي رئيس هيئت مذاكره كننده هسته‌اي يعني جناب دكتر ظريف از برجام اين بود كه امريكا «يك مشت سند توخالي» تحويل دولت ايران داده و همچنين تعبير رئيس محترم بانك مركزي، جناب دكتر سيف اين بود كه سهم ايران از برجام تقريباً «هيچ» و همانگونه كه در روزهاي اخير افكار عمومي شاهد آن بودند، امريكايي‌ها در دو سال اخير و پس از ستاندن امتيازات سنگين در برجام، حتي اجازه شركت بنگاه‌هاي دارويي ايران براي حضور در نمايشگاه بين‌المللي دارو را ندادند، در حالي كه مطابق حقوق بين‌الملل دارو شامل تحريم قرار نمي‌گيرد.
آقاي ترامپ، رئيس‌جمهور جديد امريكا نيز سخن از پاره كردن برجام مي‌زند و بر خلاف‌نظر جنابعالي، سخنگوي اوباما اعلام كرد كه تصميم‌گيري در خصوص آينده برجام بر عهده رئيس‌جمهور آينده امريكاست، البته بعيد به نظر مي‌رسد كه تنها پيروزي دولت امريكا در عرصه خارجي در 15 سال گذشته به وسيله دولت جديد اين كشور كنار گذاشته شود. در عين حال عكس‌العمل دولت جنابعالي در تلاش دور جديد جمهوريخواهان براي فشار و اقدام به تحريم‌هاي جديد براي ستاندن امتيازات بيشتر بسيار مهم است، اگر همچنان مبتني بر كوتاه آمدن و دادن امتياز باشد، اين يك قاعده است كه اشتهاي سيري‌ناپذير قدرت‌هاي سلطه‌گر پاياني ندارد، مگر اينكه شجاعانه و با استفاده از تجربه تلخ برجام در مقابل آنها ايستاده و عهد‌شكني‌هاي دولت امريكا را به جهانيان اعلام و همانگونه كه بارها امام‌المسلمين تذكر داده‌اند به توان داخلي و خيل عظيم جوانان جوياي كار توجه و منتظر معجزه از سوي غربي‌ها نباشيد كه آنها امروز در اداره خود درمانده‌اند.
درهرحال اينك دولت جنابعالي كه در تاريخ به نام دولت «برجام» ثبت شده و ظاهراً از خسارت عظيم آن كه بر مردم ايران روا داشته شده، درس نگرفته و قرار است كه وارد مذاكرات حقوق بشري با اتحاديه اروپا گردد كه نتيجه آن از پيش معلوم است، در صورت صلاحديد به هيئت مذاكره‌كننده ايراني دستور فرماييد كه از ميان انبوه سؤالات حقوق بشري كه فراروي غربي‌هاست، تنها براي 20 مورد زير پاسخ مكتوب دريافت و جهت تنوير افكار عمومي جهان، ملت شرافتمند ايران و به خصوص 45 هزار نفر از اساتيد و مدرسان بسيجي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي كشور منتشر گردد.
1- نسبت حقوق بشر و تحويل سلاح‌هاي كشتار جمعي از سوي فرانسه و آلمان به رژيم بعث عراق چيست؟
2- نسبت حقوق بشر و گسترش زرادخانه‌هاي اتمي دولت‌هاي فرانسه و انگليس چيست، در حالي كه آنها تلاش كردند كه در برجام صنعت هسته‌اي ايران را زمينگير به گونه‌اي كه طبق اين قرارداد تا 15 سال آينده ايران قادر نخواهد بود حتي سوخت تنها رآكتور هسته‌اي بوشهر را تأمين نمايد؟
3- نسبت حقوق بشر و تهديد عليه ملت‌ها و به خصوص ملت قهرمان ايران از سوي دولت‌هاي فرانسه و انگليس به استفاده از سلاح هسته‌اي عليه آنها چيست؟
4- نسبت حقوق بشر و صادرات خون‌هاي آلوده به ايدز از سوي وزير خارجه فرانسه به ايران چيست؟
5- نسبت حقوق بشر و حمايت بعضي دولت‌هاي اروپايي از گروهك تروريستي منافقين چيست؟
6- نسبت حقوق بشر و تحريم دارو از سوي دولت‌هاي اروپايي عليه مردم ايران چيست؟
7- نسبت حقوق بشر و غارت منابع نفتي ملت‌هاي منطقه از سوي دولت‌هاي اروپايي و تلاش براي سلطه بر منابع نفتي ايران تحت قراردادهاي بلند مدت چيست؟
8- نسبت حقوق بشر و حمايت آشكار دولت‌هاي فرانسه و انگليس از قانون‌شكنان انتخابات سال 88 در ايران چيست؟
9- نسبت حقوق بشر و غصب سرزمين مردم فلسطين از سوي انگليس و كاشتن غده سرطاني رژيم صهيونيستي در منطقه چيست؟
10- نسبت حقوق بشر و حمايت دولت‌هاي اروپايي از تجاوزات مكرر رژيم صهيونيستي عليه دولت‌هاي منطقه چيست؟
11- نسبت حقوق بشر و ويراني و كشتار مداوم مردم مظلوم افغانستان به وسيله سربازان ناتو چيست؟
12- نسبت حقوق بشر و تسليح رژيم‌هاي ديكتاتوري چون آل‌سعود و بحرين از سوي دولت‌هاي غربي چيست؟
13- نسبت حقوق بشر و تجاوز دولت انگليس به خاك عراق در 2003 و اشغال و ويران كردن اين كشور چيست؟
14- نسبت حقوق بشر و سكوت دولت‌هاي اروپايي در قبال جنايات ارتكابي (جنايت تجاوز، جنايت جنگي، جنايت عليه بشريت و جنايت نسل‌كشي) از سوي دولت‌هاي امريكا و انگليس در تهاجم و اشغال عراق چيست؟
15- نسبت حقوق بشر و تجاوز دولت‌هاي انگليس و فرانسه به ليبي در 2011 و به خاك سياه نشاندن اين كشور چيست؟
16- نسبت حقوق بشر و حمايت دولت‌هاي انگليس و فرانسه از گروه‌هاي تروريستي در سوريه چيست؟
17- نسبت حقوق بشر و عدم‌حمايت دولت‌هاي اروپايي از حق مردم مظلوم بحرين در تعيين سرنوشت خويش كه پس از حق حيات دومين حق بنيادين بشر است چيست؟
18- نسبت حقوق بشر و سكوت دولت‌هاي اروپايي بر آنچه امروز به صورت روزانه از سوي دولت جنايتكار آل‌سعود در يمن اتفاق مي‌افتد چيست؟
19- نسبت حقوق بشر و امواج گسترده نژادپرستي در كشورهاي غربي و آزار و اذيت اقليت‌ها به خصوص از سوي دولت‌ها چيست؟
20- نسبت حقوق بشر و انديشه و عملكرد دولت‌هاي غربي كه ديگران را شهروند درجه دوم مي‌دانند چيست؟
والسلام عليكم 22/8/1395
سهراب صلاحي
رئيس سازمان بسيج اساتيد كشور
منبع : روزنامه جوان
آيت‎الله جوادي‌آملي با بيان اينكه كساني كه داعيه حقوق بشر دارند و جهاني حرف مي‎زنند اما امريكايي و انگليسي فكر مي‎كنند، گفت: اين مدعيان حقوق بشر جهان را نمي‎شناسند، جهاني حرف‌زدن با امريكايي و انگليسي فكر كردن قابل جمع نيست.

به گزارش رسا، آيت‎الله عبدالله جوادي‌آملي، در درس خارج خود گفت: تمام اختلاف از اين است كه عدل كه قرار دادن شئ در جاي خودش است، چيست؟ ما موحدان مي‎گوييم جاي اشخاص و اشيا را اشخاص‎آفرين و اشياآفرين معلوم مي‎كند، اما استكبار جهاني مي‎گويد كه جاي اشخاص و اشيا را ما معرفي مي‎كنيم. اينجا دو اشكال وجود دارد، اينكه آنان از ساختار خلقت انسان و جهان آگاه نيستند و ديگر اينكه چون نمي‎دانند به ميل خودشان و براساس هوي و هوس خودشان قانون وضع مي‎كردند. آيت‎الله جوادي‌آملي بيان كرد: روح فرعوني در درون اينان وجود دارد، اينان ممكن است حرف از مسيحيت بزنند، اما مشركانه عمل مي‎كنند، اگر كسي مسيحي واقعي است بايد بداند كه «الله» جاي اشخاص و اشيا را معرفي كرده است، حقوق بشر را غير از بشرآفرين كسي مشخص نمي‎كند.

وي با بيان اينكه كساني كه داعيه حقوق بشر دارند، جهاني حرف مي‎زنند و امريكايي و انگليسي فكر مي‎كنند، خاطرنشان كرد: مشتركات بشر روح اوست و نه بدن او، خصوصيات منطقه‎اي و محلي او كه نمي‎تواند جهاني باشد، اين مدعيان حقوق بشر جهان را نمي‎شناسند و آن جامعيت ميان همه افراد بشر را نمي‎دانند، اما قرآن كريم جهاني حرف مي‎زند. قرآن فرمود اين اختلافات شما در رنگ و زبان و مانند آن شناسنامه شماست، نه اينكه معيار برتري و كرامت برخي بر برخي ديگر باشد. استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم بيان كرد: حقوق بشر بدون دخالت غرب و شرق مي‎شود، جهاني حرف زدن با امريكايي و انگليسي فكر كردن قابل جمع نيست. وي گفت: قرآن نقشه جهاني مي‎كشد و جهاني حرف مي‎زند، انسان نمي‎تواند جهاني حرف بزند و امريكايي حرف بزند. اگر قرآني فكر بكنيم كه خوب است، اما مدعيان حقوق بشر جهاني حرف مي‎زنند اما امريكايي و انگليسي فكر مي‎كنند.