جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » با نگاهی به اسامی منتشر شده در رسانه‌ها برای پست وزارت خارجه آمریکا باید گفت بیشتر این افراد در موضوع «ضدیت شدید با نظام فعلی ایران» اشتراک نظر دارند.

با نگاهی به اسامی منتشر شده در رسانه‌ها برای پست وزارت خارجه آمریکا باید گفت بیشتر این افراد در موضوع «ضدیت شدید با نظام فعلی ایران» اشتراک نظر دارند.

به دنبال انتشار نام 5 نفر به عنوان گزینه‌های دونالد ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا، خواندن گزارشی اجمالی درباره سوابق این افراد خالی از لطف نیست.

در اولین نگاه به نام نامزدهای جانشینی جان کری، یک نکته توجهات را به خود جلب می‌کند و آن ضدیت شدیدشان با ایران و سابقه اقدامات ضد ایرانی آنها است.

جان بولتون

وجه مشترک گزینه‌های احتمالی ترامپ

جان بولتون از چهره‌های نومحافظه‌کار آمریکایی است که در چندین دولت جمهوریخواه سمت‌های مختلفی داشت. او در آخرین حضورش در دولت، نماینده آمریکا در سازمان ملل در دولت جورج بوش پسر بود.

بولتون که از حامیان سرسخت جنگ‌های افغانستان و عراق(در سال 2003) بوده است،  فردی به شدت ضد نظام فعلی ایران محسوب می‌شود.مواضع او علیه  نظام فعلی ایران تا حدی بوده که از او یک چهره همیشگی حاضر درنشست‌های سالیانه شورای ملی مقاومت (سازمان مجاهدین خلق ایران) را ساخته است.بولتون طی سال‌های اخیر در بسیاری از سخنرانی‌ها و یادداشت‌هایش  در حوزه‌هایی از قبیل  دست داشتن مستمر نظام فعلی حاکم بر ایران در زمینه نقض حقوق بشر، تروریسم و برنامه هسته‌ای، از دولت باراک اوباما به دلیل برجام و عدم ایستادگی در برابر «جمهوری اسلامی» به شدت انتقاد کرده است.

باب کورکر

وجه مشترک گزینه‌های احتمالی ترامپ

باب کورکر سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی است که از سال 2007 برای اولین بار به عضویت این مجلس درآمده و ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد.

وی پیش از این، شهردار شهر «چاتانوگا» در ایالت تنسی بود و قبل از تصدی شهرداری، دو شرکت بزرگ املاک و مستغلات را در اختیار داشت.این قانونگذار از جمله فعالترین سناتورهای آمریکایی در زمینه طرح‌های ضد نظام فعلی حاکم بر ایران در کنگره بوده و بانی و طراح بسیاری از طرح‌های تحریمی علیه تهران بوده است.کورکر همچنین به دنبال اعلام توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ضمن مخالفت با آن، از دولت آمریکا به دلیل مفاد «ضعیف» برجام به شدت انتقاد داشته است.

زلمای خلیل زاد

وجه مشترک گزینه‌های احتمالی ترامپ

زلمای خلیل زاد متولد افغانستان است. او در جوانی برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و پس از مدتی شهروند این کشور شد.

خلیل‌زاد در سالهای 1980 و اوایل سالهای 1990 میلادی به عنوان مشاور وزارتخانه‌های خارجه و پنتاگون در جنگ ضد شوروی در افغانستان برای خود در آمریکا جایگاهی به دست آورد.

خلیل زاد از 1985 تا 1989 میلادى مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور «جنگ ایران و عراق» و همچنین اشغال افغانستان توسط ارتش شوروى بود.

خلیل زاد در سالهاى 1991 و1992 میلادى نیز دستیار معاون وزیر دفاع امریکا در امور برنامه ریزى سیاسی بود. وى درآن زمان زیر نظر پل ولفوویتز چهره سرشناس نومحافظه کاران جنگ طلب کار می‌کرد.

 در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون در سال‌های 1990  خلیل‌زاد بود که با تهیه سندی به نام «کتاب سفید در باره افغانستان» خواستار دخالت آمریکا برای تغییر وضع در افغانستان شد.

با روی کار آمدن دولت جورج بوش پسر جایگاه او تقویت شد و تبدیل به یکی از افراد تاثیرگذار در سیاست آمریکا در افغانستان شد. وی پس از حملات 11 سپتامبر و سقوط طالبان، به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان خدمت کرد.

خلیل زاد مدتی را به عنوان سفیر دولت بوش در افغانستان گذراند و همچنین به عنوان نماینده واشنگتن در سازمان ملل کار کرد.

جدای از جمهوریخواه بودن او و بولتون، اتخاذ مواضع تند علیه نظام فعلی حاکم بر  ایران، یکی از موارد اشتراک نظرشان بوده و آنها در زمینه درخواست برای تغییر نظام ایران هم نظر هستند.

خلیل زاد در یک مصاحبه گفته بود: «موفقیت برای انقلاب در ایران دو چیز مهم می خواهد، یکی تقاضا و فعالیت مردم و دیگر اینکه مردم کاری کنند که قدرت دولت از دست برود. من هم مانند آقای پانتا (وزیر دفاع اسبق) به تغییر در ایران خوشبین هستم و امید دارم که صورت بگیرد».

استنلی مک کریستال

وجه مشترک گزینه‌های احتمالی ترامپ

استنلی مک کریستال ژنرال 4 ستاره ارتش آمریکا و کسی است که از سال 2003 تا 2008  فرمانده عملیات‌های ویژه مشترک پنتاگون در عراق بود و در 2009 به‌طور همزمان فرماندهی نیروهای بین‌المللی و ارتش آمریکا در افغانستان را بر عهده داشت.

مک‌ کریستال در سال 2010 پس از انتقادات شدیدی که علیه مقامات ارشد آمریکایی از قبیل جو بایدن مطرح کرد به واشنگتن احضار شد و در نهایت پس از دیدار با باراک اوباما از مقامش استعفا داد.

او در سال 2015 طی یک سخنرانی درباره نظام فعلی حاکم بر  ایران گفته بود: «ما بسیاری از رفتار‌های آنها در جهان را دوست نداریم به ویژه رفتارهای غیرهسته‌ای‌شان را و باید با برخی از این رفتارها مقابله کنیم».

مک کریستال البته افزود: «اما اینکه شما با کسی توافق نظر ندارید، این مساله آنها را تبدیل به یک بازیگر بد نمی‌کند».

نیوت گینگریچ

وجه مشترک گزینه‌های احتمالی ترامپ

نیوت گینگریچ سیاستمدار آمریکایی است که از سال 1979 تا زمان استعفایش در سال 1999 در کنگره آمریکا از ایالت جورجیا عضو مجلس نمایندگان بود.

ریاست مجلس نمایندگان در سالهای 1995 تا 1999 و نامزدی برای کسب کاندیداتوری حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال 2012 از دیگر اقدامات کاری او است.

گینگریچ یکی از سیاستمداران نزدیک به سازمان مجاهدین خلق ایران  در آمریکا محسوب می‌شود و با خانم مریم رجوی دیدار و گفتگوهای متعدد دارد.

رئیس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی که چندی پیش در پاریس و به میزبانی شورای ملی مقاومت برگزار شد، حضور یافته بود.

ریچارد هاس

ریچارد هاس، دیپلمات آمریکایی است که از سال 2003 رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا بوده است.

او پیش از آن، مدیر برنامه ریزی در وزارت خارجه آمریکا بود و مشاور نزدیک کالین پاول وزیر خارجه اسبق آمریکا بود.

وی در سال 2015 طی یک مصاحبه ضمن انتقاد از جنگ سال 2003 عراق، اقدامات دولت باراک اوباما در خروج نیروهای نظامی از عراق در سال 2011 را هم «اشتباه» خوانده بود.

هاس همچنین با اتکا به حملات شیمیایی دولت بشار اسد، عدم حملات نظامی آمریکا و انگلیس به سوریه را «اشتباهی بزرگ» خوانده بود.

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا اخیرا در اظهارنظری به رئیس‌جمهور بعدی آمریکا توصیه کرد که وی باید تمرکزش را در درجه اول روی برنامه هسته‌ای ایران و دیگر اقدامات این  نظام حاکم بر این کشور بگذارد و همچنین مقابله با داعش را در دستورکار خود قرار دهد.

منبع: فارس