جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » توضیحات اژه‌ای چه کسانی را رسوا کرد؟

توضیحات اژه‌ای چه کسانی را رسوا کرد؟

بانک سرمایه که حدود 48 درصد سهام آن متعلق به صندوق بوده است، در طول این مدت حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات ارائه داده است.

سرویس اقتصاد مشرق – توضیحات مبسوط سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان، غیرواقعی بودن سخنان برخی مسئولان دولتی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را افشا کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای این هفته در نشست خبری در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان به بیان توضیحاتی پرداخت که مهمترین محورهای سخنان وی بدین شرح بود:

– پرونده‌ای که اکنون در این زمینه تشکیل شده، پرونده‌ای مرکب از این صندوق و به عنوان یکی از سهامداران صندوق در بانک سرمایه است.

– در حال حاضر اتهام فساد مالی هم به بعضی از دست‌اندرکاران این صندوق، هم دست‌اندرکاران بانک سرمایه و هم بعضی از مشتریان این صندوق و یا دلال‌های بین این صندوق و بانک و یا بین بانک با برخی از کسانی که تسهیلات گرفته‌اند، وارد شده است.

– بانک سرمایه که حدود 48 درصد سهام آن متعلق به صندوق بوده است، در طول این مدت حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات درمجموع ارائه داده است که البته طبیعی است که این رقم سال‌های اول کم بوده و هرچه به سال‌های آخر رسیده، بیشتر و بیشتر شده است که از این مقدار تسهیلات چیزی در حدود 8 هزار میلیارد تومان آن معوقه است. وقتی بانکی 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهد که 8 هزار میلیارد تومان آن معوقه باشد، خیلی مشکل دارد.

– در اینجا دو یا سه فساد اتفاق افتاده است و قاضی و بازپرس باید عنوان این فسادها را تشخیص بدهند؛ ولی درمجموع به کسانی که تسهیلات داده‌اند، در ازای پرداخت تسهیلات، تسهیلات دهندگان منفعت شخصی برده‌اند.

– در این پرونده بین کسانی که حساب‌های خودشان را تسویه کردند با کسانی که تسهیلات داده و با کارشناس تبانی صورت گرفته است، املاکی را بعضاً تا 5 برابر و یا بیشتر از قیمت واقعی کارشناسی کردند و بعد ملک را بابت بدهی به بانک ارائه داده‌اند.

– به عنوان مثال یک کارشناس ظرف سه یا چهار روز در سال 94 ملکی را در الهیه تهران 41 میلیارد تومان کارشناسی کرد و پس از آن به فاصله چند روز همین ملک به 227 میلیارد تومان کارشناسی شد و بابت بدهی به بانک تحویل شد که یکی از این افراد اکنون بازداشت است و در ازای آن نیز فلان آپارتمان یا فلان ملک را به کسانی داده که این اقدامات را برایشان انجام داده‌اند.

– این پرونده در دست بررسی است، هم کارشناس، هم افرادی از صندوق و هم افرادی از بانک تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و بدیهی است که رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها زمان‌بر و پیچیده است.

– عمده تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان مربوط به سال‌های 94 و 95 است.

* چه کسانی دروغ می‌گفتند؟

با توضیحات سخنگوی قوه قضائیه، کذب بودن اظهارات برخی مسئولان دولتی در چند هفته اخیر فاش شد.

1- سخنگوی قوه قضائیه رقم مطالبات معوق بانک سرمایه را 8 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

این در حالی است که محمدرضا خانی مدیرعامل بانک سرمایه چند روز قبل با بیان اینکه هیچ‌گونه اختلاسی در بانک سرمایه اتفاق نیفتاده است، گفته بود که مجموع معوقات بانک سرمایه ۴۸۰۵ میلیارد تومان است.

از مسئولان بانک سرمایه تا مرتضی حاجی؛ همه متهمان فساد 8000 میلیاردی

مرتضی حاجی (عضو هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان) نیز در یکی دو ماه اخیر تلاش کرده بود با مصاحبه‌های متعدد، رقم واقعی فساد صندوق ذخیره فرهنگیان را کمتر از واقع اعلام کند.

از مسئولان بانک سرمایه تا مرتضی حاجی؛ همه متهمان فساد 8000 میلیاردی

2- سخنگوی قوه قضائیه به طور مبسوط رابطه سازمانی میان صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را شرح داد. این در حالی است که مسئولان دولتی بسیار تلاش داشتند تخلفات را صرفاً به بانک سرمایه و آن هم از نوع مطالبات معوق، محدود کنند. اما با توضیحات اژه‌ای مشخص شد چه تخلفات و مفاسدی برای پرداخت وام‌های کلان صورت گرفته و درواقع بحث معوق شدن مطالبات نبوده، بلکه از ابتدا هم قرار نبوده که وام‌های کلان پرداختی به نورچشمی‌ها بازگردد.

3- سخنان اژه‌ای، ادعاهای افرادی چون مرتضی حاجی درباره این که مطالبات معوق بانک سرمایه مربوط به دولت قبل بوده را به طور کامل، تکذیب کرد.

اژه‌ای به طور شفاف مصادیقی از تخلفات صورت گرفته در 2 سال اخیر که به معوق شدن چند هزار میلیارد منابع بانک سرمایه شده را توضیح داد. این در حالی است که مرتضی حاجی پیش از این مدعی شده بود 4400 میلیارد تومان معوقه بانک سرمایه مربوط به دولت قبل است.

4- برخی مسئولان دولتی در هفته‌های اخیر برای ماستمالی فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان اینطور استدلال می‌کردند که رقم فساد 8 هزار میلیاردی از کل سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان بیشتر است، پس این مسئله فقط شانتاژ مخالفان دولت است. اما توضیحات سخنگوی قوه قضائیه نشان داد که این توجیهات، کاملاً نادرست است. مبلغ 8 هزار میلیارد تومان فساد اقتصادی شامل تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و ده‌ها شرکت زیرمجموعه آن بوده است. بنابراین مقایسه مبلغ 8 هزار میلیارد تومان با سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان، توجیهی برای فرار از پاسخگویی است.

به عنوان مثال، مرتضی حاجی چندی پیش این استدلال نادرست را مطرح کرده و گفته بود: برحسب سلیقه سیاسی افراد که نوعاً با ژست دلسوزی مطالبی را مطرح می‌کنند رقم‌هایی از 8 هزار میلیارد تومان تا 3500 میلیارد تومان نقل می‌شود و اگر به بعضی از رقم‌ها دقت کنیم بیشتر از کل دارایی صندوق است. یعنی وقتی گفته می‌شود 8 هزار میلیارد تومان اختلاس شده است، یعنی همه هست و نیست صندوق رفته است و هیچ چیزی در صندوق موجود نیست در حالی که صندوق به قوت خود باقی است و مشغول فعالیت‌های جاری است.

5- توضیحات اژه‌ای درباره تبانی در قیمت‌گذاری املاک وثیقه برای اخذ وام از بانک سرمایه، نشان داد ادعاهای اخیر مدیرعامل بانک سرمایه درباره وجود وثایق ملکی مکفی برای بازگرداندن مطالبات معوق، کذب بوده است.

باید از مدیرعامل بانک سرمایه پرسید وقتی ملک وثیقه را چند برابر بالاتر از قیمت واقعی آن، نرخ‌گذاری کرده‌اند، چطور از بازگشت این وام‌های میلیاردی معوق، هیچ نگرانی ندارد؟