جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روسيه دفتر حقوق بشرى سازمان عفو بین‌الملل در موسكو را بدون هشدار قبلی پلمپ کردد

روسيه دفتر حقوق بشرى سازمان عفو بین‌الملل در موسكو را بدون هشدار قبلی پلمپ کردد

سازمان عفو بین‌الملل اعلام كرد كه مقامات روسيه دفتر اين سازمان حقوق بشرى در موسكو را بدون هشدار قبلی پلمپ کردند. تصاویری که از این دفتر منتشر شده نشان می‌دهد که درِ دفتر اين سازمان در مسکو توسط مقامات شهر مسکو مهر و موم شده است.

به گزارش خبرگزاری “آسوشیتدپرس”، سرگئی نیکیتین، رئیس دفتر عفو بین الملل در موسكو گفت، هنگامی که کارمندان این دفتر صبح روز چهارشنبه به محل دفتر آمدند، متوجه شدند که قفل در شکسته شده و به جای آن قفل‌های جدید گذاشته شده است.

نیکیتین عنوان کرد، عفو بین‌الملل این دفتر را از مقامات شهر مسکو برای مدت ۲۰ سال اجاره کرده بود.

دمیتری پشکوف، سخنگوی کرملین در اظهاراتى گفته از بسته شدن دفتر سازمان عفو بین‌الملل در مسکو بی‌اطلاع است.

عفو بین الملل سازمانی غیردولتی است که با داشتن بیش از ۳ میلیون عضو در زمینه حمایت از حقوق بشر فعالیت می‌کند.

به گزارش “يورو نيوز”، کارکنان دفتر سازمان عفو بین الملل در مسکو صبح چهارشنبه هنگام رسیدن به محل کار، دفتر خود را پلمب شده یافتند. در طول شب قبل از آن، قفل این محل عوض شده و روی در، برگه‌ای حاوی حکم اخراج نصب شده بود.

با پلمب این دفتر تمام اسناد و مدارک، رایانه‌ها و دیگر تجهیزات کارکنان در پشت درهای بسته باقی ماندند.

شورای شهر مسکو، مالک این محل اعلام کرده است که علت اخراج، عدم پرداخت اجاره بها است، اما رئیس دفتر عفو بین‌الملل در مسکو، این موضوع را رد می‌کند.

سرگئی نیکیتین، رئیس دفتر عفو بین الملل در روسیه

سرگئی نیکیتین، رئیس دفتر عفو بین الملل در روسیه می گوید: «ما اصلا نمی‌فهمیم چه اتفاقی افتاده است. ما هیچ هشداری دریافت نکرده بودیم. هیچ پیامی نیز از طریق ایمیل دریافت نکرده بودیم و می‌خواهم بر این موضوع تاکید کنم که در مدتی بیش از بیست سال که این دفتر را اجاره کردیم همیشه مبلغ اجاره را به موقع پرداخت کرده‌ایم. بدون شک این اخراج به دلیل عدم پرداخت اجاره بها صادر نشده است.»

به اعتقاد جان دالهویزن، مسئول بخش اروپای عفو بین‌الملل، این اخراج با فعالیت‌های این دفتر در روسیه مرتبط است.
دستور اخراج یک روز پس از آن صادر شده است که این سازمان در قبال زندانی شدن یک فعال روس در جریان یک راهپیمایی اعتراضی، موضع بسیار تندی گرفت.