جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پاسخ سخنگوی محمدباقر نوبخت دولت به صادق لاریجانی: اعتراض دولت به حاشیه امن یک عده‌ خاص است

پاسخ سخنگوی محمدباقر نوبخت دولت به صادق لاریجانی: اعتراض دولت به حاشیه امن یک عده‌ خاص است

رئیس قوه فاسد قضائیه بحث “آزادی مطبوعات” را که توسط حسن روحانی درنمایشگاه مطبوعات طرح شده بود تخطئه کرد. روحانی درخواست تعطیلی رسانه هایی از قبیل “یالثارات” و “کیهان” و “نُه دی” و “جهان نیوز” را دارد، و برعکس خواهان آزادی قلم برای مطبوعات آزاد است. اما صادق لاریجانی با رندی در صدد تخطئه او برآمده، و اورا در قبال آزادی دادن یا توقیف مطبوعات و رسانه ها به طرح سخنان متناقض در خفا و در عَلَن متهم کرده است!

 

در پاسخ غیرمستقیم به دعاوی خنک و بیمحتوای صادق لاریجانی روز سه شنبه ۱۸ آبان حساب توییتری منتسب به حسن روحانی، توییتی  به شرح بالا را  منتشر نمود که درآن آمده است: “رئیس جمهوری برای اجرای قانون اساسی تمام توان خود را به کار خواهد گرفت؛ ولو اینکه خوشایند برخی نباشد.”

در عین حال محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز بنوبه خود در سخنانی در نمایشگاه مطبوعات تهران، در واکنش به بیمزگیهای دیروز صادق لاریجانی اظهار داشت: اعتراض دولت به این است که “عده‌ای در حاشیه امن قرار گیرند، ‌هتاکی کنند و تهمت بزنند و فراتر از قانون عمل کنند”.

به گزارش سایت بی بی سی فارسی روز گذشته، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران در واکنشی شدیداللحن به اظهارات چند روز قبل آقای روحانی درباره برخوردهای انجام شده با مطبوعات، این سخنان را افترا و توهین خوانده و رئیس جمهور را به دورویی متهم کرد.

حسن روحانی روز شنبه ۱۵ آبان در نمایشگاه مطبوعات تهران گفته بود: “از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست.‏ نباید با بهانه‌های واهی، قلم‌ها را شکسته و دهان‌ها را ببندیم.”

وی همچنین ضمن گلایه از مطبوعاتی که خود را “انقلابی” می دانند و “دروغ و تهمت” منتشر می کنند، از برخورداری برخی از رسانه ها از “رانت اطلاعاتی” انتقاد کرده بود. وی افزوده بود: “باعث تعجب است که یک رسانه از وضعیت یک پرونده زودتر از رئیس یک قوه مطلع است.”

صادق لاریجانی دیروز بدون نام بردن مستقیم از آقای روحانی، اظهارات او را “تضعیف دستگاه قضایی” دانست و تاکید کرد: “ما به هیچ کدام از این سخنان کاری نداریم و راه قانونی خود را می‌رویم”.

آقای لاریجانی افزود: “شما خودتان شفاها یا کتبا با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته‌اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می‌کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است، اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می‌یابید ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهید”.

تحلیل: در مورد روایت صادق لاریجانی از گلایه حسن روحانی به رهبر از دستگاه قضایی

محمدباقر نوبخت در بخشی از سخنان امروز خود در نمایشگاه مطبوعات گفته که رئیس جمهور معتقد است “رسانه ها باید از آزادی قلم، بیان، نقد و ابراز عقیده برخوردار باشند” ولی “اگر رسانه ای از موازین قانونی خروج کرد، تهمت زد یا هتاکی کرد یا امری را به صورت ناحق ترویج کرد، دولت باید در این مسیر روشنگری کند”.

ایران یکی از بزرگترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان است و این کشور در میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۶۹ را از نظر آزادی بیان دارد.