پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران خواهد بود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی مطهری با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات در یک نشست خبری در تحلیل انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: مواضع ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی و ریاست جمهوری متفاوت خواهد بود. در مجموع با توجه به مواضعی که ایشان در دوره تبلیغات داشتند من فکر می کنم ریاست جمهوری ایشان برای ایران مفیدتر است تا اینکه خانم کلینتون انتخاب می شد. بخاطر اینکه دموکرات ها با برنامه ریزی دقیق تری حرکت می کنند و با پنبه سر می‌برند.
وی افزود: ترامپ اولا صداقت بیشتری دارد و مواضعش درباره سوریه مواضع خوبی بود. او همچنین نسبت به عربستان نگاه خوبی ندارد و مایل به روابط خوب با روسیه است البته من فکر می کنم مخالفت ترامپ با برجام هم به نفع ایران است  و آنها در عمل نمی توانند کاری بکنند. در مجموع فکر می کنم ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران می باشد.

روحانی در جلسه هیأت دولت:

نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های ایران ندارد/ برجام به عنوان توافق با یک کشور نیست

خبرگزاری فارس: نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های ایران ندارد/ برجام به عنوان توافق با یک کشور نیست

رئیس جمهور با اشاره به اینکه عزت و استقلال ایران در این است که مواضع ما فقط از خواست و اراده مردم ایران اثر می‌پذیرد و با تغییرات در دولت‌های خارجی تغییر نمی‌کند، تأکید کرد: نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح چهارشنبه و در جلسه هیأت دولت گفت: عزت و استقلال ایران در این است که مواضع ما فقط از خواست و اراده مردم ایران اثر می‌پذیرد و با تغییرات در دولت‌های خارجی تغییر نمی‌کند، نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وی افزود: موقعیت آمریکا در جامعه بین‌المللی و افکار عمومی جهان به دلیل سیاست‌های غلط تضعیف شده و شکاف بیشتر با جامعه جهانی و اروپا به این موقعیت، بیشتر ضربه خواهد زد.

رئیس‌ جمهور ادامه داد: نتیجه انتخابات آمریکا، نشان التهابات و عدم ثبات داخلی آمریکا مدت‌ها باقی خواهد ماند و زمان زیادی می‌برد که این اختلافات و مشکلات داخلی حل ‌شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اعلام اینکه امروز دیگر آمریکا به هیچ وجه بیش از گذشته توانایی استفاده از ایران‌هراسی و ایجاد اجماع جهانی بر علیه ایران را ندارد، افزود: سیاست ایران در تعامل سازنده با جهان و شکسته شدن تحریم‌های هسته‌ای، روابط اقتصادی ایران با همه کشورها را یک مسیر رو به رشد و برگشت ناپذیر قرار داده است.

روحانی تأکید کرد: هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت بلکه به عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست.

انتهای پیام/

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا را در قیاس با انتخاب «هیلاری کلینتون» به مراتب برای جمهوری اسلامی ایران بهتر و کم ضررتر خواند و از عربستان، قطر و اسرائیل به عنوان بازندگان بزرگ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یاد کرد.

محمد روحی صفت در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» درباره تاثیری که پیروزی «دونالد ترامپ» بر سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا خواهد گذاشت، اظهار کرد: پیروزی غیر منتظره ترامپ یک تحول بزرگ در سیاست خارجی آمریکا به وجود می آورد. درست است که چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا نماینده جمهوریخواهان بود، ولی آنها حاضر نشدند از او حمایت کنند و ترامپ تقریبا مستقل وارد انتخابات آمریکا شد.

وی افزود: با توجه به اینکه ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود که تغییرات اساسی در آمریکا ایجاد خواهد کرد، لذا دنیا منتظر این است که ایالات متحده تغییرات عمده ای در داخل و سیاست خارجی اش داشته باشد، مثلا او گفته بود که چرا آمریکا باید به ناتو پول بدهد و کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن خودشان باید امنیت شان را تامین کنند.

این دیپلمات با اشاره به اینکه دامنه تغییرات سیاست خارجی آمریکا در زمان ترامپ به ما هم خواهد رسید، تصریح کرد: البته سیاست های ترامپ در مقابل هیلاری کلینتون، برای جمهوری اسلامی به مراتب کم ضرر تر خواهد بود؛ چون هیلاری با اسرائیلی ها را بطه خوبی داشت، پول های هنگفتی از عربستان و قطر گرفته بود و طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع را در سوریه دنبال می کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که سیاست های ترامپ در مقابل ایران چگونه خواهد بود و ما در مقابل باید چطور رفتار کنیم، ادامه داد: این سیاست های هیلاری کلینتون و نزدیکی اش به صهیونیست ها و سعودی ها در حالی است که ترامپ چنین رویکردی ندارد و بر همین اساس می گویم که سیاست های او برای ما به مراتب کم هزینه تر خواهد بود. البته ما هم به ویژه در ابتدای آغاز به کار ترامپ باید مراقب رفتارمان در منطقه باشیم؛ چون بعد از آن ترامپ اینقدر مشکل ایجاد خواهد کرد که فرصتی برای ایجاد مشکل برای ما نخواهد داشت.

روحی صفت در پاسخ به این سئوال که چرا بر خلاف پیش بینی ها شاهد پیروزی ترامپ بر هیلاری بودیم؟ گفت: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم و به ویژه در 30 – 40 سال اخیر از مسائل قانون اساسی اش دور شده بود. آنهایی که در آمریکا به ترامپ رای دادند، آمریکایی های اصیل بودند و مهاجران و سیاه پوستان عمدتا حامی خانم کلینتون بودند.

وی در عین حال توضیح داد: آمریکایی ها در مقایسه با اروپایی ها، آدم های مذهبی هستند. اتفاقات اخیر در این کشور نظیر آزاد شدن همجنس گرایی، آزادی استفاده از مواد مخدر در برخی ایالت های این کشور و قانون آزادی سقط جنین باعث شده تا مردم این کشور خواهان ایجاد تغییرات اساسی در قانون گذاری ها و رویکردهای این کشور بشوند.

این کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: از طرفی اگرچه جرج بوش جمهوری خواه امروز رأی سفید به صندوق انداخت، جرج بوش پدر به هیلاری کلینتون رای داد و رئیس جمهوری خواه سنا مدت هاست اسمی از ترامپ نمی برد، اما رئیس جمهور جدید آمریکا توانست جوانان خواهان تغییر را با خود همراه کند و در نهایت با بهره گیری از این ظرفیت ها پیروز انتخابات لقب بگیرد.

وی با بیان اینکه هیلاری کلینتون با مردم آمریکا صادق نبود به همین دلیل نتوانست اعتماد آنها را جلب کند، عنوان کرد: او مرتکب اقداماتی شده بود که به نظر می رسد بر همین اساس مردم آمریکا به او اعتماد کافی نداشتند موضوعاتی نظیر به وجود آوردن داعش که در کتاب خاطراتش به آن اشاره کرده است، مساله ای که به معضلی برای آمریکایی ها تبدیل شده و انها مجبورند با آن مقابله کنند.

روحی صفت یادآور شد: قطعا ایران با ترامپ جمهوری خواهی که گفته برجام را پاره می کند، نسبت به هیلاری دموکرات مشکل کمتری پیدا خواهد کرد. البته تجربه نشان می دهد چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب ما با جمهوری خواهان مشکلات کمتری داشته و در برخی مسائل به راحتی با آنها کنار آمده ایم.

به گفته وی، ترامپ برای ایجاد اصلاحات مورد نظرش در آمریکا و خارج از این کشور آنقدر مشکل خواهد داشت که کمتر خواهد توانست موی دماغ ایران در منطقه بشود. البته انتخاب ترامپ قطعا به نفع اسرائیل و کشورهایی نظیر عربستان و قطر نخواهد بود؛ چراکه آنها تمام تخم مرغ هایشان را در سبد هیلاری چیده بودند.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به یکی از دلایل گرایش مردم آمریکا به سمت ترامپ، خاطر نشان کرد: به نظر می رسد آمریکایی ها به دنبال کسی بودند که کمتر حزبی باشد و بیشتر در جهت ایجاد تغییرات به نفع مردم این کشور عمل کند.