شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » متهمان بسیجی حمله به سفارت عربستان سعودی از اتهام تخریب تبرئه شدند
Flames rise from Saudi Arabia's embassy during a demonstration in Tehran January 2, 2016. Iranian protesters stormed the Saudi Embassy in Tehran early on Sunday morning as Shi'ite Muslim Iran reacted with fury to Saudi Arabia's execution of a prominent Shi'ite cleric. REUTERS/TIMA/Mehdi Ghasemi/ISNA ATTENTION EDITORS - THIS PICTURE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. REUTERS IS UNABLE TO INDEPENDENTLY VERIFY THE AUTHENTICITY, CONTENT, LOCATION OR DATE OF THIS IMAGE. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. NO THIRD PARTY SALES. NOT FOR USE BY REUTERS THIRD PARTY DISTRIBUTORS. THIS PICTURE IS DISTRIBUTED EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS TPX IMAGES OF THE DAY

متهمان بسیجی حمله به سفارت عربستان سعودی از اتهام تخریب تبرئه شدند

متهمان حمله به سفارت سعودی در تهران، از اتهام تخریب ساختمان سفارتخانه تبرئه شدند اما برخی از آن‌ها به اتهام‌های دیگر محکوم شدند.

چند ماه پیش، پس از آن‌که احکام قضایی عاملان فعالیت‌های تروریستی در سعودی از جمله شیخ نمر النمر و تعدادی از وابستگان به القاعده اجرا شد، معترضانی در ایران به نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد حمله کردند.

در این میان، مهاجمان علاوه بر تخریب اموال سفارت سعودی در تهران، بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند.

در پی این حادثه، سعودی و ۶ کشور عربی دیگر، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند. تعدادی دیگر از کشورها نیز اقدام به کاهش سطح مناسبات دیپلماتیک خود با تهران کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مصطفی شعبانی وکیل چند متهم حمله به سفارت سعودی از جزییات احکام صادر شده این پرونده خبر داد و گفت: «متهمان از اتهام تخریب تبرئه شدند».

او افزود: «متهمان این پرونده حدود ۴۵ نفر بودند که پرونده ۲۵ نفر آنها در دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی می‌شود و بررسی پرونده ۲۰ متهم دیگر نیز در دادگاه ویژه کارکنان دولت صورت می‌گیرد».

شعبانی ادامه داد: «در همین رابطه احکام ۲۰ متهم مربوط به دادگاه ویژه کارکنان دولت صادر شد. در اتهام‌های متهمان، تخریب عمدی سفارت سعودی و ایجاد حریق و همچنین اخلال در نظم عمومی مطرح شده بود».

این وکیل مدافع ادامه داد: «در جلسه دادگاه ما مطرح کردیم که موضوع تخریب سفارت سعودی نیاز به شاکی خصوصی دارد و در این زمینه هم دولت سعودی شکایتی نکرده است. خوشبختانه دادگاه این استدلال ما را پذیرفت و همه متهمان را از اتهام تخریب سفارت سعودی تبرئه کرد و این اتهام را منتفی دانست».

شعبانی خاطرنشان کرد: «در مورد اتهام اخلال در نظم عمومی هم دادگاه آرای مختلفی را صادر کرده است. چند نفر از متهمان به ۶ ماه حبس برخی به ۹۱ روز زندان محکوم شده‌اند و عده‌ای از این ۲۰ نفر هم تبرئه شده‌اند».

او گفت: «متاسفانه از موکل من (م.الف) به عنوان لیدرهای حمله به سفارت سعودی نام برده می‌شود در حالیکه وی اصلا نزدیک سفارت هم نشده، برای همین موکل من جزو افرادی است که به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است».

وکیل چند متهم حمله به سفارت سعودی یادآور شد: «همه ۲۰ متهم مربوط به دادگاه ویژه کارکنان دولت افراد بسیجی هستند که سابقه حضور در جبهه و حتی حضور در سوریه را دارند».

او با تاکید بر اینکه همه متهمان این پرونده در جلسه دادگاه هم عنوان کردند که از سوی نیروی انتظامی ممانعتی برای اعتراض آنها صورت نگرفته بود، گفت:« قطعا ما به احکام صادر شده اعتراض می‌کنیم چون موکلانم را مستحق این رای نمی‌دانم. با همه این‌ها هنوز حکم متهمان این پرونده ابلاغ رسمی نشده است و از تاریخی که احکام به ما به صورت رسمی ابلاغ شود، ۲۰ روز برای اعتراض فرصت داریم».