شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین اخبار تااین ساعت

آخرین اخبار تااین ساعت

تغییرات وزارت ارشاد در راه است

شنیده می‌شود: علیرضا تابش که هم اینک «مدیرعاملی فارابی» را عهده‌دار است، برای ریاست سازمان سینمایی نسبت به دیگر گزینه ها مطرح‌تر است. وزیر جدید با توجه به تلاش‌های محمدرضا تابش نایب رئیس کمیسیون امید مجلس برای اخذ رای اعتماد، ظاهرا او را گزینه مناسبی برای پست ریاست سازمان سینمایی می‌داند. فارس این خبر را منتشر کرد.

ادعا‌ی «جعجع» به نقل از «ظریف» کذب است

سفارت ایران به اظهارات «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیة» (نیروهای لبنانی) در مصاحبه با شبکه «ام‌تی‌وی» در دوم ماه جاری (نوامبر) واکنش نشان داد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، ادعای جعجع را رد کرد و گفت که افتراهای او امری تکراری شده که همه به آن عادت کرده‌اند. جعجع در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ام‌تی‌وی» ادعا کرده بود ظریف گفته بحران ریاست در لبنان جز با فوت «میشل عون» تمام نمی‌شود. فارس این خبر را منتشر کرد.

مسکن 20 درصد گران می‌شود!

روزنامه ایران، در گزارشی تحت عنوان «مردم مسکن خود را امسال تهیه کنند» نوشت: تمام نگاه‌ها برای سال آینده، نشان از افزایش قیمت مسکن دارد. برخی از رشد قیمت‌ها از 15 تا 20 درصد صحبت کردند و گروهی دیگر هم از نوسانی گفتند که احتمال دارد به دلیل نزدیک شدن به انتخابات رخ دهد. در حالی که همه از ثبات قیمت در سال جاری حرف می‌زنند انبوه‌سازان رشد قیمت برای نیمه دوم سال جاری را دور از ذهن ندانستند و اظهار داشتند که قیمت مسکن امسال گران می‌شود. بانک مرکزی هم از افزایش قیمت مسکن خبرهایی را درج کرده است. کمال اظهاری پژوهشگر حوزه مسکن می‌گوید: مسکن دچار رکود نیست بلکه به قفل شدگی مبتلا شده است. زمانی که مشکلات بیرونی حوزه مسکن حل نشود این بخش از رکود خارج نخواهد شد. برای خروج از این اتفاق وام 160 میلیون تومانی، پیش فروش مسکن، فروش اقساطی و… تأثیرگذار نیست. دولت ابتدا باید برای حل معضل بیکاری برنامه‌ریزی کند. وقتی مردم به شغل خود اطمینان داشته باشند برای گرفتن وام اقدام می‌کنند در غیر این صورت افراد بدون شغل آیا سراغ وام 160 میلیون تومانی می‌روند؟ روزنامه ایران با بیان اینکه «سال آینده، گرانی مسکن دامنگیر مردم خواهد شد» از قول علیرضا سرحدی‌زاده رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان ساختمان نوشت: سال آینده قطعاً شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

برجام‌های دیگر عاقلانه نیست

سید محمدصادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: آمریکا بسیاری از تعهدات خود را انجام نداد و همان‌طور که شاهد بودید رئیس‌جمهور گفت ادامه برجام مشروط بر انجام تعهدات آمریکاست. برجام یک حادثه بود و اگر بخواهند بگویند برجام یک، برجام دو تا برجام‌های دیگر عاقلانه نیست. مذاکرات سیاسی سبب شد که جلوی مسیر و ادامه تحریم‌ها گرفته شود، همان مسیری که ستون فقرات عراق را با یک تلنگر خرد کرد و فرو ریخت، در دوران تحریم استقلال پولی و مالی کشور از بین رفته بود، برجام توانست موقعیت تکنولوژی ایران را حفظ کند. برجام یک واقعه بود که آغاز و تمام شد اگر بگویند که قاعده اکملیه است خطای استراتژیک ما محسوب می‌شود. در خیلی از مسائل دولت نتوانسته نیازهای جامعه را برطرف کند،اما چیزی که اهمیت دارد اینکه دولت توانست امنیت را حفظ کند بنابراین امروز شما بحران امنیت نمی‌بینید. تسنیم این خبر را منتشر کرد.

احمدی‌نژاد مخالف تسخیر سفارت آمریکا بود

عباس عبدي در گفتگویی اظهار داشت : يكي از نقاط مبهم اين داستان بحث اجازه گرفتن دانشجويان از حضرت امام(ره) است. روايت‌ها در اين ماجرا يكسان نيست و همه‌چيز در سينه سيد محمد موسوي خوئيني، سياستمدار امين امام و پدر معنوي دانشجويان مانده است. او بود كه خيال دانشجويان را از رضايت امام راحت كرد اما به كسي نگفت كه اساسا با امام در اين خصوص مذاكره‌اي نداشته است. عبدي در اين مورد مي‌گويد: در مورد اشغال سفارت بحث بود از امام اجازه بگيريم يا نه. تحليل اين بود كه اين كار را نكنيم چون اجازه گرفتن از امام باعث مي‌شد ايشان هم مسووليت پيدا كند. از طرفي فكر مي‌كرديم ايشان اگر موافق باشد هم نمي‌گفت. بنابراين در جمع‌بندي‌ها گفتيم اگر امام مخالف اين كار بود بعد از اطلاع از نظر ايشان از سفارت امريكا بيرون مي‌رويم. وی گفت: در مورد مخالفان اشغال سفارت امريكا همه متفق‌القولند كه محمود احمدي‌نژاد يكي از مخالفان اشغال سفارت بود اما گاهي اين نكته گفته نمي‌شود كه احمدي‌نژاد و دوستانش از باب رعايت مصالح ديپلماتيك مخالف اين اقدام نبودند بلكه مي‌گفتند اشغال سفارت شوروي بر اشغال سفارت امريكا ارجحيت دارد. البته عبدي هم بر اين روايت صحه گذاشت: ‌احمدي‌نژاد، نماينده دانشگاه علم و صنعت و نماينده يك دانشگاه ديگر با اشغال سفارت مخالفت كرده بودند. اعتماد این خبر را منتشر کرد.

کسانی که در انقلاب نقشی نداشتند اصلاح طلبان را به سازشکاری متهم می‌کنند

رئیس فراکسیون امید با یادآوری نقش اصلاح طلبان در وقایع مهم انقلاب از جمله حرکت تاریخی ۱۳ آبان گفت: عده‌ای که خود در مبارزات انقلاب نقشی نداشتند اکنون اصلاح طلبانی را که در بطن مهمترین حوادث انقلاب بودند متهم به سازشکاری با غرب می‌کنند ولی اگر زمانی بنا به مصلحت برخی ناگفته‌ها گفته شود مشخص می‌شود چه کسانی انقلابی و چه کسانی سازشکار بودند. محمد رضا عارف گفت: اصلاح طلبان در عمل نشان دادند انحصارطلب نیستند و آماده گفت وگو و تعامل با جریان‌های مختلف سیاسی داخل نظام با حفظ هویت اصلاح طلبی هستند. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم برچسب‌‌زنی‌ها بیشتر می‌شود
انصاری گفت: متأسفانه هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم فعالیت‌های کانون‌های ایجادکننده جوسازی‌های رسانه‌ای تشدید شده و شاهد توهین و برچسب‌زنی هستیم.حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور در بازدید از مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران، گفت: ای کاش عده‌ای که امروز همه همت خود را صرف تخریب و تهمت زدن به خدمتگزاران مردم و برچسب زدن به دیگران کرده‌اند، حداقل یکبار به اینجا بیایند و ببینند که خدمت کردن به مخلوقات خدا با عشق و تعهد چقدر شیرین است.وی افزود: ای کاش کسانی که با استفاده از امکانات دولتی شبانه‌روز در بوق یأس و ناامیدی می‌دمند و تلاش می‌کنند خدمات دولت را کوچک و مشکلات را بزرگ جلوه دهند، از کارکنان نهادهایی مثل هلال احمر الگو می‌گرفتند تا به جای تمرکز بر خدمت به مردم و رفع مشکلات صرفاً‌به دنبال تضعیف دولت خدمتگزار و رییس جمهور منتخب ملت نباشند، ای کاش این عده قلیل نیز به جای سنگ‌اندازی سنگی از پیش پای مردم برمی‌داشتند.
ظریف چگونه وارد وزارت خارجه شد؟
علی اکبر ولایتی در گفت و گو با خبرآنلاین در پاسخ به سئوالی پیرامون انتشار برخی مطالب در خصوص نحوه آغاز همکاری و استخدام دکتر ظریف در وزارت امور خارجه در زمان مسئولیت جنابعالی گفت: برخی مطالبی که اخیرا در خصوص نوع آغاز همکاری دکتر ظریف با وزارت امور خارجه منتشر شده غیر واقعی است.رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در همین رابطه افزود : در سال 1361 در سفری به آمریکا با دکتر ظریف که حدودا 22 سال سن داشتند و از اعضاء فعال و تاثیر گذار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا بوده اند آشنا شدم که در آن زمان برای دریافت دکترای روابط بین الملل به نیویورک آمده بودند و مرحوم دکتر رجایی خراسانی سفیر وقت کشورمان نزد سازمان ملل متحد به دلیل سوابق فعالیت های انقلابی و همکاری که پیش از این نیز به صورت افتخاری از سوی انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا با کنسولگری کشورمان در سانفرانسیسکو داشته اند ایشان را به بنده معرفی نمودند که با دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد همکاری داشته اند.دکتر ولایتی در ادامه افزود: در سال 1361 و برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر نمودم و دکتر ظریف را متعهد، متخصص و متدین و مناسب برای همکاری در دفتر نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد یافتم و با توجه به توانمندی های ارزشمندی که داشته اند از ایشان برای همکاری در دفتر نمایندگی ایران دعوت نمودم.رییس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: در ادامه و در طی سفرهای بعدی به آمریکا برای مذاکره با دبیر کل سازمان ملل متحد، ایشان بنده را در جلسات همراهی می کردند و نهایتا در جریان یکی از این برنامه ها، دبیر کل وقت سازمان ملل از بنده درخواست کرد تا با حضور ایشان به عنوان نیروی دبیرخانه سازمان ملل متحد موافقت نمایم که با این درخواست مخالفت کردم و دکتر ظریف هم موافق این موضوع نبودند و لذا ایشان همکاری خود را با وزارت امور خارجه آغاز نمودند.
خانه فروغ فرخزاد تخریب شد
هوشنگ گلمکانی گفت: خانه فروغ فرخزاد تخریب شده و به جای آن ساختمان مسکونی ۵ طبقه در حال ساخت است.هوشنگ گلمکانی منتقد، روزنامه‌نگار و مترجم سینما که به صورت اتفاقی در جریان این موضوع قرار گرفته بود با در اختیار قراردادن تصاویری از ساختمان جدیدی که به جای خانه فروغ در حال ساخت است به خبرنگار مهر گفت: من سالها در این خانه رفت و آمد داشتم و می دانم که این مکان خانه قدیمی فروغ فرخزاد بوده است.وی گفت: چند سال پیش متوجه شدم که این خانه را فروخته اند و امروز به صورت اتفاقی وقتی از کنار خانه رد می شدم دیدم که آن را نه تنها تخریب کرده اند بلکه به جای آن ساختمان مسکونی دیگری در حال ساخت است. من نمی دانم که قدمت این خانه چند سال بود اما از سال ۵۵ که با کاوه گلستان آشنا شدم حتی تا پس از مرگ فروغ می دانم که این خانه متعلق به او بوده است. اما نمی دانم که کاوه تا چه سالی در این خانه مستقر بود.
مطهری:طولانی شدن اشغال سفارت آمریکا به نفع انقلاب نبود
نایب رییس مجلس به مناسبت سیزده آبان یادداشتی را در اینستاگرامش منتشر کرد.علی مطهری در این یادداشت نوشت؛اصل تسخیر سفارت آمریکا را می توان به حساب شور و هیجان اوایل انقلاب و عکس العمل طبیعی مردم ایران در مقابل اقدامات آمریکا بر ضد انقلاب اسلامی پس از پیروزی گذاشت ولی طولانی شدن اشغال این سفارتخانه به نفع انقلاب و مردم ایران نبود، چون در طول 444 روز اشغال سفارت آمریکا در اثر تبلیغات گسترده رسانه های غربی چهره نامناسبی از انقلاب اسلامی در تمام دنیا به نمایش گذاشته شد و ما نتوانستیم چهره واقعی این انقلاب را به دنیا نشان بدهیم و پیام آن را ابلاغ کنیم.در نتیجه در یک انزوای غیر ضروری واقع شدیم و صدام حسین هم از این انزوا استفاده کرد و به کشورمان حمله کرد و دیدیم که هیچ کشوری از ما که مورد اشغال واقع شده بودیم حمایت نکرد چون قبلا چهره ای مانند داعش از ایران به نمایش گذاشته شده بود. بعدا هم قرارداد الجزایر در مجموع به ضرر ما بود و خسارتهای مالی زیادی بر ما تحمیل شد.به هر حال بهتر بود اشغال سفارت آمریکا در مدت کوتاهی پایان می پذیرفت.
مفسدان موافق سازش با آمریکا هستند
رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور بابیان اینکه هیچ حجتی وجود ندارد که با آمریکا سازش کنیم، گفت: مرکز همه شرارت‌ها آمریکا است وهابیت، گروه‌های تکفیری و داعش ثمره جنگ و خونریزی آمریکا است.سردار نقدی گفت: در پرونده مفسدانی که فسادهای اقتصادی را مرتکب شده‌اند و دستگیرشده‌اند  در تمام این مفسدان یک وجه اشتراک دارند که طرفدار سازش با آمریکا هستند، دنیا  به ما می‌خندد اگر با آمریکا سازش کنیم و در حال حاضر که نفس‌های آخر خود را آمریکا می‌کشد سازش با آمریکا معنا ندارد.وی بابیان اینکه مبارزه با آمریکا تا نابودی رژیم اشغال گر قدس و نابودی رژیم طاغوتی آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد: افزود: شعار ما یک جمله است که تا انقلاب مهدی (عج) نهضت ادامه دارد هیچ‌کدام از ما از مبارزه با آمریکا خسته نشده‌ایم و ملت ایران از پیر و جوان همه اهل مبارزه هستند.