جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خیالات اندیشی روزنامه نگارها و تحلیلگران آبکی روزنامه های داخلی دربرابر واقعیات انکار ناپذیر!

خیالات اندیشی روزنامه نگارها و تحلیلگران آبکی روزنامه های داخلی دربرابر واقعیات انکار ناپذیر!

تیتر اول برخی روزنامه های چهارشنبه 19 آبان:

تابناک:شکاف در ایالات متحده

اطلاعات: ظریف: از لبنان در برابر تروریسم حمایت می‌کنیم

همدلی: سرایت فتنه به شورای شهر

اعتماد: خون تازه به رگ‌های عسلویه

آرمان:جنجال گزارش تخلفات در بهشت

آفتاب: شهر در آب، شورایی‌ها دست در گریبان هم

کیهان: دفتر اتحادیه اروپا در تهران، مرکز دیپلماتیک یا لانه جاسوسی جدید

جوان:90درصد وام‌های بانک سرمایه با سند صوری بود

ایران: سخنگوی دولت: دولت معترض حاشیه امن رسانه‌های هتاک است

وقایع اتفاقیه: اصول‌گرایان شورا روی خط پایان

شرق: تلاقی پکن و پاریس در پارس جنوبی

به گزارش«تابناک»، برخی روزنامه هایی اصلاح طلب در یک گاف بزرگ به استقبال پیروزی کلینتون رفته اند. به عنوان مثال روزنامه شرق به صورت علنی خانم کلینتون را رئیس جمهور آینده امریکا معرفی کرده است.

شرق در این گزارش با عنوان« پس از اوباما » نوشت:« بامداد چهارشنبه آمریكا می‌تواند هیلاری را رئیس‌جمهوری خود ببیند، نخستین رئیس‌جمهوری زن. بانویی كه حتی حامیانش او را كاملا معتمد نمی‌خوانند؛ بااین‌حال او «ترامپ نیست». چه بسا همین مسئله و تنها همین مسئله او را پیروز كند؛ امری كه در نهایت می‌تواند پاشنه آشیل وی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش باشد. چراكه پیروزی‌ او نه به‌واسطه شایستگی‌های شخصیتی‌اش، كه تنها به‌دلیل حضور ترامپ بوده است. اما در نقطه مقابل افسانه ترامپ همچنان باقی خواهد ماند؛ افسانه‌ای كه جنبشی را به راه انداخته است كه جامعه و سیاست آمریكا را تا اینجا تغییر داده است؛ تغییراتی برگشت‌ناپذی»

حتی روزنامه خبر جنوب به صورت کامل کلینتون را پیروز انتخابات معرفی کرده است
گاف بزرگ برخی روزنامه های اصلاح طلب:کلینتون پیروز انتخابات !

انتقاد شدید به خبر احتمال بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا

روزنامه کیهان امروز در گزارشی با عنوان«دفتر اتحادیه اروپا در تهران مرکز دیپلماتیک یا لانه جاسوسی‌جدید » نوشت:« اتحادیه اروپا درحالی به دنبال تأسیس دفتر در تهران است که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، این دفتر نه محلی برای ارتقای روابط دو طرف که به لانه‌ای برای جاسوسی و دخالت در امور داخلی ایران تبدیل خواهد شد. دو گروه «سهل اندیش» و «مأموریت‌دار» بدون توجه به خسارت‌های محض برجام می‌‌پندارند که حقوق بشر را می‌‌توان مطابق میل غربیان حل و فصل کرد و این «بهانه» را نیز از دست آنان گرفت. تصور می‌‌کنند که این بهانه‌ها بالاخره یک جا تمام می‌‌شوند و ما باید با مصالحه و مذاکره و لبخند قدم‌قدم آنها را به آخر خط برسانیم.

ریچارد هاویت (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران) گفت: «توافق هسته‌ای، یک نقطه عطف بود؛ هرچند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر حل نشده است… ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر در ایران را از سر بگیریم. پیشرفت واقعی در زمینه حقوق بشر امکان‌پذیر است. نیروهایی در داخل ایران، درحال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود… اکنون اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به جنگ در سوریه و یمن پایان دهیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم».

این اظهارات و اظهارات متعدد دیگر مقامات اروپایی و آمریکایی موید این موضوع است که غرب درپی نُرمال‌سازی ایران است. غرب از طریق حفظ رژیم تحریم‌ها و ساخت معادله‌های «تحریم، هسته‌ای»، «تحریم، منطقه» «تحریم، موشک»، «تحریم، حقوق بشر» و «تحریم، امنیت اسرائیل» می‌‌کوشد با کمک شبکه همکار داخلی (جریان غربگرا) ابتدا ایران را وادار به پذیرش نُرم‌های آمریکا نموده و سپس ایران اسلامی و انقلابی را در نُرم‌های جهانی‌سازی، بی‌هویت کند.

این یعنی استمرار روند «هسته‌ای رفت، تحریم‌ها ماند» در حوزه‌های دیگر. غرب درپی آن است تا «دستاورد تقریبا هیچ برجام برای ایران» را تکرار کند. دفتر اتحادیه اروپا، نه مرکزی برای «گسترش روابط اقتصادی و دیپلماتیک» بلکه در حقیقت لانه جاسوسی شماره 2 است. »

گاف بزرگ برخی روزنامه های اصلاح طلب:کلینتون پیروز انتخابات !

عبدالله گنجی نیز در یادداشتی در روزنامه جوان با عنوان« دخمه شخصيت‌پردازي باز نكنيد » نوشت:« خبرهاي موثق حاكي از آن است كه دولت و اتحاديه اروپا در صدد افتتاح دفتري براي اتحاديه مذكور در تهران هستند و معاون وزير خارجه اعلام نمود در چند ماه آينده‌ اين كار انجام خواهد شد. چندي پيش نيز «قانون گسترش روابط با ايران» در پارلمان اروپا به تصويب رسيد كه شروط آن براي هر ايراني‌ شرم‌آور خواهد بود. روزهاي گذشته نيز رسانه‌‌هاي اصلاح‌طلبان ضمن پرداخت پرشعف و مشتاقانه به موضوع، سياست امريكا‌ستيزي را نيز ترك برداشته اعلام كردند اما آنچه «دولت محرمانه» ايران به آن در افكار عمومي نمي‌پردازد چرايي ايجاد اين دفتر است.

اكنون كشورهاي اروپايي در ايران داراي سفارت هستند و تعاملات آنان برقرار است. كنش جمعي آنان نيز توسط سفارت كشوري كه نمايندگي دوره‌اي آنان را به عهده دارد انجام مي‌‌شود و معمولاً اعتراض‌‌هاي احتمالي دولت ايران به مواضع اتحاديه اروپا با احضار سفير كشوري كه رئيس اتحاديه است صورت مي‌گيرد.

حال بايد پرسيد ما در رابطه با اروپا چه خلأيي داريم كه با اين دفتر درصدد پركردن آن هستيم؟ آنان نياز به گشايش اين دفتر دارند يا ايران؟ نياز ما نسبت به اروپا معمولاً بده‌و‌بستان‌‌هاي اقتصادي است. تكنولوژي آنان از يك سو و فروش نفت و چند كالاي ديگر ما عمده اين بده و بستان است. اما اتحاديه اروپا هم اينگونه فكر مي‌كند؟»

ادامه انتقاد به روحانی

روزنامه وطن امروز در ادامه انتقاد نسبت به اظهارات رئیس جمهور در گزارشی با عنوان« دولت: باید بکوبیم!» نوشت:« اظهارات آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در افشای سفارشات حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای توقیف مطبوعات، باعث حیرت افکار عمومی شده است.

گاف بزرگ برخی روزنامه های اصلاح طلب:کلینتون پیروز انتخابات !

به گزارش «وطن امروز» بر اساس اظهارات آیت‌الله آملی‌لاریجانی، حسن روحانی بارها از رئیس دستگاه قضا خواسته است با برخی روزنامه‌ها و سایت‌های خبری برخورد کند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی همچنین گفت تلاش روحانی برای برخورد با یک روزنامه به اینجا متوقف نشد و او در یکی از دیدارهایش با رهبر معظم انقلاب نیز از دستگاه قضایی به دلیل عدم برخورد با یک روزنامه گلایه کرده است. اظهارات روشنگرانه آیت‌الله آملی‌لاریجانی که تاحدودی واقعیات مربوط به نوع نگاه دولت در مواجهه با رسانه‌ها و مطبوعات را فاش کرده است، انعکاس گسترده‌ای بین اهالی رسانه و فعالان سیاسی داشت. کارشناسان و فعالان سیاسی در این رابطه معتقدند حسن روحانی و دولت او باید دست از مواضع دوگانه در قبال رسانه‌ها و مقوله آزادی بیان بردارند و مقداری انتقادپذیر باشند. در آن سو اما دولتی‌ها برای توجیه فشارهای رئیس دولت در موضوع برخورد با رسانه‌ها، ادعای «حاشیه امن» برای رسانه‌های منتقد را مطرح می‌کنند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور 2 مقام دولتی بودند که درباره اظهارات روشنگرانه آیت‌الله آملی‌لاریجانی واکنش نشان دادند. حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور مطلبی در توئیتر خود منتشر کرد که در واقع در امتداد اظهارات آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره نقدناپذیری دولت ارزیابی می‌شود. ابوطالبی نوشت: «آزادی بیان» و «آزادی دروغ و تهمت» دو مقوله متفاوت است و نمی‌توان رواج دروغ و تهمت را رواج آزادی بیان خواند؛ باید اولی را بر صدر نشاند و دومی را فروکوفت. این اظهارات ابوطالبی صراحتا نشان می‌دهد دولت نسبت به «کوبیدن» برخی رسانه‌ها اهتمام دارد و به‌رغم روشنگری آیت‌الله آملی‌لاریجانی، دولت همچنان نسبت به کوبیدن عده‌ای از رسانه‌های منتقد اصرار دارد.»