پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نامه‌ی سرگشاده ۵ هزار تن (تا اکنون) از هم‌وطنان به رئیس‌جمهور؛ «استمداد برای کمک به زندانیان در حال اعتصاب غذا»

نامه‌ی سرگشاده ۵ هزار تن (تا اکنون) از هم‌وطنان به رئیس‌جمهور؛ «استمداد برای کمک به زندانیان در حال اعتصاب غذا»

جناب آقای روحانی
رئیس‌جمهور محترم ایران
با سلام
به اطلاع می‌رساند ٨ تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی محبوس در زندان‌های تهران و تبریز، به دلیل نقض قانون در پرونده و درخواست آزادی یا مرخصی در «اعتصاب غذا» یا «اعتصاب غذا و دارو» بسر می‌برند، که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است. نظر به اینکه ایران یکی از امضاکنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌باشد، و با توجه به مواد ذکر شده در این اعلامیه از جمله مواد:

۲- همه انسانها بی‌هیچ تمایزی از هر سان که باشند، اعم از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیدهٔ دیگری، خاستگاه اجتماعی و ملی، [وضعیت] دارایی، [محل] تولد یا در هر جایگاهی که باشند، سزاوار تمامی حقوق و آزادیهای مطرح در این «اعلامیه»اند. به علاوه، میان انسانها بر اساس جایگاه سیاسی، قلمرو قضایی و وضعیت بین‌المللی مملکت یا سرزمینی که فرد به آن متعلق است، فارغ از اینکه سرزمین وی مستقل، تحت قیمومت، غیرخودمختار یا تحت هرگونه محدودیت در حق حاکمیت خود باشد، هیچ تمایزی وجود ندارد.

۵- هیچ‌کس نمی‌بایست مورد شکنجه یا بی‌رحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.

۱۸- هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است وهیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد.

۱۹- هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.

۲۰- هر انسانی محق به آزادی گردهمایی و تشکیل انجمنهای مسالمت آمیز است.

ما امضاء كنندگان این نامه که جمعی از فعالان حقوق بشر، فعالان سیاسی، فعالان مدنی، شاگردان مکتب عرفان حلقه و دلسوزان جامعه هستیم، در خصوص نقض‌های صورت گرفته در پرونده‌های ایشان و جلوگیری از بروز فاجعه در خصوص سلامت جسمانی‌شان، درخواست رسیدگی فوری به خواسته‌های این عزیزان را داریم.

اسامی این افراد، مدت زمان اعتصاب غذا و احکام ایشان بشرح ذیل است:

– ۱- محمدعلی طاهری به پنج سال زندان و ۹۰۶ میلیون تومان جریمه نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که پنج سال زندان در تاریخ ۱۸ بهمن ۹۴ بپایان رسید و جریمه نقدی ایشان بصورت کامل پرداخت شده است اما ایشان با وجود اتمام دوره محکومیت و صدور قرار منع تعقیب از سوی دادسرای اوین، همچنان بصورت «غیرقانونی» در انفرادی بسر می‌برد. وی از ۷ مهر ۹۵ در شانزدهمین اعتصاب غذا بسر می‌برد.
– ۲- آرش صادقی محکوم به ۱۹ سال حبس و از تاریخ ۳ آبان ۹۵ بدلیل «بازداشت غیرقانونی و نقض قانون در پرونده همسرش گلرخ ابراهیمی ایرائی» دست به اعتصاب غذا زده است.
– ۳ و ۴- مهدی و حسین رجبیان برادرانی که هرکدام به ۳ سال حبس و ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند و از تاریخ ۷ آبان ۹۵ در «اعتصاب غذا و دارو» بسر می‌برند.
– ۵- وحید صیادی نصیری محکوم به مجموعا ۸ سال حبس که از تاریخ ۲۴ مهر ۹۵ در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
– ۶- مرتضی مرادپور محکوم به ۳ سال حبس که از تاریخ ۴ آبان ۹۵ در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
– ۷- رسول رضوی محکوم به ۲ سال حبس که از تاریخ ۱۲ مهر ۹۵ در اعتصاب غذا می‌باشد.
– ٨- علی شریعتی محکوم به ۵ سال حبس که از تاریخ ۱۰ آبان ۹۵ دست به اعتصاب غذا زده است. وی از تاریخ ۱۹ آبان ۹۵ وارد اعتصاب غذای خشک شده است.

در پایان، مجددا درخواست رسیدگی فوری به مطالبات و وضعیت سلامت این زندانیان را داریم. با تشکر.

رونوشت ١ : مراجع محترم قضائی (قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، وزارت دادگستری، كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي ، كميسيون قانوني ، حقوقي مجلس شوراي اسلامي)
رونوشت ٢ : مراجع بین‌المللی ( كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل ، سازمان عفو بین‌الملل )
جهت امضای نامهبه آدرس زیر مراجعه کرده و نام و نام خانوادگی خود را ثبت کنید.

https://telegram.me/joinchat/BX3bJED1phgFcGxstWRjTg