جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تیتر اول برخی روزنامه های شنبه 15 آبان:

تیتر اول برخی روزنامه های شنبه 15 آبان:

روزنامه های امروز موضوع راهپیمایی 13 آبان و همچنین فوت اسطوره فوتبال ایران و استقلال را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که کشمکش برسر انتخابات ایران و امریکا از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

شرق: ماجرای یک ردصلاحیت

همدلی: حمله شدید به بهارستان دهم

وقایع اتفاقیه: پای جهان روی مین‌های گلخانه‌ای

وطن امروز: عفریته جنگ

آفتاب: بانک ایران و نزوئلا تعطیل می شود؟

کیهان: مردم هرچه فریاد داشتند بر سر آمریکا کشیدند

جوان:آخرین لگو اوباما به طرفداران سازش با آمریکا

ایران: تعامل بیشتر فراکسیون امید و دولت

اطلاعات: روحانی: جهت‌گیری دولت به سمت رونق اقتصادی است

اعتماد: جزئیات ضیافت پاستور

آرمان: فرشاد مومنی: کارد به استخوان مردم رسیده است

خبر ورشی: تاج از سر استقلال افتاد

به گزارش«تابناک»، روزنامه های امروز چه ورزشی و چه غیر ورزشی فوت اسطوره فوتبال ایران را در کانون توجه قرار داده اند.

انتخابات امریکا

برخی روزنامه های امروز به طور تلویحی از ترامپ حمایت و به خانم کلینتون شدیدا انتقاد کرده اند.

جزييات ضيافت رئیس جمهور برای امید/ ماجرای یک رد صلاحیت/ حمایت از ترامپ به جای کلینتون!

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان« عفریته جنگ» نوشت:« چندی پیش آقای روحانی گفت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از دید وی رقابت میان بد و بدتر است. اگرچه او وارد مصادیق نشد اما می‌توان حدس زد روحانی و تیمش، هیلاری کلینتون را بد و دونالد ترامپ را بدتر می‌دانند. در این باره البته اختلاف‌نظرهای فراوانی وجود دارد طوری که می‌توان گفت بخش اعظم نخبگان آشنا با حوزه سیاست خارجی و دست‌اندرکاران سیاست‌گذاری امنیت ملی کشور به احتمال بسیار زیاد با روحانی موافق نیستند.

هیلاری کلینتون نماینده رادیکالیسم دموکرات علیه ملت ایران است که مهم‌ترین اصل حاکم بر رفتارهای آن حمایت بی‌چون و چرا، حداکثری و متعصبانه از اسرائیل است. در میان برنامه‌های او نیز آنچه از همه چشمگیرتر است، تلاشی است که وعده داده برای احیای برتری منطقه‌ای اسرائیل از جمله از طریق بدل کردن اعراب به اقمار همیشگی آن، انجام خواهد داد.

اگر تنها یک تفاوت کوچک میان کلینتون و اوباما وجود داشته باشد مربوط به این است که هیلاری عقیده دارد آمریکا باید گام‌هایی جدی برای تقویت اعراب در مقابل ایران بردارد بویژه حالا که سعودی تقریبا تمام مرزها و ملاحظات پیشین در شراکت با اسرائیل و بدل شدن به «ابزار منطقه‌ای آمریکا برای مهار ایران» را کنار گذاشته و برای ضربه زدن به ایران چنان حریص است که منابع خود را تا مرز ورشکستگی هدر داده است.

روی کار آمدن کلینتون بی‌شک به تشدید تنش‌های منطقه‌ای و شتابان‌تر شدن روند تشکیل جبهه مشترک سعودی- اسرائیل علیه همه کشورهای منطقه بویژه ایران خواهد انجامید و وضعیت ژئوپلیتیکی غرب آسیا را از اینکه هست بسیار وخیم‌تر خواهد کرد.»

در همین زمینه روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی با عنوان« خیز ترامپ در دقیقه 90» نوشت:« به جریان انداختن پرونده ایمیل‌های هیلاری تاثیر خود را بر آرای او بر جای گذاشته است. به‌طوری‌که ترامپ در برخی از ایالت‌های مردد که سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کنند، گوی سبقت را از هیلاری کلینتون ربوده است. در کارولینای شمالی، کلرادو و آیووا ترامپ پیش افتاده است؛ درحالی‌که در دو ایالت کلیدی دیگر یعنی اوهایو و فلوریدا دو رقیب شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند. درصورت پیروزی ترامپ در ایالت‌های فلوریدا، اوهایو، کارولینای شمالی و آیووا این نامزد جمهوری‌خواه می‌تواند 260 رای الکترال خود را حتمی و قطعی کند و در صورت پیروزی در دو ایالت دیگر مردد، ترامپ مجوز ورود به کاخ سفید را دریافت خواهد کرد.»

راهپیمایی 13 آبان

جزييات ضيافت رئیس جمهور برای امید/ ماجرای یک رد صلاحیت/ حمایت از ترامپ به جای کلینتون!

روزنامه کیهان گزارش اصلی امروز خود را به این مراسم اختصاص داده است. این روزنامه در این گزارش نوشت:« راهپیمایی روز 13 آبان‌، روز مبارزه با استکبار جهانی به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد و مردم در تهران نیز مقابل لانه جاسوسی سابق گرد هم آمده و با فریاد زدن شعار «‌مرگ بر آمریکا‌» ندای استکبارستیزی خود را به کاخ سفید رساندند.»

جلسه امید با روحانی

جزييات ضيافت رئیس جمهور برای امید/ ماجرای یک رد صلاحیت/ حمایت از ترامپ به جای کلینتون!

روزنامه ایران در خبری با عنوان« تعامل بیشتر فراکسیون امید و دولت» با اشاره به دیدار هیأت رئیسه «امید» و رئیس جمهوری نوشت:« در این جلسه تأکید شد دولت و مجلس باید همکاری لازم را داشته باشند تا برنامه ششم توسعه قابل اجرا و به نفع نظام و مردم باشد روحانی از مجلس و فراکسیون امید تشکر ویژه‌ای کرد که به گفته ایشان، اثبات کردند عقلانیت و منافع ملی بر مجلس حاکم است و مسائل حاشیه‌ای که برخی دنبال بهره‌برداری از آن هستند، جایگاهی ندارد .

عارف در دیدار جمعی از نمایندگان ادوار مجلس: عده‌ای که در انقلاب نقشی نداشتند، اصلاح‌طلبان را متهم به سازشکاری می‌کنند »

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان« جزييات ضيافت پاستور » نوشت:« نجشنبه آرام پاستور مهمانان مهمي داشت. آنهايي كه با تلاش‌هاي ١٠ روزه‌شان به هدف دولت براي ترميم كابينه كمك و ثابت كرده بودند كه اكثريت مجلس دهم در دست كيست. دو روز پس از راي اعتماد مجلس دهم به وزراي پيشنهادي دولت، هيات‌رييسه اميد به ضيافت پاستور رفتند تا دغدغه‌هاي‌شان را به رييس‌جمهور بگويند و تشكر او را بشنوند. مهمانان رييس‌جمهور حالا دست ياري‌دهنده او در قوه‌اي هستند كه در سه سال گذشته از آن روي خوش نديده بود اما بخت يار روحاني بود تا در سال پاياني عمر دولتش با مجلسي همراه روبه‌رو باشد كه اسير تندروي‌ها نمي‌شود. ترميم كابينه در بخش فرهنگي و اجتماعي به پايان رسيده است و پنجشنبه هيات‌رييسه فراكسيون اميد در جلسه با رييس‌جمهور دغدغه‌شان در مورد لزوم ترميم بخش اقتصادي كابينه را نيز مطرح كردند. موضوعي كه رييس‌جمهور نيز با آن موافق و حتي اعلام كرده بوده كه …

قصد تغيير يكي از وزراي اقتصادي‌اش را همزمان با وزراي مطرح شده اخير داشته است. اميدي‌ها در شرايطي كه هفت ماه تا انتخابات باقي مانده است درست دو روز پس از يك پيروزي بزرگ دغدغه‌هاي‌شان را گفتند و تاييد رييس‌جمهور را شنيدند. آن‌طور كه محمود صادقي، نماينده تهران از اين جلسه روايت كرده است پيروزي‌هاي اخير فراكسيون اميد كه در سبد دولت هم قرار مي‌گيرد از جمله بحث راي اعتماد سه وزير فرهنگي كابينه و پيروزي در انتخابات نمايندگان عضو هيات نظارت بر انتخابات شوراها فضاي جلسه را تحت تاثير قرار داده بود. اجرايي شدن منشور حقوق شهروندي از ابتداي آذرماه نيز به عنوان يكي از خبرهاي رييس‌جمهور در اين جلسه بوده است. »

ماجرای یک رد صلاحیت

روزنامه شرق تیتر یک خود را به موضع رد صلاحیت آقای هاشمی در سال 92 اختصاص داده است. این روزنامه در این گزارش با اشاره به اینکه وزیر اطلاعات دولت دهم و سخنگوي شوراي نگهبان به سخنان چند روز قبل هاشمي‌رفسنجاني واكنش نشان دادند، پاسخ غلامعلی رجایی مشاور هاشمی را منتشر کرده و می نویسد:« آقاي هاشمي‌رفسنجاني چند روز قبل با استادان تاريخ دانشگاه‌هاي كشور ديداري داشتند. جلسه خوب و سنگيني بود و برخلاف جلسات ديگر به شكل گفت‌وشنود برگزار شد. استادان نظر يا سؤالي مطرح مي‌كردند و آقاي هاشمي توضيحي مي‌داد. يكي از سؤال‌ها به مخالفت‌هايي كه با ايشان مي‌شود و ازجمله به قضاياي انتخابات سال ٩٢ مربوط بود كه ايشان گفتند در انتخابات قبل هم امكان رأي‌آوري براي او وجود داشت، برخي به هراس افتادند و وزير احمدي‌نژاد در جلسه شوراي نگهبان شركت كرد. من مي‌خواهم اينجا از سخنگوي شوراي نگهبان، آقاي كدخدايي سؤال كنم كه توضيح بدهند چه چيزي را تكذيب مي‌كنند؟ جلسات شوراي نگهبان همه ضبط‌وثبت مي‌شود. خود ايشان در آن جلسه بوده است. توصيه من اين است كه مشروح جلسات را منتشر كنيد. بالاخره الان نزديك به چهار سال از آن زمان گذشته و آقاي هاشمي هم كه ردصلاحيت شدند؛ پس چيز پنهاني نبايد وجود داشته باشد. آيا مي‌خواهيد بگويم آقاي مصلحي كجاي جلسه نشسته بود؟ تا جايي كه مي‌دانيم، ايشان نه به دعوت شوراي نگهبان، بلكه به خواست خود و با معاونان‌شان به شوراي نگهبان آمده بودند؛ تاجايي‌كه اين حضور با عكس‌العمل شوراي نگهبان روبه‌رو مي‌شود. اگر اين حضور به دعوت شوراي نگهبان بوده، چرا معاونانش را بيرون كردند و فقط خودش را راه دادند؟ اين يعني ايشان آمده بودند تا درباره رأي‌آوري هاشمي اخطاري بدهند. بهترين راه براي برطرف‌كردن اين شبهه پيش‌آمده همان انتشار مشروح آن جلسه است. »

کلیدواژه «توانمندسازی زنان» از معاونت رئيس جمهوري تا در و ديوار شهر

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« مأمور سیار فمینیسم در خیابان‌های شهر! » نوشت:« اين روزها توانمندسازي زنان به يك كليدواژه تبديل شده كه از بيخ گوش رئيس‌جمهور يعني از دفتر معاونت زنان تا در و ديوار كوچه پس‌كوچه‌هاي شهر را فراگرفته است و پيام مشتركي را به جامعه به ويژه جامعه بانوان مخابره مي‌كند. پيام برابري جنسيتي كه براي تحميل خود به فرهنگ بومي كشور ما، مرزهاي عدالت جنسيتي را نيز پشت سر مي‌گذارد. يكي از گونه‌هاي اين انتقال پيام را مي‌توان در قالب تراكت‌هاي سمينار «قوي‌ترين دوره توانمندسازي زنان براي اولين بار در ايران» مشاهده كرد كه در و ديوار خيابان‌هاي پرتردد شهر را پوشانده‌اند. دوره‌هايي كه هر آن چيزي را كه يك زن بايد بداند، از روي الگوي غريبه و موهومي به مادران امروز و فرداي جامعه مي‌آموزد.

جزييات ضيافت رئیس جمهور برای امید/ ماجرای یک رد صلاحیت/ حمایت از ترامپ به جای کلینتون!

پس از اينكه مباني تفكر زنانه و فمينيستي از چهارديواري اتاق‌هاي فكر و نشست‌هاي نظريه‌پردازي و مجامع علمي و دانشگاهي بيرون آمد و وارد ادبيات جامعه شد، بسترهاي نوتري براي بروز و ظهور خود و يارگيري جست‌وجو كرد.

اين فاز فعاليت فمينيسم كه در غرب به موج آرام اين تفكر معروف است، در كشور ما بسترهاي مدني را مي‌جويد. يكي از اين بسترها را پيشتر سمينارها و همايش‌هاي موفقيت و ثروت‌آفريني و اعتماد به نفس فراهم كرده‌اند كه فضاي كارگاهي و آموزشي و القايي دارند و مي‌توانند در اين زمينه بسيار مؤثر باشند. به بيان ديگر، بعد از سمينارهاي موفقيت كه تعريف مادي و ليبرالي داشتند و در دامن زدن به ايجاد فاصله طبقاتي و اومانيسم حاكم بر روابط جوامع تأثير داشتند، سالن‌هاي اجتماع شهر شاهد برگزاري سمينارهاي زنانه‌اي هستند كه هنر زن بودن را به بانوان مي‌آموزند، منتها هنر زن بودن با كدام معيارها و مباني را كسي پاسخ نمي‌دهد. »