جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اعتراف به خطر نضج فساد نهادینه شده مالی و اداری برای بقای نظام از زبان پورمحمدی جنایتکار

اعتراف به خطر نضج فساد نهادینه شده مالی و اداری برای بقای نظام از زبان پورمحمدی جنایتکار

وزير دادگستري با بيان اينكه فساد مالي و اداري بزرگترين مصيبت كشور است، گفت: هر چه فساد مالي و اداري در كشور بيشتر باشد طمع دشمن نيز بيشتر خواهد شد.

به گزارش «جوان»، مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري در نشست خبري كه در بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات برگزار شد، اظهار كرد: مشكل بزرگي كه از هر مسئله داخلي و خارجي ديگري كشور ما را دچار مصيبت كرده فساد مالي و اداري است كه اين مصيبت از دشمنان خارجي نيز براي ما خطرناك‌تر است، اگر دشمن خارجي به ما طمع مي‌كند به ميزان فساد بستگي دارد، يعني هر چه اين فسادها بيشتر باشد طمع دشمن نيز بيشتر خواهد بود، بنابراين نياز است اصلاحاتي در اين خصوص صورت بگيرد و بر پيگيري قانون تأكيد داشته باشيم.

وي افزود: ما در دولت يازدهم تمام توان خود را براي اصلاح بسترها به كار گرفته‌ايم اما بايد گفت اصلاح بسترها براي جلوگيري از بروز فساد زمانبر است. پورمحمدي با اشاره به هزار ميليارد تومان معوقه بانك‌ها به دولت گفت: معوقات بانك‌ها نسبت به دو سال گذشته كاهش داشته است اما عدد مطلق آن به دليل بهره‌ها بالاست اما ما اين روند را با ندادن وام‌ جلوگيري كرده‌ايم كه اگر بتوانيم اين مسير را ادامه بدهيم، نظام بانكي نيز اصلاح خواهد شد.

وزير دادگستري در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري مبني‌ بر اينكه آيا زماني كه شما در سازمان بازرسي حضور داشتيد سازمان به بحث املاك نجومي وارد شده است يا خير و اينكه چرا پس از رسانه‌اي شدن فسادها سازمان بازرسي به اين مسائل ورود پيدا مي‌كند، گفت: سازمان بازرسي و دستگاه قضا موضوعات را بررسي مي‌كند اما نمي‌تواند آنها را اعلام كند به همين دليل به تذكر بسنده مي‌كند، البته برخي از كارها كه الان اعلام شده در زماني كه من در سازمان بازرسي بودم مورد پيگيري قرار گرفته بود كه الان اعلام شده است اما بايد بگويم ما در حال طراحي سازوكاري هستيم كه اولاً تخلف و فسادي در كشور صورت نگيرد و اگر صورت گرفت به سرعت افشا شود.

وي در ادامه تصريح كرد: اعداد و ارقامي كه در خصوص فسادها اعلام مي‌شود، بخشي بدون پشتوانه و مستندات و در رقابت‌هاي سياسي و جناحي است كه برخي افراد اين اعداد را اعلام و فضاي اجتماعي را ملتهب مي‌كنند ولي ما ادعا مي‌كنيم كه توانسته‌ايم فسادهاي بزرگ را كنترل كنيم اما متأسفانه در فسادهاي كوچك اين توفيق را نداشته‌ايم و تأسف بيشتر اين است كه مردم بيشتر با فسادهاي كوچك درگير هستند كه پيشگيري از اين فسادها نيز نيازمند راهكارهاي متفاوتي از قبيل توسعه دولت الكترونيك، توسعه وكالت اداري و… است كه اميدواريم با اجرايي شدن اين راهكارها بتوانيم فسادهاي كوچك را كنترل كنيم.

برخي فيش‌هاي نجومي عودت داده شد
وزير دادگستري با حضور در غرفه «روزنامه جوان» در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه محاكمه افراد داراي فيش‌هاي نجومي به كجا رسيد، گفت: افرادي كه داراي فيش‌هاي نجومي هستند اقدام مجرمانه‌اي انجام نداده‌اند، آنها فقط طبق ضوابطي كه ما قبول نداريم حقوق دريافت كرده‌اند و برخي عودت داده‌اند و درصدد گرفتن باقي مانده آن هستيم. حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري گفت: حداكثر محاكمه براي افراد داراي فيش‌هاي نجومي اين است كه پولي را كه گرفته‌اند بايد بازگردانند و در واقع اقدام مجرمانه‌اي صورت نگرفته، چراكه آنها فقط طبق ضوابطي كه ما آن را قبول نداريم، حقوق دريافت كرده‌اند.

وي افزود: در عين حال برخي موارد هم داريم كه در اظهارنامه، نوع صدور فيش يا فوق‌العاده‌هاي دريافتي تخلف كرده‌اند و آن فساد محسوب مي‌شود و در اين رابطه مواردي از گذشته بوده که حالا هم وجود دارد كه به دادگاه ارجاع داده شده و سازمان بازرسي و ديوان محاسبات براي آنها تشكيل پرونده داده‌اند.
وزير دادگستري تأكيد كرد: پرونده افرادي كه تخلف كرده‌اند، بررسي مي‌شود اما بقيه موارد آن حقوق غيرمتعارفي بود كه بيش از آن حد متعارف بوده است، در رابطه با دستور داده شده كه عودت داده شود و بخشي از آن را ديوان محاسبات گرفته است و باقي مانده آن را هم مي‌گيرد و رئيس ديوان محاسبات هم در اين خصوص گزارش داد.