چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » صاحب امتیاز سایت تابناک: رسانه ها قدرت بازدارنده اند و می‌توانند از فساد، کج روی و انحراف مدیران جلوگیری کنند

صاحب امتیاز سایت تابناک: رسانه ها قدرت بازدارنده اند و می‌توانند از فساد، کج روی و انحراف مدیران جلوگیری کنند

افشای تخلف درس عبرتی برای سایرین می‌شود که تخلفی نکنند. افشای تخلف و پیگیری تخلف برای جلوگیری از اینکه تخلفی صورت نگیرد و دیگرآن‌هم درس عبرتی بگیرند می‌تواند تأثیرگذار باشد.زمانی که مردم نسبت به قوانین و مقررات و همچنین نسبت به حقوق خودآگاهی پیدا کنند، کمتر کارمند دولتی بتواند بابت انجام کار از او رشوه بگیرد، یا یک بانک بابت دادن تسهیلات از او رشوه بگیرد یا برای مثال زد و بندی انجام دهد که درنهایت منجر به فسادهای کوچک و بزرگ شود.

 صاحب امتیاز سایت تابناک معتقد است رسانه قدرت بازدارنده دارد. به این معنی که اگر دستگاه‌ها بدانند در صورت انجام تخلف، رسانه آن تخلف را افشا می‌کند و در معرض افکار عمومی قرار می‌دهد کمتر به سمت فساد سوق پیدا می‎کنند.
به گزارش «تابناک» امیرعلی امیری درباره نقش رسانه‌ها در مبارزه با فسادهای مالی گفت: نقش رسانه در اولویت اول آگاهی بخشی به افکار عمومی و مردم است. به‌تبع این موضوع  وقتی در جامعه‌ای آگاهی و سطح آگاهی بالاتر باشد حساسیت، عکس‌العمل و مبارزه با هر آنچه که بتوان بر آن نام فساد گذاشت بیشتر می‌شود.
وی با بیان اینکه «طبیعتاً فساد بر بستر ناآگاهی می‌تواند رشد کند» به خبرنگار سایت رویداد 24 گفت: برای مثال وقتی فردی به هر دلیلی آگاهی کمتری داشته باشد راحت‌تر می‌تواند کلاه بر سر او گذاشت. طبیعتاً فساد در جامعه زمانی رشد می‌کند که آگاهی جامعه پایین باشد. بر همین اساس رسانه می‌تواند از طریق بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به همه‌چیز به‌خصوص نسبت به مسائلی که زمینه‌ساز فساد و مخصوصاً فساد مالی می‌شود نقش آگاهی سازی خود را بازی کند.
به گفته امیرعلی امیری، زمانی که مردم نسبت به قوانین و مقررات و همچنین نسبت به حقوق خودآگاهی پیدا کنند، کمتر کارمند دولتی بتواند بابت انجام کار از او رشوه بگیرد، یا یک بانک بابت دادن تسهیلات از او رشوه بگیرد یا برای مثال زد و بندی انجام دهد که درنهایت منجر به فسادهای کوچک و بزرگ شود.
وی تأکید کرد: بر همین اساس یک بعد تأثیرگذار اولیه در تأثیرگذاری رسانه این است که آن رسانه بتواند سطح آگاهی جامعه را در همه زمینه‌ها بالا ببرد و به‌عنوان یک ابزار  آموزشی جامعه را آموزش دهد. طبیعتاً باعث می‌شود که جامعه آگاه کمتر اجازه دهد که در پیرامون آن فساد اتفاق بیفتد.
امیری با بیان اینکه کارکرد و رسالت دیگری که رسانه می‌تواند در جامعه داشته باشد، کارکرد نظارتی است گفت: به این معنی که رسانه می‌تواند نظارت کند که فساد، اختلاف، کج روی و انحراف در سطح مدیران جامعه و دستگاه‌های مختلف اتفاق نیفتد. درواقع رسانه یک قدرت بازدارنده دارد. به این معنی که دستگاه‌ها بدانند اگر تخلفی انجام دهند رسانه آن تخلف را افشا می‌کند و در معرض افکار عمومی قرار می‌دهد. در این شرایط نقش بازدارنده رسانه برای متخلفین بسیار مهم است. به‌خصوص این نظارت برای دستگاه‌ها به دلیل نگرانی از اینکه اگر این کار را انجام دهند رسانه افشاگری می‌کند و هزینه بسیار بالایی برای آن دستگاه خواهد داشت از تخلف اجتناب می‌کنند.
امیری در ادامه گفت: افشای تخلف درس عبرتی برای سایرین می‌شود که تخلفی نکنند. افشای تخلف و پیگیری تخلف برای جلوگیری از اینکه تخلفی صورت نگیرد و دیگرآن‌هم درس عبرتی بگیرند می‌تواند تأثیرگذار باشد.
به گفته وی رسانه در این سه بخش در مبارزه با فساد می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. همچنین در سال‌های اخیر شاهد نقش مهم رسانه در مبارزه با فساد بودیم و شاید خیلی از حساسیت‌های بالایی که در رابطه با فساد در جامعه به وجود آمده است به دلیل ایفای نقش رسانه‌ها و آگاه کردن افکار عمومی نسبت به این موضوع است.