پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » قرارداد دفاعی وزیر دفاع چین و حسین دهقان همتای ایرانی او، و امضای تفاهم نامه برای خرید ده میلیارددلار اسلحه روسی

قرارداد دفاعی وزیر دفاع چین و حسین دهقان همتای ایرانی او، و امضای تفاهم نامه برای خرید ده میلیارددلار اسلحه روسی

وزیر دفاع چین با رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح و وزير دفاع دیدار کرد
5435028_893
سایت جوان/نویسنده : مهدی پورصفا

حضور وزير دفاع چين در ايران بهانه‌اي شد تا دو كشور قديمي در منطقه آسيا بار ديگر بر گسترش همكاري‌هاي نظامي بين دو كشور تأكيد كنند، به خصوص آنكه سفر اين مقام نظامي چين به ايران پس از سفر درياسالار جين‌گوا جانشين رئيس ستاد كل ارتش جمهوري خلق چين به تهران صورت مي‌پذيرد. به نظر مي‌رسد دو كشور پس از امضاي تفاهمنامه برجام همكاري‌هاي جديدي را در حوزه دفاعي آغاز كرده‌اند كه مي‌تواند به تعميق همكاري دفاعي بين دو كشور بينجامد.

آمادگي ايران براي برگزاري رزمايش مشترك با چين
سابقه همكاري‌هاي نظامي ايران و چين محدود به سال‌هاي اخير نمي‌شود و كشور چين در دوران دفاع مقدس يكي از معدود كشورهايي بود كه برخي از اقلام دفاعي ايران را تأمين مي‌كرد.
فروش سلاح‌هاي موشكي شايد مهم‌ترين اقدام چيني‌ها بود كه به ايران اين امكان را داد كه بتواند در مقابل حملات موشكي رژيم بعثي به اقدام متقابل دست بزند. بر پايه همين همكاري دفاعي است كه حالا مقامات ايران در ديدار با وزير دفاع چين بر ضرورت گسترش همكاري‌هاي دفاعي تأكيد مي‌كنند.
در اولين ديدار وزير دفاع چين با سرلشكر باقري رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح بود كه دو طرف بر گسترش همكاري‌ها تأكيد كردند. در اين ديدار طرفين ضمن اشاره به سوابق طولاني روابط دوستانه نظامي و دفاعي بين دو كشور، بر ادامه ديدارها و تماس‌ها درباره موضوعات مورد علاقه طرفين به ويژه در خصوص موضوعات و چالش‌هاي امنيتي و نظامي منطقه، ضرورت مقابله با تروريسم به عنوان مهم‌ترين تهديد كنوني در جهان و توسعه صلح، ثبات و رعايت حقوق دولت‌هاي قانوني تأكيد كردند.
سرلشكر محمد باقري رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار با اشاره به روابط دوستانه ميان دو كشور و تأكيد بر ضرورت همكاري در مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي اظهار داشت: روابط دفاعي ايران و چين از پيشينه بسيار خوبي برخوردار است.
وي افزود: جمهوري خلق چين و نيروهاي مسلح اين كشور از دوستان بسيار خوب ما بوده و جمهوري اسلامي براي توسعه و تعميق همكاري‌هاي دفاعي و نظامي از جمله برگزاري رزمايش‌هاي نظامي ميان دو كشور آمادگي كامل دارد.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران ضمن تقدير از نقش سازنده كشور چين در معادلات جهاني، بر تداوم اين نقش به منظور مقابله با سلطه‌طلبي و تجاوزگري استكبار جهاني تأكيد كرد.
سرلشكر باقري همچنين با اشاره به روابط دوجانبه و عزم طرفين براي ارتقاي روابط به يك سطح راهبردي، بر اجراي تفاهمنامه امضا شده ميان دو كشور كه دستور كاري براي برنامه‌ها و اقدامات نظامي دو كشور است، تأكيد كرد. سپهبد چانگ وان چوان نيز در اين ديدار، روابط دو كشور را بسيار اميدواركننده توصيف كرد و با اشاره به جايگاه مهم و معتبر جمهوري اسلامي ايران گفت: نيروهاي مسلح چين به اجرا و تحقق كامل توافقات دفاعي و نظامي ميان دو كشور پايبند هستند.

 

ارتقاي همكاري دفاعي با چين جزو اصول ديپلماسي ايران است
همچنین پس از انجام مراسم استقبال رسمي از سپهبد چانگ وان چوان وزير دفاع جمهوري خلق چين كه از سوي سردار دهقان وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در محل وزارت دفاع كشورمان صورت گرفت، وزراي دفاع دو كشور و هيئت‌هاي همراه با يكديگر ديدار و پيرامون مسائل دوجانبه منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو كردند.
سردار دهقان در اين ديدار طي سخناني با اشاره به سفر اخير رئيس‌جمهور چين به جمهوري اسلامي ايران و توافق رؤساي جمهور دو كشور در خصوص تقويت و توسعه همكاري‌هاي دفاعي – نظامي و مبارزه عليه تروريسم در چارچوب سند جامع همكاري‌هاي دو كشور تأكيد كرد: ارتقاي روابط و همكاري‌هاي دفاعي – نظامي بلندمدت با چين از اولويت‌هاي اصلي ديپلماسي دفاعي جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌رود و سفر وزير دفاع چين به ايران را در همين راستا ارزيابي مي‌كنيم.
سردار دهقان با بيان اينكه همكاري‌هاي دفاعي – نظامي ايران و چين، ضامن صلح و امنيت جهاني و منطقه‌اي است تأكيد كرد، حفظ صلح و ثبات در آسيا و اقيانوسيه مسئوليت تمامي كشورهاي اين منطقه است. وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران با تبيين شرايط منطقه خاطر نشان كرد: امروز منطقه خاورميانه به دليل مداخلات خارجي و عدم‌احترام به حاكميت ملي كشور‌ها به كانون بحران و نا امني در جهان تبديل و به تروريسم و گسترش آن در اقصي نقاط جهان منجر شده است.
سردار دهقان با اشاره به حمايت امريكا و برخي دولت‌هاي منطقه از جريانات تروريستي گفت: دامنه تروريسم و گستره آن در حال گسترش به اروپا، آسياي مركزي، قفقاز و ديگر مناطق است و امروز تهديد داعش و تروريسم به يك چالش مهم منطقه‌اي و جهاني تبديل شده است.
وزير دفاع تأكيد كرد: مقابله با اين بحران نيازمند همكاري صادقانه و كارآمد همه كشورهاي مورد تهديد از جانب تروريسم است. سردار دهقان تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران با تجربيات عظيمي كه طي چند سال اخير در عرصه مقابله با تروريسم به دست آورده آمادگي خود را براي ايجاد يك حركت دسته‌جمعي براي مقابله با اين تهديد اعلام مي‌كند و معتقد است كشور چين در اين فرآيند مي‌تواند نقش بسيار مهمي ايفا كند. وزير دفاع كشورمان در پايان اظهار اميدواري كرد سفر وزير دفاع چين فصل جديدي از همكاري‌هاي دفاعي- نظامي را رقم زده و موجبات تقويت صلح، ثبات و امنيت منطقه‌اي و جهاني را فراهم كند.
چوان وزير دفاع جمهوري خلق چين نيز در اين ديدار طي سخناني با ابراز خرسندي از سفر به ايران اظهار داشت: كشور بزرگ ايران با تمدن كهن از جايگاه برجسته و ممتازي در حوزه‌هاي سياسي، امنيتي، نظامي، اقتصادي و فرهنگي برخوردار است و من بسيار خوشحالم كه در تهران با دوست صميمي خود سردار دهقان ديدار و گفت‌وگو مي‌كنم.
وي افزود: اشتراك منافع و تفاهم ايران و چين در مسائل مختلف جهاني و منطقه‌اي راه را براي توسعه همكاري‌هاي
دفاعي- نظامي ميان دو كشور كاملاً هموار كرده است.
وزير دفاع چين با اشاره به سفر دو سال پيش سردار دهقان به چين، روابط دفاعي- نظامي ايران و چين را خوب توصيف كرد و برگسترش و تعميق آن با اجراي دقيق موافقتنامه همكاري‌هاي دفاعي- نظامي بين دو كشور تأكيد كرد.